Gå til innhold
Hundesonen.no

Motivasjonen min synker! Tidvis døv hund!


Silyeah
 Share

Recommended Posts

Eeek! Etter turen i skogen med Ludvig i går sank motivasjonen og forhåpningene mine til å få til ting med Ludvig. 

Jeg gikk løs med han i skogen i går. Han går fint løs, men kan gå noe langt foran meg, jeg ser han hele tiden, og han er flink til å komme til meg med jevne mellomrom uten innkalling. Innkallingen er bra når det ikke er forstyrrelser ? I går møtte vi først noen barn som gikk tur. Da kom Ludvig når jeg ropte, men han var treg. Han måtte stoppe opp å se dem først. Litt senere kom en annen hund, nabohunden. Han rakk ikke å reagere før jeg gjorde det. Så da kom han selvfølgelig raskt og fikk masse godbiter. Han lekte litt med hunden før vi gikk videre. Plutselig kommer det en dame med en hund som var litt usikker. Da ble Ludvig plutselig døv og løp rett bort. Den andre hunden hadde halen mellom beina og var usikker. Ludvig virket "bøs", men ville leke, men på alt for voldsom måte. Så den andre hunden hylte når han bykset rund, knurret og bjeffet. Han er virkelig teit sammen med redde hunder. (derfor er han aldri løs sammen med redde hunder. Han tar ikke hintet) 

I dette tilfellet her var han komplett døv. Jeg tok han i bånd. Jeg har akkurat begynt å trene agility med han. Men det er vanskelig fordi hvis han ser noe han vil sjekke ut så løper han bare avgårde. Han er veldig glad da! Men alt for glad og nysgjerrig. Det har gått seint fremover på agility banen. Nå er det innendørstrening. Slik at forstyrrelsen er andre folk som sitter å ser på. Han vil gjerne løpe bort til dem. Jeg tviler jeg klarer å trene med andre hunder til stedet. 

Jeg vet jeg må trene mer på innkalling på forskjellige steder med mye forstyrrelser. Men motivasjonen min er så lav etter i går! 

Hvis vi hadde møtt en annen dominant hannhund hadde de sikkert begynt å sloss. Han går fint med noen få hannhunder. Men han provoserer nok de fleste ? Det beste hadde vært å møtt en gretten gammel tispe ? 

Jeg har jo så lyst til å trene agility videre. Og ta bronsemerket i lydighet. Men det er ikke så lett når han er mer opptatt av alt annet. Det ble mye vanskeligere når han oppdaget at han var hannhund, og at det finnes tisper med løpetid etter 1 årsalderen. Godbiter har ikke så høy verdi heller ? 

Han bjeffer på biler når han er inne også. Veldig irriterende når man bor i ett kryss i ett nabolag. Han bjeffet HØYT en gang ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silyeah skrev:

Den andre hunden hadde halen mellom beina og var usikker. Ludvig virket "bøs", men ville leke, men på alt for voldsom måte. Så den andre hunden hylte når han bykset rund, knurret og bjeffet. Han er virkelig teit sammen med redde hunder. (derfor er han aldri løs sammen med redde hunder. Han tar ikke hintet) 

Ludvik tar nok absolutt 'hintet', det er nok den andre hundens usikkerhet som trigger 'bøsheten' hans.

2 minutter siden, Silyeah skrev:

 

Hvis vi hadde møtt en annen dominant hannhund hadde de sikkert begynt å sloss. Han går fint med noen få hannhunder. Men han provoserer nok de fleste ? Det beste hadde vært å møtt en gretten gammel tispe ? 

Kjip oppførsel er ikke tegn på dominans. Heller tvert om. Usikre hunder kan godt finne på å oppføre seg på den måten. Reellt dominante hunder oppfører seg bra mot andre hunder og skal som regel virkelig bli provosert, før det smeller og da gjerne  etter flere advarsler. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at han er en ung hannhund? Da er det ofte ikke så himla lett å trene dem. De har grøt i hodet og dotter i øra. Løsningen er jo at han IKKE får sjansen til å være atal eller gjøre ting du ikke vil han skal gjøre. Ergo er det bånd som gjelder. Inntil han hører på deg, så har du ham i bånd. Da får han ikke sjansen til å belønne seg selv. 

