Gå til innhold
Hundesonen.no

haleknekk


Pixel
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har nettopp hentet valpen vår. Oppdretteren opplyste samme dag vi hentet at valpen har en medfødt haleknekk, men at det ikke gjorde  noe. Det betyr jo at de har vist dette hele tiden, men har valgt å ikke si noe til oss før vi kom og hentet valpen (og vi bor langt unna). 

Jeg er litt... jeg vet ikke helt. Jeg føler meg litt lurt. Vi betalte fullpris for den valpen, og får vite den dagen vi henter at ho har en medfødt feil. Jeg har lest litt om haleknekk på nettet og er bekymret at det faktisk "gjør noe". Medfødt haleknekk er vist arvelig, så vi kan aldri få valp, og ikke kan vi utstille hunden... Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Valpen er nydelig og virker til å ha en prima gemytt. Vi vil jo ikke gi henne tilbake eller noe, men jeg er helt fortvilt og har bare lyst til å gråte :icon_cry:hva bør vi gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme søren om man skal bruke hunden til avl og utstilling eller ikke, sånne ting opplyser man om!  

Har ingen ting med å være tankeleser eller ikke å gjøre. Synes det burde være en selvfølge av oppdretter å informere valpekjøpere om slikt. For meg som oppdretter ville det vært uvesentlig om kjøper "

Det ER jo litt sleipt at man venter til ny eier har kjørt 9 timer og står der med valpen i armene. Hva er oddsen da for at hun vil heve kjøpet liksom? Det VIRKER jo ganske beregnende

Posted Images

Jeg tror jeg ville ha bedt om litt avslag i prisen, hunden er jo ikke "komplett". Ang utstilling så kan du stille ut, er ikke alle dommere som bryr seg så mye om haleknekk, noen ser jo ikke mine tispes sin skikkelige haleknekk engang :) 

Må ærlig innrømme at jeg syns det virka litt useriøst å ikke ha sagt ifra om dette tidligere... Men hva er egentlig planen med denne hunden, ønsker dere faktisk å ha en avls/utstillingshund? eller tenker dere feks å bare stille ut for hobby liksom? :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også det virker useriøst... men det skal jo være seriøse oppdrettere :/

Nei, vi har jo ikke planer om avl eller utstilling, men ... Hva om vi hadde hatt?

Hunden blir brukt som turkamerat og familiehund. Så det "gjør ingenting". Ho er super fin og elskelig. 

Leser på nett om ting som gjør meg bekymret om hunden sin helse. Dette for eksempel:

Sitat

Medføldt, arvelig haleknekk er svært alvorlig og jeg ville aldri ha overtatt enn hund som hadde dette og i hvert fall ikke avlet på den! I alvorlige tilfeller kan haleknekken ha forgreninger opp langs hele ryggraden og jeg kjenner til to tilfeller av voksne hunder født med haleknekk som måtte avlives fordi det viste seg at de i tillegg til alvorlige ryggproblemer, faktisk hadde en hjerneskade. Et kjennetegn på at haleknekken ikke skjedde som en ulykke under fødselen er at halen i tillegg ofte er deformert og at flere valper i samme kull har den samme defekten. De oppdretterne jeg vet om som opplever å få kull med haleknekk avliver ganske enkelt hele kullet. Det skyldes ikke at ikke også ikke perfekte individer skal få leve, men det faktum at man ikke vet hvor alvorlig skaden er før hunden er voksen og ikke vil risikere at den må leve med f.eks. store smerter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pixel skrev:

Ja, jeg synes også det virker useriøst... men det skal jo være seriøse oppdrettere :/

Nei, vi har jo ikke planer om avl eller utstilling, men ... Hva om vi hadde hatt?

Hunden blir brukt som turkamerat og familiehund. Så det "gjør ingenting". Ho er super fin og elskelig. 

