Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvalpekjøperen du IKKE solgte valp til..


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Innenfor en del raser må det jo rett og slett være et mareritt å selge valper. Vi hadde jo en tid små planer om et dogokull, og jeg er fryktelig glad for at det aldri ble.  Hørte jo nok historier fra andre oppdrettere. Narkomane som plutelig dukket opp på døra midt på natta med en bærepose de ville hente valp i, osv...

Ja, det tenker jeg også, at enkelte raser må være ekstra utfordrende, når det kommer til både de som vil kjøpe og de som faktisk får kjøpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er vel når man skal selge ting "offentlig" man oppdager at:  1) Livets harde skole har store mangler i læreplanen 2) Normal høflighet ikke er medfødt 3) Alt for mange aldri stilte seg opp i

Å gud... Jeg har jo bare hatt ett valpekull, men jeg glemmer aldri telefonsamtalen som foregikk noe a la dette:  Siri: Hallo, det er Siri?  Valpekjøper: Hællæ! Ærre du som selger sånne derre harra

Jeg har hatt en raseinteressert som kom på besøk og synes hundene mine burde vært mindre sosiale. Hun hadde nemlig besøkt en annen oppdretter, og der var til og med de 7 uker gamle valpene SÅ veloppdr

På 26.10.2017 at 3:40 PM, QUEST skrev:

Dama ringte nok feil..mulig det var @Pringlen, hun skulle ringe? :P

På den annen side..hvor stor forskjell er det nå egentlig på beagle,briard og border collie? Hund er hund vel..? :huh:

Ja alle de tre hunderasene begynner på bokstaven B. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo mitt første kull nå, og hadde aldri sett for meg hvor mye useriøse forespørsler man får som oppdretter, uansett hvor presisert i annonsen at man ønsker erfarne eiere og gjeterhundhjem :lol:

De verste er egentlig de som tror at å booke seg valp er nettshopping hvor de kan bestille nøyaktig det de vil ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Jeg har jo mitt første kull nå, og hadde aldri sett for meg hvor mye useriøse forespørsler man får som oppdretter, uansett hvor presisert i annonsen at man ønsker erfarne eiere og gjeterhundhjem :lol:

De verste er egentlig de som tror at å booke seg valp er nettshopping hvor de kan bestille nøyaktig det de vil ha.

Yep :teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, maysofie said:

Jeg har jo mitt første kull nå, og hadde aldri sett for meg hvor mye useriøse forespørsler man får som oppdretter, uansett hvor presisert i annonsen at man ønsker erfarne eiere og gjeterhundhjem :lol:

De verste er egentlig de som tror at å booke seg valp er nettshopping hvor de kan bestille nøyaktig det de vil ha.

Oh yes... Har ikke tall på hvor mange mail jeg får om folk som ønsker seg en blue merle tispe med blå øyne... Og sure blir de gang på gang når jeg forteller at jeg ikke selger hund etter farge. Det står også presisert på hjemmesiden min. Utover det, så tror tydeligvis veldig mange at de selv kan komme og velge seg en valp (enda det også står på hjemmesiden min, og er det noen tvil, så får de vite det ved første svaret jeg sender etter henvendelser). 

Jeg har ombestemt meg én gang, og det ved tredje besøket. Da kom det fram at valpekjøperne hadde løyet/holdt noe skjult for meg, som ikke var så hyggelig. Jeg hadde ikke guts til å si noe rett ut der og da (jeg var enda rimelig fersk som oppdretter), men jeg fikk dekket over det med delvis sannhet, iom at jeg faktisk var litt i tvil mellom to av valpene mtp størrelse og hvilken jeg beholdt. Jeg har også angret et par ganger i ettertid. Et par ganger pga folk ikke har vist seg å være det de utga seg for, og et par ganger fordi jeg skulle ønske jeg hadde beholdt selv istedenfor å selge, men det får jeg bare svelge. 

