Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny familiehund


Voffen
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer ny hund om en liten stund og vurderer ulike raser. Fra før har vi erfaring med golden, spaniel og schæfer. Raser vi vurderer nå er rottweiler, dobermann og grand danois. I hverdagen vil hunden få en halvtimes tur før vi drar på jobb, 1-2 times tur etter jobb, og en halv time på kvelden. Vi kommer også til å gå diverse kurs, jobbe med mental stimulering etc. Hunden må trives med barn. Noen med erfaring fra rasene vi ønsker oss som kan komme med innspill på om rasene kan passe, ting man bør være obs på etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

Hvilken type personlighet liker du på hundene? 

Foretrekker at de er stabile i temperamentet og at de kan være med på "alt", være seg hyttetur med svigermor eller fotballkamp med barna. Fint om de er familieorienterte men ikke altfor voktende eller bjeffete. Flott om de har godt med energi ute men at de kan ha "av" knapp inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Voffen skrev:

Foretrekker at de er stabile i temperamentet og at de kan være med på "alt", være seg hyttetur med svigermor eller fotballkamp med barna. Fint om de er familieorienterte men ikke altfor voktende eller bjeffete. Flott om de har godt med energi ute men at de kan ha "av" knapp inne. 

Ah..ja da ville jeg kjapt utelukket både dober og rottis.. Gd'er kan vel være så der..noen syns jeg er rett ut pinglete og det er jo litt kjipt i en så stor rase. 

Dere vil ikke ha en ny golden? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Voffen skrev:

Foretrekker at de er stabile i temperamentet og at de kan være med på "alt", være seg hyttetur med svigermor eller fotballkamp med barna. Fint om de er familieorienterte men ikke altfor voktende eller bjeffete. Flott om de har godt med energi ute men at de kan ha "av" knapp inne. 

Hvis du ikke vil ha en vokterhund, så bør du unngå de rasene. Så rottis utgår nok da, selv om det finnes unntak. Rottis tror jeg uansett ikke er helt rasen for dere.. 

GD er nok det beste alternativet av de tre. Evt en rolig og fornuftig dobber. 

Men hvis du synes rottis er spennende, har du vurdert labrador? Ellers så har du en del av de større "selskapshundene" som feks Berner sennenhund, collie, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjönner ikke helt dette med kjedelig, jeg kan kjöpe en golden kan väre kjedelig i stabilt humör, men de som sier en Labrador er kjedelig har aldri mött en og/eller bodd med en. Men folk som dömmer hund etter "hvor spennende den er ut i fra utseende eller hva som stär skrevet om den i en rasehundbok, eller hvor sjelden den er pä statistikken" synes jeg egentlig burde holde seg til IKEA-hunder...

Ellers er vel Dalmatiner ogsä et relevant rasevalg i denne sammenheng, selv om jeg synes de er for stressa ifht hva jeg liker (Labrador). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hvis du ikke vil ha en vokterhund, så bør du unngå de rasene. Så rottis utgår nok da, selv om det finnes unntak. Rottis tror jeg uansett ikke er helt rasen for dere.. 

GD er nok det beste alternativet av de tre. Evt en rolig og fornuftig dobber. 

Men hvis du synes rottis er spennende, har du vurdert labrador? Ellers så har du en del av de større "selskapshundene" som feks Berner sennenhund, collie, osv..

Labradorer er fine de! Det kan være et alternativ. Bernerne er også flotte, eneste er all pelsen. Ser for meg at de også blir fryktelig slappe når temperaturen går over 15 grader ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Voffen skrev:

Labradorer er fine de! Det kan være et alternativ. Bernerne er også flotte, eneste er all pelsen. Ser for meg at de også blir fryktelig slappe når temperaturen går over 15 grader ?

Jeg tror at det viktigste for at en hund skal takle varmen, sånn unntatt flate neser osv, er at den er i god form og er også vant til aktivitet i varmen. Og så er det litt individavhengig. 

Ellers har du korthåret collie, og dalmatiner også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg tror at det viktigste for at en hund skal takle varmen, sånn unntatt flate neser osv, er at den er i god form og er også vant til aktivitet i varmen. Og så er det litt individavhengig. 

Ellers har du korthåret collie, og dalmatiner også..

Hundens farge er nok ikke helt uten betydning heller.. Svarte hunder blir fortere varme enn lyse hunder har jeg observert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hundens farge er nok ikke helt uten betydning heller.. Svarte hunder blir fortere varme enn lyse hunder har jeg observert. 

Nå er jeg vant med hovedsakelig kun mørke hunder, både rottis og skikkelig langhårete border collier, og ingen av de slet egentlig i varmen når de jobbet. De ble selvfølgelig mer sliten når det var varmt enn kaldt, men det viktigste var at de fikk pause under arbeidet (feks sauleting) til å bade litt, og så at de hadde god grunnmosjon. 

Og ser ikke ut som at elghunden her takler varmen bedre. Heller motsatt, men han er ikke like sprek lengre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Nå er jeg vant med hovedsakelig kun mørke hunder, både rottis og skikkelig langhårete border collier, og ingen av de slet egentlig i varmen når de jobbet. De ble selvfølgelig mer sliten når det var varmt enn kaldt, men det viktigste var at de fikk pause under arbeidet (feks sauleting) til å bade litt, og så at de hadde god grunnmosjon. 

