Gå til innhold
Hundesonen.no

Passe stor familiehund


ChristinB
 Share

Recommended Posts

7 minutes ago, Perfect Image said:

Det er "desverre" ikke så mange voksne til omplassering, er ganske langt mellom dem og er gjerne litt rift om disse, da det er sjeldent noen til omplassering :) Jeg føler ikke det er langt ventelister, men det er også fordi det er en rase for spesielt interesserte så det er som regel noen ledige i hvert kull når de blir født og er noen oppdrettere har sittet noen uker ekstra på valper men sjeldent noen har valper igjen etter passerte 12 uker. 
Ja, utifra første innlegget ditt synes jeg en Kortis er et fornuftig valg!  En hund som kan gå løs i skog og mark, ikke mye jaktinstinkt og lett å bryte ut av situasjoner. Lite samkjønnsagresjon, lettstelt og letttrent&førerorientert men ikke intensiv.

Er de ofte ok med andre dyr? Jeg har jo skogkatter og driver et lite oppdrett, det burde ikke være noe problem å venne den til å bo med katter og tidvis kattunger? 

Er det vesentlig forskjell i væremåten på hunn og hann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Beklager å kuppe tråden men.. hva er egentlig hovedforskjellen på kort og langhåret? Og jeg snakker da selvsagt ikke om eksteriøret :) 

Det generelle svaret til folk er at Kortisen er mye mer på, lettere å trene, mer fart osv men det er ikke oppfatning i forhold til mitt eget oppdrett-  men jeg er glad i hunder som tar initiativ, har pågangsmot, nysgjerrighet, utadvendte mot folk men fortsatt førermyk og førerorientert. Min teori er at den generelle langhåren er en mye mer pasifisert rase, pluss at den sliter med mer mentale brister. (Korhåren er ikke feilfri der eller altså, det finnes individer med dette også men i langt mindre grad enn i langhåren.) men langhår har jo hatt sine populære tiår og lidd under dette, pluss at den har et hjemland med lite fokus på mentalitet (og flink til å unnskylde dette...) 

3 timer siden, ChristinB skrev:

Er de ofte ok med andre dyr? Jeg har jo skogkatter og driver et lite oppdrett, det burde ikke være noe problem å venne den til å bo med katter og tidvis kattunger? 

Er det vesentlig forskjell i væremåten på hunn og hann? 

Ja, ikke noe problem med katter. Vi har fire stykker blandt annet, og de lever i valpekassen når vi har kull (finnes alltid noe godt å spise der nemlig :P ) også har vi høner. Ene valpekjøperen min har fire frittgående innekaniner uten noe problem :)
Nei, jeg har ikke den oppfatningen. Individ forskjellene er like mye som kjønnsforskjellene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Frida og fuglehundene said:

Ja, Christin, bli med Lill og meg og gå tur en dag ;) Jeg sto mellom terv og kortis, og valget denne gangen falt på terv fordi jeg ønsker litt mer intensitet. 

 

 

Der var jo ei annen her som foreslo terv. Du mener de er mer intense enn k.collie? Jeg vil jo ikke ha for intenst, jeg, bare slik at de lett er med på moro og kjappe nok i hodet til at vi kanskje kan konkurrere litt rally og/eller lydighet. Det kjenner jeg at jeg kan ha lyst til :) men samtidig kul nok til at den ikke går ut av skinnet av en fridag eller om gutta er litt ville en dag :)

H har litt hektisk skjema om dagen, men jeg har siste praksisdag på torsdag, så kanskje dere skal ut en passende tur i helga? Begge eller Lill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ChristinB skrev:

Der var jo ei annen her som foreslo terv. Du mener de er mer intense enn k.collie? Jeg vil jo ikke ha for intenst, jeg, bare slik at de lett er med på moro og kjappe nok i hodet til at vi kanskje kan konkurrere litt rally og/eller lydighet. Det kjenner jeg at jeg kan ha lyst til :) men samtidig kul nok til at den ikke går ut av skinnet av en fridag eller om gutta er litt ville en dag :)

H har litt hektisk skjema om dagen, men jeg har siste praksisdag på torsdag, så kanskje dere skal ut en passende tur i helga? Begge eller Lill? 