Leser på nett om ting som gjør meg bekymret om hunden sin helse. Dette for eksempel:

 

Syns du skal snakke med oppdretter :)

Ang sykdom pga haleknekk har jeg aldri vært borti.. har en med skikkelig haleknekk nå, og kjenner flere som har haleknekk uten at det er noen problem for hundene :) så akkurat det hadde jeg nok ikke tenkt på altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Du kan stille ut så mye du vil, haleknekk er ikke oppført som feil i standarden. 

Hadde dere opplyst selger om at dere ønsker å stille og avle på forhånd? 

Ok!

Nei, det hadde vi ikke, men ble ikke spurt heller. Det er den første hunde vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

@Pixel Hvor i alle dager har du funnet det sitatet? 

mmmh... på kvinneguiden :getlost: vet, ikke akkurat det beste stedet for å finne opplysning om dette, men det skremte meg totalt å lese dette... Har også lest om det der: http://www.cardicommentary.de/genetics/kinkedtail.htm og der: https://gordonsetterexpert.org/2015/01/23/the-kinked-tail/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

Syns du skal snakke med oppdretter :)

Ang sykdom pga haleknekk har jeg aldri vært borti.. har en med skikkelig haleknekk nå, og kjenner flere som har haleknekk uten at det er noen problem for hundene :) så akkurat det hadde jeg nok ikke tenkt på altså :) 

Ok! Takk for at du skriver det, ble litt roligere. Ja, jeg skal snakke med oppdretteren i morgen!

Håper dere forstår meg riktig altså. Jeg vil absolutt ikke ha en annen hund, jeg er bare kjempe bekymret for helsen hennes og synes vi burde ha blitt opplyst om dette før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixel skrev:

Ok! Takk for at du skriver det, ble litt roligere. Ja, jeg skal snakke med oppdretteren i morgen!

Håper dere forstår meg riktig altså. Jeg vil absolutt ikke ha en annen hund, jeg er bare kjempe bekymret for helsen hennes og synes vi burde ha blitt opplyst om dette før!

Gjør det :) jeg skjønner tankegangen din, men snakk med oppdretter og se om dere blir enige om noe du er komfortabel med :)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pixel said:

Ok!

Nei, det hadde vi ikke, men ble ikke spurt heller. Det er den første hunde vår.

Så oppdretter har ikke stilt noen som helst spørsmål om hva dere skal bruke hunden til? Ikke noe om familiehund, trekk, tur, kløv eller noe?

Just now, Pixel said:

mmmh... på kvinneguiden :getlost: vet, ikke akkurat det beste stedet for å finne opplysning om dette, men det skremte meg totalt å lese dette... Har også lest om det der: http://www.cardicommentary.de/genetics/kinkedtail.htm og der: https://gordonsetterexpert.org/2015/01/23/the-kinked-tail/

Altså :lol: Nei, man kan ikke ta noe som skrives på KG seriøst med mindre man finner flere kilder. Det er så mye svada som skrives der at det er verdt en studie i seg selv. 

Nei, jeg ville ikke avlet på haleknekk, men de aller fleste hundene lever helt fint med det uten at det plager dem på noe vis. Om dere ikke vil ha den så lever den tilbake, og kjøp hund fra en annen oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi sa at vi skulle ha en familiehund + turkamerat. Har ikke tenkt så mye på utstilling og avl, men det hadde vært greit å ha muligheten da. 

 

Nei vi vil ikke levere hunden tilbake. Må snakke med oppdretteren, føler at vi ble lurt på en måte... Det var ikke nødvendig å gjemme feilen fra oss, og si det 10 minutter før vi drar med hunden :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pixel said:

Joda, vi sa at vi skulle ha en familiehund + turkamerat. Har ikke tenkt så mye på utstilling og avl, men det hadde vært greit å ha muligheten da. 

Stille kan dere så mye dere vil som sagt. Det er de færreste hunder som brukes i avl, og da må den uansett først gjøre seg bemerket i enten bruksegenskaper eller på utstilling. Det er jo tispeeiere som velger hannen.

