Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som plutselig slåss


Tonje
 Share

Recommended Posts

 

Blaze og Felix har delt hjem siden Blaze kom til oss for 6,5 år siden og det har aldri vært tilløp til slåssing mellom dem, men i dag kom jeg hjem til en forslått og redd Blaze. Han tørr ikke sove og ligger med hodet "på heng" ved beina mine og er tydelig redd Felix nå. Han har pelsen full av sikkel, men jeg finner bare ett sår og flere blåmerker. Han halter veldig og har tydelig vondt i kroppen. 

Hva kan trigge sånt som dette etter så mange år i fred og fordragelighet? 

Jeg kommer aldri til å la de være alene igjen, Felix er en god del større og kan lett skade han hardt, så nå må huset deles av når vi drar vekk. Ikke vet jeg om jeg tørr stole på bare grinder heller, men jeg synes det blir trasig å måtte låse en av de inne på et rom alene i så mange timer. Fader altså :hmm:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan like gjerne være gnissninger som har bygget seg opp over tid (ikke alltid man legger merke til ørsmå tegn) og som har blitt utløst av en bagatell. Litt stress og noen feil steg kan være alt som skal til da. At det på et tidspunkt skjærer seg mellom tidligere perlevenner, er sånt som kan skje.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laikamor skrev:

Han kan ikke ha noe smerter et sted? Hender jo at atferden endres ved smerter. 

 

3 timer siden, CrazyTerrierLady skrev:

Smerter pleier å være en årsak til økt konfliktnivå. Ressursforsvar er en annen, men det pleier man å se tendenser til.

Kjedelig når sånt skjer. Håper det løser seg. :hmm:

Når jeg tenker meg om kan det faktisk være økt ressursforsvar, for den siste tida har Felix spist litt dårlig (han liker ikke foret) og han har da blitt stående å følge med maten sin til jeg tar den vekk. Blaze står nemlig parat til å ta den hvis han snur ryggen til, men han har aldri reagert på det på noe annet vis før. Det høres jo egentlig sannsynlig ut at dette har blitt trigga over at han har passet på maten sin ofte i det siste. 

Det lå en papirbit på gulvet (Jeg tørka noe matsøl med den i dag tidlig og den ble liggende på benken) og jeg antar den kan ha vært nok til å trigge det når Felix har plukka den ned.

3 timer siden, Mira2.0 skrev:

Jeg ville satt en knapp på smerter. Hvor gamle er hundene dine? 

Felix er 10 år gammel nå, Blaze 6,5. Felix hadde en runde med prostataproblemer for noen uker tilbake, men han har virket fin i formen etter det. 

 

2 timer siden, Pringlen skrev:

Det kan like gjerne være gnissninger som har bygget seg opp over tid (ikke alltid man legger merke til ørsmå tegn) og som har blitt utløst av en bagatell. Litt stress og noen feil steg kan være alt som skal til da. At det på et tidspunkt skjærer seg mellom tidligere perlevenner, er sånt som kan skje.

Jeg håper det er så enkelt og at jeg overdramatiserer her. Vi får se hvordan de oppfører seg rundt hverandre tida fremover.

 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det er Blaze som er sheltien går jeg ut fra? Følg litt med, med all den pelsen er det kanskje vanskelig å oppdage sår etter f.eks en tann? Sånt kan det bli infeksjoner av. :/ 

Ja, Blaze er sheltien. Har sett over det meste nå og tror jeg fant alt. Han har fått antibiotika og rens hos veterinæren, samt røntgen av beinet da det ene bittet gikk rett i leddet. Alt bra heldigvis, bare mørbanka stakkar. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok absolutt fortsette å skille dem når du ikke er hjemme. Så har du nulltoleranse for stygge blikk, stiv holdning. Skjerm om nødvendig "offeret" til de har lagt ting litt bak seg. Redd og usikker hund gjør at det lettere smeller igjen. Unngå stressede situasjoner, særlig om det er dårlig plass rundt hundene (under bord, etc)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pringlen skrev:

Du bør nok absolutt fortsette å skille dem når du ikke er hjemme. Så har du nulltoleranse for stygge blikk, stiv holdning. Skjerm om nødvendig "offeret" til de har lagt ting litt bak seg. Redd og usikker hund gjør at det lettere smeller igjen. Unngå stressede situasjoner, særlig om det er dårlig plass rundt hundene (under bord, etc)

Jeg kommer aldri til å la de være alene sammen igjen, det er helt sikkert. "Heldigvis" er Felix redd grønne grinder (på den måten at han ikke tørr å prøve å hoppe over/bryte seg gjennom, han er redd lyden de lager) så jeg har planer om å henge opp slike mellom gang/soverom og stua så får de hver sin del. I morgen og fredag tar samboer med seg Felix på jobb så får vi noen dager til å se an stemninga, vil ikke bare stenge av og dra hvis Blaze tydelig er redd og trykka.

Akkurat nå, simira skrev:

Det kan også være så enkelt som at Felix har tippa alder og helsetilstand der det gir mening for den yngre å "ta ham". Umulig å si uten å kjenne helsetilstand og hundene såklart.

Jeg har tenkt den tanken også, at han rett og slett føler seg litt sårbar. Begge virker friske og fine og har oppført seg normalt, men jeg har merket at Felix er blitt litt roligere de siste mnd, men tenker det er normalt mtp alderen hans.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nei, så kjipt! :hmm: Håper det går bra med Blaze.