Valpekjøpere og all jobben rundt det er jo det som gjør at jeg ikke har kull oftere enn jeg har, for det er jaggu tidkrevende. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skremmer flere valpekjøpere enn jeg får. Jeg er sterkt kritisk, stiller ofte direkte spørsmål som folk finner ubehagelig. Og har også sagt rett ut at "jeg har ikke valp til deg og dine forventninger". Og jeg har lært etterhvert følge magefølelsen og sier nei, tror ikke jeg har hund til deg - anbefaler seg søke videre etter den perfekte hund ett annet sted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke på med oppdrett. Takk og pris for det, har flere ganger tatt feil av første-inntrykk, så det kan jeg ikke stole på :P

Men det å finne en perfekt valpe-kjøper er vel umulig? Vi er så forskjellige, vi oppdrar våre hunder forskjellig, og har forskjellige ønsker. Vi er vel ikke perfekte noen av oss, alle gjør vi vel våre feil med våre hunder. (Heldigvis takler de fleste hunder våre feil, de tilgir lett, og er heldigvis stort sett fornøyd med livet) Som oppdretter må man godta at vi mennesker også er forskjellige.  En nabo ble sittende igjen med alle 6 valpene fordi hun ikke fant noen som var verdig/flink nok til å kjøpe en valp av henne. 7 mellomstore hunder i samme husholdning ble nok ikke det beste livet for disse hundene...

Men jeg ser i hundemiljøet at noen har høy status som valpekjøper; de trener, konkurrerer, og er kjempeflinke med hundene sine. Det jeg reagerer på at en av disse aldri har hatt en hund som har blitt mer enn 5 år. Hundene skiftes ut hele tiden; gis vekk, omplasseres eller avlives. Jeg ville heller solg en valp som skal være en familiehund (som nesten alle hunder er, uansett rase), enn å selge til en «profesjonell» som aldri blir fornøyd

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daldorf skrev:

Jeg driver ikke på med oppdrett. Takk og pris for det, har flere ganger tatt feil av første-inntrykk, så det kan jeg ikke stole på :P

Men det å finne en perfekt valpe-kjøper er vel umulig? Vi er så forskjellige, vi oppdrar våre hunder forskjellig, og har forskjellige ønsker. Vi er vel ikke perfekte noen av oss, alle gjør vi vel våre feil med våre hunder. (Heldigvis takler de fleste hunder våre feil, de tilgir lett, og er heldigvis stort sett fornøyd med livet) Som oppdretter må man godta at vi mennesker også er forskjellige.  En nabo ble sittende igjen med alle 6 valpene fordi hun ikke fant noen som var verdig/flink nok til å kjøpe en valp av henne. 7 mellomstore hunder i samme husholdning ble nok ikke det beste livet for disse hundene...

Men jeg ser i hundemiljøet at noen har høy status som valpekjøper; de trener, konkurrerer, og er kjempeflinke med hundene sine. Det jeg reagerer på at en av disse aldri har hatt en hund som har blitt mer enn 5 år. Hundene skiftes ut hele tiden; gis vekk, omplasseres eller avlives. Jeg ville heller solg en valp som skal være en familiehund (som nesten alle hunder er, uansett rase), enn å selge til en «profesjonell» som aldri blir fornøyd

Helt klart, å finne den 'perfekte' som gjør absolutt alt akkurat som du vil/mener er rett må jo være rimelig vanskelig. Så spørs det jo hva man med god samvittighet kan fire på da? Hvis spekulanten sier at de aldri vil ha hund i møblene men ordner flere gode og varme senger til hvalpen , er det ok? Selv om du mener at selvsagt skal hundene ha tilgang til seng og sofa. 

Erfaringsmessig så syns jeg det aller enkleste er å ha hvalpen i senga, både for hvalpen sin del og for egen del. En valp sover som regel hele natta da, hvis den ikke MÅ på do. 

Så, selger man valp til kjøperen som sier at å ha hund i møblene er utelukket? 

Hva med bur? Selger man valp til noen som entusiastisk forteller at nå har de kjøpt utstyr og selvsagt bur også? Som innbitt burmotstander hadde jeg aldri solgt valp til noen som mente at bur var ok. 

Hva slags innstilling har kjøper til temaet barn/hund ? Skal hunden befinne seg 'nederst på rangstigen' og finne seg i alt fra barnet, ellers er det dyrlegen neste? 

O.s.v, o.s.v.. kunne sikkert skrevet noen sider med 'hva om'.. 