Just now, Pixel said:

 

Nei vi vil ikke levere hunden tilbake. Må snakke med oppdretteren, føler at vi ble lurt på en måte... Det var ikke nødvendig å gjemme feilen fra oss, og si det 10 minutter før vi drar med hunden :/ 

Klart oppdretter burde vært tydeligere, men oppdretter trenger ikke å være useriøs av den grunn. Det kan være at siden dere formidlet turkompis og det er få hunder som i det hele tatt lar seg merke med haleknekken så ble det kanskje litt glemt bort også. Det står vel på helseattesten, og dere leste sikkert gjennom den? Jeg aner ikke noe om oppdretter her altså, bare tenker at man kanskje kan la tvilen komme vedkommende litt tilgode til man har snakket med vedkommende :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker med gru alle teorier og hvor skadelig haleknekk skulle være når jeg drev med rasekatter, men faktum er at av alle de kattene, og seinere også en del hunder, jeg kjenner til med en liten knekk så har INGEN hatt problemer. Men et kull kattunger hadde så ille knekker (flere og kraftige) at oppdretter valgte å styre langt unna kombinasjon av de linjene igjen. Kattungene levde normale liv. 

Når det kommer til utstilling (av hund) vil en liten knekk neppe ha mye å si, ingenting for mange dommere. 

Ikke krisemaksimer knekken, selv om jeg forstår det var litt dumt å få beskjed først når dere skulle hente valpen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pixel skrev:

Joda, vi sa at vi skulle ha en familiehund + turkamerat. Har ikke tenkt så mye på utstilling og avl, men det hadde vært greit å ha muligheten da. 

Da må dere jo nesten gi beskjed om det når dere bestiller valp. Dere ville ha en familie/turhund, og det er det dere får. Vil man ha en hund til avl/utstilling vil jo oppdretter måtte gjøre andre vurderinger i fordelingen av valper. Synes ærlig talt ikke oppdretteren har gjort noe galt her, dere kan jo ikke forvente at vedkommende skal være tankeleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Da må dere jo nesten gi beskjed om det når dere bestiller valp. Dere ville ha en familie/turhund, og det er det dere får. Vil man ha en hund til avl/utstilling vil jo oppdretter måtte gjøre andre vurderinger i fordelingen av valper. Synes ærlig talt ikke oppdretteren har gjort noe galt her, dere kan jo ikke forvente at vedkommende skal være tankeleser.

Har ingen ting med å være tankeleser eller ikke å gjøre. Synes det burde være en selvfølge av oppdretter å informere valpekjøpere om slikt. For meg som oppdretter ville det vært uvesentlig om kjøper "bare" skulle hatt valpen til tur og kos, knekken ville jeg informert om. Man vet aldri om man med tiden vil prøve å stille hunden, eventuelt ha kull på den dersom den viser seg å være egnet til dette.

Selv gir jeg prisavslag skulle det være valp med haleknekk, selv om det ikke er diskvalifiserende feil på rasen eller (normalt ikke) til skade for hunden selv. Jeg setter også avlssperre, da videre avl på hunder med haleknekk ikke er å anbefale. 

 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 at 9:10 AM, QUEST skrev:

Hvor stor denne haleknekken er , har jo litt betydning. Er det en liten knekk ytterst på halen eller er det en kraftig knekk, nært halefestet? 

Det er ikke det man kan kalle en kraftig knekk nei. Det blir nok ikke mer synlig enn at ho kommer til å få kortere hale enn andre, rasen har jo masse hår på halen heldigvis. Legger ved en tegning.

 

Synes dere at vi burde spørre en prisavslag på hunden? 
Jeg VIL IKKE gi hunden tilbake, det er en nydelig hund, men jeg føler meg lurt for de viste det og valgte å ikke si noe, når vi i tillegg har hatt god og regelmessig kontakt siden valpene ble født. I tillegg fikk vi bare beskjed at det "gjorde ikke noe", og at det skjedde fordi ho ble presset av de andre valpene da ho lå i magen til mora. Dette er jo feilinformasjon også, siden det er jo arvelig og har ingenting med hvordan de lå i magen. Ikke var det snakk om avlsperre eller noen andre ting. 

