Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke husholdningmaskiner hadde du valgt? :)


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For ikke å snakke om oppi sofaen! Men de har kanskje skinnsofa? Jeg har tøy, og den MÅ støvsuges. Er ikke noe å lure på engang. Og senga? Er det bare jeg som støvsuger madrassen?

Jeg ser stor forskjell på om jeg har moppet eller støvsugd faktisk... støvsugeren SUGER jo til seg ting slik at man ikke trenger å komme til helt inni hjørner. Moppene jeg har tar definitivt ikke godt

Definitivt støvsuger og vaskemaskin  Hva skal man liksom ta edderkopper med uten støvsuger 

1 hour ago, QUEST said:

Ser jo at ganske mange her sier at de bruker tørrmopp. Hvordan fungerer egentlig det, sånn i forhold til støvsuger? :) Ser for meg at det kan bli vanskelig i krinker og kroker og under sofaer og bokhyller f.eks? 

2ne; å vaske klær for hånd er adskillig tyngre enn å vaske opp for hånd ja.. *erfaring* 

Mulig jeg har en rar støvsuger, men munnstykket på den er større enn moppen, så moppen kommer til flere steder enn støvsugeren gjør. Jeg kan selvsagt ta av munnstykket på støvsugeren i kriker og kroker, men under sofaen er det lettere å dra moppen under og hybelkaninene ut i friluft :P 

17 minutes ago, Tricolor said:

A propos oppvaskkost. @2_ne . Jeg investerte i totre Tupperware oppvaskkluter. De er ikke store, men du verden så mye enklere å vaske gryter med de. Og putte de i 60- graders vask etterhvert. 

Jeg vasker gryter i oppvaskmaskin også jeg, men takk for tipset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Ser jo at ganske mange her sier at de bruker tørrmopp. Hvordan fungerer egentlig det, sånn i forhold til støvsuger? :) Ser for meg at det kan bli vanskelig i krinker og kroker og under sofaer og bokhyller f.eks? 

Jeg synes ikke det er trøblete å moppe kontra å støvsuge. 
Pga denne tråden støvsugde jeg i går :P istedetfor  å moppe.
Jeg tørrmopper ikke så ofte, men jeg mopper med fuktig mopp to-tre ganger i uka (eddikvann).
En gang i uka drar jeg frem sofaen for å komme til under :) 
Hår i senga sitter i sengetøyet, så det havner i trommelen etter vask.
Hår i sofa kan lett fjernes med fuktig microfiberklut (føler det funker bedre enn støvsuger ifht mengde jobb), eller man tar av putene og banker dem litt ute. Jeg støvsuger riktignok under putene iblant da. Mest sand der faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stor forskjell på om jeg har moppet eller støvsugd faktisk... støvsugeren SUGER jo til seg ting slik at man ikke trenger å komme til helt inni hjørner. Moppene jeg har tar definitivt ikke godt nok i hjørner og kriker og kroker, så jeg kan ikke engang forestille meg et liv uten støvsugeren. Om jeg har tørrmoppa gulvene er det fortsatt igjen småstøv og korn på gulvet - etter støvsuging er det glatt som ei barnerumpe etterpå :aww: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger og vaskemaskin. Men oppvaskmaskin er egentlig et rimelig must også altså, micro blir også brukt daglig forsåvidt, men det kunne jeg til nød ha klart meg uten (da er blenderen egentlig enda viktigere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, QUEST said:

 

 

 

 

Ser jo at ganske mange her sier at de bruker tørrmopp. Hvordan fungerer egentlig det, sånn i forhold til støvsuger? :) Ser for meg at det kan bli vanskelig i krinker og kroker og under sofaer og bokhyller f.eks? 

2ne; å vaske klær for hånd er adskillig tyngre enn å vaske opp for hånd ja.. *erfaring* 

Tørrmop tar mye bedre enn støvsuger, for den virvler ikke opp støv som en støvsuger gjør, kriker og kroker løser man med en tør mikrofiber klut. Mopper blir generelt flatere enn støvsugere så kommer minst like bra til under ting som støvsgugere, og sofaer drar man dra frem innimellom? 

