Gå til innhold
Hundesonen.no

Innekatter er det god dyrevelferd?


QUEST
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, QUEST skrev:

Hvis kattene ikke vil ut, selv om de har mulighet, så vlir det jo noe annet :) Den med balansefeil kunne man jo heller ikke sluppet ut. Jeg har hatt rasekatter tidligere og var usikker på om jeg turde å slippe de ut..Jeg hadde gitter i utgangsdøra og de satt å så lengselsfullt ut.. Jeg prøvde sele men det var ingen suksess, kattene så i alle fall ikke ut til å ha noe større utbytte av det. Så jeg tenkte, shit heller,det  får gå som det går, jeg orker ikke å se på at de sitter og ønsker seg ut..( alle var kastrerte) Det var glade katter som fikk være ute! :) 

Jeg er 100% for at katter skal kunne velge selv. En av mine er mer eller mindre selvvalgt innekatt. Hun var hjemløs lenge, så det er vel naturlig. En annen av mine går omtrent ikke ut vinterstid, og er da innekatt. Hennes valg. Resten får gå inn og ut som dem vil, katteluke er kjekke saker.

Jeg har forøvrig en rasekatt, en somali, som er maskotten blant alle redningsprosjektene. Han er kastert, og blir behandlet akkurat som resten. Var aldri en diskusjon om han skulle få gå ut, han vet jo ikke at han har fine papirer. Det var forøvrig heller ikke noe oppdretteren hans hadde noe i mot, flere av hennes unger er utegående i sine hjem.

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Alle mine katter har vært innekatter. Både huskatten (som blir 18 år i neste uke), og rasekattene. Min erfaring er at det går helt fint, så lenge man tilrettelegger for det. Har de aldri vært ute vet de ikke hva de går glipp av. Men et optimalt katteliv blir det nok aldri.

Nei, optimalt blir det ikke, uansett hvor dedikert man legger opp heimen. 

Jeg tror dog at mange av dem har en anelse om hva de går glipp av. Instinktene deres ber dem om å gjøre ting de ikke har anledning til å utføre, som å snike i gresset om natta, luske rundt og sjekke revir osv. Det er en del behov man rett og slett ikke kan finne gode nok løsninger for innendørs.

----

Det er sikkert åpenbart innen nå, men jeg er altså ingen fan av innekatter, dvs katter som holdes inne ved tvang. Jeg ville aldri bodd sånn til at jeg ikke kunne la kattene gå fritt ute. Et argument jeg har møtt flere ganger er: Jeg er så glad i kattene mine at jeg ikke vil risikere noe med å la dem går ute. Vel, min kontring er at jeg er så glad i mine at jeg setter til side min frykt for at det skal skje dem noe, for deres behov for frihet er viktigere enn mitt ønske om å beskytte dem.
Når det er sagt, så vil jeg ikke kalle det verken plaging eller mishandling å ha innekatter. Men jeg synes det er mer egoistisk enn nødvendig. Alt dyrehold er jo egoistisk, men egoisme trenger ikke nødvendigvis å være negativt. Man kan være egoistisk uten at det får negative konsekvenser for noen andre. Når det kommer til innekatter, synes jeg dog egoismen tipper over til å få negative konsekvenser, selv om jeg absolutt ikke tror at de fleste innekatter lider stor nød. De kunne bare hatt det bedre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Mari said:

Mente selvsagt ikke at det gjelder for alle rexer :) Derfor skrev jeg også "skal" i anførselstegn. Klart det er individuelle forskjeller, det var mer eller mindre hovedpoenget mitt. :D For meg er det en kjip tanke at katter skal tilbringe hele livet sitt innendørs. Det rører ved noen prinsipper i meg, noe grunnleggende etisk og respekt for artsspesifikke behov. Det bare føles... feil. Samtidig har jeg ingen grunn til å betvile det når Wachita skriver at hennes katter lever fint inne, og til og med har valgt det selv. Derfor blir det også noen nyanser her, og et skille mellom katter generelt og en eller annen spesifikk katt. Men ja, denne debatten danner hele grunnlaget for hvorfor vi ikke har skaffet oss katt.

Vet. :) Vi skulle jo liksom ha han som innekatt, for det var jo opplest og vedtatt at rexer skulle være innekatter. Han skulle IKKE være innekatt, vi gav opp :aww: .  