 

hale.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 at 10:01 AM, Pixel skrev:

Det er ikke det man kan kalle en kraftig knekk nei. Det blir nok ikke mer synlig enn at ho kommer til å få kortere hale enn andre, rasen har jo masse hår på halen heldigvis. Legger ved en tegning.

 

Synes dere at vi burde spørre en prisavslag på hunden? 
Jeg VIL IKKE gi hunden tilbake, det er en nydelig hund, men jeg føler meg lurt for de viste det og valgte å ikke si noe, når vi i tillegg har hatt god og regelmessig kontakt siden valpene ble født. I tillegg fikk vi bare beskjed at det "gjorde ikke noe", og at det skjedde fordi ho ble presset av de andre valpene da ho lå i magen til mora. Dette er jo feilinformasjon også, siden det er jo arvelig og har ingenting med hvordan de lå i magen. Ikke var det snakk om avlsperre eller noen andre det. 

 

hale.png

Det ser jo ikke ut til å være noen voldsom knekk og vil høyst sannsynlig ikke få noen betydning for hunden. På tegningen ser det ut som en dobbel knekk, altså en større og en mindre knekk? 

Noe prisavslag er vel ikke helt feil , kanskje mest fordi dere ikke fikk vite om knekken på forhånd. Hadde kullet vært i nabolaget hadde det jo ikke vært verre enn at dere leverte tilbake hvalpen samme dag, når det er snakk om lang reise for å hente hvalpen, stiller det seg jo noe anderledes. Jeg vil ikke dømme oppdretteren uten å vite mer. Det kan godt tenkes at vedkommende fikk inntrykk av at dere ikke var interessert i utstilling/avl og at knekken således ikke ville ha noen betydning. Men det aller greieste hadde jo vært å opplyst om knekken på forhånd ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sto det i helseattesten? 

Du må jo alltids spørre om prisavslag, og vi kan alle være enige om at det burde vært opplyst om på forhånd, men du fikk beskjed før du tok med deg valpen, så hvor langt du kommer er vel litt avhengig av hva slags oppdretter du har valgt å kjøpe valp av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er en dobbel knekk, en større og en mindre. 

I helseattesten står det: medfødt haleknekk på tuppen. valpene var på veterinærbesøk 12 dager før vi hentet henne. Så de viste om det før hentedagen, og kunne ha opplyst om det. 

Ja, vi tok med valpen etter at vi fikk den beskjeden, det var kanskje dumt, men jeg er ikke ei som bruker å lage styr der og da, jeg trenger ofte tid til å tenke over det som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 at 10:20 AM, Pixel skrev:

ja, det er en dobbel knekk, en større og en mindre. 

I helseattesten står det: medfødt haleknekk på tuppen. valpene var på veterinærbesøk 12 dager før vi hentet henne. Så de viste om det før hentedagen, og kunne ha opplyst om det. 

Ja, vi tok med valpen etter at vi fikk den beskjeden, det var kanskje dumt, men jeg er ikke ei som bruker å lage styr der og da, jeg trenger ofte tid til å tenke over det som skjer. 

Med tanke på at dere hadde lang reisevei, så syns jeg vel at dere burde fått beskjed før dere dro for å hente hvalpen. Jeg vil gå ut fra at oppdretter visste på forhånd at dere ikke bodde i nabolaget.. Jeg ser godt den at etter 9 timer kjøring, så sier man ikke bare nei takk og snur..

Skal man tenke 'det verste' så kan man jo lure på om oppdretter spekulerte i at dere hadde lang vei og antagelig ikke kom til å si nei takk til hvalpen. Det enkleste og ryddigste for alle parter, hadde jo vært om dere fikk vite om knekken FØR dere startet hjemmefra. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...