Akkurat senger og nedi sofaer er en av de få tingene jeg faktisk bruker vanlig støvsuger fast til, men skulle nok klart å løse det og uten støvsuger, en sofa uten faste puter hadde løst mye (ja, har skinnsofa). Og en god gammeldags teppebanker til madrassene, så er man jo stort sett i mål? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST Jeg har astma og er allergisk mot husstøvmidd, det er nok en av grunnene til at jeg foretrekker tørrmopp framfor vanlig støvsuger. Mikrostøvet som støvsugeren blåser ut igjen er skikkelig dritt for lungene mine, så når jeg har bodd sammen med andre, har vi alltid fordelt det sånn at noen andre støvsuger. I mitt tilfelle gjør nok det også at jeg møblerer litt mer tørrmoppvennlig, f.eks foretrekker jeg skinnsofa, og golvtepper som ligger slik at det er enkelt å ta dem ut for å riste dem/ legge dem i snøen når det trengs.

Hvis jeg hadde hatt et litt mer permanent sted å bo/ litt bedre råd hadde jeg definitivt kjøpt meg sentralstøvsuger, det er gull! Jeg har vokst opp med det, og fikk nesten sjokk første gang jeg brukte en vanlig støvsuger - lufta føltes mye mer skitten og støvete etterpå.

Tror jeg endrer svaret mitt til "vaskemaskin og sentralstøvsuger" jeg, så fikk jeg heller bare holde ut med den oppvasken. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vims skrev:

@QUEST Jeg har astma og er allergisk mot husstøvmidd, det er nok en av grunnene til at jeg foretrekker tørrmopp framfor vanlig støvsuger. Mikrostøvet som støvsugeren blåser ut igjen er skikkelig dritt for lungene mine, så når jeg har bodd sammen med andre, har vi alltid fordelt det sånn at noen andre støvsuger. I mitt tilfelle gjør nok det også at jeg møblerer litt mer tørrmoppvennlig, f.eks foretrekker jeg skinnsofa, og golvtepper som ligger slik at det er enkelt å ta dem ut for å riste dem/ legge dem i snøen når det trengs.

Hvis jeg hadde hatt et litt mer permanent sted å bo/ litt bedre råd hadde jeg definitivt kjøpt meg sentralstøvsuger, det er gull! Jeg har vokst opp med det, og fikk nesten sjokk første gang jeg brukte en vanlig støvsuger - lufta føltes mye mer skitten og støvete etterpå.

Tror jeg endrer svaret mitt til "vaskemaskin og sentralstøvsuger" jeg, så fikk jeg heller bare holde ut med den oppvasken. :P

At det støver etter støvsuging, helt klart. Det merker jeg også, uten astma. Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det fungerer med tørketrommel og astma? For jeg syns tørketrommelen støver mye! Særlig inne på badet, der den står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST Jeg har bare bodd med tørketrommel en kort periode. Da sto den på eget vaskerom, og det fungerte egentlig veldig fint - jeg har inntrykk av at trommelen fjerner en del støv fra klærne. Jeg foretrekker egentlig å tørke klær ute (og aller helst i minusgrader og vind :P ), jeg har ikke pollenallergi, så slipper unna akkurat det problemet. Tørkeskap (og tørketrommel) er en god nummer to. Klestørk på snor innendørs er ikke spesielt bra for inneklimaet, særlig ikke med astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vims skrev:

@QUEST Jeg har bare bodd med tørketrommel en kort periode. Da sto den på eget vaskerom, og det fungerte egentlig veldig fint - jeg har inntrykk av at trommelen fjerner en del støv fra klærne. Jeg foretrekker egentlig å tørke klær ute (og aller helst i minusgrader og vind :P ), jeg har ikke pollenallergi, så slipper unna akkurat det problemet. Tørkeskap (og tørketrommel) er en god nummer to. Klestørk på snor innendørs er ikke spesielt bra for inneklimaet, særlig ikke med astma.

