Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden om hest..


Mud
 Share

Recommended Posts

Just now, QUEST said:

Det fikk meg til å tenke på hvor store er egentlig utgiftene på hest pr. år? Jeg er jo selvfølgelig klar over at det er umulig å gi noe eksakt svar, siden det vil avhenge av mange faktorer . Men la  oss si at man har en middels stor hest og må kjøpe for selv ( ingen muligheter for å slå egen mark) og må stå for alle utgifter selv, man skor ikke selv f.eks og er ikke gift med den lokale dyrlegen..:ahappy: Her tenker man seg at man hovedsaklig 'hobbyrir' og trenger ikke dyrt utstyr til konkurranser.   Jeg vet at det er dyyyrt og koster flere tusen pr. mnd men omtrent hvor mye vil man anslå pr. år? :) 

om man ikke har hesten hjemme og må leie stallplass så kan man ihvertfall si 60 000 pr år i stalleie, skoing og for. Og da står man ikke på den dyreste stallen med de beste fasilitetene, ikke medregnet utstyr eller veterinær om uhellet er ute. I tillegg må man jo ofte kjøre til og fra daglig og det kan jo bli noen lapper det og om man ikke bor landlig til med stall i nabolaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 360
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen av hestene våre, to PRE, og to PRE krysninger. Har også to sportsponnier som jeg ikke fant bilde av i farten 

Fant et par bilder av ponniene også  

I mndskiftet juni/juli henta vi hjem en fantastisk herlig fyr: Pondus. Han er en fjording/kaldblodsmix på 13 år som skal tusler her sammen med lusa, bære litt på meg og ellers bare være en fin flott f

Posted Images

Akkurat nå, Malamuten skrev:

om man ikke har hesten hjemme og må leie stallplass så kan man ihvertfall si 60 000 pr år i stalleie, skoing og for. Og da står man ikke på den dyreste stallen med de beste fasilitetene, ikke medregnet utstyr eller veterinær om uhellet er ute. I tillegg må man jo ofte kjøre til og fra daglig og det kan jo bli noen lapper det og om man ikke bor landlig til med stall i nabolaget. 

Oj..hvordan har folk råd til å ha hest..? :P Selv hvis man kan ha hesten hjemme, så må det jo utvilsomt dreie seg om en del tusen ekstra pr.mnd i utgifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Oj..hvordan har folk råd til å ha hest..? :P Selv hvis man kan ha hesten hjemme, så må det jo utvilsomt dreie seg om en del tusen ekstra pr.mnd i utgifter..

Jeg hadde ikke hatt hest om jeg ikke kunne ha dem hjemme. Da jeg kjøpte grovfor utenfra til to så beregna jeg 3000 i mnd på det. Så kom hovslager og sånt utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Oj..hvordan har folk råd til å ha hest..? :P Selv hvis man kan ha hesten hjemme, så må det jo utvilsomt dreie seg om en del tusen ekstra pr.mnd i utgifter..

Samboer som skor selv, bo i nærheten av svenskegrensen så du kan bruke svensk veterinær (halvparten av hva hesteklinikker tar og de har veldig ofte bedre utdannelse på tenner o.l. så man trenger bare dra til klinikker for utredninger o.l.) og travhester som går godt nok til at de dekker egne utgifter mer eller mindre :lol:  

Har innsett etter at jeg kom inn i travhest verden at ridehester/ridehest-hold er SKAMDYRT sammenlignet med travhest. Du kan sette en travhest til trening/tilkjøring med alt inkluder for ca 5000 kr i mnd liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Malamuten skrev:

Alene om leilighetslån og alle utgifter hendte det at det ble nudler til middag for å si det sånn :P Vil ikke vite hvor mye penger jeg har svidd av på hest. 

 

30 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg hadde ikke hatt hest om jeg ikke kunne ha dem hjemme. Da jeg kjøpte grovfor utenfra til to så beregna jeg 3000 i mnd på det. Så kom hovslager og sånt utenom.

