Terapi hund

4 innlegg i emnet

Jeg jobber i en offentlig bygning, her er det mye barn, og forskjellige mennesker. Vi har policy om ingen hunder har adgang pga allergi bla.

I dag fikk vi inn en person med hund, med et rufsete refleksvest hvor det skrevet med tusj- terapi hund , på, og vi stusset på hva vi skal gjøre.

Jeg har lest på Terapihundens hjemmeside, og der virker det som det er en hund som brukes av en fører, ikke av privatpersoner.

Og er det nok at en lege skriver at "pasienten har nytte og støtte av å ha med seg hunden"???

Hva er reglene her?

Noen som har linker til regler o.l?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan sikkert @Alvira mer om :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terapihund er dessverre ingen beskyttet tittel i Norge og det finnes ingen offentlig standard for utdanning av terapihunder. Tre aktører tilbyr utdannelse av terapihunder Norge: Norske terapihundskolen, Røde Kors og Antozoologisenteret. Den Norske terapihundskolen benytter seg av den svenske standarden (som er offentlig godkjent mener jeg) og utdanner hundene etter den. Terapihunder bærer tjenestetegn, men er ikke offentlig godkjent slik som servicehunder.

Servicehunder er noe annet enn en terapihund, feks førerhund. Servicehund er en beskyttet tittel, og de har lov å være med overalt. Det kommer i økende grad andre typer servicehunder, feks for de som sitter i rullestol. Såfremt jeg vet finnes det ikke servicehunder rettet mot psykisk helse i Norge.

Norske terapihundskolen opererer med to trinn; trinn 1 (besøkshund) og trinn 2 (terapihund). Hundene gjenngår en egnethetstest før de eventuelt får begynne på kurs. Hundene føres alltid av en fører som er utdannet av Norske terapihundskolen. Utdannelsen til besøkshundfører er 48 timers kurs, pluss skriftlig arbeid,  egentrening og praksis (15 t) samt skriftlig og praktisk eksamen. Terapihundførerutdannelsen er omtrentlig det samme, men noe lengre  og spesifisert kurs og mer krav til praksis (40 t).

Det høres ikke ut som denne personen har en terapihund, slik begrepet brukes (korrekt) i Norge i dag.

Vil du lese mer, sjekk ut:

Norske terapihundskolen

Firbent terapi

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det vi hadde en sterk mistanke om.

Så å ha en refleksvest med tekst: terapihund og en slittt lapp med en legelogo på er ikke nok. Bare for å være sikker.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Black Friday Salg til Hund
  • Nye innlegg

• Jeg likte ikke sjokolade, var alltid kjempe skuffet hvis noen hadde kjøpt sjokolade som lørdagssnop nå velger jeg nesten alltid sjokolade  
    • Men var det ikke litt sånn før? I barnehagen jeg gikk i som liten, måtte alle drikke en kopp melk pr måltid. MÅTTE, faktisk. Det beste var at melka alltid sto ute i romtemperatur. Lenge. Så det smakte skikkelig dritt. Det gikk mange år før jeg drakk melk igjen, for å si det sånn
    • Det må nesten @mud svare på som har en Puli
    • Jeg er ikke så sikker på det jeg har utheva. Jeg tror hun elsker prestisje og eget ego mye høyere. Jeg klarer bare ikke å få det til å bli kjærlighet når man ønsker de man liksom skal elske så mye vondt. Det denne dama driver med er dyreplaging like mye som de som slår bikkjene sine, og hun burde rett og slett ikke få lov til å eie hund. Dessverre er hun nok ikke spesielt unik, så det er flere som burde bli fradømt retten til å eie hund på samme grunnlag, også her i landet. Det burde faktisk være en enkel sak å finne hjemmel i loven for noe sånt, med paragrafer som stiller krav til livskvalitet og naturlig utfoldelse.  ----- Mulig jeg stiller ting litt på spissen nå, men jeg husker ramaskrikene da hunden Lukas ble druknet festet til et betongrør i Moss for noen år siden. Og ja, det er klart det var helt grusomt, men sammenlignet med bulldoger og mopser, så vil jeg si Lukas slapp billig unna. Han led veldig i få minutter, mens disse med flate snuter lider nesten like mye hele livet. Liten tvil om hva som er verst i mine øyne. Derfor virker det merkelig at langvarig lidelse er mer akseptert enn den kortvarige. Ja, Lukas døde, men helt ærlig, så synes jeg at død ikke bør være den avgjørende faktoren, for da opphører lidelsene. Det er mengden og lengden på lidelsene som burde være avgjørende.
    • Synes det er kjekkere med to enn en hund alene. De har selskap i hverandre og jeg har selskap i dem.  Er jo ikke til å se bortifra at man har mer fritid som singel og kjekt å kunne bytte litt på hundene så man ikke sliter dem ut. 
  • Nylig opprettede emner