 

Ser absolutt hva du mener med disse 'status'folkene.. De har gjerne bare Int.ch hjemme og de som 'faller igjennom' og ikke blir så framgansrike som forventet, de blir enten 'syke og må avlives' eller blir omplassert.. Samme gjelder veteraner som man ikke kan bruke i avl lenger.. eller som ikke gjør det bra nok lenger i ringen. Disse omplasseringene blir gjerne supplert med tåredryppende , hjertesmerte innlegg på oppdretter/eiers side om hvor fælt det er å 'måtte' omplassere 'verdens beste venn og hjertebarn' NN.. yuk...Hvis det var så fælt, hvorfor beholder de ikke hunden..? 

At det i en del slike tilfeller antagelig kan være bedre for hundene å bli omplassert, ja det skal man ikke se bort fra. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Daldorf skrev:

Men jeg ser i hundemiljøet at noen har høy status som valpekjøper; de trener, konkurrerer, og er kjempeflinke med hundene sine. Det jeg reagerer på at en av disse aldri har hatt en hund som har blitt mer enn 5 år. Hundene skiftes ut hele tiden; gis vekk, omplasseres eller avlives. Jeg ville heller solg en valp som skal være en familiehund (som nesten alle hunder er, uansett rase), enn å selge til en «profesjonell» som aldri blir fornøyd

Sånne er jo egentlig valpekjøperen fra H... De blir aldri fornøyd, de finner feil på alle bikkjer - og det er alltid BIKKJA det er noe feil med, de har vondt for å innse at det KANSKJE, muuuuligens det er eieren som driter på draget gang på gang. 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ser absolutt hva du mener med disse 'status'folkene.. De har gjerne bare Int.ch hjemme og de som 'faller igjennom' og ikke blir så framgansrike som forventet, de blir enten 'syke og må avlives' eller blir omplassert.. Samme gjelder veteraner som man ikke kan bruke i avl lenger.. eller som ikke gjør det bra nok lenger i ringen. Disse omplasseringene blir gjerne supplert med tåredryppende , hjertesmerte innlegg på oppdretter/eiers side om hvor fælt det er å 'måtte' omplassere 'verdens beste venn og hjertebarn' NN.. yuk...Hvis det var så fælt, hvorfor beholder de ikke hunden..? 

Jeg har bare internasjonale champions hjemme... doble internasjonale sådan... :o Mine fire siste av rasen har alle vært det...
Nå har jeg ikke dratt inn andre hunder i heimen da, så jeg har ikke noe "rask" som har blitt verken avlivet eller omplassert til fordel for en ny stjerne. Som jeg vel har skrevet noe om før - ett eller annet sted: jeg kjøper meg hund, det er DEN hunden jeg har å jobbe med. Fungerer den ikke til det jeg hadde håpet på, så får vi vel heller finne på noe annet å drive med som både hunden og jeg liker. 

... går og pusser glorien :lol: 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Annonsen lød:
Tervueren valper født slik og sånn bla bla bla bla bla

En del telefoner, og jeg screener jo allerede der - og dette var en:

Meg: Hallo
Potensiell kjøper: Hei - er det du som har sånne teeruuuuveen til salgs?
Meg: Ja?
Potensiell kjøper: Hva koster de?
Meg: Det står i annonsen
Potensiell kjøper: Ja, men det er det de koster?
Meg: Ja
Potensiell kjøper: OK, da er det ikke aktuelt.
Meg: Neivel, ha en fin dag (veldig munter stemme)

De fleste valpene ble solgt, men satt igjen med to stykk - de ble annonsert 12 uker gamle.

