Gå til innhold
Hundesonen.no

"Forsvarssporter"?


marlenbli
 Share

Recommended Posts

I lys av en annen tråd om emnet ble jeg interessert i hva dere egentlig mener om typiske "forsvarssporter"(i mangel på et bedre ord)? Altså da sporter eller arbeid som innebærer biting. For eller i mot? IPO, ring, KNPV og personal protection dogs (PPD) for å nevne noen? På andre åpne fora som facebookgrupper osv ser jeg ofte at noen mener dette omtrent er dyremishandling, spesielt da PPD. I det store utland er det jo veldig vanlig med all slags type trening av hund. Er regelverket for strengt i Norge, eller burde det være strengere? Burde bitearbeid kun være forbeholdt politi og forsvar? Og dere som evt er i mot, vet dere hva sportene går ut på, hva man ønsker av hunden, og har dere erfaring med brukshunder av typen som brukes i slike sporter/arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble  nysgjerrig på hvorfor det skulle være dyreplageri? Er det noe jeg ikke har fått med meg her? 

Er jeg imot slike sporter( såfremt det ikke er noe som faktisk går ut over hundene) ? Nei, det er jeg ikke. De som har 'tvilsomme' hensikter vil nok likefullt trene sine hunder på denne måten, forbud eller ei. Så jeg ser ikke at det skulle være noe problem, så sant man har kontroll på hunden i det 'daglige'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg ble  nysgjerrig på hvorfor det skulle være dyreplageri? Er det noe jeg ikke har fått med meg her? 

Er jeg imot slike sporter( såfremt det ikke er noe som faktisk går ut over hundene) ? Nei, det er jeg ikke. De som har 'tvilsomme' hensikter vil nok likefullt trene sine hunder på denne måten, forbud eller ei. Så jeg ser ikke at det skulle være noe problem, så sant man har kontroll på hunden i det 'daglige'. 

Usikker, var litt det jeg hadde håpet å kanskje bli litt klokere på. Men har jo inntrykk av at det stort sett er mennesker som ikke egentlig aner hva det går ut på som har slike meninger. Men kan se for meg at mange kanskje synes det er litt skummelt og derfor er i mot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg ble  nysgjerrig på hvorfor det skulle være dyreplageri? Er det noe jeg ikke har fått med meg her? 

Er jeg imot slike sporter( såfremt det ikke er noe som faktisk går ut over hundene) ? Nei, det er jeg ikke. De som har 'tvilsomme' hensikter vil nok likefullt trene sine hunder på denne måten, forbud eller ei. Så jeg ser ikke at det skulle være noe problem, så sant man har kontroll på hunden i det 'daglige'. 

Den vanlige sutringen er blant annet at man slår hunder med stokker, lærer de å angripe og være aggressive.. 

 

edit: og for å presisere; jeg er helt for slike sporter her i Norge! Men ikke alle bør nødvendigvis få trene :P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er opprinnelig et avlsverktøy for å teste de forskjellige egenskapene til hunder av tjenestehundraser. Siden programmet er satt sammen av tre grupper, som er veldig ulike, så får man et sammensatt bilde av hundens egenskaper. Det har ingenting med skarptrening eller å lage aggressive hunder å gjøre, men lar hunden vise hva den har av drifter i spor, lydighet og forsvar. 

Jeg kombinerer redningshund og IPO med min hund, og det er ingenting som krasjer der. Det er en gren som krever masse av både hund og fører, men hundene synes det er vanvittig morsomt, og de skiller veldig godt på de forskjellige oppgavene. 

Video fra forsvarsdelen på en prøve vi har hatt nå i høst. Ser det ut som hunden plages?

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HHH skrev:

IPO er opprinnelig et avlsverktøy for å teste de forskjellige egenskapene til hunder av tjenestehundraser. Siden programmet er satt sammen av tre grupper, som er veldig ulike, så får man et sammensatt bilde av hundens egenskaper. Det har ingenting med skarptrening eller å lage aggressive hunder å gjøre, men lar hunden vise hva den har av drifter i spor, lydighet og forsvar. 

Jeg kombinerer redningshund og IPO med min hund, og det er ingenting som krasjer der. Det er en gren som krever masse av både hund og fører, men hundene synes det er vanvittig morsomt, og de skiller veldig godt på de forskjellige oppgavene. 

Video fra forsvarsdelen på en prøve vi har hatt nå i høst. Ser det ut som hunden plages?

 

Hvis denne var ment til meg, så har jeg kanskje vært litt utydelig i startinnlegget. Jeg vet veldig godt hva det er, og jeg er veldig for  :P

Jeg er egentlig mest interressert i å finne ut hvorfor de som er i mot denne typen sport mener det de gjør, og prøve å forstå deres synspunkter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, marlenbli skrev:

Hvis denne var ment til meg, så har jeg kanskje vært litt utydelig i startinnlegget. Jeg vet veldig godt hva det er, og jeg er veldig for  :P

Jeg er egentlig mest interressert i å finne ut hvorfor de som er i mot denne typen sport mener det de gjør, og prøve å forstå deres synspunkter :) 

Siterte ikke deg, så det var bare en generell info om IPO og litt hva det går ut på. De som er mest i mot IPO eller andre grener med bitearbeid, er de som vet minst om hva det går ut på. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er også at de som gjerne er mest imot, ikke vet hva det dreier det om. :) De aller fleste hundene som driver med bitearbeid (i ulike former) synes det er kjempemorsomt, i noen tilfeller FOR morsomt, og da kommer jo den kontrollbiten som er så viktig. :) En god gruppe C-hund synes a) at det er moro og b) er under stimuluskontroll (gjør det den skal og slipper når den skal).

De som ikke kjenner sporten tror også at hunden er trent til å angripe "mennesker" (rent generelt). Det er hunden overhodet ikke - den er trent til å bite i en arm av jute (tenk en stor leke), og det er ikke sånn at hunden løper bort til tilfeldige mennesker og biter dem i armen. Da har man i så fall gjort noe veldig, veldig galt (eller bikkja er klin gæren), og det er ikke noe som forekommer under vanlige gruppe C-treninger.

Jeg synes det er greit at gruppe C er under kontrollerte former i Norge, dvs at man må gå kurs og ha lisens på hunden sin for å bite i arm. De som vil trene ulovlig gjør det nok uansett, så akkurat det får man nok ikke kontrollert på noe vis uansett hvor mye man måtte ønske.

Privat skarptrening av hund (dvs biting i skjult drakt og "angripstrening") synes jeg ikke noe om, og det bør være forbeholdt politi og forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...