Ja, tørketrommelen ( i alle fall min) fjerner utrolig mye fra klærne men til gjengjeld virker det som om den 'sender ut' en hel del støv også. Jeg ble forbauset over hvor støvete det plutselig ble, særdeles på badet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg opplever å få med meg omtrent like mye når jeg bruker tørrmopp som når jeg støvsuger. Støvsugeren kommer jo heller ikke ordentlig til i alle kriker og kroker. Ser faktisk ikke hvordan det skal være vanskeligere å komme til med en tørrmopp enn en støvsuger altså. Og man kommer jo til alle disse plassene med en våtmopp.

Sofa ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Vi har også stoffsofa, og kommer nok aldri til å ha noe annet. Da min bedre halvdel hater skinsofa :P Men det er vel en løsning å banke putene/trekkene for å få vekk støvet, og evt. vaske trekkene i vaskemaskinen (som forøvrig blir gjort med gjevne mellomrom her i huset).

 

 

Nei, selve hodet på støvsugeren kommer ikke til over alt "Jeg ligger endel på kne med bare selve slangen og suger på de mer kronglete plassene :) Ah. Så det er altså ikke bare meg som ikke kan fordra skinnmøbler :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QUEST skrev:

Mnja..jeg kan jo ikke nekte for det..:P Men er du fornøyd med 2i 1 maskinen? Da jeg skulle kjøpe tørketrommel snakket jeg litt med forskjellige selgere og jeg fikk inntrykk av at det kunne være litt både og?  

Vi har også 2 i 1 (vaskemaskin og tørketrommel). Og jeg er veldig fornøyd! Den vasker godt, og den tørker godt. Det eneste jeg savner ved å ha egen tørketrommel er at det er et egen lofilter som gjør den lettere å rengjøre. Men utenom det så er det supert med en 2 i1 :)

Da vi kjøpte den så var det ikke plass til å ha to maskiner, det har vi derimot nå. Men maskinen er så ny at den får leve til den dør :P

Vi er forøvrig 2 husholdninger som bruker den, men bare 3 mennesker. Og ene personen har en veldig dritten og hårete jobb (fjøs), så maskinen får kjørt seg :P og hittil har det aldri vært et problem, og maskinen nærmer seg 2 1/2 år. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, QUEST said:

Mnja..jeg kan jo ikke nekte for det..:P Men er du fornøyd med 2i 1 maskinen? Da jeg skulle kjøpe tørketrommel snakket jeg litt med forskjellige selgere og jeg fikk inntrykk av at det kunne være litt både og?  

Jeg er godt fornøyd, men jeg bruker det også bare på håndklær, sengetøy og sokker/truser. Men hvis man skal ha en slik maskin så lønner det seg nok ikke å kjøpe den billigste på markedet.

Edit, min nåværende er 4 år, aldri noe tull. Den forrige, som var en billigere variant, sluttet trommelen å virke på etter ca fire år, men vaskemaskinen funka fint også videre :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Jeg er godt fornøyd, men jeg bruker det også bare på håndklær, sengetøy og sokker/truser. Men hvis man skal ha en slik maskin så lønner det seg nok ikke å kjøpe den billigste på markedet.

Edit, min nåværende er 4 år, aldri noe tull. Den forrige, som var en billigere variant, sluttet trommelen å virke på etter ca fire år, men vaskemaskinen funka fint også videre :) 

Nei,det er nok absolutt et poeng, at man bør gå for kvalitet, ikke pris i slike tilfeller :) 

Dere som har tørketrommel, er det bare jeg som opplever at det støver mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, QUEST skrev:

Nei,det er nok absolutt et poeng, at man bør gå for kvalitet, ikke pris i slike tilfeller :) 

Dere som har tørketrommel, er det bare jeg som opplever at det støver mye? 

Opplever ikke at den støver, tvert i mot. Filteret i den blir jo stappfullt på null tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hm..jeg begynner jo å lure på om lt er som det skal være med min..  Ja filteret blir stappende fullt og jeg støvsuger i tillegg i de to andre filtrene. 

Skjønner ikke egentlig hvor den skulle kunne støve heller? Det er vel et ganske lukket system, bortsett fra slangen som leder ut vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, QUEST skrev:

Mnja..jeg kan jo ikke nekte for det..:P Men er du fornøyd med 2i 1 maskinen? Da jeg skulle kjøpe tørketrommel snakket jeg litt med forskjellige selgere og jeg fikk inntrykk av at det kunne være litt både og?  