Det er også mitt poeng. Det strider i mot mitt prinsipp å sperre katter inne, men noen trives best inne, da kan de få være inne :)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innekatter, Den eldste er interessert i å være ute, den yngste ikke. Derfor bygget jeg kattegård i vår, og nå har de trygge ute-omgivelser de kan oppholde seg på. Hun eldste kan også gå turer i bånd. Jeg ønsker ikke ha frittgående katter her jeg bor nå pga ulike årsaker, og da har jeg heller lagt til rette så godt jeg kan. 

Jeg tror absolutt at innekatter har gode liv selv om de ikke er ute, eller har begrenset området utendørs. Tenker det blir litt som at mange har problemer med hunder som kun bor ute, det er mange meninger, og man kan kun gjøre det man selv mener er best for seg og sine dyr. Så for folk mene hva de vil, men forhåpentligvis respektere andres valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt artig tanke er at dette er samfunnsnormer vi har, at katter skal være selvstendige som skal ha all frihet, og leve utelivet. Mens hunder de skal være lojale, følgesvenner som bor inne med oss mennesker, og kun får frihet når vi tilbyr det? 

Er jeg den eneste som tenker at det skurrer litt her? Da hunder stammer fra ulven som vandrer store avstander i det fri, mens dagens moderne hund ikke er i nærheten av sine forfedre. Det er akseptert at hunder ikke har den samme friheten lenger, mens jeg føler litt av vi henger etter når det kommer til katter på mange måter i dagens samfunn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Chako skrev:

En litt artig tanke er at dette er samfunnsnormer vi har, at katter skal være selvstendige som skal ha all frihet, og leve utelivet. Mens hunder de skal være lojale, følgesvenner som bor inne med oss mennesker, og kun får frihet når vi tilbyr det? 

Er jeg den eneste som tenker at det skurrer litt her? Da hunder stammer fra ulven som vandrer store avstander i det fri, mens dagens moderne hund ikke er i nærheten av sine forfedre. Det er akseptert at hunder ikke har den samme friheten lenger, mens jeg føler litt av vi henger etter når det kommer til katter på mange måter i dagens samfunn. 

Nå er det, for det første, vanskelig å sammenligne katter og hunder. Det har alt for mange ulikheter til det. Bl.a. er deres historier med mennesker svært forskjellige. Hunder stammer fra ulver, men ble temmet for 50 000 år siden. De har altså hatt laaang tid til å tilpasse seg mennesker. De er også flokkdyr, og trives generelt bedre sammen med sin familie. Det er en av de få tingene vi mennesker ikke har skapt, slik er ulver også.
Katter, derimot, har ikke vært domestiserte særlig lenge. De er ikke engang fullstendig domestisert nå. De har alltid levd selvstendige liv, en symbiose med folk, etter eget valg. De oppsøkte mennesker fordi det var enkel mat i nærheten, og folk satte pris på kattene fordi de holdt kornlagre rene for mus og rotter. Kattene tok dog i stor grad vare på seg selv. Kattene har i tillegg forandret seg lite fra sin opprinnelige villkatt. I motsetning til hundene, som er menneskeskapte, har kattene mer eller mindre fortsatt i sin opprinnelige natur (kanskje med unntak av enkelte raser). Katter er heller ikke flokkdyr, de er mer knyttet til sted enn folk, og de blir kun hos mennesker de mener har et godt nok tilbud. Det finnes nok av såkalte utrokatter, som selv velger å flytte til et sted der de trives bedre. Hunder er skapt lojale, det er en av de egenskapene som har gjort hunder til det de er i dag. 

