Gå til innhold
Hundesonen.no

Motivasjonen min synker! Tidvis døv hund!


Silyeah
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Silyeah said:

Huff ? Han blir så slitsom hvis han ikke får gå litt løs en gang i blandt. Han elsker å løpe fort. I langline surrer han seg fast i alt som er. Men, det er bare sånn det må bli! 

Helt ærlig så synes jeg dette er en dårlig unnskyldning :) Mine hunder går i bånd hele året, og det er MITT ansvar å gi de nok fysisk og psykisk aktivitet. Med jakthunder er de også i stygg-god form når jakta er ferdig. Fra å jakte flere dager i uka, 7-8 timer om dagen, til kun å gå i bånd; det er ikke alltid like trivelig for meg. Ikke kan jeg slippe de løse fordi de blir slitsomme heller, da risikerer jeg at de jager vilt eller buskap og blir skutt i nødverge. Så enkelt og greit; det er mitt ansvar å aktivisere de nok, i bånd. I tillegg har jeg tre hunder, og går maks med 2 stykker om gangen. Klarer jeg det med topptrente hunder, så vil jeg tro de fleste klarer det :) (Dette er ikke kun direkte myntet til deg, men jeg leser/hører ofte folk si at bikkja må få løpe løs for at den skal få nok mosjon, selv om den har null og nada innkalling).

Jeg har blant annet en drever hannhund. Jeg begynte å klikkertrene i januar, og ser allerede en enorm forskjell på bikkja. Han er lydhør (for en drever å være :lol: ) og interessert i å trene. Han har lært ting som jeg aldri noen sinne kunne trodd han kom til å lære. Vi har også fått en bedre hverdagslydighet, selv uten å ha jobbet for det. All treningen jeg har gjort har vært basert på frivillige atferder. Med han har det vært en helomvending. Dette er en hund som driter en lang en i hva du sier han SKAL gjøre. Veldig type "whats in it for me". Han er også i stor grad "ødelagt" fordi folk ikke har hatt kontroll på sin hund. Første angrep var i den sårbare 1årsalderen. Utagerer veldig ved passeringer, men trener vi bryr han seg ikke. Med klikkeren i hånda får jeg stort sett fanget fokuset mot meg. Det er ikke sikkert det vil ha samme effekten for alle, men for denne gutten har det vært knall :)  

 

Håper du finner motivasjonen til å jobbe hardt mot målet! Jeg vet hvor tungt og lite motiverende det kan være når man jobber hardt og ikke får det resultatet man helt ønsket. Lykke til! :flowers:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Monikawt skrev:

Helt ærlig så synes jeg dette er en dårlig unnskyldning :) Mine hunder går i bånd hele året, og det er MITT ansvar å gi de nok fysisk og psykisk aktivitet. Med jakthunder er de også i stygg-god form når jakta er ferdig. Fra å jakte flere dager i uka, 7-8 timer om dagen, til kun å gå i bånd; det er ikke alltid like trivelig for meg. Ikke kan jeg slippe de løse fordi de blir slitsomme heller, da risikerer jeg at de jager vilt eller buskap og blir skutt i nødverge. Så enkelt og greit; det er mitt ansvar å aktivisere de nok, i bånd. I tillegg har jeg tre hunder, og går maks med 2 stykker om gangen. Klarer jeg det med topptrente hunder, så vil jeg tro de fleste klarer det :) (Dette er ikke kun direkte myntet til deg, men jeg leser/hører ofte folk si at bikkja må få løpe løs for at den skal få nok mosjon, selv om den har null og nada innkalling).

Det er kanskje ikke slik for alle?

Ene hunden min får brukt seg og mosjonert seg mye mer i bånd enn løs. I bånd legger hun seg i sela i jobber hele tiden. Løs rusler hun noen meter foran og bak meg, null interesse i det som skjer rundt. Så å gå løs noen timer på tur er mye mindre mosjon for henne enn å gå i bånd.