 

26 minutter siden, JeanetteH skrev:

Samboer som skor selv, bo i nærheten av svenskegrensen så du kan bruke svensk veterinær (halvparten av hva hesteklinikker tar og de har veldig ofte bedre utdannelse på tenner o.l. så man trenger bare dra til klinikker for utredninger o.l.) og travhester som går godt nok til at de dekker egne utgifter mer eller mindre :lol:  

Har innsett etter at jeg kom inn i travhest verden at ridehester/ridehest-hold er SKAMDYRT sammenlignet med travhest. Du kan sette en travhest til trening/tilkjøring med alt inkluder for ca 5000 kr i mnd liksom :P 

Såe..hvis man ikke er født inn i de høiere lag av befolkningen, er godt gift eller vinner stort i lotto, så må man belage seg på visse oppofrelser hvis man vil ha hester..:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Det fikk meg til å tenke på hvor store er egentlig utgiftene på hest pr. år? Jeg er jo selvfølgelig klar over at det er umulig å gi noe eksakt svar, siden det vil avhenge av mange faktorer . Men la  oss si at man har en middels stor hest og må kjøpe for selv ( ingen muligheter for å slå egen mark) og må stå for alle utgifter selv, man skor ikke selv f.eks og er ikke gift med den lokale dyrlegen..:ahappy: Her tenker man seg at man hovedsaklig 'hobbyrir' og trenger ikke dyrt utstyr til konkurranser.   Jeg vet at det er dyyyrt og koster flere tusen pr. mnd men omtrent hvor mye vil man anslå pr. år? :) 

Mellom 6 og 10.000 kr pr mnd må du fort regne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hester og betaler langt fra 6000 per hest. Betaler ca 3500,- totalt. Det kommer så an på hvor man bor, oppstallingsmuligheter, osv. Hovslager et sted koster 1850,-, et annet sted 500,-. 

På et dårlig år har jeg rundt 3500,- i veterinær totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, yurij said:

Men er det ikke en super løsning med helfor? I hvertfall inntil du ser hvilke utgifter bolig gir deg.  Jeg er imponert over de som har råd til å ha hest og bolig uten jobb, med trening, skoing etc er det mange tusen ut hver mnd... 

Jepp! Den er super! Problemet er at hesten nå skal selges etter dette året jeg har avtale på. Jeg kan ikke gå tilbake til den gamle avtalen jeg hadde med en annen hest for den har noen andre overtatt. 

Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, hest er liksom det jeg gjør nå. Det som holder meg i gang og driver hverdagen fremover. Før hadde jeg jo hunden, men han måtte jeg ta i september. 

Hadde jeg kunne hatt denne hoppa på helfor på ubestemt tid så hadde ingenting vært bedre enn det for meg. 

 

Forøvrig, her går det ca 3000, - til 3500,- på hest i måneden. Max. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mira2.0 skrev:

Jeg har to hester og betaler langt fra 6000 per hest. Betaler ca 3500,- totalt. Det kommer så an på hvor man bor, oppstallingsmuligheter, osv. Hovslager et sted koster 1850,-, et annet sted 500,-. 

På et dårlig år har jeg rundt 3500,- i veterinær totalt. 

Ja samme her med to stykker. Føler ikke hestene lever på "sparebluss" så det noen gang går utover dem men tenker igjennom hva vi bruker penger på, og gjør ikke unødvendige innkjøp. Synes det noen ganger går sport i hestemiljøet om å bruke mest mulig penger på på hesteholdet, og misforstått med at det er bare da hestene har det bra :P (Får bakoversveis noen ganger av fb gruppen til rebellene!) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Ja samme her med to stykker. Føler ikke hestene lever på "sparebluss" så det noen gang går utover dem men tenker igjennom hva vi bruker penger på, og gjør ikke unødvendige innkjøp. Synes det noen ganger går sport i hestemiljøet om å bruke mest mulig penger på på hesteholdet, og misforstått med at det er bare da hestene har det bra :P (Får bakoversveis noen ganger av fb gruppen til rebellene!) 