Jeg klarer ikke å se logikken i å dra hund og katt over en kam, og mene at de bør ha like regler. De er ikke like. En av de tingene jeg setter stor pris på hos katter er deres selvstendighet. Og jeg er takknemlig for at de ikke er mer domestiserte enn de er. Jeg skal ikke dele ut noen kreditt for det, for det har bare blitt sånn, men nå kan vi ta aktive valg, og jeg synes at vi rett og slett bør slutte å domestisere i hjel enda flere arter. Jeg ser virkelig ikke poenget med å gjøre katter enda mer avhengige av oss, og mindre selvstendige. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det, for det første, vanskelig å sammenligne katter og hunder. Det har alt for mange ulikheter til det. Bl.a. er deres historier med mennesker svært forskjellige. Hunder stammer fra ulver, men ble temmet for 50 000 år siden. De har altså hatt laaang tid til å tilpasse seg mennesker. De er også flokkdyr, og trives generelt bedre sammen med sin familie. Det er en av de få tingene vi mennesker ikke har skapt, slik er ulver også.
Katter, derimot, har ikke vært domestiserte særlig lenge. De er ikke engang fullstendig domestisert nå. De har alltid levd selvstendige liv, en symbiose med folk, etter eget valg. De oppsøkte mennesker fordi det var enkel mat i nærheten, og folk satte pris på kattene fordi de holdt kornlagre rene for mus og rotter. Kattene tok dog i stor grad vare på seg selv. Kattene har i tillegg forandret seg lite fra sin opprinnelige villkatt. I motsetning til hundene, som er menneskeskapte, har kattene mer eller mindre fortsatt i sin opprinnelige natur (kanskje med unntak av enkelte raser). Katter er heller ikke flokkdyr, de er mer knyttet til sted enn folk, og de blir kun hos mennesker de mener har et godt nok tilbud. Det finnes nok av såkalte utrokatter, som selv velger å flytte til et sted der de trives bedre. Hunder er skapt lojale, det er en av de egenskapene som har gjort hunder til det de er i dag. 
Jeg klarer ikke å se logikken i å dra hund og katt over en kam, og mene at de bør ha like regler. De er ikke like. En av de tingene jeg setter stor pris på hos katter er deres selvstendighet. Og jeg er takknemlig for at de ikke er mer domestiserte enn de er. Jeg skal ikke dele ut noen kreditt for det, for det har bare blitt sånn, men nå kan vi ta aktive valg, og jeg synes at vi rett og slett bør slutte å domestisere i hjel enda flere arter. Jeg ser virkelig ikke poenget med å gjøre katter enda mer avhengige av oss, og mindre selvstendige. 
Verden blir stadig mer urbanisert, og kattens rolle endrer seg, og vil mest sannsynlig møte større forandringer i fremtiden pga mennesker.

Vi har ikke lenger de samme behovene for katter som det var tidligere, og katter blir mer og mer avhengig av mennesker. De vil selvfølgelig aldri bli som hunder, da de ikke er samme art, men jeg mener at dagens katter får mer den samne rolle som hunder har i våre hjem.

Nå tenker jeg først og fremst på rasekatter, da huskatter fortsatt har sterkere tilknytting til de gamle tradisjonene i samfunnet.

I dagen samfunn møter katter større og flere farer enn tidligere. Det er mer trafikk, tettbygde strøk hvor det kanskje er overbefolket med katter og det blir flere kamper om territorier. Folk er fortsatt for dårlig til å kastrere og id-merke, vi har fortsatt mange hjemløse, villekatter som lider. Sykdom pga villkatter, ukastrerte og vaksinerte dyr.

Innekatter er omdiskutert, men jeg mener at det er en mer moderne løsning. Det er faktisk mange positive sider ved det, og en stor negativ - at de aldri vil oppleve frihet utendørs slik deres forfedre engang gjorde. Noen ganger veier de positive sidene opp for det negative.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Chako skrev:

En litt artig tanke er at dette er samfunnsnormer vi har, at katter skal være selvstendige som skal ha all frihet, og leve utelivet. Mens hunder de skal være lojale, følgesvenner som bor inne med oss mennesker, og kun får frihet når vi tilbyr det? 

Er jeg den eneste som tenker at det skurrer litt her? Da hunder stammer fra ulven som vandrer store avstander i det fri, mens dagens moderne hund ikke er i nærheten av sine forfedre. Det er akseptert at hunder ikke har den samme friheten lenger, mens jeg føler litt av vi henger etter når det kommer til katter på mange måter i dagens samfunn. 

.Forskjellen på hund og katt etter min erfaring, er at hundene stortrives med all aktivitet som gjøres sammen med meg eller resten av flokken. Innkattene mine som ble lufta i bånd så på meg som et hinder til å gjøre det de virkelig ville gjøre ute. De var ikke interessert i å være i aktivitet sammen med meg. De hadde ting de ville gjøre, men jeg var bare enten med som et vedheng eller et hinder. De var kosete og sosiale begge to, men hadde ingen interesse av å gå ut og gjøre noe sammen med meg. Alle hundene mine vil gjøre noe sammen med meg og med hverandre når vi går ut. Og kommer en seg ut av hundegården ved et uhell, så er ikke det noe moro, for den er jo alene. Da står den enten på trappa mi eller ved grinda til hundegården og vil inn igjen til de andre. 