Belgerne er litt raskere i reaksjonene, på godt og vondt. Og som nevnt over her, så liker de å holde seg oppdaterte på hva eierne gjør, hehe :)

 

Jeg ønsker mer intensitet fordi jeg vil konkurrere og liker raske hunder, og raske momenter. En kortis kan være rask den også, og den har mer enn nok guts og energi for et familie-/hobbyhjem :)

Jeg tror jeg skal på noseworktrening på lørdag, men kanskje Lill vil være med en tur på søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår jo belgerne litt under én, og tenker det er arbeidshunder. Der er det malinois jeg kjenner best, og det har liksom aldri vært et alternativ for oss. På de to langhåra har jeg hengt igjen litt med at de er litt mer skeptiske og vare i hodet, men det jobbes tydeligvis med og de har blitt bedre, i følge posten over her :) Det er jo derfor jeg ser litt frem i tid; om halvannet års tid er mye gjort her hjemme. Jeg er på bachelor-året, og det blir litt friere disposisjon av tid, R er eldre og kan være mer delaktig i et hundehold og ha mer glede av å prøve å trene litt selv, og O er blitt i den alderen at han forhåpentligvis har roet seg litt og jeg ikke trenger ha tre armer og 5 øyer på han støtt :P

Garantert tid har jeg nok i skoletid fredag, dersom vi får arbeidet med notatet vårt i uka, og jeg slipper reise opp til Elverum da. Senere i helga kan det hende jeg må ha med gutta, om jeg ikke får lånt bort dem til svigers en stund på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 27.10.2017 at 3:04 PM, simira skrev:

Myndene utgår glatt på jakt og førerorientering.

Tja, det er varierende hvor mye jaktinstinkt det er i whippeten, men de fleste med whippet har sine hunder løse. Men klart, løper det et rådyr foran nesa på de, så vil de sannsynligvis løpe etter. Utfordringen blir ofte om du har flere, da kan de finne på å stikke ut og jakte selv. Sjeldent like stort problem om du bare har en. 

Når det kommer til å være førerorientert så er jeg litt delt. Mine er ti ganger mer førerorientert enn harehunden til foreldrene mine, men på den andre siden på langt nær så førerorientert som schäferen min var, så det kommer jo an på hva du sammenligner med. Jeg har ikke inntrykk av whippet har så stor radius og bruker du milde metoder, så kan du bestikke de til å jobbe med deg. Jeg synes mine har vært mye mer interessert i trening og vært mye mer obs på meg enn jeg forventa før jeg fikk rasen selv. 

___________________________________________

Med det sagt, så sier jeg ikke nødvendigvis at whippet er rasen TS bør velge. Spesielt ikke om du har lyst til mer enn kosetrening i de sportene du nevner. Mine er gjerne med på trening og elsker å lære nye ting, men det er ikke til å stikke under en stol at de er litt vàr på underlag og værforhold. Jeg jobber enda med utholdenheten til min eldste i fellesdekk på asfalt. Hun ligger bra på teppe, men rett på asfalten synes hun blir for hardt(og kaldt). Den yngste jeg har vil ikke ligge i det hele tatt, med mindre det er i sofaen eller i en seng :P Jeg er også rimelig sikker på at de ville meldt seg ut på en konkurranse i pøsregn :lol:. Men vil du trene bare for gøy, og ha en hund du kan gjøre en del feil med uten at det setter seg, så kan man godt kjøpe whippet. 

