Gå til innhold
Hundesonen.no

tenker på ny hund, medium stor


Nancy
 Share

Recommended Posts

hei, 

det er ikke lenge siden jeg måtte la min tidligere hund slippe pga kreft, og savnet etter henne er fremdeles stort, men har begynt litt å se på egenskaper til min fremtidige hund. 

Mine ønsker er nå som følgende: 

medium i størrelse
sosial med andre hunder (må like mennesker også, men den trenger ikke å måtte hilse på alle)
lite utviklet jaktinstinkt
lite pelsstell, pelstype er jeg åpen på så lenge den er lett stelt/trenger lite stell
lett lært
moderat til medium aktivitetsbehov
leken
lite tendens til bjeffing
lojal
må kunne gå overens med katten jeg allerede har


(mulig denne listen kan bli lengre)

 

hva jeg tilbyr hunden

hus med hage i rolige landlige omgivelser
turer
kurs, valpe kurs, (hverdags)lydighet, trikse trening og kanskje spor (noe jeg ikke har prøvd, men virker spennende), og annen kjekk hjernetrim.
jeg er mye hjemme 
kjærlighet og kos
forsikring, vaksiner og det som måtte treges av dyrlege besøk
hundetreff 


Jeg vurderer også å adoptere en gatehund fra utlandet, da gjennom et shelter slik at hunden får de nødvendige vaksiner og papirer for å komme inn i landet.

 

håper det er noen som kan hjelpe meg i "jungelen" av hunderaser :)

 

mvh

Nancy
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN jaktinstinkt er vanskelig all den tid du vil ha hund... og det er vanskelig å forutsi grad av jaktinstinkt i individer siden det er en naturlig spredning av dette i kull selv hos raser som ikke brukes til jakt. Og så dreier det seg om jakt på HVA. Min springerfrøken jakter mer enn gjerne fugl, men driter i sau, er nysgjerrig på katter med skader dem ikke. 
Mange hunder, selv jakthunder, aksepterer familiens katter siden de er del av flokken, men jager gjerne nabokattene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

INGEN jaktinstinkt er vanskelig all den tid du vil ha hund... og det er vanskelig å forutsi grad av jaktinstinkt i individer siden det er en naturlig spredning av dette i kull selv hos raser som ikke brukes til jakt. Og så dreier det seg om jakt på HVA. Min springerfrøken jakter mer enn gjerne fugl, men driter i sau, er nysgjerrig på katter med skader dem ikke. 
Mange hunder, selv jakthunder, aksepterer familiens katter siden de er del av flokken, men jager gjerne nabokattene. 

ja du sier noe der! endrer til lite utviklet jaktinstinkt jeg. takk for innspill :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos katten din ; hvorvidt katten og hunden kommer til å gå overens, avhenger i like stor grad av katten din, som hunden :) Og selvfølgelig hvordan du takler situasjonen. 

Hvis du tenker på omplasseringshund og det er ingen dum tanke, så lenge du ikke ukritisk tar det første som byr seg, så ville jeg heller gått for en hund fra Norge. Det er plenty med hunder som omplasseres i Norge og ikke minst har du som regel noe større mulighet til å få vite hva hunden har vært igjennom, før du  overtar den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nancy skrev:

ja du sier noe der! endrer til lite utviklet jaktinstinkt jeg. takk for innspill :)

Selv cavalieren min jakter, hvis hun får rype i nesa. Hun synes det er fryktelig morsomt å jage rein også, men det ser jeg ikke på som "jakt".

Litt usikker på hva du mener med "moderat til medium aktivitetsbehov"? I mitt hode er moderat og medium det samme...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, QUEST skrev:

Apropos katten din ; hvorvidt katten og hunden kommer til å gå overens, avhenger i like stor grad av katten din, som hunden :) Og selvfølgelig hvordan du takler situasjonen. 

Hvis du tenker på omplasseringshund og det er ingen dum tanke, så lenge du ikke ukritisk tar det første som byr seg, så ville jeg heller gått for en hund fra Norge. Det er plenty med hunder som omplasseres i Norge og ikke minst har du som regel noe større mulighet til å få vite hva hunden har vært igjennom, før du  overtar den. 

selvfølgelig er ikke alt ann på hunden ang hund og katt i samme hus, men det er jo noe som må med i tankeprosessen og vurdering når det gjelder ny hund. Jeg har jo hovedansvaret for at det skal gå bra, men tenker at det er vel noen hunderaser som er lettere å få til ang katt. 

Om jeg velger å adoptere tror nok jeg at jeg velger hund fra utlandet. Jeg kjenner en som har adoptert flere hunder fra Kreta og de er fine, rolige og herlige hunder som virkelig har fått livet i gave. Gatehundene i bl annet Kreta har det ikke bra de må ofte gå sultene og blir ofte offer for vold :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wilhelmina skrev:

Selv cavalieren min jakter, hvis hun får rype i nesa. Hun synes det er fryktelig morsomt å jage rein også, men det ser jeg ikke på som "jakt".

Litt usikker på hva du mener med "moderat til medium aktivitetsbehov"? I mitt hode er moderat og medium det samme...

jada, men jeg mener at jeg ønsker ikke en rase som f. eks fugle/gjeter hund. Der ofte alt må jaktes på. Siden dette ikke er noe jeg ønsker å bruke min hund til blir det feil både for meg og hunden om jeg hadde valgt en hund med det behovet.
 

Jeg ser etter en hund som kan tåle rolige dager samt dager med mer aktivitet, men sånn jevnt over lite + til medium aktivitetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...