Andre hunden min nekter å trekke, noe som helst noen gang. 

Jeg tror det kanskje er mer vanlig at hunder liker å trekke enn å motby all trekking?

Her er det hun som trekker som er i best form og mest muskelmasse. På lange turer slipper jeg henne løs for "pause" av og til.

Jeg ser ikke for meg at det er så uvanlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innleggene så mulig dette bare blir repetisjon :)

2 av mine 3 hannhunder har hatt perioder der det har vært stor grad av "lyset er på men ingen er hjemme". I disse periodene har vi jobbet med enkel kontakttrening, spor og servert måltidene i hagen. Ellers har vi gått mye tur i terrenget, kløvet og syklet for å få brukt kroppen. På et tidspunkt så går det over, og da har vi tatt opp igjen mer "avansert trening". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Kristiin said:

Det er kanskje ikke slik for alle?

Ene hunden min får brukt seg og mosjonert seg mye mer i bånd enn løs. I bånd legger hun seg i sela i jobber hele tiden. Løs rusler hun noen meter foran og bak meg, null interesse i det som skjer rundt. Så å gå løs noen timer på tur er mye mindre mosjon for henne enn å gå i bånd.

Andre hunden min nekter å trekke, noe som helst noen gang. 

Jeg tror det kanskje er mer vanlig at hunder liker å trekke enn å motby all trekking?

Her er det hun som trekker som er i best form og mest muskelmasse. På lange turer slipper jeg henne løs for "pause" av og til.

Jeg ser ikke for meg at det er så uvanlig?

Dreverhannen min drar ikke noe særlig. Går vi i skogen, eller steder med mye lukter kan han dra, men sånn generelt i hverdagen drar han ikke. Han går enten pent ved siden av, eller bak meg, så det er ikke spesielt krevende for han å gå tur i nærområdet her. 

Men mulig jeg mistforstår hva du vil fram til? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monikawt skrev:

Dreverhannen min drar ikke noe særlig. Går vi i skogen, eller steder med mye lukter kan han dra, men sånn generelt i hverdagen drar han ikke. Han går enten pent ved siden av, eller bak meg, så det er ikke spesielt krevende for han å gå tur i nærområdet her. 

Men mulig jeg mistforstår hva du vil fram til? :) 

Det jeg ville fram til var at det kan være like så enkelt å mosjonere hund i bånd.

Som min som er mer sliten etter par timer i bånd (og trekksele) enn løs på tur. :)

Hun kan og gå pent i bånd også altså, men når hun er så glad i å trekke - hvorfor ikke la henne få ut litt futt i trekksela? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristiin said:

Det jeg ville fram til var at det kan være like så enkelt å mosjonere hund i bånd.

Som min som er mer sliten etter par timer i bånd (og trekksele) enn løs på tur. :)

Hun kan og gå pent i bånd også altså, men når hun er så glad i å trekke - hvorfor ikke la henne få ut litt futt i trekksela? 

Ja, ikke sant :) derfor skjønner jeg ikke hvorfor folk har så store problemer med å mosjonere bikkja når den må gå i bånd. (Igjen, generelt - ikke bare ts :) ) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 at 2:15 PM, Siri skrev:

Nei, skikkelig null-føre og nysnø er jo dødfødt! Det kan gå om jeg har full regndress på dem da (jeg har to), det hindrer jo snøen i å feste seg i pelsen, men dressene lager jo floker i pelsen, de også, når de ligger og gnisser på pelsen selvsagt. 