Det er nok en del individuelle forskjeller på treningsvilligheten i rasen også(det er jo ikke akkurat noe som selekteres på i avlen). Den eldste min har jeg trent mest med, men hun er litt tung å motivere til tider. Hun synes drakamp bare er teit. Ball er ganske kult og hun jobber godt for mat. Den yngste elsker å henge i kampleken og knurrer og dreper og er virkelig engasjert. Så det er litt opp og ned. Så som sagt, til kosetrening fungerer de fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er varierende hvor mye jaktinstinkt det er i whippeten, men de fleste med whippet har sine hunder løse. Men klart, løper det et rådyr foran nesa på de, så vil de sannsynligvis løpe etter. Utfordringen blir ofte om du har flere, da kan de finne på å stikke ut og jakte selv. Sjeldent like stort problem om du bare har en. 
Når det kommer til å være førerorientert så er jeg litt delt. Mine er ti ganger mer førerorientert enn harehunden til foreldrene mine, men på den andre siden på langt nær så førerorientert som schäferen min var, så det kommer jo an på hva du sammenligner med. Jeg har ikke inntrykk av whippet har så stor radius og bruker du milde metoder, så kan du bestikke de til å jobbe med deg. Jeg synes mine har vært mye mer interessert i trening og vært mye mer obs på meg enn jeg forventa før jeg fikk rasen selv. 
___________________________________________
Med det sagt, så sier jeg ikke nødvendigvis at whippet er rasen TS bør velge. Spesielt ikke om du har lyst til mer enn kosetrening i de sportene du nevner. Mine er gjerne med på trening og elsker å lære nye ting, men det er ikke til å stikke under en stol at de er litt vàr på underlag og værforhold. Jeg jobber enda med utholdenheten til min eldste i fellesdekk på asfalt. Hun ligger bra på teppe, men rett på asfalten synes hun blir for hardt(og kaldt). Den yngste jeg har vil ikke ligge i det hele tatt, med mindre det er i sofaen eller i en seng [emoji14] Jeg er også rimelig sikker på at de ville meldt seg ut på en konkurranse i pøsregn [emoji38]. Men vil du trene bare for gøy, og ha en hund du kan gjøre en del feil med uten at det setter seg, så kan man godt kjøpe whippet. 
Det er nok en del individuelle forskjeller på treningsvilligheten i rasen også(det er jo ikke akkurat noe som selekteres på i avlen). Den eldste min har jeg trent mest med, men hun er litt tung å motivere til tider. Hun synes drakamp bare er teit. Ball er ganske kult og hun jobber godt for mat. Den yngste elsker å henge i kampleken og knurrer og dreper og er virkelig engasjert. Så det er litt opp og ned. Så som sagt, til kosetrening fungerer de fint [emoji4]
Men nå har du hatt en bruksschæfer før og er vant med å trene hund. Ville du ha klart det like greit om du startet på null? En annen del å ta med i regninga er motivasjon og tolmodighet. Det er ikke mye artig å trene en hund som har tilnærmet null fremdrift hvis man ikke ser et halvt år i ett.

Jeg har to hunder som er som natt og dag å trene. Jeg har ikke og ville aldri hatt motivasjon til å være i hundeklubben kun med hunden som er vanskelig å trene og motivere. Da måtte jeg ha funnet på noe helt annet som for eksempel spor.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Med det sagt, så sier jeg ikke nødvendigvis at whippet er rasen TS bør velge. Spesielt ikke om du har lyst til mer enn kosetrening i de sportene du nevner. Mine er gjerne med på trening og elsker å lære nye ting, men det er ikke til å stikke under en stol at de er litt vàr på underlag og værforhold. Jeg jobber enda med utholdenheten til min eldste i fellesdekk på asfalt. Hun ligger bra på teppe, men rett på asfalten synes hun blir for hardt(og kaldt). Den yngste jeg har vil ikke ligge i det hele tatt, med mindre det er i sofaen eller i en seng :P Jeg er også rimelig sikker på at de ville meldt seg ut på en konkurranse i pøsregn :lol:. Men vil du trene bare for gøy, og ha en hund du kan gjøre en del feil med uten at det setter seg, så kan man godt kjøpe whippet. 

Det er nok en del individuelle forskjeller på treningsvilligheten i rasen også(det er jo ikke akkurat noe som selekteres på i avlen). Den eldste min har jeg trent mest med, men hun er litt tung å motivere til tider. Hun synes drakamp bare er teit. Ball er ganske kult og hun jobber godt for mat. Den yngste elsker å henge i kampleken og knurrer og dreper og er virkelig engasjert. Så det er litt opp og ned. Så som sagt, til kosetrening fungerer de fint :)

Som jeg leser TS ønsker, så er whippet langt unna rasen hun bør velge.. Hvis lydighet er en av grenene hun/de ønsker å delta i og da gjerne på litt mer enn bare hverdagslydighetsnivå, så ville jeg ikke valgt whippet. Joda, det finns de som har hatt whippet helt opp i kl.3 akkurat som det finnes de som har polarhund som kan gå løs overalt.. Begge deler hører dog til sjeldenhetene og ikke noe man bør forvente eller satse på, hvis det ene eller det andre er av betydning. 

