Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella?


Miatherussiantoy
 Share

Recommended Posts

Heihei!

min lille russiske toy terrier er nå 8 mnd og 1,5 kg. Siden vi overtok henne har hun alltid gått med eit bredt beinstille, og litt «hjulbeint» kan du si. I området vet vi ikke om flere av denne rasen, så vanskelig å si om dette er normalt for dem, eller bare noe hun har tilegnet seg. 

MEN! I det siste har jeg begynt å uroe meg for at det er noe rart med kne eller hofte, så fekk sjekket hoftene ved røtgen sist jeg var ho vet. (Hunden var 7 mnd). I hoftene var det ingenting galt, men fekk beskjed om at kneene var litt «slarke», men at dette ikke var uvanlig hos valper. 

Hun har ALLTID «hoppet over» eit og annet steg når hun springer i litt høyt tempo, eller jogger. Noe som har gjort at jeg har hatt høy puls ang patella i sikkert 6 mndr ? 

To ganger de siste 2 mnd når jeg har lekt med henne med bamsen hennes, då river vi fort fram og tilbake og har en «dra kamp». Så har hun plutselig løftet bakbenet og haltet i noen sekunder, til noen minutter (sekunder første episoden, minutter andre) og ved andre episoden vedvarte det i en halvtimers tid hvor hun ikke ville stå på bakbena eller hoppe opp og ned av sofaen. Dette var idag.

Kan dette være at hun får en vridning siden hun spenner beina og låser nakken når jeg drar fram å tilbake? Eller er det ønsketenkning?

Begynner å innfinne meg med at det trolig er medfødt patella, og har time til 1 års dagen hennes. 

Noen som har erfaring med patella hunder og behandling? Livredd for at det skal være av alvorlig grad, og dermed redusere alternativene mine veldig.

foreldrene er patella fri, iht. Selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt ut som PL ja. Jeg har hatt en italiensk mynde ( lita og lett tispe) som hadde PL og i den grad at jeg stort sett måtte dra benet på plass etter at det hoppet 'av'. Hun sprang mye og var godt musklet, tror det hjalp på. Hun ble aldri operert og så ikke ut til å være spesiellt plaget, utenom når det skjedde. Så snart jeg hadde dratt alt på plass, fortsatte hun som  før.

Men andre igjen har helt andre erfaringer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som patella, så greit å få det sjekka. 

Etnahunden viste det med at ho begynte å trekke opp beinet litt og småhalta litt no og litt då. Tenkte ikkje så mykje over det, sidan det ikkje er nokon kjent sjukdom på rasen, og andre meinte det kanskje kunne vere voksesmerter. Men eine gongen kjente eg sølv på kneet mens eg bøyde forsiktig på det, og kjente veldig tydeleg at det var noko som "poppa" ut/inn inni der. så ho fikk påvist patella på begge kne rett før fylte 9 mnd. og vart operert på begge kne samme dag.
Ho hadde alvorleg grad, så dei måtte skrape ut ny fure og skru ho saman igjen.

Ho er per i dag 5 år og lever eit greit aktivt liv utan plagar. Ho springer stort sett laus på tur i skog og mark, er med på bratte fjellturar i vestlandsk natur, trekker på sykkel, har konkurrert i LP1, har så vidt prøvd seg på agility for nokre år tilbake. Så ein hund med patella kan så absolutt leve eit like aktivt liv som ein hund utan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tuvane said:

Jeg må bare skyte inn at lidelsen heter patellaluksasjon (PL), ikke patella. Patella betyr kneskål, og alle normalt bygde hunder har kneskål, dvs patella. :) Patella er altså ikke en sykdom, men en kroppsdel. ;) 

Og derfor burde alle hunder ha patella, selv om vi ikke vil at den skal lukseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig typisk for PL er jo at de strekker eller sparker ut beinet for å få patella tilbake på plass.

