Gå til innhold
Hundesonen.no

Finne oppdretter utenfor Norge - hvordan gå frem?


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Hei alle kloke soniser :) 

Jeg har en whippet hannhund på snart 1 år og har såvidt begynt å tenke på en eventuell nr 2 som da forhåpentligvis ville kommet i hus om et år eller to, når han jeg har er blitt litt voksen og kan "hjelpe til" litt med å oppdra neste. Så har det seg sånn at jeg studerer i Budapest, og kommer til å være her en del år til, noe som gjør at jeg leker litt med tanken av å kjøpe neste hund fra en oppdretter i ett av landene på kontinentet når det likevel er så nærme. Da vil jeg kunne få noe litt annet enn de linjene som er mest vanlige i Norge, og jeg får mange å velge mellom. Problemet er, hvor starter jeg? For begynner å innse at det kanskje nettopp er vel mange å velge mellom, når man er såpass ny i rasen som jeg er.

Har i tillegg en liten drøm om at neste hannhund kanskje kunne vært blå, men hvordan går jeg da fram med å finne oppdretter som har fargen jeg ser etter i tillegg til friske og ellers pene hunder? Whippets kommer i alle farger og mønstre og er heller ingen sjelden rase, så i teorien bør det greit la seg gjøre, men selv føler jeg at det blir oppfattet som litt useriøst å i det hele tatt ha noen fargepreferanse... Jeg vil selvfølgelig vektlegge helse, mentalitet og eksteriør over farge, men har likevel et lite ønske om mulighet for en blå dersom alle de andre kravene blir oppfylt, noe som altså i teorien bør være mulig å få til.

Han jeg har nå er min første helt egne hund, og jeg har begynt å stille han litt på utstilling, noe jeg synes er veldig gøy. Så ønsker at også neste hund skal være fra noen som vektlegger kvalitet i avlen, og at han gjerne skal kunne gjøre det greit i ringen. Jeg vil alltid sette helse og bygning over fargepreferanse, men det hadde jo vært en liten drøm i oppfyllelse om det hadde gått an å få i både pose og sekk :whistle: Men hvordan finner man egentlig fram i den enorme jungelen av oppdrettere når man er relativt ny i gamet? Og hvertfall når man i tillegg ser etter en litt spesiell farge (egentlig bare helst ikke brindle)? Og hvordan tar man kontakt, hva sier man? Jeg er ikke interessert i valp før om et år eller to, men ønsker å være ute i litt god tid for å kunne sette meg inn i ting og starte en god dialog med eventuell oppdretter tidlig. Setter pris på innspill! Har skrevet et lite innlegg på den norske rasegruppa på facebook, hvor jeg fikk et kennelforslag eller to, men også melding fra ei med en del erfaring som ikke nødvendigvis var helt enig i de forslagene :icon_confused: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha brukt tiden med å bare fulgt med. Se hvem som finner på utstillinger, sjekk ut oppdretterne på hundene osv. I tillegg er raseklubben et greit sted å følge med. 

Dessuten, begynn å bli kjent med folk. Snakk med de og Finn noen du kan stole på, som kjenner miljøet :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Har i tillegg en liten drøm om at neste hannhund kanskje kunne vært blå, men hvordan går jeg da fram med å finne oppdretter som har fargen jeg ser etter i tillegg til friske og ellers pene hunder? Whippets kommer i alle farger og mønstre og er heller ingen sjelden rase, så i teorien bør det greit la seg gjøre, men selv føler jeg at det blir oppfattet som litt useriøst å i det hele tatt ha noen fargepreferanse... Jeg vil selvfølgelig vektlegge helse, mentalitet og eksteriør over farge, men har likevel et lite ønske om mulighet for en blå dersom alle de andre kravene blir oppfylt, noe som altså i teorien bør være mulig å få til.

Det er ingenting galt i å ønske seg en blå hund, så lenge helse og temperament også blir vektlagt( og da fortrinnsvis før fargepreferanse ) . Pene hunder..ja det spørs da helt hva du mener er pent da.. Er det mange av de whippene du ser nå, som ser ut som en krysning mellom tog, schæfer,  svane og papirdukker med en dæsh greyhound for ekstra høyde og muggent temperament? Eller vil du ha en noe 'eldre' og mer opprinnelig type? 

Hvis du vil ha blå, så behøver du ikke å dra lenger enn til Sverige, blå er noe mer vanlig på løpshunder enn i utstillingsringen. 

Hva er ditt hovedmål med hunden? Er det å vinne på utstilling ? Håper du at noen skal bruke den i avl? ( for det er hannhund du tenker på? ) Hvis det er utstilling som er ditt primære mål, så er nok ikke blå den smarteste fargen å satse på, det er svært få blå som har gjort det gjevnt bra. 

Tenk også på at blå hunder kan utvikle dårlig pels med delvis tynnhårede områder etterhvert. 

https://en.wikivet.net/Colour_Dilution_Alopecia

At du har fått PM fra folk som fraråder deg å kjøpe hist eller her, forundrer meg ikke.. ;) 

Som du selv sier, du er helt fersk på rasen og det skal som regel noen år til før man er litt mer 'inne' i en rase. Så ønsker du deg en blå hund, så gjør som med andre kjøp, sjekk helse og gemytt, først og fremst. Det hjelper ikke pm bikkja er aldri så vakker ( og blå) om den er skral helsemessig eller har dritt- temperament. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST  og @Krutsi Takk for svar, ja er nettopp de tinga her som gjør det litt vanskelig. Jeg vil jo gjerne ha en hund som er av show-linjer heller enn løpslinjer fordi jeg syns det er gøy å stille ut min første, og gjerne vil ha en også neste gang som kan gjøre det bra. Men da er det som du sier vanskelig å finne blå...

Planen er enda en hannhund ja, og hadde ikke hatt noe imot at den ble brukt i avl dersom han er frisk og gjør det bra på utstilling. Når det kommer til Colour diluted Alopecia så forstår jeg det sånn at den kan ramme hunder med dilute-farge? For isåfall så har jeg visst allerede en i faresonen, han jeg har fra før er blue fawn :icon_redface: Helt tilfeldig og ikke planlagt at han har den fargen han har da, og han har heldigvis veldig god pels. Jeg hadde ikke hørt om det på hunder som ikke var blå før, men det er definitivt noe jeg vil forsøke å styre unna.

Finner jeg ikke blå hund fra linjer jeg liker så tar jeg heller en i en annen farge men som har riktig eksteriør og helse enn en som er blå men mangler alt det andre. Det å finne en blå er altså bare et lite ønske jeg ville utforske, det er ikke sånn at det er blå eller ingenting :) Spesielt ettersom jeg for første gang i mitt liv bor veldig sentralt, og har mulighet til å lete i så godt som hele Europa så tenkte jeg at det var verdt å undersøke :ahappy:

@yurij Det var et godt tips, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...