Det er nesten hovedpoenget! Mine får kraftfor om de har behov, ellers ikke. Saler kjøpes brukt og av god kvalitet, men jeg bytter ikke ofte. Hodelag, grimer osv er noe som holder og som jeg ikke behøver en hel samling av. Eldste hesten fikk nye dekken i høst, men det er heller ikke en årlig greie, og jeg har ikke flere enn de jeg trenger. 

Det er som med bikkja: får ny sele og halsbånd om hun ikke kan bruke det gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte paa om jeg skulle poste eller droppe det fordi jeg har engelsk tastatur, blir saa kloenete aa lese. Men jeg poster, saa for den som irriterer seg scrolle. Sorry :nesevis:


Jeg er superheldig, jeg har ikke hestene i stall men de har 8000 maal med beite istedet. Det er paa ranchen vi bor saa jeg betaler ingen ting for aa ha de der. Der har de skygge for sola og varmen og de kan kan komme seg unna kaldt og guffent vintervaer.
Jeg er i ferd med aa sette opp et par utebokser og en roundpen der naa, for hester som kommer inn og for aa ha ved behov. Skulle noen skade seg eller annet saa har man fasilitetene i orden ihvertfall. Pr i dag er dette paa mannens arbeidsplass og det er ikke helt ideelt. Saa skal flytte ting over til mitt sted.

Jeg har allt av utstyr paa laaven til naboen som er rett ved der hestene er, og har egen ridebane/rideomraade der. Jeg har gjort den om til egen bane. Hvis jeg vil ri i terreng, kan jeg ri der vi har cattle, for de boltrer seg paa store omraader. Da blir det litt variasjon ogsaa.

Hestene er selvforsynt med gress hele aaret, med mindre vi faar en veldig hard vinter.  Da kjoerer jeg inn hoyballer til dem. Det har jeg ikke hatt behov for enda, men mannen er rancher og har noen tusen cattle i aaret saa jeg har alltid tilgang til hoyballer fra han. 
Jeg tilleggsforer med premium kvalitets hoy kjopt i butikk som dessverre er dyrt men det er greit som tillegg fordi kun det beste er godt nok for de firbente barna osv :rolleyes:, og lokalkjopt pellets som heldigvis er av god kvalitet og er billig. 
Nesten hele aaret saa klarer mine seg utmerket paa kun gress, saa det aa dra fra dem om sommern gaar helt fint. De blir tykke og fete nok av aa bare gaa der og spise og kose seg. Automatisk vanntilfoersel saa lenge det ikke er frost, og vannet er rett utenfor huset til naboen vaar. Hennes hester drikker av samme vann, saa det er ingen sak aa dra bort. Ei heller om de maa fores, vi forer hverandres hester og hunder ved behov. 
Men jeg tilleggsforer uansett de som vokser og utvikler seg, og de som blir brukt.

Alle mine gaar barfot, og det koster $30/ca NOK 250 (avhengig av kursen) pr hest aa trimme.

Da er det grovt sett for og trimming som er eneste utgiftene jeg har utenom eventuelle vaksiner. Ren luksus.

