Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå november


Tonje
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, Tricolor said:

Det er derfor jeg påpeker at man må nødvendigvis bruke maskiner for å ta ut skogen effektivt. Så blir det sår, og det trengs litt tid for å rydde opp.

Jeg blir litt såret av at de som bruker allemannsretten klager over det grunneier gjør på sin eiendom. Tenk på den goden vi har i dette landet, vi kan benytte andres eiendom til rekreasjon så mye vi vil, med noen begrensninger. Så klages det så snart grunneier utfører nødvendig arbeid på sin egen eiendom. 

Vi hadde en sånn sak her i nærheten også. Staten solgte en hogstmoden skog. Kjøper hogde ned. Turgåere klaget og hengte vedkommende ut på sosiale media. 

Er det bare jeg som synes det er urimelig?

Men om det så blir sår etter maskinene, så må det jo være mulig å rydde etter seg og ikke bare la det være svære traktor og andre maskinspor, når man er ferdig? Du må jo være enig i at det ikke ser spesielt pent ut?

Som sagt, så har jeg ikke noe imot at det hogges ned trær, men da får man jaggu rydde etter seg når man er ferdig. Det krever sikkert ikke mye tid heller. 

Du er ikke urimelig, men prøv å se det fra andre sin side også? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pappa sponser med det samme han sponsa eksen sin billett med, nå har vi kjøpt flunka ny flybillett til @Teserere og livet er straks litt lysere  . Da blir det Thailand i jula med bestevenn! Er så glad

Mobilen min ringte mens jeg satt med en pasient (hørte vibreringa så vidt) og da jeg kjente igjen nummeret hoppet hjertet over flere slag, det var fra drømmejobben! De vil ha meg på intervju! Jeg var

Hei sonen! Visste dere at...     ...at jeg har verdens søteste lille vofs?    

Posted Images

33 minutter siden, Tricolor skrev:

Det var liksom meningen at trærne skulle bli brukt til trevirke. Da nytter det ikke å hogge et tre nå og da. Alt må ned asap for å fylle opp en tømmerbil for frakt. Vi leker ikke skogsdrift, det er en del av livsgrunnlaget vårt. 

Og det er der hele greia feiler... kanskje burde ikke skogsdrift vært livsgrunnlaget for folk når man må drive det så intensivt at man ødelegger hele skogsbunnen med digre maskiner. Jeg er ikke så opptatt av rekreasjonsmulighetene (selv om det er noe forbanna herk å gå i) - jeg er opptatt av at skogsbunnen faktisk blir totalt ødelagt. Skogsdrift bør gjennomføres på frossen mark. 

5 minutter siden, 2ne skrev:

Men det er tanken som teller? :teehe: 

Helt klart :D 

5 minutter siden, 2ne skrev:

Tja, ikke noe verre der enn i annet bruk av dyr der vi er avhengig av funksjon, vil jeg tro :P 

Antakeligvis ikke :D 

5 minutter siden, 2ne skrev:

Og mye billigere enn å mure opp pipe og sette inn vedovn, som jeg egentlig ønska meg til jul :lol: 

Veldig mye billigere vil jeg tro :D 

5 minutter siden, 2ne skrev:

Sola har dukka opp her og :ahappy: Det hadde jeg ikke trodd i natt og tidlig morres, da var det så tåkete at jeg måtte sjekke at det ikke snødde :P 

Det var ganske høy luftfuktighet hjemme også da jeg dro på jobb. Nå ser det jo strålende ut :ahappy:

Akkurat nå, Tricolor skrev:

Det er derfor jeg påpeker at man må nødvendigvis bruke maskiner for å ta ut skogen effektivt. Så blir det sår, og det trengs litt tid for å rydde opp.

Litt tid? Jeg har ennå ikke sett ett eneste sted det er rydda opp faktisk. Det er permanente hjulspor i skogen flere år etter hogstavslutning. 

Akkurat nå, Tricolor skrev:

Vi hadde en sånn sak her i nærheten også. Staten solgte en hogstmoden skog. Kjøper hogde ned. Turgåere klaget og hengte vedkommende ut på sosiale media. 

Er det bare jeg som synes det er urimelig?

Som sagt over: skog handler om så mye mer enn rekreasjon for folk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tricolor skrev:

Det er derfor jeg påpeker at man må nødvendigvis bruke maskiner for å ta ut skogen effektivt. Så blir det sår, og det trengs litt tid for å rydde opp.