Jeg tenker PL når jeg leser det du skriver, Men delvis avrevet korsbånd kan heller ikke totalt utelukkes, Ett kjapt besøk hos veterinær gir deg svaret,

Jeg synes ikke du skal bekymre deg, Det beskriver virker ikke som noen alvorlig grad av hva enn det måtte være. Det kan hende veterinærene vil sette hun på smertelindring i perioder eller permanent, Rimadyl og metacam gir ofte veldig gode resultater. I værestefall så blir det en operasjon. Uansett så hold hunden så tynn som mulig( så mye det lar se gjøre) Det vil spare beina masse belastning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tuvane skrev:

Jeg må bare skyte inn at lidelsen heter patellaluksasjon (PL), ikke patella. Patella betyr kneskål, og alle normalt bygde hunder har kneskål, dvs patella. :) Patella er altså ikke en sykdom, men en kroppsdel. ;) 

Tror åsså de fleste som skriver om patella, og skriver tydlig at det forstår symptomene rundt patella luksasjon, er klar over dette.  

Bare latskap og enkelt, ikkje ignorant eller missforstått, som når folk sier pattellafri. Enkelt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miatherussiantoy said:

Tror åsså de fleste som skriver om patella, og skriver tydlig at det forstår symptomene rundt patella luksasjon, er klar over dette.  

Bare latskap og enkelt, ikkje ignorant eller missforstått, som når folk sier pattellafri. Enkelt ;) 

Det skal du ikke være så sikker på, all den tid folk skriver "foreldrene har ikke patella".

Man sier ikke "hunden har ikke hofter"/"hunden er hofte-fri" når den er HD-fri, eller "hunden har hofter"/"hunden er ikke hofte-fri" når den har HD. Det høres i så fall veldig lite intelligent ut.

Er man så lat at man ikke klarer å skrive PL eller patellaluksasjon i stedet for patella, så orker man vel knapt å sette det ene beinet framfor det andre...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Er oppløftene å høre at hunden kan få eit godt liv til tross for PL diagnosen. 

Vi kommer helt klart til å operere dersom vetrinæren anser dette som hensiktsmessig. 

På nåværende tidspunkt så ser det ikke ut som hun er alvorlig plaget, men vi er litt redde for stadig forverring, eller at hun skal ha en permanent rar benstilling som sliter på leddene og kneskålen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bellare skrev:

Kan høres ut som patella, så greit å få det sjekka. 

Etnahunden viste det med at ho begynte å trekke opp beinet litt og småhalta litt no og litt då. Tenkte ikkje så mykje over det, sidan det ikkje er nokon kjent sjukdom på rasen, og andre meinte det kanskje kunne vere voksesmerter. Men eine gongen kjente eg sølv på kneet mens eg bøyde forsiktig på det, og kjente veldig tydeleg at det var noko som "poppa" ut/inn inni der. så ho fikk påvist patella på begge kne rett før fylte 9 mnd. og vart operert på begge kne samme dag.
Ho hadde alvorleg grad, så dei måtte skrape ut ny fure og skru ho saman igjen.

Ho er per i dag 5 år og lever eit greit aktivt liv utan plagar. Ho springer stort sett laus på tur i skog og mark, er med på bratte fjellturar i vestlandsk natur, trekker på sykkel, har konkurrert i LP1, har så vidt prøvd seg på agility for nokre år tilbake. Så ein hund med patella kan så absolutt leve eit like aktivt liv som ein hund utan :) 

So flott å høre! Ikke at hun hadde PL, men at hun fortsatt har eit aktivt liv! Vi er også stasjonerte på vestlandet, så håpte du kanskje kunne fortelle hvilken klinikk du behandlet henne hos?

Fruen vår ser ikke ut til å være betydelig plaget, med unntak av de to nevnte tilfellene da hun tydelig haltet etter lek. Hun kan velge å hoppe over eit steg eller holde foten oppe i eit sekund eller to, men er like fort tilbake på 4. 

Utover det så hopper hun opp og ned i sofaen, og jager fugler og naboer som vanlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Miatherussiantoy skrev:

So flott å høre! Ikke at hun hadde PL, men at hun fortsatt har eit aktivt liv! Vi er også stasjonerte på vestlandet, så håpte du kanskje kunne fortelle hvilken klinikk du behandlet henne hos?

