Gå til innhold
Hundesonen.no

dere med erfaring chihuahua.tt


anonym2323
 Share

Recommended Posts

Hei dere :D 

jeg lurer på hvordan dere håndtere deres chihuahua? Jeg har 2 stykker av dem. 

Jeg har problemer med energinivå på dem begge. Jeg har fått snakket med andre med chihuahua som sier dette er en lett rase. Jeg er på tur hver dag i over 1.Time. Etter turen så fyker de inn dørene og begynner å herje. Jenta er 16 måneder og gutten 8 månder forresten. De er grusomt oppmerksomhet syke. Jeg føler bare vi reiser oss løper de mot oss og begynner og hoppe, dette er spesielt på mannen min.Vi ha fått litt vekk en annen ting. Før var det sånn bare vi satt oss i fanget, så løper de opp på oss med engang. 

De slapper

ikke av inne. Det virker som noe skal skje hele tiden. Mistenker at tispen har patella i ene foten. Sist vaksine fniste nesten vetrinæren for hun på 16 måneder mangler nesten alle tennene sine. 

Hun har veldig lite antall tenner pluss jeg mistenker hun gjerne har liten grad av patella. Det hender innimellom om tar opp foten og hun har ikke stamtavle.

Jeg mistenker begge vi har kjøpt de to av er useriøse.Hørte at foreldrene var aggresive og hadde patella noen av de.Men heldigvis så har ikke han patella.

 men som sagt for hundene en normal mengde oppmerksomhet. 

 

Har og en tibetansk spaniel jente, hun har nydelig gemytt og rolige.

Hun pleier dessverre og gå inn i gangen på ett rom når disse herjer mye :/ Noen som vet hva det betyr.?

Håper noen kan svar :) 

Tusen Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En times tur kan være så mangt det.. :) Spaserer  man med hundene i bånd en time, så får de hovedsaklig luftet seg en time.. Går man en time i skauen med hundene løse, så er det noe HELT annet. Da vil friske hunder løpe , undersøke og få bevege seg og tatt seg ut på en helt annen måte enn ved å gå i bånd. Chi'er er aktive hunder, det er egentlig mye hund i en liten kropp. :) Hvis de begynner å herje med en gang de kommer inn, så mistenker jeg at de ikke har fått løpt ifra seg ute. 

Chi'er er hunder som gjevnt over liker tett kontakt med eieren/husets folk. De vil helst sitte i fanget/ ligge tett inntil eier. De er mer 'følgere' enn en en del andre raser jeg har har personlig kjennskap til. Dvs, reiser man seg og går på badet eller kjøkkenet, så følger de gjerne etter.

Det kan høres ut som tispa har patella luksasjon ja. Tennene er dessverre ofte dårlige på rasen. Tidlig tannbortfall/behov for trekking er ikke uvanlig. Følg med på tennene, løse eller dårlige tenner kan være veldig smertefullt for hundene. Hvis du pleier å være hos veterinær for sjekk, be veterinære sjekke tennene og da særlig tennene langt bak i munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

En times tur kan være så mangt det.. :) Spaserer  man med hundene i bånd en time, så får de hovedsaklig luftet seg en time.. Går man en time i skauen med hundene løse, så er det noe HELT annet. Da vil friske hunder løpe , undersøke og få bevege seg og tatt seg ut på en helt annen måte enn ved å gå i bånd. Chi'er er aktive hunder, det er egentlig mye hund i en liten kropp. :) Hvis de begynner å herje med en gang de kommer inn, så mistenker jeg at de ikke har fått løpt ifra seg ute. 

Chi'er er hunder som gjevnt over liker tett kontakt med eieren/husets folk. De vil helst sitte i fanget/ ligge tett inntil eier. De er mer 'følgere' enn en en del andre raser jeg har har personlig kjennskap til. Dvs, reiser man seg og går på badet eller kjøkkenet, så følger de gjerne etter.

Det kan høres ut som tispa har patella luksasjon ja. Tennene er dessverre ofte dårlige på rasen. Tidlig tannbortfall/behov for trekking er ikke uvanlig. Følg med på tennene, løse eller dårlige tenner kan være veldig smertefullt for hundene. Hvis du pleier å være hos veterinær for sjekk, be veterinære sjekke tennene og da særlig tennene langt bak i munnen. 