Jeg blir litt såret av at de som bruker allemannsretten klager over det grunneier gjør på sin eiendom. Tenk på den goden vi har i dette landet, vi kan benytte andres eiendom til rekreasjon så mye vi vil, med noen begrensninger. Så klages det så snart grunneier utfører nødvendig arbeid på sin egen eiendom. 

Vi hadde en sånn sak her i nærheten også. Staten solgte en hogstmoden skog. Kjøper hogde ned. Turgåere klaget og hengte vedkommende ut på sosiale media. 

Er det bare jeg som synes det er urimelig?

Sett fra mitt ståsted, så skulle jeg ønske ingen skogeiere hugget ned skog eller gjorde andre inngrep i området. På den annen side, så kan jeg hverken kreve eller forlange at noen skal gjøre si eller så, på sin eiendom. Det innbefatter også hager, jeg syns det er helt ´høl i huet´ at naboer kan kreve at man fjerner trær, på egen eiendom.

Å henge noen ut i media for at de foretar helt lovlig skogsdrift på egen eiendom, hører absolutt ingensteds hen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå sitter jeg å tenker på om jeg vil fortsette i ekstrajobben...det ble ikke helt sånn som jeg hadde forestilt meg. Han som driver stedet har vist noen uhyggelige sider ved seg selv i det siste.  Også om hvordan han behandler hundene. Ikke snakk om mishandling eller noe, men gammeldagse metoder , som jeg ikke kan stå inne for...

i tillegg så føler jeg at han overvåker meg, og at det jeg gjør aldri er godt nok. Han både ringer meg og sender meldinger i hytt og pine. Hele greia er litt slitsom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debbie skrev:

Til sonefolket.

Gamle meg, har vært litt gærn å kjøpt en Pulled Turkey som jeg tenkte å ha til middag. Men hva har man til Pulled turkey da? Dette var et lite gjennomtenkt impulskjøp gitt:icon_redface:

Men nå skal jeg snart ut i solen:D

Vi bruker å ha pulled turkey på/i pitabrød med masse god salat, veldig godt :) 

I dag måtte jeg krype til korset og kjøpe en caffe latte, jeg var så trøtt! Litt bedre nå og med litt lunsj etter hvert så blir det sikkert enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Krutsi said:

@2ne du får komme hit! Jeg har stor ovn og en for elsk på varme (for min egen kropp), så her fyres det!

jeg ønsker meg forsåvidt et nytt hus, så min mesterplan er å vise at det skal jammen gå med litt ved hvis jeg skal bo her :lol: så nå er det mange plussgrader ute, men jeg fyrer opp allikevel :aww::lol: 

Lage badstue i stua di? :yes::lol: 

59 minutes ago, Siri said:

Veldig mye billigere vil jeg tro :D 

Mamma kommer til å få angst av gassovn da, hun er et hakk verre enn meg :lol: 

59 minutes ago, Siri said:

Det var ganske høy luftfuktighet hjemme også da jeg dro på jobb. Nå ser det jo strålende ut :ahappy:

Jaaa :ahappy: 

44 minutes ago, Annik said:

Jeg kjøpte der jeg jobba tidligere(Ikke kjedebutikk, og vi gikk konkurs). Men vet Clas Ohlson iallfall har solgt lignende :)

Da skal jeg kikke litt rundt etter det :ahappy: 

--

Jeg børsta Monster på morgenen i dag jeg, og ble overraska over hvor mye drittsinne det kan være i en knapp kilo stor kropp :lol: Vi har en liten diskusjon foran oss om hvordan vi skal gjøre pelsstell til noe vi kan leve med begge to, tror jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mardina skrev:

Men om det så blir sår etter maskinene, så må det jo være mulig å rydde etter seg og ikke bare la det være svære traktor og andre maskinspor, når man er ferdig? Du må jo være enig i at det ikke ser spesielt pent ut?

Som sagt, så har jeg ikke noe imot at det hogges ned trær, men da får man jaggu rydde etter seg når man er ferdig. Det krever sikkert ikke mye tid heller. 

Du er ikke urimelig, men prøv å se det fra andre sin side også? :) 

Det ser ikke pent ut. Men folk må få tid på seg til å ordne opp. En plass ble skogen hogd på dugnad, og det så ikke pent ut på grunn av greiner som lå rundtomkring. Hvem klagde? Jo, de som aldri hadde tatt i ei øks, men som løp rundt i samme skogen i kondomdress. 