28 minutes ago, Tonje said:

Jeg kommer aldri til å la de være alene sammen igjen, det er helt sikkert. "Heldigvis" er Felix redd grønne grinder (på den måten at han ikke tørr å prøve å hoppe over/bryte seg gjennom, han er redd lyden de lager) så jeg har planer om å henge opp slike mellom gang/soverom og stua så får de hver sin del. I morgen og fredag tar samboer med seg Felix på jobb så får vi noen dager til å se an stemninga, vil ikke bare stenge av og dra hvis Blaze tydelig er redd og trykka.

Aldri si aldri. Da Pøbel hadde mye problemer med foten sin, hadde han på seg skjerm for å unngå slikking. Han hoppet faktisk regelrett over barnegrinda mellom stue og gang. Da jeg prøvde å få ham til å gjøre det uten skjerm og vondt i foten turte han ikke. Og han gjorde dette med en relativt stor skjerm også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sympatisk og typisk sonen å ty til smerteforklaring på alle endringer hos en hund eller mellom hunder, og det er klart, noen ganger er det helt logisk og «enkelt» å luke ut. Men det bagatelliserer det faktum at hunder er tenkende og følende vesener som endrer seg pga hormoner, alder, at de blir lei hverandre eller andre faktorer. Økt ressursforsvar eller det at Felix har blitt eldre og trigga noe i Blaze som gjør at han vil ta den eldste (hunder er nådeløse sånn), og så var det han som fikk smellen, er nok vel så sannsynlig, og jeg synes du resonnerer smart, @Tonje. Håper det roer seg mellom gutta og at de fortsatt trives på tur sammen etterhvert. :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bananen skrev:

Å, nei, så kjipt! :hmm: Håper det går bra med Blaze.

Aldri si aldri. Da Pøbel hadde mye problemer med foten sin, hadde han på seg skjerm for å unngå slikking. Han hoppet faktisk regelrett over barnegrinda mellom stue og gang. Da jeg prøvde å få ham til å gjøre det uten skjerm og vondt i foten turte han ikke. Og han gjorde dette med en relativt stor skjerm også ...

Det går heldigvis fint med han :) 

Du har rett i det, så jeg blir nok å bygge de i høyden med strips for å være på den sikre siden. Jeg får helt vondt i magen av å tenke på hvis det skulle skje igjen, så det vil jeg ikke risikere.

6 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Det er veldig sympatisk og typisk sonen å ty til smerteforklaring på alle endringer hos en hund eller mellom hunder, og det er klart, noen ganger er det helt logisk og «enkelt» å luke ut. Men det bagatelliserer det faktum at hunder er tenkende og følende vesener som endrer seg pga hormoner, alder, at de blir lei hverandre eller andre faktorer. Økt ressursforsvar eller det at Felix har blitt eldre og trigga noe i Blaze som gjør at han vil ta den eldste (hunder er nådeløse sånn), og så var det han som fikk smellen, er nok vel så sannsynlig, og jeg synes du resonnerer smart, @Tonje. Håper det roer seg mellom gutta og at de fortsatt trives på tur sammen etterhvert. :) 

Jeg håper også det, fryktelig synd hvis det skal bli uggen stemning nå :hmm:.

Samboern tok med seg Felix på jobb i dag og de ble lufta hver for seg. Blaze har ikke turt å gå ned fra senga i natt og det ble knurring og stiv holdning et øyeblikk imårrest, men de er greie å kontrollere og roa seg fort når de fikk beskjed om det. Jeg tror det er Felix som starter det, for Blaze knurrer tilbake samtidig som han går vekk, Felix vil gjerne stå pal eller følge etter om han får lov. Det spiller uansett ikke så stor rolle, målet nå er at det blir fredelig stemning igjen etter hvert.

Takk for tanker og råd alle sammen, godt å kunne drodle litt rundt dette her på sonen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke la mine hunder være alene sammen når jeg er borte fordi da jukker de så innmari på hverandre :icon_redface: så jeg har et stort dobbeltbur der jeg har tatt vekk skilleveggen som havanaisen er i når jeg er ute. Som står i samme rom som den andre hunden min er i. Masse plass inni der. Virker som han synes det er litt "godt" å slippe å forholde seg til den "gærne" broren sin og trives med det ? Så selv om jeg synes det var trist i begynnelsen at de ikke lengre kunne være avslappet sammen så går det veldig fint med tilrettelegging - selv om man ikke ønsker seg en sånn type hundehold ? Nå er kanskje dine litt større enn mine men kanskje en sånn hundegrind som ble diskutert her inne tidligere i uka kan være et alternativ? Hvis de begynner å rive ned kompostbinge osv altså ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, roxie88 skrev:

Jeg kan ikke la mine hunder være alene sammen når jeg er borte fordi da jukker de så innmari på hverandre :icon_redface: så jeg har et stort dobbeltbur der jeg har tatt vekk skilleveggen som havanaisen er i når jeg er ute. Som står i samme rom som den andre hunden min er i. Masse plass inni der. Virker som han synes det er litt "godt" å slippe å forholde seg til den "gærne" broren sin og trives med det ? Så selv om jeg synes det var trist i begynnelsen at de ikke lengre kunne være avslappet sammen så går det veldig fint med tilrettelegging - selv om man ikke ønsker seg en sånn type hundehold ? Nå er kanskje dine litt større enn mine men kanskje en sånn hundegrind som ble diskutert her inne tidligere i uka kan være et alternativ? Hvis de begynner å rive ned kompostbinge osv altså ?

Det er kjedelig å måtte dele de opp og jeg kjenner litt på tristheten av at de ikke vil få mulighet til å være sammen lenger når de er alene, men sånn må det bare bli. Takler de hverdagen igjen sammen så skal jeg være fornøyd.

Jeg vet ikke helt hvilken hundegrind du mener, tror ikke jeg har fått med meg den diskusjonen. Finner nok en løsning på det, bur er uansett uaktuelt hos oss så her er det bare å være kreativ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...