Utstyr har jeg mye av og omtrent det jeg trenger. Hender jeg adderer noe naa og da, men det er det jeg trenger og ikke for fashion og fjas bare for aa ha det liksom. Det sagt, saa har alle sine farger og skal matche og saann da, saa da jeg kjopte det saa ble det litt gjennomfoert  :whistle: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min koster meg 4000 i stalleie, da er alt av mat, foringer, inn/ut osv inkludert. Rett ved grensa til Bærum, utrolig nok rimelig til å være her. Sko er 13-1400 hver 6 uke. Sparer ved å kjøpe utstyr brukt, ikke kjøpe unøvdendige ting, også har jeg en medeier som bidrar på det økonomiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kelpiemind said:

Lurte paa om jeg skulle poste eller droppe det fordi jeg har engelsk tastatur, blir saa kloenete aa lese. Men jeg poster, saa for den som irriterer seg scrolle. Sorry :nesevis:
 

Brotips: man kan alltid stille inn tastaturet til å ha norsk/whatever layout, sånn i supertrilletilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Brotips: man kan alltid stille inn tastaturet til å ha norsk/whatever layout, sånn i supertrilletilfelle :)

Ja jeg har gjort det paa min private, men har ikke turt a styre med denne jobb pcn. Men jeg burde kanskje gjore det. Sorry :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kelpiemind said:

Ja jeg har gjort det paa min private, men har ikke turt a styre med denne jobb pcn. Men jeg burde kanskje gjore det. Sorry :icon_redface:

Ikke no å si sorry for :P

Jeg har tysk tastatur på jobb, som jeg enkelt bytter om mellom norsk, engelsk og tysk på nede i høyre hjørne av windows. På hjemmepc har jeg svensk tastatur (urk  :lol: kjøpt i schweden) og quick-change mellom norsk, tysk og engelsk oppe i høyre hjørne av Mac OS. Er jo litt mer knotete når du har amerikansk tastatur som mangler ekstrategn i høyre del av keyboardet, men de norske bokstavene får du enten med alt gr eller noe sånn i venstre del av tastaturet, info finner du gjerne på internett eller på pc'ns oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Ikke no å si sorry for :P

Jeg har tysk tastatur på jobb, som jeg enkelt bytter om mellom norsk, engelsk og tysk på nede i høyre hjørne av windows. På hjemmepc har jeg svensk tastatur (urk  :lol: kjøpt i schweden) og quick-change mellom norsk, tysk og engelsk oppe i høyre hjørne av Mac OS. Er jo litt mer knotete når du har amerikansk tastatur som mangler ekstrategn i høyre del av keyboardet, men de norske bokstavene får du enten med alt gr eller noe sånn i venstre del av tastaturet, info finner du gjerne på internett eller på pc'ns oppsett.

Ja man blir helt handicappet! Jeg kjopte ny pc her og gjore noe med innstillingene da jeg startet den foreste gang. Saa da bytter jeg mellom spraakene nede i hoyre hjorne sann du gjor. Men det er Win 10, sitter paa XP paa jobb. Skal fikse det naar jeg har tid. Enklere for alle parter :P

Beklager OT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss står man relativt billig : 3500 ( hest) er inkl "ubegrenset" høy, flis og kraftfor , ut/innslipp og senterleie.  Si 1000 kr pr mnd i skoing i snitt ( hver 6. uke , snøsåler + brodder halve året )  og 1000 kr i forsikring pr mnd. Det kan man selvsagt skippe men en knekt tann som må ut eller tannbyll er noe alle kan få uavhengig av type og bruk og kommer fort over 50.000 kr totalt . Også vil man kanskje ha undervisning èn gang pr uke , si 350kr x 4 uker = 1400 kr pr mnd så er man allerede over de 6000 pr mnd. Og det er uten noe fjas , utstyr eller en tur på samling feks. Så det blir fort penger av det. Klart man kan slippe å sko bakbein feks men man kan likegjerne være uheldig og trenge ringsko eller noe som gjør det enda dyrere :( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt komplette regnestykke der jeg står nå er:

Leie utegangsplass: 2100,- (inkl høy og underlag i liggehallen.)
Sko hver 6 til 8 uke: 750,-
Kraftfor: 200kr for en sekk spenst, holder i hvertfall 2 måneder. (Betfiber, vitaminer og olje får jeg av hesteeier, hun har 4 andre så 1 fra eller til som får merkes ikke særlig for henne. :P )