Hva gjør du når han er dust? Får det konsekvenser for ham? 

Da min hannhund var rundt 1-1,5 år, var han et brødhu'e. Det eneste vi trente på på hundeklubben, var kontakt kontakt og kontakt - og lek for å forsøke og få noe som helst fokus på at JEG var kulere enn alt annet rundt. Omtrent all annen trening var utelukket, fordi han skulle ha med seg det meste annet som foregikk på treningsbanen. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder akkurat på å lese boken Control Unleashed for andre gang, og kan anbefale den. Den startet som et opplegg for agilityhunder som stakk av banen og slikt, men er generelt et bra treningsprogram for å få god kontakt med hunden din og  kontroll når den er løs.

Det som skjedde på turen din er ganske klassisk. En litt vanskelig innkalling - ok. To litt vanskelige innkallinger - krever mer. Tredje vanskelige innkallingen - greier ikke mer.

Ellers så må du selvfølgelig også trene MYE kontakt og innkalling generelt, men den boken gir veldig mange gode verktøy for hunder som kan være opptatt av andre ting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boken control unleashed av Leslie Mcdevitt :)

Masse fine øvelser som gjør det gøy å trene på å få kontroll. Forfatteren ble inspirert til å skrive boken nettopp fordi så mange som vil drive med agility sliter med kontrollen. :)

 

Edit: Hadde ikke sett innlegget fra Simira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kontakten bli bedre hvis jeg jobber så godt jeg kan? Eller er det fulltidsprosjekt å få han "lydigere"? 

Slik det er nå håper jeg jo at han blir mer fokusert og moden. Det er jo moro å trene agility og lydighet når man får til noe. Han blir straks 2 år. 

Irriterende at han er så teit med usikre hunder. Han prøver hardt og intenst å få dem til å leke, eller hva enn han prøver på. Men han er aaaalt for voldsom. 

Han er en super hund også på mange områder også heldigvis! Veldig glad,  snill og kosette osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips til bok! Den kan jeg skaffe meg. 

Jeg bør kanskje ta på langline i skogen i tilfelle man treffer noen. Det er så sjeldent det er folk i skogen, selvfølgelig traff jeg like mange i går som jeg møter i løpet av ett år i går. Sikker fordi det var søndag og endelig fint vær! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt kontakt kontakt. Og innkalling innkalling innkalling.

Også må jeg si jeg ble litt frustrert, for det er så utrolig kjedelig å ha en redd hund som blir enda reddere andre hunder fordi løse hunder springer bort til de (selv om de bare vil leke). Hadde nok prøvd å ha hunden i bånd til jeg var mer sikker på at innkallingen virket, spesielt der du kan møte folk og hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjelper å trene masse. Og systematisk, det vil CU-boken hjelpe deg med. Det er ikke bare selve "øvelsen" innkalling og kontakt, men grunnlag for samarbeid mellom hund og eier, belønning og verdibygging.

Og ja, langline til du har en sikker innkalling. Jeg har en hund som har vært ganske ødelagt av hund som løp bort og det ble slosskamp (den var i utgangspunktet grei men det ble konflikt fordi Odin var usikker). Det er kostnad som sitter i resten av livet til hunden! (og mitt...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min hannhund nå :lol: Han er 16 mnd og egentlig veldig-veldig lydig. Men han har for øyeblikket fått ett nytt kallenavn som er "Zero to Hero". Det sier vel litt om hvordan han er for øyeblikket :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ? Han blir så slitsom hvis han ikke får gå litt løs en gang i blandt. Han elsker å løpe fort. I langline surrer han seg fast i alt som er. Men, det er bare sånn det må bli! 

Heldigvis vet jeg om to toppturer litt lenger opp i landet hvor det ikke er folk. Der jeg gikk i går er det en sjelden gang folk. Uheldigvis alle på en gang i går ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Silyeah skrev:

Huff ? Han blir så slitsom hvis han ikke får gå litt løs en gang i blandt. Han elsker å løpe fort. I langline surrer han seg fast i alt som er. Men, det er bare sånn det må bli! 

Heldigvis vet jeg om to toppturer litt lenger opp i landet hvor det ikke er folk. Der jeg gikk i går er det en sjelden gang folk. Uheldigvis alle på en gang i går ? 