Whippet og dekk på kaldt/vått underlag  hører bare ikke sammen, for å ta en del av lydighet. Hadde noen av mine frivillig lagt seg på et kaldt/vått underlag, hadde jeg blitt alvorlig bekymret og lurt på om hunden var syk/skadet. 

Tillegg; Whippet skal ikke ha det jeg kaller 'brukshundmentalitet'. Altså en hund som følger med på alt eieren gjør ,med tunga ute og 'JAA..hva skal vi gjøre nå?!' En god  whippet gir beng i hva eieren foretar seg, så lenge det ikke er noe som interesserer hunden, som f.eks god mat eller skautur.. Å gjøre gørre ting for å please eieren er ikke/skal ikke være i whippetens natur. 

En whippet skal være en 'laid back' hund, som er grei innendørs, så lenge den får gode løpsturer og en varm og god plass å ligge inne i stua. 

Å fremelske 'brukshundmentalitet' på whippets er en veldig feil vei å gå..da ender man fort opp med hunder som krever adskillig mer, for å være 'greie' innendørs.

I tillegg SKAL whippets være uproblematiske sammen med andre ( normale) hunder , hundeaggressive whippets er IKKE godtagbart. Sure, mugne whippets som kan finne på å gjøre utfall mot andre, er ikke greit! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, QUEST skrev:

Som jeg leser TS ønsker, så er whippet langt unna rasen hun bør velge.. Hvis lydighet er en av grenene hun/de ønsker å delta i og da gjerne på litt mer enn bare hverdagslydighetsnivå, så ville jeg ikke valgt whippet. Joda, det finns de som har hatt whippet helt opp i kl.3 akkurat som det finnes de som har polarhund som kan gå løs overalt.. Begge deler hører dog til sjeldenhetene og ikke noe man bør forvente eller satse på, hvis det ene eller det andre er av betydning. 

Whippet og dekk på kaldt/vått underlag  hører bare ikke sammen, for å ta en del av lydighet. Hadde noen av mine frivillig lagt seg på et kaldt/vått underlag, hadde jeg blitt alvorlig bekymret og lurt på om hunden var syk/skadet. 

Tillegg; Whippet skal ikke ha det jeg kaller 'brukshundmentalitet'. Altså en hund som følger med på alt eieren gjør ,med tunga ute og 'JAA..hva skal vi gjøre nå?!' En god  whippet gir beng i hva eieren foretar seg, så lenge det ikke er noe som interesserer hunden, som f.eks god mat eller skautur.. Å gjøre gørre ting for å please eieren er ikke/skal ikke være i whippetens natur. 

En whippet skal være en 'laid back' hund, som er grei innendørs, så lenge den får gode løpsturer og en varm og god plass å ligge inne i stua. 

Å fremelske 'brukshundmentalitet' på whippets er en veldig feil vei å gå..da ender man fort opp med hunder som krever adskillig mer, for å være 'greie' innendørs.

I tillegg SKAL whippets være uproblematiske sammen med andre ( normale) hunder , hundeaggressive whippets er IKKE godtagbart. Sure, mugne whippets som kan finne på å gjøre utfall mot andre, er ikke greit! 

Jeg er usikker på hvorfor du siterer meg egentlig. Jeg føler ikke jeg framstilte whippeten som en hund med brukshundmentalitet, og jeg presiserte at hvis hun ønsker å trene disse grenene mer enn for kos og aktivisering, så er ikke whippet rasen å velge. Det er ikke noe i veien for å kjøpe whippet, om det å teste hundesporter bare er for moro og kos mener nå jeg. Men har man mer ambisjoner enn det, ville jeg valgt en annen rase. Skal man komme langt med en whippet skal man være en veldig dyktig hundetrener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. november 2017 at 10:10 PM, Sprettballen skrev:

Jeg er usikker på hvorfor du siterer meg egentlig. Jeg føler ikke jeg framstilte whippeten som en hund med brukshundmentalitet, og jeg presiserte at hvis hun ønsker å trene disse grenene mer enn for kos og aktivisering, så er ikke whippet rasen å velge. Det er ikke noe i veien for å kjøpe whippet, om det å teste hundesporter bare er for moro og kos mener nå jeg. Men har man mer ambisjoner enn det, ville jeg valgt en annen rase. Skal man komme langt med en whippet skal man være en veldig dyktig hundetrener. 