Kjøper jeg henne og står for all kraftfor selv blir vel gjennomsnittet max 400kr i måneden vil jeg tro, spørs på grovforet og hvor mye jeg bruker henne hvor mye hun vil ha behov for. Står hun på boks kan jeg jo klemme i mer grovfor på natten f.eks. Nå står hun jo sammen med 5 andre så vi regulerer utifra gjennomsnittet, pr idag får de 8kg H3 i døgnet pr hest. (76% ts, lavt på sukker, ok på protein) 
Ifølge kalkulatoren til Agria så vil forsikring komme på mellom 300 og 600kr i måneden alt ettersom sum på livs/bruks, veterinær og hvor høy/lav egenandel jeg velger. 

Stall jeg potensielt vurderer å stå på:
Boksleie: 700,-
Høy/spon ca 500,-
Sko hver 6 til 8 uke 1000,-
Her hadde det blitt flere foringer på meg da, så da må jeg ha tatt lappen først så jeg kan fikse frokostforinger uten å måtte sitte på med noen. Der jeg står nå er det kun hver 9 helg jeg trenger å fore frokost. Og ellers hver 6 ukedag jeg har kvelds. Og utegangs stellet hver mandag, og innimellom lørdager siden vi rullerer på den dagen. 
Men om jeg MÅ kutte kostnadene til hest så får jeg redusert med ca en tusenlapp ved å stå her, om det er ledig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Rocket said:

Mitt komplette regnestykke der jeg står nå er:

Leie utegangsplass: 2100,- (inkl høy og underlag i liggehallen.)
Sko hver 6 til 8 uke: 750,-
Kraftfor: 200kr for en sekk spenst, holder i hvertfall 2 måneder. (Betfiber, vitaminer og olje får jeg av hesteeier, hun har 4 andre så 1 fra eller til som får merkes ikke særlig for henne. :P )

Kjøper jeg henne og står for all kraftfor selv blir vel gjennomsnittet max 400kr i måneden vil jeg tro, spørs på grovforet og hvor mye jeg bruker henne hvor mye hun vil ha behov for. Står hun på boks kan jeg jo klemme i mer grovfor på natten f.eks. Nå står hun jo sammen med 5 andre så vi regulerer utifra gjennomsnittet, pr idag får de 8kg H3 i døgnet pr hest. (76% ts, lavt på sukker, ok på protein) 
Ifølge kalkulatoren til Agria så vil forsikring komme på mellom 300 og 600kr i måneden alt ettersom sum på livs/bruks, veterinær og hvor høy/lav egenandel jeg velger. 

Stall jeg potensielt vurderer å stå på:
Boksleie: 700,-
Høy/spon ca 500,-
Sko hver 6 til 8 uke 1000,-
Her hadde det blitt flere foringer på meg da, så da må jeg ha tatt lappen først så jeg kan fikse frokostforinger uten å måtte sitte på med noen. Der jeg står nå er det kun hver 9 helg jeg trenger å fore frokost. Og ellers hver 6 ukedag jeg har kvelds. Og utegangs stellet hver mandag, og innimellom lørdager siden vi rullerer på den dagen. 
Men om jeg MÅ kutte kostnadene til hest så får jeg redusert med ca en tusenlapp ved å stå her, om det er ledig da. 

Hvor mye utbytting av utstyr må du regne med da? Hun er i vekst? Eller? Forsikring? Det er jo ikke ekstremt dyrt hestehold du skisserer. Men greit å ha noe backup. Vet om flere som bruker mye mer penger på hund i mnd enn det du skisserer her på hest liksom. Uten å blunke engang. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 hours ago, QUEST said:

Det fikk meg til å tenke på hvor store er egentlig utgiftene på hest pr. år? Jeg er jo selvfølgelig klar over at det er umulig å gi noe eksakt svar, siden det vil avhenge av mange faktorer . Men la  oss si at man har en middels stor hest og må kjøpe for selv ( ingen muligheter for å slå egen mark) og må stå for alle utgifter selv, man skor ikke selv f.eks og er ikke gift med den lokale dyrlegen..:ahappy: Her tenker man seg at man hovedsaklig 'hobbyrir' og trenger ikke dyrt utstyr til konkurranser.   Jeg vet at det er dyyyrt og koster flere tusen pr. mnd men omtrent hvor mye vil man anslå pr. år? :) 

Dette spørs jo helt an på hva slags hestehold man vil ha. Vil man gjøre alt selv, ikke ha tilgang på stall, kjøpe billigst mulig for, bruke lærling til skoing, skippe forsikring, ikke tllpasse utstyr osv. Så kan man jo komme billig ut av det selv om man leier stallplass. Men hest er dyrt.
I området her varierer prisene noe, men for fullpensjon - dvs. stall leie, grovfôr, flis, utslipp, for en middels stor hest koster brått 5000,- pr. måned om det finnes tilgang på ridebane, ridehus - noe billigere om det ikke er tilgang på ridehus. Deretter kommer kraftfôr, skoing, forsikring - summert og delt pr. måned er jo fort 12-1500 kroner i måneden. Så at man lett bør ha 60 000 til overs om man vil ha hest er det ingen tvil om :)

I tillegg så skal jo hesten ha utstyr, og det er liksom ikke bare å kjøpe utstyr og tut og kjør og bruk - har man en hest som har kosta noen laken, så vil man jo at den skal holde seg frisk - ergo så bør man sørge for å få salen tilpasset til hesten. Dette koster penger - dette bør forøvrig gjøres minst en gang i året, fordi hester endrer fysikk og en sal som passa perfekt i januar i år, kan være for bred, for smal osv. i januar neste år - avhengig av mosjon, muskler osv. Og siden utstyr som ikke passer er hovedårsaken til at hester får vondt i rygg og bein (siste pga. avlastning pga. smerter), så er det lurt å bruke de tusenlappene.
Øvrig utstyr behøver ikke være dyrt i innkjøp, men når det kommer til hesteutstyr så lønner det seg å kjøpe kvalitet som koster litt fordi det faktisk varer lengre og blir billigere i lengden. :)

12 hours ago, QUEST said:

 

 

Såe..hvis man ikke er født inn i de høiere lag av befolkningen, er godt gift eller vinner stort i lotto, så må man belage seg på visse oppofrelser hvis man vil ha hester..:P

Lottogevinst er fint.
Men altså - det er alltid mulig å få det billigere om du vil ha hesten på en privat låve uten spesielle fasiliteter liksom. Men gjengs over så koster det flesk.

2 hours ago, Mira2.0 said:

Det er nesten hovedpoenget! Mine får kraftfor om de har behov, ellers ikke. Saler kjøpes brukt og av god kvalitet, men jeg bytter ikke ofte. Hodelag, grimer osv er noe som holder og som jeg ikke behøver en hel samling av. Eldste hesten fikk nye dekken i høst, men det er heller ikke en årlig greie, og jeg har ikke flere enn de jeg trenger. 

Det er som med bikkja: får ny sele og halsbånd om hun ikke kan bruke det gamle. 

Sal kjøper man jo stort sett bare en gang, og så sørger man jo bare for å vedlikeholde den og få den tilpasset regelmessig.


..

Det er fryktelig mange som kjøper en billig hest og setter den på en lokal låve - eller i en gjørmete paddock/beiteplass (og kaller det utegang) - og utstyr deretter - og da kan det nok bli billig - men en normalstor hest spiser ca. 10 kilo grovfor i døgnet, Avhengig av mengden man kjøper så varierer jo prisen, men si minimum 30 kroner døgnet - så bare i grovfôr er det jo nesten tusenlappen i måneden. Så har man flis, skoing osv. - så uansett hvordan man vrir og vender på det så er hest svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Hvor mye utbytting av utstyr må du regne med da? Hun er i vekst? Eller? Forsikring? Det er jo ikke ekstremt dyrt hestehold du skisserer. Men greit å ha noe backup. Vet om flere som bruker mye mer penger på hund i mnd enn det du skisserer her på hest liksom. Uten å blunke engang. 

