Gå til innhold
Hundesonen.no

For deg som blir overveldet av valgmuligheter når det kommert til kurs


Guest Malikaz
 Share

Recommended Posts

Guest Malikaz

Jeg må bare på det dyypeste anbefale Canis sine kurs! 

Da jeg fikk valp og skulle velge valpekurs var mulighetene mange! Det var ordentligt vanskelig og velge! alle virket jo veldig greie. 

Flere bøker jeg leste motsa hverandre, noen anbefalte strenge metoder mens andre var mer mot godbit og masse belønning. Jeg prøvde å se filmer av kjente hundetrenere som zac george å cecar millan men de fleste av dem hadde også sin egen metode som gjorde det hele enda mer forvirrende! Hvem skal man lytte på!?

Så hendte det! Jeg fikk en sterk anbefaling om å prøve kursene til canis, og jeg har ikke angret et eneste sekund! Jeg kjører faktisk en ekstra halvtime for heller å gå på disse kursene! 

Her får du ekte fakta servert på et sølvfat med flere års forskning i ryggen for å komme frem til de beste, tryggeste å mest fremgangsrike treningsresultatene! Ikke nok med det, det er noen helt fantastisk flinke instruktører som elsker jobben sin og som har svar å gode råd på ALT du måtte komme til å lure på! Og som gir hjelp helt utover det vanlige. 

Her handler det om å ha det gøy med hunden mens du trener. Du trenger aldri å kjefte på hunden din eller være hardhendt mot den på noen måte! Her er det bare belønning å lek som får frem resultatene, å fokus på din egen mekaniske måte å trene hunden på. Det et helt fantastisk å se hundetrening med nye øyne. 

Jeg er solgt til denne type trening! Den er så mye mer en jeg klarer å få frem i dette innlegget, men jeg håper at det får akkurat DEG til å prøve et kurs hos canis, selv om du måtte være en erfaren hundeeiger. Jeg lover deg, det vil gi så mye svar, ihvertfall ga det meg svar på ting jeg alltid hadde lurt på, og var revolusjonerende for mitt forhold til hundetrening. Her får du valuta for hvert eneste rødt øre.

Takk Canis! fortsett det gode arbeidet med å gi hund å eiger et bedre liv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt. Og jeg vil påstå at det du er solgt til er positiv trening, og Canis har heldigvis ikke enerett på det. Jeg har varierende erfaring med Canis, mitt første kurs der var skikkelig dårlig, de neste tre veldig gode, og etter det både og. Det instruktører som er alt du beskriver, og instruktører som slett ikke evner å svare på alt du lurer på eller se alternative løsninger på hunder som ikke har lest klikkertreningsboka.

Kombinasjon av instruktør (både kompetanse og evne til å lære fra seg) og metode er vesentlig, navn på hundeskole mindre så. Jeg ser du holder til vestpå, så der er det nok færre å velge mellom (men Siddis fortsatt en god kandidat som også er 100% positiv), men på østlandet er det ihvertfall en stadig økende mengde hundeskoler og instruktører som jobber med fokus på positiv forsterkning.

Velkommen til en ny verden uansett! Det ER deilig å innse hvor langt man kan komme uten bruk av ubehagelige hjelpemidler i hundetreningen. Men anbefaler deg altså å være åpen for andre aktører og ikke blindt anbefale samtlige canis-instruktører (selv om du nok neppe vil finne instruktører der som banker bikkjene sine, håper jeg ihvertfall).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
Akkurat nå, simira skrev:

Det var da voldsomt. Og jeg vil påstå at det du er solgt til er positiv trening, og Canis har heldigvis ikke enerett på det. Jeg har varierende erfaring med Canis, mitt første kurs der var skikkelig dårlig, de neste tre veldig gode, og etter det både og. Det instruktører som er alt du beskriver, og instruktører som slett ikke evner å svare på alt du lurer på eller se alternative løsninger på hunder som ikke har lest klikkertreningsboka.