Det krever mye tid til å rydde. Kanskje grunneier har annet arbeid utenom. Og å betale full timepris for å leie folk til det arbeidet også, så går det fort i minus. Å la skogen stå, er ikke noe alternativ, da tømmeret trengs til material. Det er hovedgrunnen til å drive med skogbruk.

Jeg kan forstå at det er surt når ens turterreng blir ødelagt. Men som regel tror jeg det er midlertidig. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Tricolor said:

Det ser ikke pent ut. Men folk må få tid på seg til å ordne opp. En plass ble skogen hogd på dugnad, og det så ikke pent ut på grunn av greiner som lå rundtomkring. Hvem klagde? Jo, de som aldri hadde tatt i ei øks, men som løp rundt i samme skogen i kondomdress. 

Det krever mye tid til å rydde. Kanskje grunneier har annet arbeid utenom. Og å betale full timepris for å leie folk til det arbeidet også, så går det fort i minus. Å la skogen stå, er ikke noe alternativ, da tømmeret trengs til material. Det er hovedgrunnen til å drive med skogbruk.

Jeg kan forstå at det er surt når ens turterreng blir ødelagt. Men som regel tror jeg det er midlertidig. 

 

Men så har jeg sett i flere tilfeller at det IKKE blir ryddet opp i det hele tatt. Traktor/maskinspor er der i mnd.vis, kanskje flere år, uten at det virker som noen vil ordne og rydde opp i det. Det synes IKKE jeg er greit altså...da er det nærmest på grensen til latskap... :getlost:

Og folk må jo få lov til å klage, selv om de kanskje ikke bruker skogen hver eneste dag? Det er ikke bra, når det virker som at folk ikke gidder å rydde etter seg. Man ville jo ikke gjort det på en annen arbeidsplass. Man driver på med et eller annet, men overlater det til andre å rydde. For å sette det litt på spissen... Men du skjønner hvor jeg vil hen, håper jeg? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mardina skrev:

Men så har jeg sett i flere tilfeller at det IKKE blir ryddet opp i det hele tatt. Traktor/maskinspor er der i mnd.vis uten at det virker som noen vil ordne og rydde opp i det. Det synes IKKE jeg er greit altså...da er det nærmest på grensen til latskap... :getlost:

Men har egentlig skogeier noen som helst plikt til å ordne opp? Hvis området er i privat eie, vel og merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Mamma kommer til å få angst av gassovn da, hun er et hakk verre enn meg :lol: 

jeg er vel nesten enig med mora di - jeg bruker ikke gass i bobilen så sant jeg ikke MÅ, for å si det sånn :aww: 

1 time siden, 2ne skrev:

Jeg børsta Monster på morgenen i dag jeg, og ble overraska over hvor mye drittsinne det kan være i en knapp kilo stor kropp :lol: Vi har en liten diskusjon foran oss om hvordan vi skal gjøre pelsstell til noe vi kan leve med begge to, tror jeg :P 

Det verste er at jeg tror du digga det :lol: 

9 minutter siden, Tricolor skrev:

Det ser ikke pent ut. Men folk må få tid på seg til å ordne opp.

Hvor lang tid skal man få på seg til det? 

9 minutter siden, Tricolor skrev:

Jeg kan forstå at det er surt når ens turterreng blir ødelagt. Men som regel tror jeg det er midlertidig. 

Skogbrukere har muligens en helt annen definisjon på midlertidig enn det jeg har... 

Akkurat nå, Mardina skrev:

Men så har jeg sett i flere tilfeller at det IKKE blir ryddet opp i det hele tatt. Traktor/maskinspor er der i mnd.vis uten at det virker som noen vil ordne og rydde opp i det. Det synes IKKE jeg er greit altså...da er det nærmest på grensen til latskap... :getlost:

Disse sporene blir stående til evig tid, de... kanskje kan de gro noe igjen etter 10-15 år, men sporene vil være synlig i terrenget for alltid om man IKKE fyller dem igjen. Det har jeg til nå aldri sett noen eksempler på. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Men har egentlig skogeier noen som helst plikt til å ordne opp? Hvis området er i privat eie, vel og merke. 