 


Hun er 2009 modell, bare sent tatt i bruk. :P Så alt av dekken jeg har handlet kommer til å passe. :) Har en grei garderobe nå, to Horseware Amigo Hero 0 gram, ett 50g, ett Amigo bravo 100g med hals. Ett Bucas irish turnout 150/200gram ish, ett regndekken med fleecefor fra Onehorse, ett 300g fra Thermo Master (Det skal selges dog, arv etter søs sin hest og det ble for stort), ett passelig fleeteppe og ett for stort fleeceteppe (skal selgest), ett ullteppe. Den bomløse salen min passer jo ca alt. 3 hodelag + hack, en hau bitt, 2 ekstra grimer og leietau, stallapotek ++. Så det eneste jeg mangler av utstyr er en bomsal. 
Har jo drevet å invistert i gode universal greier som holder, nettopp fordi jeg hadde en langtidsplan om egen hest en eller annen gang. Hadde søs sin hest på halvfor en periode og da ble det noen dekken, heldigvis passet 2 til Etna og ett som ble for stort fikk jeg solgt. Det 2 resterende for store har jeg igrunn ikke prøvd å selge særlig aktivt enda.  Jeg er også en racer på tilbud/brukthandel. :) 

Ja jeg har brukt greit med penger på Rocky siste årene og det har jo gått helt fint liksom. Jeg har jo god økonomisk sans og bruker ikke penger jeg ikke har f.eks. Eneste gjelden har er 30.000,- etter folkehøyskolen og 50% av boliglånet til meg og søs. (Ca 150.000,- er min andel) Lånekassen får jeg betalingsutsettelse på så lenge jeg får AAP og boliglånet fikser seg selv pga utleieinntekter. Der har vi også en bufferkonto som vi så og si aldri rører, som vi betaler kommunale avgifter, restskatt fra osv, samme kontoen som lånet blir trukket fra og utleieinntektene går inn på.

Instruktørene jeg velger å ri for er heller ikke dyre, mellom 200 og 500kr for en time. Har også flere på stallen som har mye kunnskap som så sant de har tid også kan instruere meg. Enten mot bytte av arbeid (Jeg tar foringer/utegangs stell for dem) eller en symbolsk sum. En av disse er eier til hesten, så så lenge jeg har henne på helfor så instruerer hun meg gratis. Har dog ikke benyttet meg av det helt enda, travel dame. :P 
Ja også går det 900kr til klubbavgift i året da, som gir meg tilgang på instruktører hakket billigere, stevner, medlemskap i NIHF som tilsvarer NRYF bare for islandshesten. Som har div bonuser, bl.a hos agria. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått ponni på.. Eh helfôr/tilridning ish. Fram til sommeren. Jeg har ikke tid da. 

8 år, ble sittet inn i fjor. Kan skritte og trave under rytter. Generelt lite annet. Men er iskald i hodet og overraskende lydsikker. Eneste ekle er bommer på bakken :lol:

Vi red tur i går da, sammen med en annen hest. Hun dura på i front og skvatt ikke for noe. Biler, hunder, unger som herjer i snøen. Flink ponnis!

Makset toer/liten ener. Litt usikker. Litt liten for meg. Men hun er sterk og har ikke problemer med å bære meg. Storkoser meg i stallen :heart:

Gleder meg til å ri på tur med Ymse!

Snapchat-1290564627.jpg

20180104_175846.jpg

20180103_180732.jpg

Snapchat-1633853891.jpg

IMG_20180102_212939_116.jpg

Screenshot_20180102-205619.png

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...