Jeg har testet ut mange ulike seler på mine hunder opp gjennom årene og har vel endt opp med at en helt enkel nomesele er det som lager minst floker :) De har veldig glatt fôring og fungerer fint på mine i hvert fall. På bildet over har hunden på seg en såkalt Zero Langsele. Den fungerer kjempebra på tispa (som det er bilde av) - det blir veldig lite floker på henne med den, men på hannhunden som har mye mykere pels, blir det mer floker med en slik enn med en vanlig nomesele. Cluet er i hvert fall minst mulig løse remmer og løse deler som kan knisse ekstra i pelsen :) 

Mange gode tips! Jeg har ikke turt å prøve dress på han. Jeg vet ikke hva som er verst, pels full av lyng eller floker? Han har forferdelig pels i brystet og på fremlabbene resten er lettstelt. 

Jeg lurer litt på å prøve jegeren superdekken eller hva enn det heter. Den dekker beina også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn by the way. Ludvig er en langhåret gjeterhund type, så jeg kan ikke akkurat skyte av at han kan trekke i bånd. Da dassen han litt mer vil jeg si. Kanskje jeg kan lære å han å trekke på kommando. Først må jeg finne en sele som ikke laget vonde floker ? 

Jeg går en hovedtur om dagen på mellom 1 til 2 timer så ofte som mulig. Samt lek i hagen, og litt mental trening. Samt at han får en del pelsstell. Men han trives best hvis han får strekt på beina. Jaktinstinket begrenser seg til jakten på løpske tisper ? Her er det bare å trene med forstyrrelser! 

Jeg håper han lykkes med å trene agility uten å løpe avgårde for å hilse på folk og fe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gå inn for å automatisere innkallingen? Altså at hunden reagerer på innkallingslyden automatisk, og dermed ikke får tid til å tenke seg om. 

Jeg trener inn to typer innkalling på mine hunder. Den ene er "hverdagsinnkalling", eller den innkallingen jeg bruker når det ikke er vanskelig. Type kom, hundens navn etc. Så har jeg "nødinnkalling" som er den automatiserte. Jeg har vært for dårlig med denne på mine nåværende hunder, men driver å sparker meg selv i rævva ang. det. Den forrige hunden min hadde denne automatiserte nødinnkallingen. Innkallingslyden til den type innkalling bruker jeg fløyte. 

Jeg begynner i et lett miljø. Først må hunden lære å pare fløyta med belønning. Og da skal det være skikkelig belønning. Drakamp, jul, 17. mai og bursdag på en gang. Er ikke hunden lekmotivert, så noen skikkelig digge godbiter som hunden bruker litt tid på. F.eks. disse porsjonspakkene med leverpostei. 

Når du har para fløyte=kul belønning, så tester jeg og ser om hunden reagerer på fløyta. Da drar jeg fram belønningen i det hunden reagerer. Dette gjør jeg kanskje 2-3 ganger til dagen(fortsatt i et enkelt miljø), i en ukes tid.

Så tester du på tur. Hunden er løs(eller langline), men gjør ikke noe spesielt spennende. Du blåser, hunden snur, og når den er på vei mot deg, nærmer seg deg, drar du fram belønningen og belønner skikkelig heftig. Kjør 1-2 repetisjoner på dette pr. tur. 

Så når du har gjort dette, kan du prøve i en litt vanskelig, men fortsatt kontrollerbar setting. Ha gjerne fortsatt langline, så hunden ikke får selvbelønnet. Blås i fløyta når han er opptatt med noe. Belønn når han er nesten inne med deg.

Når innkallingen er automatisert, trenger du ikke trene mer på det. Bruk den en gang av og til, men det er ikke sånn at du må bruke den hver tur f.eks. Husk at man kan ikke reagere automatisk på noe tett på hverandre. Det bør gå litt tid mellom hver. Vi pleier å si ca. 20 min. bare for å være på den sikre siden(og fordi valpekursdeltagere liker å forholde seg til eksakte tall) :P 

Når innkallingen er automatisert, kan du dra den fram når du har behov for den. Skulle hunden feile på noen av stegene, har du gått for fort fram :) Poenget med denne måten å trene innkalling på, er at man ikke nødvendigvis trener i vanskelige situasjoner. I innlæringen gjør vi det enkelt, den blir automatisert i enkel omgivelser. Når det da oppstår en situasjon som i utgangspunktet er vanskelig, reagerer hunden på refleks og tenker ikke. For let's face it, hvis hunden faktisk får tenke, så kan du aldri tilby noe som er bedre enn løpetispe. Eller å løpe etter rådyr, f.eks. 