Fruen vår ser ikke ut til å være betydelig plaget, med unntak av de to nevnte tilfellene da hun tydelig haltet etter lek. Hun kan velge å hoppe over eit steg eller holde foten oppe i eit sekund eller to, men er like fort tilbake på 4. 

Utover det så hopper hun opp og ned i sofaen, og jager fugler og naboer som vanlig.  

Budde på Nøtterøy når ho skulle opererast, så ho vart operert ved Tønsberg dyreklinikk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Rhavina skrev:

Veldig typisk for PL er jo at de strekker eller sparker ut beinet for å få patella tilbake på plass.

Jeg tenker PL når jeg leser det du skriver, Men delvis avrevet korsbånd kan heller ikke totalt utelukkes, Ett kjapt besøk hos veterinær gir deg svaret,

Jeg synes ikke du skal bekymre deg, Det beskriver virker ikke som noen alvorlig grad av hva enn det måtte være. Det kan hende veterinærene vil sette hun på smertelindring i perioder eller permanent, Rimadyl og metacam gir ofte veldig gode resultater. I værestefall så blir det en operasjon. Uansett så hold hunden så tynn som mulig( så mye det lar se gjøre) Det vil spare beina masse belastning.

Så bra. Ja, hun har tidligere gått på metcam i forbindelse med trekk av 20 (!) melketenner. Det hadde hun ingen bivirkninger på, så det er jo gode nyheter. Bare redd hun skal «ignorere» smerter, eller venne seg til gåmønster som kan videre belaste kneet feil, dersom hun er på smertestillende. 

Oh crap, her prøver vi få henne til å legge på sei, siden hun er så liten av vekst. Då bør vi kanskje revurdere den planen ja ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, QUEST skrev:

Det høres absolutt ut som PL ja. Jeg har hatt en italiensk mynde ( lita og lett tispe) som hadde PL og i den grad at jeg stort sett måtte dra benet på plass etter at det hoppet 'av'. Hun sprang mye og var godt musklet, tror det hjalp på. Hun ble aldri operert og så ikke ut til å være spesiellt plaget, utenom når det skjedde. Så snart jeg hadde dratt alt på plass, fortsatte hun som  før.

Men andre igjen har helt andre erfaringer.  

Åja! Okei! Ja, vår sin har ikke behov for at vi setter den på plass igjen, de to gangene de har virket som om det kan ha hoppet ut av ledd. Når musklene slapper av igjen, så sprette de tilbake i plass.

Dersom det i de hele tatt er PL. 

Men er oppløftene å høre at hun lever eit godt liv, til tross for PL diagnosen. Gjør mitt sinn litt lettere ☺️?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bellare skrev:

Budde på Nøtterøy når ho skulle opererast, så ho vart operert ved Tønsberg dyreklinikk :) 

Okeeei, skjønna :) ka kom dinne operasjonen på? Har hørt alt fra 9500 til 20k. Vi eide henne ikke før etter hun hadde fyllt 4 mnd, så forsikringen dekke desverre ikke en evt operasjon i vårt tilfelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Miatherussiantoy skrev:

Okeeei, skjønna :) ka kom dinne operasjonen på? Har hørt alt fra 9500 til 20k. Vi eide henne ikke før etter hun hadde fyllt 4 mnd, så forsikringen dekke desverre ikke en evt operasjon i vårt tilfelle ?

For begge kne samtidig: Rundt 26.000,-

Vart ikkje forsikringa overført til deg då, sånn at ho har vert forsikra frå start av? Eg Kjøpte ikkje Etnaen min før ho nærma seg 4 mnd. og då vart forsikringa berre flytta over på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bellare skrev:

For begge kne samtidig: Rundt 26.000,-

Vart ikkje forsikringa overført til deg då, sånn at ho har vert forsikra frå start av? Eg Kjøpte ikkje Etnaen min før ho nærma seg 4 mnd. og då vart forsikringa berre flytta over på meg.

Hun var ikke forsikret før hun kom til oss, hadde en eier før oss, (ekskl. Oppdretter), som ikke valgte å beholde henne, og hun videreførte ikke forsikringen ved overtagelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...