Og ser ikke ut som at elghunden her takler varmen bedre. Heller motsatt, men han er ikke like sprek lengre.. 

Jeg påstår ikke at det gjelder alle svarte hunder men jeg har hatt/har begge deler og det er ingen tvil om hvem som trekker inn i skyggen først , her i alle fall :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine sorte, hverken groenendael eller mellompudler, har vært noe varmere eller vært mer påvirka av varmen enn de røde tervene har vært. Den ene groenendaelen foretrakk faktisk å ligge midt i solsteika, så det er nok mer avhengig av individ enn farge, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Voffen skrev:

Golden er flotte hunder, men synes de blir litt kjedelige, så veldig standard familiehund liksom. Og så kunne vi tenke oss korthåret hund denne gang...

Rottweilere er ikke korthåret :)

edit: sånn i forhold til en Great dane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, linjer said:

Rottweilere er ikke korthåret :)

edit: sånn i forhold til en Great dane

Det er forskjell på korthåret og glatthåret. ;) (hvis man ser bort fra langhårede rottweilere da)

Men jeg synes hverken rottis, doberman eller gd passer til "oppgavebeskrivelsen" her, nei. Labrador er jo korthåret (men røyter fort en del da). God forslag synes jeg, og en hund du kan være noenlunde trygg på ikke blir noe trøbbel med vokting eller barn ihvertfall. De gd-ene jeg kjenner til har vært rolige inne, men en håndfull ute, og vår nye nabo er både ganske pinglete og vokter på alt mulig om hun får sjansen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Voffen said:

Vi vurderer ny hund om en liten stund og vurderer ulike raser. Fra før har vi erfaring med golden, spaniel og schæfer. Raser vi vurderer nå er rottweiler, dobermann og grand danois. I hverdagen vil hunden få en halvtimes tur før vi drar på jobb, 1-2 times tur etter jobb, og en halv time på kvelden. Vi kommer også til å gå diverse kurs, jobbe med mental stimulering etc. Hunden må trives med barn. Noen med erfaring fra rasene vi ønsker oss som kan komme med innspill på om rasene kan passe, ting man bør være obs på etc :)

Labrador.  :) Og velger du tispe slipper du kjønnsfrosk-problemet som rasen kan ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Og hvor ofte trenger en familiehund ä fungere 100% i 20-25 grader? Det er ikke en ruinsökehund vi snakker om. 

Men det er jo mange nyanser mellom familiehund og ruinsøkshund. Min er helt klart nærmest førstnevnte, men vi har allikevel havnet både på sporprøve og rallykonkurranse i 25 varmegrader og solsteik. Og det er vel ingen hemmelighet at svart er den fargen som reflekterer minst lys og dermed blir mye varmere i sola enn f.eks. hvitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Wilhelmina said:

Men det er jo mange nyanser mellom familiehund og ruinsøkshund. Min er helt klart nærmest førstnevnte, men vi har allikevel havnet både på sporprøve og rallykonkurranse i 25 varmegrader og solsteik. Og det er vel ingen hemmelighet at svart er den fargen som reflekterer minst lys og dermed blir mye varmere i sola enn f.eks. hvitt.

And the problem is...? :) Da konkurrerer man jo bare en annen gang igjen, tar det pä "ekstremvärskvota" og ferdig med det? Man har jo mange grunner til hvorfor hunden var därlig en dag: for mye regn, därlig sporlegger, umulig sporlegger, for mye vind, löpetidstisper i omrädet, sykdom, varme... Irrelevant av pelsfarge.


Uansett, poenget er at om man gär "sä langt" at man velger bort svart hund fordi man tror de ikke fungerer i sola, sä har man sä höye krav til hunden at man burde väre brannmann eller redningspersonell, bo i Dubai eller noe. For en gjennomsnittshund i Norge er svart farge noe som IKKE skaper hindringer. Her synes jeg at man bygger seg problemer som overhodet ikke eksisterer, men det er nä bare min mening:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

And the problem is...? :) Da konkurrerer man jo bare en annen gang igjen, tar det pä "ekstremvärskvota" og ferdig med det? Man har jo mange grunner til hvorfor hunden var därlig en dag: for mye regn, därlig sporlegger, umulig sporlegger, for mye vind, löpetidstisper i omrädet, sykdom, varme... Irrelevant av pelsfarge.


Uansett, poenget er at om man gär "sä langt" at man velger bort svart hund fordi man tror de ikke fungerer i sola, sä har man sä höye krav til hunden at man burde väre brannmann eller redningspersonell, bo i Dubai eller noe. For en gjennomsnittshund i Norge er svart farge noe som IKKE skaper hindringer. Her synes jeg at man bygger seg problemer som overhodet ikke eksisterer, men det er nä bare min mening:) 

Nei altså, min hund jobber uansett hun, så det er ikke noe "problem" annet enn at jeg er redd for at hun skal få heteslag. Men det er godt mulig jeg er hakket mer hysterisk enn gjennomsnittet :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...