Du kan da vel sykle med ham? Da får han brukt seg godt fysisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Du kan da vel sykle med ham? Da får han brukt seg godt fysisk. 

Det har jeg aldri turt med noen hund ? Anbefaler du det? Jeg ser for meg så klønette som både han og jeg er så kommer enten han eller jeg til å skade oss ? samme med å gå på ski med hund ? Han får bare rett og slett nøye seg med å være båndhund. Jeg elsker å gå lange turer i skogen, han får heller løpe i langline på skogsbilveier og jorder. Å strekke ut får han gjøre på de 30 isj meterne båndet er. Og på stien må han gå i bånd. 

Når han er så sosial så får det bli slik. 

Han er ok å trene på hundekurs osv. For da har han oversikt. Men problemet er når vi går og det plutselig dukker opp noen. Det er klart man må hilse! ?

Passeringstrening og innkalling blir første pri fremover. Jeg er bare glad hvis jeg hører at noen har hatt samme problemet, og ikke lenger har problem med det ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Silyeah skrev:

Det har jeg aldri turt med noen hund ? Anbefaler du det? Jeg ser for meg så klønette som både han og jeg er så kommer enten han eller jeg til å skade oss ? samme med å gå på ski med hund ? Han får bare rett og slett nøye seg med å være båndhund. Jeg elsker å gå lange turer i skogen, han får heller løpe i langline på skogsbilveier og jorder. Å strekke ut får han gjøre på de 30 isj meterne båndet er. Og på stien må han gå i bånd. 

Det blir ikke mye fysisk trim av bare gåturer. Klart jeg anbefaler både ski og sykling? Jeg har en ganske voldsom, impulsiv og klønete hund selv, men sykling og skiturer går da helt utmerket (joda, det er en fordel å kunne gå på ski, holde balansen på ei ski i svingen, stå i mot når bikkja plutselig får det for seg at han skal ut i grøfta for å pisse)... Øvelse gjør mester. Da jeg begynte å sykle med galskapen min, satte jeg på grime sånn at jeg kunne kontrollere hodet hans i tilfelle katt i grøfta - eller andre deilige dufter i grøfta. Så satte vi avgårde med sele og springer, og bikkja gikk som en prest, han :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det blir ikke mye fysisk trim av bare gåturer. Klart jeg anbefaler både ski og sykling? Jeg har en ganske voldsom, impulsiv og klønete hund selv, men sykling og skiturer går da helt utmerket (joda, det er en fordel å kunne gå på ski, holde balansen på ei ski i svingen, stå i mot når bikkja plutselig får det for seg at han skal ut i grøfta for å pisse)... Øvelse gjør mester. Da jeg begynte å sykle med galskapen min, satte jeg på grime sånn at jeg kunne kontrollere hodet hans i tilfelle katt i grøfta - eller andre deilige dufter i grøfta. Så satte vi avgårde med sele og springer, og bikkja gikk som en prest, han :D

 

Jeg liker veldig godt å gå på ski, men jeg tryner i alle bakkene. Så det må bli uten hund ? 

Jeg prøver å se for meg at det KAN gå bra å sykle. Ludvig må alltid laaaangt inn i grøfta for å bommelibomme ? Men med Ludvig pels, så ser jeg fordelen med å sykle på asfalten fremfor å gå i skogen. Jeg skal prøve å se for meg at det KAN gå bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er elendig til å gå på ski - bortoverski på flata er min ting (selv da tryner jeg regelmessig), men det å gå på ski med hund er finfint. Da står hunden for framdriften og jeg må bare tenke på å svinge og holde meg på beina. Jeg går der det aldri er folk og har hunden løs i nedoverbakker :) 

Sykling er også fint, springer tar av for mye og feks to bånd, et i springeren og et i halsbånd/grime så man har kontroll på hodet er fint i begynnelsen. Jeg stoppet også og gikk av sykkelen og holdt i hunden hver gang vi møtte andre hunder i starten.

