Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden om hest..


Mud
 Share

Recommended Posts

  • Svar 360
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen av hestene våre, to PRE, og to PRE krysninger. Har også to sportsponnier som jeg ikke fant bilde av i farten 

Fant et par bilder av ponniene også  

I mndskiftet juni/juli henta vi hjem en fantastisk herlig fyr: Pondus. Han er en fjording/kaldblodsmix på 13 år som skal tusler her sammen med lusa, bære litt på meg og ellers bare være en fin flott f

Posted Images

Lever litt gjennom dere med hest i tråden, siden det blir mange, mange år til jeg eventuelt kan få kjenne på hestelivet selv. Jeg red ganske aktivt et par år fra jeg var rundt 11-14 om jeg ikke husker helt feil, men så la rideskolen jeg gikk til ned, og det ble for langt til neste nærmeste. Jeg red islandshest til vanlig, og husker enda hvor utrolig store jeg syns de var. Etter det har jeg ikke sett en eneste islandshest før sommeren i år faktisk, og ble helt sjokkert over små de faktisk er :lol: 
Mens jeg enda bodde i Norge vurderte jeg veldig å begynne på rideskole igjen, men la det fra meg siden jeg var redd det kom til å bli veldig kleint når man plutselig er blitt voksen, men garantert har glemt alt av heste- og ridekunnskaper. Håper likevel å ta det opp igjen etterhvert som jeg flytter tilbake til Norge, hvis jeg bare flytter et sted det er miljø for det :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Mackenzie said:

Lever litt gjennom dere med hest i tråden, siden det blir mange, mange år til jeg eventuelt kan få kjenne på hestelivet selv. Jeg red ganske aktivt et par år fra jeg var rundt 11-14 om jeg ikke husker helt feil, men så la rideskolen jeg gikk til ned, og det ble for langt til neste nærmeste. Jeg red islandshest til vanlig, og husker enda hvor utrolig store jeg syns de var. Etter det har jeg ikke sett en eneste islandshest før sommeren i år faktisk, og ble helt sjokkert over små de faktisk er :lol: 
Mens jeg enda bodde i Norge vurderte jeg veldig å begynne på rideskole igjen, men la det fra meg siden jeg var redd det kom til å bli veldig kleint når man plutselig er blitt voksen, men garantert har glemt alt av heste- og ridekunnskaper. Håper likevel å ta det opp igjen etterhvert som jeg flytter tilbake til Norge, hvis jeg bare flytter et sted det er miljø for det :ahappy: 

Om du finner en ren islandhestskole så er det ofte voksne som også rir der. :) I hvertfall her i område så er det like vanlig med voksne som barn. Timene er så klart lagt opp etter aldersnivå og også erfaring. 

Just now, Perfect Image said:

eavisa osv :P

Hva foretrekker dere av shampoer osv til hest? Andre produkter? Gøy å høre andres favoritter, vi har ikke noe etablert favoritter enda så villig til å prøve noe nytt om det fungerer bedre ;)

Ingen preferanser. :lol: Har kjøpt en for mørke hester nåda, så får se om den er så god som de skal ha det til. Denne fra Leovet tror jeg det var: https://www.petxl.no/shampoo@leovet500ml 
Søs brukte absorbine sin SuperPoo om jeg ikke husker feil. :lol: Beste navnet på en shampoo.  

-------------

Ridde kurs igjen på tirsdag og jeg kan bare ikke annet enn å være fornøyd med frøkna og meg selv ikke minst! Jeg må jo gjøre noe rett når vi har så store fremskritt som vi har! På 3 uker har vi gått fra å ikke være utfor rundpaddocken, knapt ha særlig styring til å styre akkurat dit jeg vil, start og stopp skjer fort fort, og overganger er også blitt ganske flytende. 
Litt unghestfakter har det blitt med småsteiling/bukking når hun ikke vil/ikke forstår/er sliten, men de har vi ridd oss igjennom og de blir stadig mindre og sjeldnere. Tunga over bittet har hun heller ikke gjort etter vi puttet på baucherbitt. :D 
Nå har vi rett og slett begynt på sideførende, det har hun gjort fra bakken før, men ikke med rytter såvidt jeg vet. Som eier sier, vi er langt foran skjema. :D 
Og det er himla gøy og givende! Veldig glad jeg tok dette steget utenfor komfortsonen og sa ja til å ha henne på fôr. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøper jeg kvalitet på ting som jeg mener er viktig, ellers går det faktisk mye i biltema :P Mira og Tilla deler på hundeshampoo fra biltema, jeg kjøper også hverdagsgrimer, fleecebandasjer og småting der. På dekken bruker jeg kun bucas, delvis på grunn av stay dry-foret og delvis fordi det ligger så bra på smale travere. Når det kommer til sal kjøper jeg kun saler med utbyttbar bom, sparer mye penger på å kunne bytte bom istedenfor å kjøpe ny sal etterhvert som hesten utvikler seg. Ellers har vi jo hestebutikk på gården så jeg handler det meste der.

Jeg har jo unghest som ikke skal ris enda, så vi går på tur sammen! Hun kjøres jo siden hun skal bli traver, men på dagene imellom koser vi oss med å gå på tur. I dag fikk vi fine høstsola i tillegg!

