Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaska husky og sånn..


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg har inntrykk av at omtrent alt som det er husky i, blir oppfattet /omtalt som alaska husky. Er nå egentlig dette korrekt? Det føres vel stambøker over i alle fall en del AH'er , så hva med alle de som ikke er stambokført? Jeg syns det formelig kryr av AH eller såkalte AH'er rundt omkring..  Noe beklagelig kan man vel si, siden disse ofte selges unna veldig billig og mange uegna folk kjøper derfor en slik, uten å egentlig ha peiling på hva de får seg..

Disse som 'bare' er huskyblandinger, hva blir det korrekt å kalle dem? God gammeldags blandingsrase? :P

Trekkhundfolket, opplys meg :)

@Snøfrost, @Mud ? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Ja, der er blandinger. 
Det ER jo en AH også, men for min del er AH en trekkavlet blanding, ikke en hvilken som helst hund med noe huskylignende i sin bakgrunn. 

Det bar det jeg også tenkte men det er ingen 'regler' som sier at en 'ekte' AH må være blandet sånn eller slik?  Hvis jeg f.eks hadde en SH tispe og parret den med en vorsteh, så kunne jeg med full rett kalle den AH? Øhm..litt krøkkete forklart men jeg håper du forstår poenget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Mye kalles for Alaska husky uten å trengt tatt ha noe med Alaska husky å gjøre ja. Alaska husky er en type hund som avles for å bli gode trekkhunder. Etter min mening er intensjonen bak avlen med på å definere at det er en Alaska husky. De kan variere en del i utseende, pelstykkelse, størrelse og temperament, men de er alle avlet for å trekke (i hovedsak slede) og de egenskapene som følger med det.  En tilfeldig huskyblanding etter foreldre som ikke brukes til trekk (utover 5 km skitur med familien) har etter min mening ingen ting med Alaska husky avl å gjøre. Det er en huskyblanding, hverken mer eller mindre. Alaska huskyer er middels store hunder med en dobbel pels. De har gode poter, god appetitt, er omgjengelige og enkle rundt andre hunder, og viktigst av alt: de vil trekke og kjempe seg framover samme hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Mye kalles for Alaska husky uten å trengt tatt ha noe med Alaska husky å gjøre ja. Alaska husky er en type hund som avles for å bli gode trekkhunder. Etter min mening er intensjonen bak avlen med på å definere at det er en Alaska husky. De kan variere en del i utseende, pelstykkelse, størrelse og temperament, men de er alle avlet for å trekke (i hovedsak slede) og de egenskapene som følger med det.  En tilfeldig huskyblanding etter foreldre som ikke brukes til trekk (utover 5 km skitur med familien) har etter min mening ingen ting med Alaska husky avl å gjøre. Det er en huskyblanding, hverken mer eller mindre. Alaska huskyer er middels store hunder med en dobbel pels. De har gode poter, god appetitt, er omgjengelige og enkle rundt andre hunder, og viktigst av alt: de vil trekke og kjempe seg framover samme hva. 

Trenger det i hele tatt være husky i en Alaska Husky? Er det ikke bare at den er avlet i mot trekk som er kritere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Avani said:

Trenger det i hele tatt være husky i en Alaska Husky? Er det ikke bare at den er avlet i mot trekk som er kritere?

Ja, det må være husky i en AH. Men det trenger ikke være Siberian Husky. Husky er et begrep som omfatter alle polare trekkhunder, enten de er av registrert og godkjent rase eller ikke. 
Har man trekkhunder uten noe husky i, er ikke disse AH. 

Det finnes en del sånne som ikke har, eller har veldig lite, f.eks. Greyster og Eurohound (stort sett brukt i sprint, men noen brukes også i mellomdistanse)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Jeg har inntrykk av at omtrent alt som det er husky i, blir oppfattet /omtalt som alaska husky. Er nå egentlig dette korrekt? Det føres vel stambøker over i alle fall en del AH'er , så hva med alle de som ikke er stambokført? Jeg syns det formelig kryr av AH eller såkalte AH'er rundt omkring..  Noe beklagelig kan man vel si, siden disse ofte selges unna veldig billig og mange uegna folk kjøper derfor en slik, uten å egentlig ha peiling på hva de får seg..

Disse som 'bare' er huskyblandinger, hva blir det korrekt å kalle dem? God gammeldags blandingsrase? :P

Trekkhundfolket, opplys meg :)

@Snøfrost, @Mud ? :) 

En AH for meg er en polar trekkhund som er avlet på trekk. De har jo gjerne vel så lang stamtavle som en hvilken som helst renraset hund , de er bare ikke registrert i nkk og de blir ikke avlet på annet enn egenskaper. 

Jeg synes folk flest er flinke til å skille AH og huskyblanding.  Det er noen som prøver seg med å kalle alt som har litt husky i seg for AH , men det er vel helst når de skal selge unna valpene på Finn :P

Jeg møter i hvertfall mye "jeg har/har hatt en hund med husky i seg " eller " Jeg har/har hatt  en huskyblanding " blandt de jeg treffer på når jeg er ute med Toddy. Det er sjeldent jeg møter på en huskyblanding som blir presentert som AH i rl . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...