Men har liksom lest chi skal bli behandle som en hund og ikke baby. Det er jo meget baby behandlig og ha den på fanget 24/7. Hvordan i alle dager skal folk kunne ha barn, viste du vender chien med for mye oppmerksomhet ? :) 

Leste om en som ammet barnet, og da hadde chien frest til og bitt. Det er litt vanskelig viste de ikke skal tåle andre ting og er viktig.. :P 

Du skjønner meg og typen venter barn ?

Så er litt redd for hvordan det skal gå. Babyer tar jo hele tiden. Så blir litt feil og sitte hele tiden med de på fanget om du skjønner. 

 

Men er jo folk som kaller hundene sine babyer. Folk som ikke har kanskje familie eller barn. Men det er ikke mitt tilfelle, har veldig lyst på barn :) 

 

Så hva tips har du ? 

Men tusen takk for svar, jeg skjønner godt poenge ditt :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dine chi's fortsatt barn, og de har dertil ekstra mye energi. De vil vokse av seg noe. Mange valper, uansett rase, er slik du beskriver, men små hunder får gjerne mer belønning for oppmerksomhetssjuken sin enn større gjør. De er jo så små, søte og skjøre, er det lett å tenke, enten man vil eller ei, omsorgsinstinktet kicker ekstra hardt inn. Cluet er det samme for som andre hunder med samme problem; du må lære dem å roe seg, og du må lære dem at oppmerksomhet kommer på dine premisser. 

Jeg vil tro det er normalt at hunder tar noen runder når de kommer inn. Min gjør i hvert fall det, hun spinner et par ganger rundt i sofaen, gnukker huet sitt i putene, men etter et par minutter, sover hun søtt. Hun har null problemer med å roe seg inne, og det skal være veldig interessant (les: mat) inne i bildet før hun gidder å lette på øyelokka og dilte etter. 
Da hun var yngre, så var jeg nøye på at vi lekte når det passet meg. Nå er det ikke noe problem å leke når hun vil, for det skjer bare en gang pr dag, på kvelden, som var da jeg pleide å ta initiativ til lek. Så nå minner hun meg på det om jeg glemmer det, og det er helt greit. Var hun tullete, og ville ha oppmerksomhet, så ignorerte jeg henne bare til hun roet seg, og så fikk hun kos og fjas. Nå er frøkna mi litt spesiell til chi å være, for hun er ikke noe glad i å ligge på fanget, det har hun aldri vært. Hun er glad i kos, og trives godt når jeg går til henne for å kose, men hun ber om kos kun når jeg sitter på gulvet, noe jeg tror hun plukket opp da hun var liten. Det var ikke noe jeg gikk inn for å lære, det bare ble sånn. 

Det er selvfølgelig mye enklere å lære én hund å roe seg enn to, som jazzer opp hverandre. Akkurat det vet ikke jeg hvordan du enklest løser, for jeg har bare en, men andre her har plenty erfaring med to eller flere, og har sikkert masse gode tips til deg. Det eneste jeg vil minne deg på er dette med mentalstimuli, som jeg skrev om til deg en gang tidligere. Det du kan prøve på er å avslutte turene med et godbitsøk i hagen før dere går inn. Bare hiv noen små godbiter (husk at magene deres er bittesmå, så 3 mm i diameter er godbit mer enn stor nok) vilkårlig rundt i gresset, og send dem ut på jakt. Så får de brukt huene litt før dere går inn, og kanskje det hjelper litt på energinivået også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

et er selvfølgelig mye enklere å lære én hund å roe seg enn to, som jazzer opp hverandre. Akkurat det vet ikke jeg hvordan du enklest løser, for jeg har bare en, men andre her har plenty erfaring med to eller flere, og har sikkert masse gode tips til deg.

Personlig syns jeg det er MYE enklere med flere hunder enn bare en.. De aktiviserer hverandre og helt ærlig hadde jeg vært veldig betenkt på å skulle kjøpe valp,hvis den skulle vært 'enehund' Alt for slitsomt! :P

Hvis hundene er veldig urolige inne, så tenker jeg fremdeles at de har fått sprunget for lite av seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur er vel og bra, men mange hunder trenger mental aktivisering også. Hvis det finnes en hundeklubb i nærheten har de kanskje fellestreninger dere kan delta på? For min hund er i alle fall hjernetrim helt avgjørende for at hun ikke skal være et gnagsår i hverdagen. Og for henne hjelper det ikke med et par lydighetsøvelser på stuegulvet, hun må ut og trene blant andre hunder og mennesker i ulike miljøer for å bli skikkelig godsliten i hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linni skrev:

Men har liksom lest chi skal bli behandle som en hund og ikke baby. Det er jo meget baby behandlig og ha den på fanget 24/7. Hvordan i alle dager skal folk kunne ha barn, viste du vender chien med for mye oppmerksomhet ? :) 

Leste om en som ammet barnet, og da hadde chien frest til og bitt. Det er litt vanskelig viste de ikke skal tåle andre ting og er viktig.. :P 

Du skjønner meg og typen venter barn ?