Ny telefon
Meg: Hallo
Potensiell kjøper presenterer seg og er samme som over: Hei, ser du fortsatt har slike teeeruuuven til salgs.
Meg: Ja
Potensiell kjøper: Hva koster de nå?
Meg: Det står i annonsen
Potensiell kjøper: Men de kan jo ikke koste så mye nå når de har blitt så gamle?
Meg: Hvorfor ikke?
Potensiell kjøper: De er jo ikke bitte små valper lenger, og ingen vil jo ha dem.
Meg (føler trang til å bli litt usjarmerende): Ehh... og? Det er sunne friske valper, etter sunne friske foreldre - det er ingen grunn til å redusere prisen.
Potensiell kjøper: Det er da helt unormalt å ta full pris for eldre valper.
Meg: Nei, tvert imot - disse kommer nå til å bli dyrere og dyrere - for nå får de kjøre bil, gå i bånd, blir vaksinert, får oppleve verden, blir sosialisert og miljøtrent, de er husreine osv. - og den jobben må jo jeg gjøre, så fra nå av så øker prisen med kr 1000 pr. måned. Man kan ikke forvente å få kjøpt en husrein, båndtrent og godt sosialisert og miljøtrent valp på billigsalg - jeg må jo ha betalt for jobben.
Potensiell kjøper: ehhhh..
Meg: Jeg tror IKKE dette er rasen for dere, og dersom dere kun er på jakt etter en billig hund, forsøk FOD - der får du skrapkaker som ingen vil ha til en tusenlapp. Ha en fin dag.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å gå tur med nabolagets hunder da jeg var lita og hadde bla en bearded collie jeg ofte turet. Eiern hans fortalte at han hadde sett feil i annonsen, for det var border collie han egentlig skulle ha, men siden disse var så søte så tok han med en valp hjem allikevel han. Bearded eller border, samma det vel :P . At han fikk kjøpe hund er helt utrolig, periodedranker som han var. Tura aldri hunden selv og klippet han ned med kjøkkensaksa når tovene ble for ille..

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, QUEST skrev:

*skuler mistenksomt på Siri...* .. :lol:

:cool: Glorien riktig stråler :lol: 

19 minutter siden, QUEST skrev:

Helt klart, noen er rett og slett bare heldige med de hundene de kjøper mens andre har hatt en hel del mellom Int.ch. sine.. 

Ikke heldig - bare usedvanlig dyktig til å plukke riktig kull å kjøpe valp fra... og riktig valp :aww: 

Akkurat nå, Tonje skrev:

Jeg pleide å gå tur med nabolagets hunder da jeg var lita og hadde bla en bearded collie jeg ofte turet. Eiern hans fortalte at han hadde sett feil i annonsen, for det var border collie han egentlig skulle ha, men siden disse var så søte så tok han med en valp hjem allikevel han. Bearded eller border, samma det vel :P . At han fikk kjøpe hund er helt utrolig, periodedranker som han var. Tura aldri hunden selv og klippet han ned med kjøkkensaksa når tovene ble for ille..

Men border og beardis er jo i slekt, så samma det vel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Jeg pleide å gå tur med nabolagets hunder da jeg var lita og hadde bla en bearded collie jeg ofte turet. Eiern hans fortalte at han hadde sett feil i annonsen, for det var border collie han egentlig skulle ha, men siden disse var så søte så tok han med en valp hjem allikevel han. Bearded eller border, samma det vel :P . At han fikk kjøpe hund er helt utrolig, periodedranker som han var. Tura aldri hunden selv og klippet han ned med kjøkkensaksa når tovene ble for ille..

 

Tja..når man ser hva slags folk enkelte selger hvalper til, så er jeg ikke presis overrasket.. 

Akkurat nå, Siri skrev:

:cool: Glorien riktig stråler :lol: 

Ikke heldig - bare usedvanlig dyktig til å plukke riktig kull å kjøpe valp fra... og riktig valp :aww: 

Men border og beardis er jo i slekt, så samma det vel :P 

Må jo være fryktelig praktisk med en sånn glorie, ser for meg at refleks er helt unødvendig..:lol:

Beklager, beklager! Selvfølgelig er det ikke hell men usedvanlig dyktighet som ligger bak!  :thumbsup:* legger seg helt flat!*  

Ja? Hund er hund vel og begge begynner jo på B, såe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, QUEST skrev:

Må jo være fryktelig praktisk med en sånn glorie, ser for meg at refleks er helt unødvendig..:lol:

Nei, reflekser og lys er helt unødvendig her i gården... jeg lyser opp tilværelsen både her og der :D 

2 minutter siden, QUEST skrev:

Beklager, beklager! Selvfølgelig er det ikke hell men usedvanlig dyktighet som ligger bak!  :thumbsup:* legger seg helt flat!*  

Nemlig :aww: 

2 minutter siden, QUEST skrev:

Ja? Hund er hund vel og begge begynner jo på B, såe? 