Kombinasjon av instruktør (både kompetanse og evne til å lære fra seg) og metode er vesentlig, navn på hundeskole mindre så. Jeg ser du holder til vestpå, så der er det nok færre å velge mellom (men Siddis fortsatt en god kandidat som også er 100% positiv), men på østlandet er det ihvertfall en stadig økende mengde hundeskoler og instruktører som jobber med fokus på positiv forsterkning.

Velkommen til en ny verden uansett! Det ER deilig å innse hvor langt man kan komme uten bruk av ubehagelige hjelpemidler i hundetreningen. Men anbefaler deg altså å være åpen for andre aktører og ikke blindt anbefale samtlige canis-instruktører (selv om du nok neppe vil finne instruktører der som banker bikkjene sine, håper jeg ihvertfall).

Det er din erfaring å dette er min erfaring. Jeg valgte å nevne canis siden min tanke var at det var et mer utbredt navn en siddis, som også er å anbefale på det sterkeste.

Hovudpoenget er å trekke frem det som er fantastisk med positiv trening. Synd at det ikke kom så godt frem i teksten, men så var det også canis som ga meg den erfaringen, derav all creden. Beklager viss jeg tråkket på tær ved å ikke trekke inn hvær eneste aktør som driver med positiv trening. 

Jeg ønsker uansett å anbefale at folk velger de som trener 100% positivt uavhengig av hvem det måtte være. Min erfaring er at ofte trener ikke alle kurssenter rent, å da forsvinner mye av vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hælja said:

Det er din erfaring å dette er min erfaring. Jeg valgte å nevne canis siden min tanke var at det var et mer utbredt navn en siddis, som også er å anbefale på det sterkeste.

Hovudpoenget er å trekke frem det som er fantastisk med positiv trening. Synd at det ikke kom så godt frem i teksten, men så var det også canis som ga meg den erfaringen, derav all creden. Beklager viss jeg tråkket på tær ved å ikke trekke inn hvær eneste aktør som driver med positiv trening. 

Jeg ønsker uansett å anbefale at folk velger de som trener 100% positivt uavhengig av hvem det måtte være. Min erfaring er at ofte trener ikke alle kurssenter rent, å da forsvinner mye av vitsen.

Det er faktisk mulig å trene dårlig eller "feil" med bruk av positiv forsterkning, og det kan både være problematisk for hunden, hundeholdet og de rundt. Derav kritikken fra enkelte "tradisjonelle trenere" på at klikkertrente hunder er stressede, forvirrede, og bilder av klikkertrenere som står med klikker og godbiter når hunden henger i buksebeinet til naboen (og ja, jeg vet veldig godt at det ikke har noe med klikkertrening å gjøre, men noen tror faktisk det, også folk som har gått klikkerkurs). Så å anbefale hvem som helst som instruerer ved å putte i hunden godbiter og ikke slå den vil jeg fortsatt fraråde deg å gjøre. Å anbefale folk å finne og bruke hundeskoler som kun bruker positiv forsterkning er det ingenting galt i.

Jeg anbefaler gjerne Canis på generell basis over hele landet, men ber folk sjekke andres erfaringer med de lokale instruktørene om jeg ikke kjenner til de selv. Mange med instruktørutdanning fra Canis har også startet for seg selv eller instruerer andre steder, det er også verdt å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du har gått hos Canis avd. Stavanger? Det er en knakandes god avdeling :) Jeg er kjempefornøyd med de jeg også. Gått mange kurs hos dem. Likevel er det greit å nevne at mange har mindre gode erfaringer med kurs hos andre avdelinger. Jeg har forstått det sånn fra folk med mer kurserfaring at vår Canisavdeling synes å virke bedre enn andre. Når det kommer til kunnskap om hund og trening. Hovedinstruktøren hos Canis er ganske så velutdannet på hund. Både hos forskjellige hundeskoler og på universitetsnivå. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
Akkurat nå, simira skrev:

Det er faktisk mulig å trene dårlig eller "feil" med bruk av positiv forsterkning, og det kan både være problematisk for hunden, hundeholdet og de rundt. Derav kritikken fra enkelte "tradisjonelle trenere" på at klikkertrente hunder er stressede, forvirrede, og bilder av klikkertrenere som står med klikker og godbiter når hunden henger i buksebeinet til naboen (og ja, jeg vet veldig godt at det ikke har noe med klikkertrening å gjøre, men noen tror faktisk det, også folk som har gått klikkerkurs). Så å anbefale hvem som helst som instruerer ved å putte i hunden godbiter og ikke slå den vil jeg fortsatt fraråde deg å gjøre. Å anbefale folk å finne og bruke hundeskoler som kun bruker positiv forsterkning er det ingenting galt i.