Så er litt redd for hvordan det skal gå. Babyer tar jo hele tiden. Så blir litt feil og sitte hele tiden med de på fanget om du skjønner. 

 

Men er jo folk som kaller hundene sine babyer. Folk som ikke har kanskje familie eller barn. Men det er ikke mitt tilfelle, har veldig lyst på barn :) 

 

Så hva tips har du ? 

Men tusen takk for svar, jeg skjønner godt poenge ditt :D  

At enkelte raser og individer liker å ligge på fanget eller nært inntil, er ikke det samme som å behandle hunden som en baby. Hvis man ikke liker for mye kroppskontakt, så er nok ikke chi den riktige rasen..Selv om enkelte individer er mer 'reserverte' i så måte. Her ligger de gjerne oppå eller tett inntil de andre hundene også. :) 

Jeg ville ikke hatt hunden på fanget hvis jeg ammet, uansett rase. 

Noe annet er hvor greit det er med helt små hunderaser og småbarn.. Hadde jeg drevet oppdrett hadde jeg ikke solgt helt små raser til de som enten hadde småbarn eller planla å få barn.

Når barnet begynner å kan bevege seg, så er det stor forskjell på barna. Noen er født 'snille' med dyr og er veldig forsiktige, andre er  adskillig mer hardhendte.. Det er da det kan skjære  seg..

Hunden(e) skal IKKE  måtte finne seg i å bli plaget/hardhendt behandlet. Skjer det noe i slike tilfeller, så er det foreldrenes skyld, ingen andres. Ikke hundens skyld og ikke barnets skyld. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

At enkelte raser og individer liker å ligge på fanget eller nært inntil, er ikke det samme som å behandle hunden som en baby. Hvis man ikke liker for mye kroppskontakt, så er nok ikke chi den riktige rasen..Selv om enkelte individer er mer 'reserverte' i så måte. Her ligger de gjerne oppå eller tett inntil de andre hundene også. :) 

Jeg ville ikke hatt hunden på fanget hvis jeg ammet, uansett rase. 

Noe annet er hvor greit det er med helt små hunderaser og småbarn.. Hadde jeg drevet oppdrett hadde jeg ikke solgt helt små raser til de som enten hadde småbarn eller planla å få barn.

Når barnet begynner å kan bevege seg, så er det stor forskjell på barna. Noen er født 'snille' med dyr og er veldig forsiktige, andre er  adskillig mer hardhendte.. Det er da det kan skjære  seg..

Hunden(e) skal IKKE  måtte finne seg i å bli plaget/hardhendt behandlet. Skjer det noe i slike tilfeller, så er det foreldrenes skyld, ingen andres. Ikke hundens skyld og ikke barnets skyld. 

Ja, ingen barn skal plage hundene. Men det må jo lære seg og respektere hverandre ?

Men det er jo vårt ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Personlig syns jeg det er MYE enklere med flere hunder enn bare en.. De aktiviserer hverandre og helt ærlig hadde jeg vært veldig betenkt på å skulle kjøpe valp,hvis den skulle vært 'enehund' Alt for slitsomt! :P

Mulig jeg har vært veldig heldig med Ayla, men hun er ganske grei å ha med å gjøre inne. Vel, bortsett fra at hun skal gaule på alle virkelige og innbilte lyder, og skal blande seg borti hva kattene driver med (nå er hun fulltidsansatt som bodyguard og pelssteller for diverse fosterkattunger :P), men ingen av delene hadde jo blitt noe bedre av å ha en til som ble med i dragsuget. Ellers er hun flink til å være rolig, og klarer å aktivisere seg selv også, om hun synes det blir for kjedelig. 

2 timer siden, QUEST skrev:

Hvis hundene er veldig urolige inne, så tenker jeg fremdeles at de har fått sprunget for lite av seg. 

Ikke alt kan eller bør løses av mer løping, kan være greit å bruke huet litt innimellom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er veldig individuelle forskjeller.

Jeg har hatt veeeeldig rolige chihuahuaer, som har vært rolige inne, og jeg har hatt noen små duraceller.