Akkurat nå, Chako skrev:



Innekatter er omdiskutert, men jeg mener at det er en mer moderne løsning. Det er faktisk mange positive sider ved det, og en stor negativ - at de aldri vil oppleve frihet utendørs slik deres forfedre engang gjorde. Noen ganger veier de positive sidene opp for det negative.
 

For samfunnet er det mange positive sider ved at kattene holdes inne og luftes i bånd. For kattene er det i de fleste tilfeller motsatt.

Jeg har hatt innekatter (pga bosituasjon), og jeg skal aldri ha det igjen. De hadde det nok helt greit. De hadde klatrestativer, var to som elsket å leke sammen, koste mye med hundene, ble lekt med og gått lufteturer med. Men de var aldri rolige og fornøyde på samme måte som utekatter blir etter å ha vært ute og brukt sansene sine og kroppen sin. Lufteturer i bånd er ikke det samme som å kunne klatre i trærne, jakte og utforske. Uansett hva jeg gjorde, så er jeg helt sikker på at de hadde hatt det enda bedre om de kunne gått ut og inn som de ville. Selv om det er flere risikoer ved det. 

Nå bor jeg sånn at jeg kan ha katt som går ut og inn som den vil, men foreløpig har jeg ikke fått meg katt igjen pga småfuglene. Mulig jeg endrer mening om det blir mye mus her etterhvert. Men jeg er ihvertfall helt sikker på at jeg aldri skal ha innekatt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Tja, jeg kan jo bare uttale meg om mine katter og de så ikke ut til å ha noe ønske om å gå ut, eller i det hele tatt ha noen bevissthet om en "utendørs". Men kanskje brukte de alle sine dager på å fantasere om å være ute og fange mus, hva vet jeg.

Skal man bruke det argumentet så trenger jo ingen dyr født innendørs/i bur/fangenskap trenge å gå ut. Kyr, gris og hest trenger ikke gå ute siden de ikke har noen bevissthet om "utendørs"? 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

.Forskjellen på hund og katt etter min erfaring, er at hundene stortrives med all aktivitet som gjøres sammen med meg eller resten av flokken. Innkattene mine som ble lufta i bånd så på meg som et hinder til å gjøre det de virkelig ville gjøre ute. De var ikke interessert i å være i aktivitet sammen med meg. De hadde ting de ville gjøre, men jeg var bare enten med som et vedheng eller et hinder. De var kosete og sosiale begge to, men hadde ingen interesse av å gå ut og gjøre noe sammen med meg. Alle hundene mine vil gjøre noe sammen med meg og med hverandre når vi går ut. Og kommer en seg ut av hundegården ved et uhell, så er ikke det noe moro, for den er jo alene. Da står den enten på trappa mi eller ved grinda til hundegården og vil inn igjen til de andre. 

For samfunnet er det mange positive sider ved at kattene holdes inne og luftes i bånd. For kattene er det i de fleste tilfeller motsatt.

Jeg har hatt innekatter (pga bosituasjon), og jeg skal aldri ha det igjen. De hadde det nok helt greit. De hadde klatrestativer, var to som elsket å leke sammen, koste mye med hundene, ble lekt med og gått lufteturer med. Men de var aldri rolige og fornøyde på samme måte som utekatter blir etter å ha vært ute og brukt sansene sine og kroppen sin. Lufteturer i bånd er ikke det samme som å kunne klatre i trærne, jakte og utforske. Uansett hva jeg gjorde, så er jeg helt sikker på at de hadde hatt det enda bedre om de kunne gått ut og inn som de ville. Selv om det er flere risikoer ved det. 

Nå bor jeg sånn at jeg kan ha katt som går ut og inn som den vil, men foreløpig har jeg ikke fått meg katt igjen pga småfuglene. Mulig jeg endrer mening om det blir mye mus her etterhvert. Men jeg er ihvertfall helt sikker på at jeg aldri skal ha innekatt igjen. 

Selvsagt er hunder glad i å tilbringe tid med oss, og være med oss mennesker. Hunder knytter seg til mennesker på en helt annen, og dypere måte enn katter.