Anbefaler også å legge en del krutt på innkalling, ta med deg leke ut i skogen, gjem deg for hunden, oppdag plutselig noe morsomt (gjerne feks leken) under litt lyng og "finn" det sammen med hunden din, lær inn å stå på to bein mot et tre (jeg hadde kommandoen Hvor er katten? til Pigg) og å hoppe opp på steiner og fallne trær osv. Jeg tror at om du aktiviserer hunden din sammen med deg på tur, så forventer de at du finner på morsomme ting så det er lettere for at de orienterer seg mot deg. Snu deg og løp og gjem deg når han er på vei mot deg, dra fram en helt ny leke eller kjøttboller plutselig osv osv. Innkallingstreningen er der jeg virkelig går bananas - for det betyr så enormt mye i min hverdag å ha en hund jeg kan stole på der.

Jeg har overtatt en 5 åring nå og han har grei innkalling, men han løp bort til en mann i helga (fyren så tydeligvis veldig trivelig ut) og det er for dårlig synes jeg, så jeg kommer til å begynne å trene det inn på nytt med ham.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silyeah skrev:

Jeg liker veldig godt å gå på ski, men jeg tryner i alle bakkene. Så det må bli uten hund ? 

Jeg har gått på trynet mange ganger - MED hund! Det går så fint så (litt pinlig når du ligger der i snøfonna med et par halvtamme bikkjer som står og gauler når folk glir forbi, men man venner seg til det :aww:). 

1 minutt siden, Silyeah skrev:

Jeg prøver å se for meg at det KAN gå bra å sykle. Ludvig må alltid laaaangt inn i grøfta for å bommelibomme ? Men med Ludvig pels, så ser jeg fordelen med å sykle på asfalten fremfor å gå i skogen. Jeg skal prøve å se for meg at det KAN gå bra! 

Min hannhund må også LANGT ut i grøfta for å gjøre fra seg - helst på ANDRE siden av grøfta. For å si det sånn - han har innsett at det er umulig. Han har vært nødt til å lære seg at når vi SYKLER, så må man faktisk drite på grøftekanten... sånn er det med den saken :D Sykling er gull når man har pelshund... mine har vel omtrent samme pelsmengde som din :D 

Siri Guldseth sitt bilde.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Siri skrev:

Jeg har gått på trynet mange ganger - MED hund! Det går så fint så (litt pinlig når du ligger der i snøfonna med et par halvtamme bikkjer som står og gauler når folk glir forbi, men man venner seg til det :aww:). 

Min hannhund må også LANGT ut i grøfta for å gjøre fra seg - helst på ANDRE siden av grøfta. For å si det sånn - han har innsett at det er umulig. Han har vært nødt til å lære seg at når vi SYKLER, så må man faktisk drite på grøftekanten... sånn er det med den saken :D Sykling er gull når man har pelshund... mine har vel omtrent samme pelsmengde som din :D 

Siri Guldseth sitt bilde.

Jeg dør av latter her ? 

Jeg tipper at du ikke går på ski i nysnøen. Da forvandler Ludvig seg til ett snømonster. Men bortsett fra nysnø så går det jo greit ? 

Hvordan er det med trekksele og floker forresten? Jeg prøvde selen på Ludvig når han var unghund. Jeg fikk nesten mareritt etterpå pga floker. Jeg har ikke turt nå. Pelsen begynner å nærme seg voksenpels nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Turb skrev:

Jeg er elendig til å gå på ski - bortoverski på flata er min ting (selv da tryner jeg regelmessig), men det å gå på ski med hund er finfint. Da står hunden for framdriften og jeg må bare tenke på å svinge og holde meg på beina. Jeg går der det aldri er folk og har hunden løs i nedoverbakker :) 

Sykling er også fint, springer tar av for mye og feks to bånd, et i springeren og et i halsbånd/grime så man har kontroll på hodet er fint i begynnelsen. Jeg stoppet også og gikk av sykkelen og holdt i hunden hver gang vi møtte andre hunder i starten.

Anbefaler også å legge en del krutt på innkalling, ta med deg leke ut i skogen, gjem deg for hunden, oppdag plutselig noe morsomt (gjerne feks leken) under litt lyng og "finn" det sammen med hunden din, lær inn å stå på to bein mot et tre (jeg hadde kommandoen Hvor er katten? til Pigg) og å hoppe opp på steiner og fallne trær osv. Jeg tror at om du aktiviserer hunden din sammen med deg på tur, så forventer de at du finner på morsomme ting så det er lettere for at de orienterer seg mot deg. Snu deg og løp og gjem deg når han er på vei mot deg, dra fram en helt ny leke eller kjøttboller plutselig osv osv. Innkallingstreningen er der jeg virkelig går bananas - for det betyr så enormt mye i min hverdag å ha en hund jeg kan stole på der.