Jeg anbefaler gjerne Canis på generell basis over hele landet, men ber folk sjekke andres erfaringer med de lokale instruktørene om jeg ikke kjenner til de selv. Mange med instruktørutdanning fra Canis har også startet for seg selv eller instruerer andre steder, det er også verdt å ta med seg.

Jeg ber ikke folk om "putte i hunden godbiter og ikke slå den" 

Jeg ganske enkelt viste min takknemlighet overfor canis å anbefalte dem videre. Det med å sjekke opp i lokale instrultører å hundeskoler får folk gjøre selv like dan som de bør skaffe seg kunskap før de går til anskaffelse av hund. Det står ikke jeg ansvarlig for! Det har alle et eget ansvar for å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hælja said:

Jeg ber ikke folk om "putte i hunden godbiter og ikke slå den" 

Jeg ganske enkelt viste min takknemlighet overfor canis å anbefalte dem videre. Det med å sjekke opp i lokale instrultører å hundeskoler får folk gjøre selv like dan som de bør skaffe seg kunskap før de går til anskaffelse av hund. Det står ikke jeg ansvarlig for! Det har alle et eget ansvar for å gjøre.

I mine øyne kommer du med en ganske ubetinget anbefaling av samtlige canis-instruktører. Jeg er helt sikker på at jeg ikke er den eneste som oppfatter det slik. Så får det være opp til deg hva du vil stå for. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
Akkurat nå, simira skrev:

I mine øyne kommer du med en ganske ubetinget anbefaling av samtlige canis-instruktører. Jeg er helt sikker på at jeg ikke er den eneste som oppfatter det slik. Så får det være opp til deg hva du vil stå for. ;)

Så synd.. da tenker jeg at de som ikke vil gå til canis kan se bort fra dette innlegget,  i steden for å begynne å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
9 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg regner med du har gått hos Canis avd. Stavanger? Det er en knakandes god avdeling :) Jeg er kjempefornøyd med de jeg også. Gått mange kurs hos dem. Likevel er det greit å nevne at mange har mindre gode erfaringer med kurs hos andre avdelinger. Jeg har forstått det sånn fra folk med mer kurserfaring at vår Canisavdeling synes å virke bedre enn andre. Når det kommer til kunnskap om hund og trening. Hovedinstruktøren hos Canis er ganske så velutdannet på hund. Både hos forskjellige hundeskoler og på universitetsnivå. 

Det kan gost stemme. Takk for fint innspill :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis er vel og bra, men det er nå grei variasjon blant instruktører der også. Ser jo flere på forumet nærmest har dårlig erfaring med Canis fordi instruktøren har sagt det ene og det andre. Men misforstå meg rett, "filosofien" til Canis og klikkertrening er kult! (Selv om det står i Lydighetsbibelen at man skal "skremme" valpen om den spiser søndagssteika di)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempeflott at du er fornøyd med Canis, men dette blir omtrent som at jeg skal lovprise alle fysioterapeuter fordi MIN fysioterapeut er kjempeflink og dyktig. :)

Det er STOR variasjon også blant Canis sine instruktører, akkurat som det er over alt ellers. Selv om mange er teoretisk dyktige, så er det ikke nødvendigvis så mange som har fått til så mye med egne hunder. Jeg sier ikke at det er noe krav for å bli en god instruktør, men skal man f. eks undervise i konkurranselydighet ol, så er det jo en fordel at man har mer enn bronsemerket eller har startet kl 1 en gang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...