Jeg siterte deg av den grunn at du nevner whippet/lydighet.  Siden jeg ikke liker 'utviklingen' som har skjedd på rasen, hverken eksteriørt elker mentalt, så er jeg muligens litt ekstra 'touchy' når det kommer til whippet..

Når  det kommer til din siste setning ovenfor; Jeg må bare ærlig innrømme at jeg skjønner ikke greia med å skulle benytte raser ( og nå snakker vi om alle raser, ikke whippet spesifikt ) som ikke har anlegg innenfor en  eller annen gren til en eller annen sport.. Hvis jeg er spesiellt opptatt av lydighet , så kjøper jeg ikke chow chow.. Er det en form for behov hos slike folk for å vise seg? ' Se!! Jeg fikk en chow chow til å bli lydighetschampion! Se på meg, se så dyktig jeg er! ' 

En annen og kanskje mer alvorlig følge av slikt, er at det kan skape et feil bilde av rasen..og det er kjipt for både rasen/individet og eventuell godtroende ny eiere, som tror at rasen er da ikke så vanskelig , for vi så da vitterlig en som var lydighetschampion.. Mao, faren er der for at uvitende hvalpespekulanter kjøper rasen på feil grunnlag.. 

Se bare på BC..hvor mange har ikke fått seg BC , for rasen er jo 'født' lydig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer jeg litt av kanskje, men følte for å svare på den siste der. Jeg har nemlig min 3. mynde nå. Og vil ha meg frabedt forhåndsdømming dersom jeg skulle dukke opp på en eller annen konkurranse kun med ambisjoner om å gjennomføre. Jeg synes nemlig det er gøy å teste div hundesporter og trene hund på lavt nivå. Jeg har pr i dag ikke interesse/tid/lyst på en type brukshund til sport og konkurranse - men kan vel delta på kurs mm likevel?  

Av de to whippetene jeg har hatt: En tok bronsemerket og gikk kl 1 OK - etter MYE trening. Den andre kunne knapt fvf... Ikke en rase jeg vil anbefale til noen som tenker konkurranselydighet, selvom man kanskje klarer opprykk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
  • Vi vil gjerne drive med litt rallylydighet og lydighet, kanskje agility (avhenger seg litt av hvilke tilbud som finnes), både jeg og eldstegutten. Han fikk "prøve" border collien til feriehundepasseren vår litt, og syntes det var veldig artig med en hund som trikset litt. På grunn av dette ønsker jeg en hund som er førerorientert, og litt lettere å fange fokuset til. Jeg var med et par rallyøkter med ulvehunden også, men så jo at det var vesentlig forskjell på ham og tollerne til treneren. Han gjorde det han skulle, men det tok jo litt tid :)

Når dette er utgangspunktet for ønske om raseforslag, så synes jeg vel myndene faller gjennom allerede i utgangspunktet? 
Om man ønsker å "drive med" en hundesport, så er det jo ganske demotiverende å starte med en rase som i utgangspunktet verken er førerorientert eller lettrent. Om jeg skulle testet ut om lurecoursing var en sport for meg, så ville jeg jo ikke skaffet meg en engelsk bulldog liksom... Joda, jeg kjenner en mynde som er i høyeste klasse i rally, men der ligger det jammen meg mye innsatsvilje og trening bak. Det ER veldig demotiverende å trene raser som ikke er motiverte for den treningen man har tenkt å drive med. Om guttungen i familien her kanskje får litt blod på tann, har forsøkt med en bordercollie, så vil vel nedturen med å trene en mynde bli ganske stor, tenker jeg. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, QUEST skrev:

Når  det kommer til din siste setning ovenfor; Jeg må bare ærlig innrømme at jeg skjønner ikke greia med å skulle benytte raser ( og nå snakker vi om alle raser, ikke whippet spesifikt ) som ikke har anlegg innenfor en  eller annen gren til en eller annen sport.. Hvis jeg er spesiellt opptatt av lydighet , så kjøper jeg ikke chow chow.. Er det en form for behov hos slike folk for å vise seg? ' Se!! Jeg fikk en chow chow til å bli lydighetschampion! Se på meg, se så dyktig jeg er! ' 

For min del kjøpte jeg ikke whippet for å trene lydighet. Når jeg kjøpte min første whippet, hadde jeg allerede en brukshund jeg trente lydighet med. Jeg synes det er gøy å trene hund, og det gir mange gode erfaringer og hodebry å trene en utradisjonell rase. Derfor begynte jeg å trene lydighet med whipsen bare for morro. Tøysetrening uten noen særlige ambisjoner. Bikkja synes det er dritgøy å trene, derfor fortsetter jeg å trene de begge to, fordi de synes det er gøy. Vi kommer nok aldri i eliten, kanskje ikke i ringen i det hele tatt, men det er jo ikke poenget heller. De fungerer akkurat til det de har kjøpt dem som. Jeg er nok ganske farget av at det miljøet jeg har trent mest lydighet i, knapt har brukshunder på trening. De fleste er selskapshunder av noe slag. Jeg ser ikke hvorfor det skal være så ille å trene lydighet med en rase som ikke er "skapt" for det. 

5 timer siden, QUEST skrev:

En annen og kanskje mer alvorlig følge av slikt, er at det kan skape et feil bilde av rasen..og det er kjipt for både rasen/individet og eventuell godtroende ny eiere, som tror at rasen er da ikke så vanskelig , for vi så da vitterlig en som var lydighetschampion.. Mao, faren er der for at uvitende hvalpespekulanter kjøper rasen på feil grunnlag.. 

Tja, jeg tror ikke det er noe stor fare for det. Når jeg forteller at jeg trener lydighet med mine whippets, så sier jeg som regel i samme setning at det ikke er en rase man velger om man har noe særlig ambisjoner. Det er lettlærte nok, det er ikke problemet. Problemet er at de kan være tunge å motivere, spesielt som voksne og at de er ganske sensitive på vær og vind. De jeg møter på som ønsker seg whippet, har ikke noe ambisjoner om det ene eller det andre. De ønsker seg en enkel og grei familiehund. Jeg tror ikke det er noe fare for at folk kjøper whippet om de har ambisjoner i en hundesport, forutenom LC kanskje. 

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt nevnte whippet i denne tråden, var fordi TS selv hadde den på lista over aktuelle raser. Det er liten tvil om at det er raser som passer bedre. Jeg kommenterte whippet fordi noen ganger hender det at folk har satt seg på raser de er veldig interessert i og da synes jeg det er dumt å dømme rasen nord og ned på et punkt som ikke helt tydelig kommer fram hvor viktig det er for TS. Jeg holder fast på at om man bare vil teste hundesporter for moro uten ambisjoner, der andre ting i hverdagen er viktigere, så er det ikke noe i veien for å kjøpe whippet. Så aldeles håpløse er de faktisk ikke. Det betyr ikke at det er andre raser som også passer.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en belger ikke passer her. Jeg har ingen problemer med å anbefale rasen min, men det er ikke nødvendigvis noe som man lar en liten gutt gå tur med alene. Man trenger ikke være overmenneske for å ha terv, på ingen måte, men det er er store, aktive hunder. Noen er enkle å ha med å gjøre, mange krever en tydelig eier. De er veldig kjappe i reaksjonene, som nevnt over her, på godt og vondt. Jeg har småbarn nå, og når jeg skal ha ny hund så blir det ikke belger, bla. pga at jeg vil at jenta mi skal kunne gå en tissetur rundt kvartalet med bikkja og være helt trygg på at alt går fint. Jeg elsker belgere, men de er så lettlærte at de lærer seg unoter like raskt som gode vaner. 

Hva med sheltie? Collie kan også passe, men da er det for så vidt større sjanse for å treffe på en miljøberørt, engstelig en enn feks med belger. Har dere vurdert toller, springer spaniel eller noen av terrierne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...