Jeg har overtatt en 5 åring nå og han har grei innkalling, men han løp bort til en mann i helga (fyren så tydeligvis veldig trivelig ut) og det er for dårlig synes jeg, så jeg kommer til å begynne å trene det inn på nytt med ham.

Takk for tips! Jeg trener mye innkalling på tur. Og han har en enorm fart. Men det glemmer han tydeligvis når det kommer noe mot han på stien. 

Men nå skal jeg prøve å bli MYE kulere enn tisper MED løpetid! ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg trener mye innkalling på tur. Og han har en enorm fart. Men det glemmer han tydeligvis når det kommer noe mot han på stien. 
Men nå skal jeg prøve å bli MYE kulere enn tisper MED løpetid! [emoji27][emoji28][emoji23]
Tror det handler litt om å hjernevaske så de snur uten å tenke. Hvis de begynner å veie for og imot så er jo ingenting kulere enn tispe med løpetid. Eller i mitt tilfelle, man med fjellreven bukse [emoji23]
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også trene innkalling med forstyrrelser etterhvert, enten det er fristende leker, folk og hunder på lang avstand osv. Langline så du har kontroll, treningen går på å hjernevaske hunden slik at den ikke tenker så mye på det den ser, men hva den får for å komme til deg (og følelsen av å komme til deg, som du har bygget opp).

Ikke helt suksessfullt enda, men min fryktaggressive hund var i 3-årsalderen så ille at han hang i båndet og brølte når han så en hund på 100 meters avstand. I dag konkurrerer vi i rally og han trener løs på klubben med 20 andre løse hunder rundt. Han går løs på tur, men der er jeg fortsatt avhengig av å kunne se eventuelle hunder på god avstand for å greie innkallingen, så han går ikke hvor som helst. Men på trening og konkurransebanen har vi god kontroll. Mye av metodene jeg har brukt står i CU-boken, og jeg er sikker på at det hadde vært enda bedre om jeg hadde fulgt boken mer systematisk og jobbet mer med øvelsene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silyeah skrev:

Jeg dør av latter her ? 

Jeg tipper at du ikke går på ski i nysnøen. Da forvandler Ludvig seg til ett snømonster. Men bortsett fra nysnø så går det jo greit ? 

Nei, skikkelig null-føre og nysnø er jo dødfødt! Det kan gå om jeg har full regndress på dem da (jeg har to), det hindrer jo snøen i å feste seg i pelsen, men dressene lager jo floker i pelsen, de også, når de ligger og gnisser på pelsen selvsagt. 

2 minutter siden, Silyeah skrev:

Hvordan er det med trekksele og floker forresten? Jeg prøvde selen på Ludvig når han var unghund. Jeg fikk nesten mareritt etterpå pga floker. Jeg har ikke turt nå. Pelsen begynner å nærme seg voksenpels nå. 

Jeg har testet ut mange ulike seler på mine hunder opp gjennom årene og har vel endt opp med at en helt enkel nomesele er det som lager minst floker :) De har veldig glatt fôring og fungerer fint på mine i hvert fall. På bildet over har hunden på seg en såkalt Zero Langsele. Den fungerer kjempebra på tispa (som det er bilde av) - det blir veldig lite floker på henne med den, men på hannhunden som har mye mykere pels, blir det mer floker med en slik enn med en vanlig nomesele. Cluet er i hvert fall minst mulig løse remmer og løse deler som kan knisse ekstra i pelsen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det er noe trøst kan min være idiot og løpe bort til andre hunder på tur om hun er løs, andre hunder er nemlig veldig festlige! Mens på trening/agility streifer hun ikke tanken på å stikke av, ei heller bort til hundene som står og ser på. Så agility er håp, kanskje? :lol:

Nevnte jeg at "unghunden" min er sånn, ehm, 9 år..?:innocent:

Visaversa min stikker ikke av eller lar seg forstyrre om hun jobber/har en jobb å gjøre om det gir mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...