Schäferen min hadde automatisert fløyteinnkalling. Hun kalte jeg flere ganger inn fra jakt på kaniner og rådyr. Hun gav ikke 5 flate for meg når jeg ropte på henne, men når jeg blåste i fløyta, så snudde hun på femøringen. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Silyeah skrev:

Mange gode tips! Jeg har ikke turt å prøve dress på han. Jeg vet ikke hva som er verst, pels full av lyng eller floker? Han har forferdelig pels i brystet og på fremlabbene resten er lettstelt. 

Det blir liksom litt pest eller kolera, på en måte - pelsstell blir nødvendig uansett liksom :lol: 
Mine får også floker lettest i brystet faktisk... og i lysken.

8 timer siden, Silyeah skrev:

Jeg lurer litt på å prøve jegeren superdekken eller hva enn det heter. Den dekker beina også. 

Jeg vil på det STERKESTE fraråde de dressene der... Jeg syntes også det så ut som en supergod idé med en sånn dress, så jeg kjøpte en til min forrige tispe. Hun gikk på en tre-timers tur med det på - og neida, det var ikke mye kvist og kvas i pelsen etterpå - men hele pelsen på hele hunden var blitt skikkelig tova!!! Hadde jeg brukt ei barbermaskin på henne da, ville jeg fått av pelsen i ett flak!!! Det var helt skrekkelig faktisk. Jeg tar helle kvist i pelsen framfor det marerittet der :lol: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sprettballen skrev:

Har du prøvd å gå inn for å automatisere innkallingen? Altså at hunden reagerer på innkallingslyden automatisk, og dermed ikke får tid til å tenke seg om. 

Jeg trener inn to typer innkalling på mine hunder. Den ene er "hverdagsinnkalling", eller den innkallingen jeg bruker når det ikke er vanskelig. Type kom, hundens navn etc. Så har jeg "nødinnkalling" som er den automatiserte. Jeg har vært for dårlig med denne på mine nåværende hunder, men driver å sparker meg selv i rævva ang. det. Den forrige hunden min hadde denne automatiserte nødinnkallingen. Innkallingslyden til den type innkalling bruker jeg fløyte. 

Jeg begynner i et lett miljø. Først må hunden lære å pare fløyta med belønning. Og da skal det være skikkelig belønning. Drakamp, jul, 17. mai og bursdag på en gang. Er ikke hunden lekmotivert, så noen skikkelig digge godbiter som hunden bruker litt tid på. F.eks. disse porsjonspakkene med leverpostei. 

Når du har para fløyte=kul belønning, så tester jeg og ser om hunden reagerer på fløyta. Da drar jeg fram belønningen i det hunden reagerer. Dette gjør jeg kanskje 2-3 ganger til dagen(fortsatt i et enkelt miljø), i en ukes tid.

Så tester du på tur. Hunden er løs(eller langline), men gjør ikke noe spesielt spennende. Du blåser, hunden snur, og når den er på vei mot deg, nærmer seg deg, drar du fram belønningen og belønner skikkelig heftig. Kjør 1-2 repetisjoner på dette pr. tur. 

Så når du har gjort dette, kan du prøve i en litt vanskelig, men fortsatt kontrollerbar setting. Ha gjerne fortsatt langline, så hunden ikke får selvbelønnet. Blås i fløyta når han er opptatt med noe. Belønn når han er nesten inne med deg.