Med sistnevnte er hjernetrim absolutt å anbefale. Agility kan være noe å prøve. Blodspor. 

Eller enkle varianter av typen å legge noe snacks i en plastflaske hvor en kutter et hull i, så hunden må rulle på den for å få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Min erfaring er at det er veldig individuelle forskjeller.

Jeg har hatt veeeeldig rolige chihuahuaer, som har vært rolige inne, og jeg har hatt noen små duraceller.

Med sistnevnte er hjernetrim absolutt å anbefale. Agility kan være noe å prøve. Blodspor. 

Eller enkle varianter av typen å legge noe snacks i en plastflaske hvor en kutter et hull i, så hunden må rulle på den for å få det ut.

Ja :) Pleier avogtil og legge gobit inni en ball. Da strever de litt med og få den ut. Da for de brukt hjernen sin :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Personlig syns jeg det er MYE enklere med flere hunder enn bare en.. De aktiviserer hverandre og helt ærlig hadde jeg vært veldig betenkt på å skulle kjøpe valp,hvis den skulle vært 'enehund' Alt for slitsomt! :P

Hvis hundene er veldig urolige inne, så tenker jeg fremdeles at de har fått sprunget for lite av seg. 

Ja, jeg går

i ett ekstremt fort tempo. De går på do alt det der :D men raskt tempo,

nærmere jogging. Så liker ikke å tru det. Tenk på de som pynter de oppi vesker. De har god grunn til og være galne fordi de ikke for gå selv engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - du har unge hunder. Unge hunder leker med hverandre. Det er derfor man ofte anbefaler folk å vente med å skaffe seg en en hund til før den andre har blitt voksen. Om du ikke vil ha sånn leking og aktivitet, så må du lære dem at det ikke er lov. 

Da min familie hadde to chihuahuas på omtrent samme alder (nei, vi kunne ikke en tøddel om hund, egentlig), så herjet de vilt rundt i stua, brukte sofaryggen som dosering og hadde det kjempegøy. Vi tenkte ikke engang på at vi skulle roe ned hundene. De hadde det jo moro - og det var ikke plagsomt for oss liksom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Linni skrev:

Ja, jeg går

i ett ekstremt fort tempo. De går på do alt det der :D men raskt tempo,

nærmere jogging. Så liker ikke å tru det. Tenk på de som pynter de oppi vesker. De har god grunn til og være galne fordi de ikke for gå selv engang. 

Uansett hvor fort du går, så kan det aldri erstatte at hundene er løse og får leke, springe og undersøke terrenget. Å gå tur i bånd, kan aldri erstatte tur i skauen feks, der hundene kan være løse. At noen fjols har hundene i vesker, har ingenting med ordentlig tur å gjøre. Chi'er er hunder de også, akkurat som større hunder. De har samme behov for å bruke både bena og hodet. 

Og som Siri sier, de er unge hunder og hunder og da særdeles unge hunder leker. Tolerer man ikke det, så burde man kanskje ikke ha hund. Det er trivelig med hund men det er levende vesener og de fører mye med seg, både uro og skitt. Hunder kan ikke forventes å bare være 'liv i' når det passer en selv og så ligge pent på plass ellers. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Uansett hvor fort du går, så kan det aldri erstatte at hundene er løse og får leke, springe og undersøke terrenget. Å gå tur i bånd, kan aldri erstatte tur i skauen feks, der hundene kan være løse. At noen fjols har hundene i vesker, har ingenting med ordentlig tur å gjøre. Chi'er er hunder de også, akkurat som større hunder. De har samme behov for å bruke både bena og hodet. 

For ro inne, er det faktisk mer effektivt med null tur, enn småturer :) I dag har feks støverunghunden vært en idiot. Hun fikk trekke/løpe 5 km. Det er hverken fugl eller fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

For ro inne, er det faktisk mer effektivt med null tur, enn småturer :) I dag har feks støverunghunden vært en idiot. Hun fikk trekke/løpe 5 km. Det er hverken fugl eller fisk...

Jeg ser hva du sier her men forsiktig..Det kan fort taes alt for bokstavelig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg ser hva du sier her men forsiktig..Det kan fort taes alt for bokstavelig.. 

Ja, ser den. Passivisering fungerer jo også...Men det anbefales på ingen måte. Derimot: skikkelig trim og utblåsning noen dager, og rolig andre dager. Det synes jeg gir en bedre balanse enn å gå en tusletur hver dag...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur. 
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...