Ja, serr liksom... Under en bordercollie :D 

Bilderesultat for bordercollie

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er litt på andre sida av saken dersom jeg tok kontakt med en oppdretter og han valgte å ikke selge til meg.

Jeg følte (selvfølgelig ;) ) at jeg var en kjempe fin hundeeier og ble veldig skuffet. Meeeeennn han hadde rett ;)

Jeg hadde en gammel hund med artritt i hoftene og ønsket meg en ny valp til å trene lydighet med. 

Han oppdretteren mente at jeg burde la gamle hunden min leve ut sitt liv alene også skaffe meg en ny hund etter at han hadde gått bort. 

Jeg tok kontakt med en annen oppdretter som solgte meg en valp uten så mye som ett spørsmål! Og hvor jeg angret... 

Det ble veldig vanskelig med en stor krevende valp og en gammel syk hund i tillegg til jobb og familie. 

Jeg har stor respekt for den oppdretteren som ikke solgte til meg, skulle bare ønske at jeg hørte på han. 

Lett å være etterpåklok :(

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har mange "perfekte" valpekjøpere jeg. Det vil si jeg har mange valpekjøpere som er trivelige folk, som tar godt vare på hudnen sin, som gir den alt den trenger og som er trygge, varige hjem med en lykkelig hund med alle behov dekket.  Slike kjøpere synes jeg er "perfekte" selv om de er ulike fra meg, og hvilke idealer jeg har for egne hunder og hundehold. 

Men klart, det er mye "rart" man blir kontaktet av, men disse rare får ikke med seg noen valp herfra. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.10.2017 at 10:41 AM, Tonje said:

Jeg pleide å gå tur med nabolagets hunder da jeg var lita og hadde bla en bearded collie jeg ofte turet. Eiern hans fortalte at han hadde sett feil i annonsen, for det var border collie han egentlig skulle ha, men siden disse var så søte så tok han med en valp hjem allikevel han. Bearded eller border, samma det vel :P . At han fikk kjøpe hund er helt utrolig, periodedranker som han var. Tura aldri hunden selv og klippet han ned med kjøkkensaksa når tovene ble for ille..

 

:lol: Jeg og gikk såvidt tur med en bearded collie, eier insisterte på at det var en border... :lol:  

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre fikk uanmeldt besøk av en pent kledd mann, som ankom i taxi en lørdag kveld rett fra byen. Han var dritings, og skjønte ikke hvorfor han ikke kunne komme inn og se på valpene.

Jeg fikk en tekstmelding som lød cirka slik: "Jeg skal ha en hannhund til avl og som blir champion, jeg er en erfaren oppdretter av [rase]". Fordi alle fortjener litt respekt, så svarte jeg høflig at vedkommende kunne ringe meg for en prat. Aldri i livet om en med så urealistiske ambisjoner får valp, men jeg svarer alle henvendelser av prinsipp. Jeg hørte ikke mer fra vedkommende. Et kjapt søk på DogWeb avslørte ett kull på oppgitt rase og kennelnavn, med fullstendig ubetydelige resultater på både foreldre og avkom. Sånne valper kan jeg nok love å selge også, uten å gape over for mye :-D Men det er klart han skulle ha en champion...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 26.10.2017 at 11:33 PM, Shlush skrev:

@ceccy du har vell et par sjokkerende tilfeller her ??

Huff, ja ? 

 

på første kullet mitt var det en som ville ha Hurry forsmdi han var sortprikket og det passet så godt i hagen hans. Noe tur skulle han ikke gå på ..

på c- kullet mitt nå, var det en som ringte som ikke ville betale 14000,- for noe vedkommende skulle spise ... og jeg er rimelig sikker på at samme vedkommende ringte igjen etter et par uker og begynte ssmtalen med at h*n ville kjøpe en valp for 2000,- og en klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ceccy skrev:

Huff, ja ? 

 

på første kullet mitt var det en som ville ha Hurry forsmdi han var sortprikket og det passet så godt i hagen hans. Noe tur skulle han ikke gå på ..

på c- kullet mitt nå, var det en som ringte som ikke ville betale 14000,- for noe vedkommende skulle spise ... og jeg er rimelig sikker på at samme vedkommende ringte igjen etter et par uker og begynte ssmtalen med at h*n ville kjøpe en valp for 2000,- og en klem

atte hva?!? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...