Jeg hadde 2 i 1 maskin der jeg bodde før. Vi leide, så den fulgte med leiligheten. Største dritet jeg har vært borti. For det første er jo selve trommelen like stor som en vanskemaskin, så når jeg vasket en full maskin, så ble ikke klærne tørre og de ble sinnsykt varme(spiste i stykker klærne også), fordi det ble for mye klær for tørking. Vasket jeg halve maskiner, så funka det greit med tørking, men det ble jo til at jeg måtte vaske mye mer. I tillegg var det kronglete å komme til filteret og den måtte tømmes for vann før du kunne rense filteret. Slangen for å tømme vann var kanskje 10 cm og helt ved gulvet, så jeg måtte sitte med et glass med slangen, klemme sammen slangen når glasset var fult og så tømme i bøtte. Utrolig tungvindt. Selvfølgelig gjorde jeg ikke dette så ofte, siden det var så mye styr, så det ente med at maskinen sa i fra selv når filteret var fult. Det var etter den var ferdig å vaske klærne, men ikke hadde sentrifugert, så klærne var gjennomvåte og det ble liggende masse vann i trommelen.

Når jeg flytta og måtte skaffe vaskemaskin og tørketrommel selv, så kjøpte jeg separat. Det er SÅ deilig! Klærne blir tørre, lofilteret kan jeg tømme etter hvert bruk etc. Ikke minst kan jeg vaske fulle maskiner, for en tørketrommel er beregna på å ta en hel maskin med vask, og har dertil større trommel. Kommer aldri til å kjøpe kombi noen gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Skjønner ikke egentlig hvor den skulle kunne støve heller? Det er vel et ganske lukket system, bortsett fra slangen som leder ut vann?

Godt spørsmål, for det har jeg også lurt på.. Men etter at tørketrommelen kom i hus, har jeg merket en markant økning i støv som legger seg på alle flater. Siden dette er mest merkbart på badet, så skjønner jeg liksom ikke hva annet man kan skylde på? 

Det jeg har lurt på, er om det kan komme fra når jeg åpner døren og tar ut de ferdigtørkede klærne.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg hadde 2 i 1 maskin der jeg bodde før. Vi leide, så den fulgte med leiligheten. Største dritet jeg har vært borti. For det første er jo selve trommelen like stor som en vanskemaskin, så når jeg vasket en full maskin, så ble ikke klærne tørre og de ble sinnsykt varme(spiste i stykker klærne også), fordi det ble for mye klær for tørking. Vasket jeg halve maskiner, så funka det greit med tørking, men det ble jo til at jeg måtte vaske mye mer. I tillegg var det kronglete å komme til filteret og den måtte tømmes for vann før du kunne rense filteret. Slangen for å tømme vann var kanskje 10 cm og helt ved gulvet, så jeg måtte sitte med et glass med slangen, klemme sammen slangen når glasset var fult og så tømme i bøtte. Utrolig tungvindt. Selvfølgelig gjorde jeg ikke dette så ofte, siden det var så mye styr, så det ente med at maskinen sa i fra selv når filteret var fult. Det var etter den var ferdig å vaske klærne, men ikke hadde sentrifugert, så klærne var gjennomvåte og det ble liggende masse vann i trommelen.

Når jeg flytta og måtte skaffe vaskemaskin og tørketrommel selv, så kjøpte jeg separat. Det er SÅ deilig! Klærne blir tørre, lofilteret kan jeg tømme etter hvert bruk etc. Ikke minst kan jeg vaske fulle maskiner, for en tørketrommel er beregna på å ta en hel maskin med vask, og har dertil større trommel. Kommer aldri til å kjøpe kombi noen gang.

Vi hadde også en sånn maskin før. Den var totalt ubrukelig til tørking :P Men det kan godt være det har vært en utvikling på disse 2 i 1 maskinene, altså.

Akkurat nå, QUEST skrev:

Godt spørsmål, for det har jeg også lurt på.. Men etter at tlrketrommelen kom i hus, har jeg merket en markant økning i støv som legger seg på alle flater. Siden dette er mest merkbart på badet, så skjønner jeg liksom ikke hva annet man kan skylde på? 

Merkelig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...