Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrert tispe og pels


Myrsnipp
 Share

Recommended Posts

Den ene tispa mi på 3år ble kastrert i sommer pga plager med innbilt. I ettertid har hun røytet litt i perioder, men pelsen er fortsatt fin og slik som før. Jeg er jo litt redd dette skal forandre seg med tiden, da jeg har hørt at pelsen og spesielt underulla kan bli veldig fremtredende. Så det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer og/eller råd rundt dette? :) Er det noen tilskudd som er smart å gi i maten feks? Eller andre måter å unngå at pelsen skal bli påvirket av at hun er kastrert? Hun fores med v&h med litt tørrfor fra dr.clauder iblandet + omega3 olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 år tok det før mine tisper endret pelskvalitet. Siste nå røyter konstant samtidig som hun har mer pels enn noen gang. Begge har jeg måtte i perioder brukt tynnekniv på for å redusere pelsmengden. Tviler på at föring kan ha noen innvirkning på "kastrat pels".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min shibakastrat på 8 år har endra pels. Før hun blei kastrert blei hun så naken under røyting at hun knapt hadde dekkhår igjen, og hun røyta i forbindelse med løpetid. Som kastrert slipper hun alltid litt pels, har enorme mengder underull, og røyter aldri helt ned. Hun ser ut som en piggfisk i full vinterpels. :teehe: Det er hormoner (eller mangelen på) som gjør at det blir sånn, så oljer og fôring spiller nok liten rolle. Det vil jo også variere hvordan og om pelsstrukturen endrer seg basert på hva slags pels hunden i utgangspunktet har. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, patricia skrev:

Har operert flere tisper. Bare en av dem beholdt sin opprinnelige, fine pels. De andre fikk mye mer underull, og en pels ble tørr som en skurekost. Alle var mellom 5 og 7 år når de ble operert.

Husker du hvor lang tid det gikk fra operasjonen til du så endringer i pelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Teserere skrev:

Helt uforandret her etter flere år, dog en rase uten underull :)

 

Jeg mistenker at det er hovedsaklig raser med underull, som blir påvirket i noe særlig grad. Jeg har en hund med underull som ble kastrert før jeg overtak han, så jeg kan jo ikke gi noe svar på hvordan han var før kastrering. Det jeg har lagt merke  til er at han har relativt kraftig underull og jeg syns den slipper tildels dårlig ved røyting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Jeg mistenker at det er hovedsaklig raser med underull, som blir påvirket i noe særlig grad. Jeg har en hund med underull som ble kastrert før jeg overtak han, så jeg kan jo ikke gi noe svar på hvordan han var før kastrering. Det jeg har lagt merke  til er at han har relativt kraftig underull og jeg syns den slipper tildels dårlig ved røyting. 

Jeg tror også de blir mest påvirket, men har også hørt om glatthårede hunder som røyter mer og /eller får forandret struktur i pelsen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...