Når innkallingen er automatisert, trenger du ikke trene mer på det. Bruk den en gang av og til, men det er ikke sånn at du må bruke den hver tur f.eks. Husk at man kan ikke reagere automatisk på noe tett på hverandre. Det bør gå litt tid mellom hver. Vi pleier å si ca. 20 min. bare for å være på den sikre siden(og fordi valpekursdeltagere liker å forholde seg til eksakte tall) :P 

Når innkallingen er automatisert, kan du dra den fram når du har behov for den. Skulle hunden feile på noen av stegene, har du gått for fort fram :) Poenget med denne måten å trene innkalling på, er at man ikke nødvendigvis trener i vanskelige situasjoner. I innlæringen gjør vi det enkelt, den blir automatisert i enkel omgivelser. Når det da oppstår en situasjon som i utgangspunktet er vanskelig, reagerer hunden på refleks og tenker ikke. For let's face it, hvis hunden faktisk får tenke, så kan du aldri tilby noe som er bedre enn løpetispe. Eller å løpe etter rådyr, f.eks. 

Schäferen min hadde automatisert fløyteinnkalling. Hun kalte jeg flere ganger inn fra jakt på kaniner og rådyr. Hun gav ikke 5 flate for meg når jeg ropte på henne, men når jeg blåste i fløyta, så snudde hun på femøringen. 

Så smart! Dette vil jeg prøve. Han er veldig leken. Det er derfor han er så irriterende mot redde hunder. De vil jo ikke leke, så da prøver han hardere. 

Han elsker drakamp og løpe etter ballen, bryting, ja egentlig alt. Blir nok helst drakamp jeg bruker. Han er ikke veldig glad i godbiter. Håper det hjelper med alderen når testosteron nivået faller! ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Siri skrev:

Det blir liksom litt pest eller kolera, på en måte - pelsstell blir nødvendig uansett liksom :lol: 
Mine får også floker lettest i brystet faktisk... og i lysken.

Jeg vil på det STERKESTE fraråde de dressene der... Jeg syntes også det så ut som en supergod idé med en sånn dress, så jeg kjøpte en til min forrige tispe. Hun gikk på en tre-timers tur med det på - og neida, det var ikke mye kvist og kvas i pelsen etterpå - men hele pelsen på hele hunden var blitt skikkelig tova!!! Hadde jeg brukt ei barbermaskin på henne da, ville jeg fått av pelsen i ett flak!!! Det var helt skrekkelig faktisk. Jeg tar helle kvist i pelsen framfor det marerittet der :lol: 

 

Ågurilann! Hadde jeg fått sånn pels på hunden hadde jeg barbert! Jeg har nesten mareritt pga flokette forlabber allerede. Da er det kanskje bedre med en regndress som du nevnte. Har du med korte eller lange ben? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silyeah skrev:

Ågurilann! Hadde jeg fått sånn pels på hunden hadde jeg barbert! Jeg har nesten mareritt pga flokette forlabber allerede. Da er det kanskje bedre med en regndress som du nevnte. Har du med korte eller lange ben? 

Jeg har regndresser med lange bein. Da unngår man de digre snøballene på nullføre. Det er lurt å ha en med stram strikk nederst da, sånn at beina ikke glir opp :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må trene innkalling jevnlig, på forskjellige steder og med mer og mindre forstyrrelser. Om du starter et nytt sted må du ha enklere innkallinger og bedre belønninger i starten. Det samme om du legger på forstyrrelser, f.eks. nærmere vei, skolegård osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Silyeah skrev:

Vi har trent jevnlig på tur, og har ikke hatt noen problemer med innkalling, ikke når vi har møtt andre hunder i bånd heller. 

Jeg må finne ett sted med mye forstyrrelser, og at han er ett stykke ifra meg tenker jeg ?

Jeg pleier å teste litt med å kaste en leke, og så kalle inn FØR hunden når leken. Det gjorde jeg på min ekstremt lekmotiverte schäfer for å teste innkallingen. Det var ca. noe av det vanskeligste hun visste å avbryte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...