Katten er i ferd med å forandre seg som art, og bli mer avhengig av oss. Den vil nok fortsatt være mye mer selvstendig, da dette er en egenskap hos katter som art, men et betyr ikke at livskvaliteten behøver å gå ned hos kattene. Jeg tror at det i fremtiden blir mer vanlig å ha rene innekatter, som enten luftes i bånd eller luftegård. Rasekatter avles jo i generasjoner hvor dette er levesettet, og de vil med tiden tilpasse seg dette livet i større grad, slik som hunder har tilpasset seg sin plass ved vår side. Kanskje noen synes dette er negativ utvikling, men min mening er ikke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Chako skrev:

Selvsagt er hunder glad i å tilbringe tid med oss, og være med oss mennesker. Hunder knytter seg til mennesker på en helt annen, og dypere måte enn katter.

Katten er i ferd med å forandre seg som art, og bli mer avhengig av oss. Den vil nok fortsatt være mye mer selvstendig, da dette er en egenskap hos katter som art, men et betyr ikke at livskvaliteten behøver å gå ned hos kattene. Jeg tror at det i fremtiden blir mer vanlig å ha rene innekatter, som enten luftes i bånd eller luftegård. Rasekatter avles jo i generasjoner hvor dette er levesettet, og de vil med tiden tilpasse seg dette livet i større grad, slik som hunder har tilpasset seg sin plass ved vår side. Kanskje noen synes dette er negativ utvikling, men min mening er ikke slik. 

Men hvis man tar sikte på at katten som art vil endre seg i likhet med hunden, så har vi enda 40 000 år og gå på. Det skjer ikke i morgen liksom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Men hvis man tar sikte på at katten som art vil endre seg i likhet med hunden, så har vi enda 40 000 år og gå på. Det skjer ikke i morgen liksom. 

Nei, det skjer ikke i morgen nei. Prosessen startet når rasekatt avlen ble satt i system, og det er noen år siden.. 
Når det kommer til huskatten er veien mye lengre å gå, men kanskje om 40 000 år så har ting endret seg for huskatten også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chako skrev:

En litt artig tanke er at dette er samfunnsnormer vi har, at katter skal være selvstendige som skal ha all frihet, og leve utelivet. Mens hunder de skal være lojale, følgesvenner som bor inne med oss mennesker, og kun får frihet når vi tilbyr det? 

Er jeg den eneste som tenker at det skurrer litt her? Da hunder stammer fra ulven som vandrer store avstander i det fri, mens dagens moderne hund ikke er i nærheten av sine forfedre. Det er akseptert at hunder ikke har den samme friheten lenger, mens jeg føler litt av vi henger etter når det kommer til katter på mange måter i dagens samfunn. 

Nei du er ikke den eneste :) Slik dagens båndtvangregler er i de fleste kommuner, kan det i aller høyeste grad diskuteres om det er god dyrevelferd.. Nå blir jo akkurat dette med båndtvang misbrukt mye, på samme måte som allergi, liker man ikke hund, så er det bare å bælje ; 'Båndtvang!! eller Allergi!! ' Og før noen får det for seg at jeg gir beng i om folk har allergi, nei men det brukes også av de som ikke er allergiske.. som jo ikke er ukjent for de fleste. 

Katter har så langt stort sett sluppet unna båndtvang, hvorvidt det fortsetter,er jo et åpent spørsmål.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Nei du er ikke den eneste :) Slik dagens båndtvangregler er i de fleste kommuner, kan det i aller høyeste grad diskuteres om det er god dyrevelferd.. Nå blir jo akkurat dette med båndtvang misbrukt mye, på samme måte som allergi, liker man ikke hund, så er det bare å bælje ; 'Båndtvang!! eller Allergi!! ' Og før noen får det for seg at jeg gir beng i om folk har allergi, nei men det brukes også av de som ikke er allergiske.. som jo ikke er ukjent for de fleste. 

Katter har så langt stort sett sluppet unna båndtvang, hvorvidt det fortsetter,er jo et åpent spørsmål.. 

Løsningen er uansett ikke å tvinge enda en art til mindre frihet ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Løsningen er uansett ikke å tvinge enda en art til mindre frihet ;)

Kan jeg forsåvidt godt være enig i men spørsmålet er jo om hva jeg og du mener blir tatt til følge.. Båndtvang på katt/redusert frihet har blitt tatt opp av flere og flere, så vidt jeg har fått med meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...