Jeg vet ikke hva de har plikt til og ikke, men ja jeg synes de skal ordne opp etter seg :)

@Siri enig og det ser som sagt ikke bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Nå ble jeg nysgjerrig her.. er det noen som faktisk VET hvordan det forholder seg? Har private skogeiere plikt til å rydde opp etter hogst? :)

 

Da er nok ikke jeg riktige person å spørre. Jeg er ikke skogeier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Men har egentlig skogeier noen som helst plikt til å ordne opp? Hvis området er i privat eie, vel og merke. 

Det er en rekke ting en skogeier har å forholde seg til, f eks Norsk PEFC Skogstandard (det er vel en sertifiseringsordning da, så alle er antakeligvis ikke forpliktet til å følge den).
Der står det blant annet: "Kravpunkt 7. Bevaring av skogarealet
(klippet noe) Krav:
Skogbruket skal gjennomføres slik at areal tilgjengelig for friluftsliv ikke blir redusert eller vesentlig svekket i kvalitet."

Og som jeg også siterte i går: "Hjulspor som forårsaker vannavrenning og erosjon, kjøreskader i stier og løyper og andre vesentlige skader, skal utbedres så snart fuktighetsforholdene gjør dette praktisk mulig etter avsluttet bruk av utdriftstraseen." 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg endelig har overbevist meg selv om at jeg ikke er hypokonder, jeg har lov til å bruke legens dyrebare tid, og faktisk ringer legen. Så har legekontoret stengt. :icon_cry:The struggle is real. Kryper tilbake til senga jeg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det er en rekke ting en skogeier har å forholde seg til, f eks Norsk PEFC Skogstandard (det er vel en sertifiseringsordning da, så alle er antakeligvis ikke forpliktet til å følge den).
Der står det blant annet: "Kravpunkt 7. Bevaring av skogarealet
(klippet noe) Krav:
Det skal ikke gjennomføres skogbrukstiltak som forringer skogens framtidige produksjon og muligheter for foryngelse.
Skogbruket skal gjennomføres slik at areal tilgjengelig for friluftsliv ikke blir redusert eller vesentlig svekket i kvalitet."

Og som jeg også siterte i går: "Hjulspor som forårsaker vannavrenning og erosjon, kjøreskader i stier og løyper og andre vesentlige skader, skal utbedres så snart fuktighetsforholdene gjør dette praktisk mulig etter avsluttet bruk av utdriftstraseen." 

Takk, så dette gjelder da også for private skogseiere? ( mht sertifiseringsordningen) Nå ble jo min nysgjerrighet vakt.. gad vite hvordan det forholder seg med utmark generelt? Hvis jeg nå har utmark som benyttes av turgåere( la oss si det er en eng) og jeg finner ut at jeg vil ha en steinur der, kan jeg ikke fritt gjøre som jeg vil? Der er jo MITT land. Jepp, jeg har nok vært hillbilly i minst 2-3 av mine tidligere liv..:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, 2ne said:

Mamma kommer til å få angst av gassovn da, hun er et hakk verre enn meg :lol: 

Da kan du ønske deg pipe og skikkelig peis, og så legger du til at "men jeg kan jo ønske meg en gassovn istedenfor, siden det er mye rimeligere og god varme". Da blir det sikkert muring av pipe :lol: 

1 hour ago, 2ne said:

Jeg børsta Monster på morgenen i dag jeg, og ble overraska over hvor mye drittsinne det kan være i en knapp kilo stor kropp :lol: Vi har en liten diskusjon foran oss om hvordan vi skal gjøre pelsstell til noe vi kan leve med begge to, tror jeg :P 

:lol: 

 

Ferdig med det jeg kan gjøre nå, og venter på at jeg skal bli hentet til et lite møte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var frekk nok til å ta med meg en lang kjepp fra et hogstfelt etter gårsdagens tur, for den så perfekt ut til et DIY-prosjekt jeg har i tankene. Håper ikke skogeier reagerer, kanskje jeg kan si at jeg bidro til opprydding? :D Det har ikke vært skogsmaskin der da, bare motorsag og mann. Men lenger opp i åsen var en hel rekke trær merket med oransje, så jeg lurer på om det skal skje noe i skogen "min"? Jeg eier visst et mål skog som tilhører min eiendom, uten at jeg har gjort så veldig mye med den skogen utover å gå der, og plukke granbar og kongler til adventspynt. Den oransje merkingen var bortenfor min tomt, og det er ingen stier der, bare dyretråkk. Jeg har faktisk aldri møtt folk i den delen av skogen, så jeg lurer jo egentlig på hva for slags vesen som har sprayet på trærne...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...