Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapi hund


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg jobber i en offentlig bygning, her er det mye barn, og forskjellige mennesker. Vi har policy om ingen hunder har adgang pga allergi bla.

I dag fikk vi inn en person med hund, med et rufsete refleksvest hvor det skrevet med tusj- terapi hund , på, og vi stusset på hva vi skal gjøre.

Jeg har lest på Terapihundens hjemmeside, og der virker det som det er en hund som brukes av en fører, ikke av privatpersoner.

Og er det nok at en lege skriver at "pasienten har nytte og støtte av å ha med seg hunden"???

Hva er reglene her?

Noen som har linker til regler o.l?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terapihund er dessverre ingen beskyttet tittel i Norge og det finnes ingen offentlig standard for utdanning av terapihunder. Tre aktører tilbyr utdannelse av terapihunder Norge: Norske terapihundskolen, Røde Kors og Antozoologisenteret. Den Norske terapihundskolen benytter seg av den svenske standarden (som er offentlig godkjent mener jeg) og utdanner hundene etter den. Terapihunder bærer tjenestetegn, men er ikke offentlig godkjent slik som servicehunder.

Servicehunder er noe annet enn en terapihund, feks førerhund. Servicehund er en beskyttet tittel, og de har lov å være med overalt. Det kommer i økende grad andre typer servicehunder, feks for de som sitter i rullestol. Såfremt jeg vet finnes det ikke servicehunder rettet mot psykisk helse i Norge.

Norske terapihundskolen opererer med to trinn; trinn 1 (besøkshund) og trinn 2 (terapihund). Hundene gjenngår en egnethetstest før de eventuelt får begynne på kurs. Hundene føres alltid av en fører som er utdannet av Norske terapihundskolen. Utdannelsen til besøkshundfører er 48 timers kurs, pluss skriftlig arbeid,  egentrening og praksis (15 t) samt skriftlig og praktisk eksamen. Terapihundførerutdannelsen er omtrentlig det samme, men noe lengre  og spesifisert kurs og mer krav til praksis (40 t).

Det høres ikke ut som denne personen har en terapihund, slik begrepet brukes (korrekt) i Norge i dag.

Vil du lese mer, sjekk ut:

Norske terapihundskolen

Firbent terapi

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...