23167565_1915387362045345_1914027606639869503_n.jpg.5d7c46bcab172e264a24edcb643ab4d0.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
Akkurat nå, Perfect Image skrev:

eavisa osv :P

Hva foretrekker dere av shampoer osv til hest? Andre produkter? Gøy å høre andres favoritter, vi har ikke noe etablert favoritter enda så villig til å prøve noe nytt om det fungerer bedre ;)

Jeg gjør det enkelt, bruker Optima hudvask for dyr til det meste, enten det er bare vanlig vask eller sårvask. Går til bikkja også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh jeg har forøvrig preferanser på dekken! 
ELSKER Horseware. :wub: Ligger kjempebra på så og si alle islandshester jeg har vært borti og har enda ikke opplevd ett som ikke er vanntett.(Unntaket er feilvarer, men det får man byttet stort sett uten noe problem) Som nr 2 kommer Bucas. Smartex med staydry er elskverdig på ekle vestlandet med sitt skiftende vær. Og alle modellene generelt jeg har prøvd fra Bucas har ligget godt. 

På grimer så har jeg få preferanser. Om man har en grei hest om ikke ryker grimer særlig ofte så er Finntack sine utrolig holdbare! God kvalitet som også holder fint på fargen sin. 
Ellers handler jeg billige grimer, det er forbruksvare. Angrer på at jeg ikke kjøpte flere av disse når de hadde norsk nettbutikk: https://www.abrideudstyr.dk/shop/ab-polyester-grime-13937p.html fin kvalitet til en billig penge. :) 

Nå har jeg gått inn for å lage egne leietau da jeg vil ha lette og litt lengre leietau, da handlet jeg tau fra paracord.eu (PP cord https://www.paracord.eu/ppm), kroker derimot er det værre å få tak i til en rimelig penge om man vil ha pistolkrok og ikke karabinkrok slik som jeg. Og allerhelst i sølv ikke messing. (Børjes.no har i messing https://borjes.no/hast/grimmor-grimskaft/tillbehor-grimmor/hake-massing/3117 ) 

Ja også stigbøylereimer og tøyler. Definitivt draupnir, veldig god og holdbar kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridde mye før og kjenner jeg savner hest!

Har vært borti det meste av hestetyper og sporter. Alt fra fullblods galopphest til kaldblods med westernsal.

Å det er noe eget å kjenne på hva hestene er laget og avlet til. Å sitte på en galopphest der blodet bobler i iver av å få sette avgård - å for min del iværtfall - adrenalinet av å være passasjeren når hesten er i full galopp. Til å sitte på montehest og kjenne hvor hesten strekker ut i trav! Kaldblodser som er så kalde i hodet, tråkker seg frem overalt i terrenget! Til dressurhester som er en så fantastiske å sitte på om du gjør jobben din. Spranghester som bobler av glede. 

Det er så mye forskjellige hester og bredde i hestesporten. Å få oppleve deres helt egne bruksområdet er rett og slett gull!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte grønnsåpe :innocent:

Vi brukte ikke shampo så ofte , unnatt på hoppene før følling . Ellers ble de spylt grundig og skrapt rene etter hard trening.  På den tiden var hesteshampo noe små ridejenter brukte , det var vel bannlyst å ta innenfor døra på ca alle travstaller jeg var på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
11 hours ago, Perfect Image said:

eavisa osv :P

Hva foretrekker dere av shampoer osv til hest? Andre produkter? Gøy å høre andres favoritter, vi har ikke noe etablert favoritter enda så villig til å prøve noe nytt om det fungerer bedre ;)

Hund1 sin Midnight white er genial til hvite hester :) Mild og fin hverdagsvask. Og ikke minst drøy.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mud skrev:

Vi brukte grønnsåpe :innocent:

Vi brukte ikke shampo så ofte , unnatt på hoppene før følling . Ellers ble de spylt grundig og skrapt rene etter hard trening.  På den tiden var hesteshampo noe små ridejenter brukte , det var vel bannlyst å ta innenfor døra på ca alle travstaller jeg var på. 

Hvorfor?

4 timer siden, Belgerpia skrev:

Hund1 sin Midnight white er genial til hvite hester :) Mild og fin hverdagsvask. Og ikke minst drøy.
 

Ja, den tenkte jeg på til de lyse hestene mine! Lurt. 

 

Nå blir det ikke aktuelt å vaske dem før våren da, begge har begynt å sette skikkelig pels :P Ponnien ser ut som den lurven :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perfect Image skrev:

Hvorfor?

 

Fordi den generelle oppfatningen var at Shampo ødela det naturlige fettlaget  i pelsen i tillegg til at det ødela huden. Og at grønnsåpe fungerte best fordi det er fett..

Shampoene har nok blitt mer hudvennlige siden den gang. 

Det er uansett begrenset hvor ofte man trenger å vaske en hest som er innom vaskeboksen jevnlig for å skylle av seg svette. De ble skylt grundig i varmt vann og pelsen ble skrapt tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den generelle oppfatningen var at Shampo ødela det naturlige fettlaget  i pelsen i tillegg til at det ødela huden. Og at grønnsåpe fungerte best fordi det er fett..
Shampoene har nok blitt mer hudvennlige siden den gang. 
Det er uansett begrenset hvor ofte man trenger å vaske en hest som er innom vaskeboksen jevnlig for å skylle av seg svette. De ble skylt grundig i varmt vann og pelsen ble skrapt tørr. 
Ah den samme gamle greia som på hund. Naturlig fettlaget i pelsen på hester som jevnlig blir barbert, den er litt morsom [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Ah den samme gamle greia som på hund. Naturlig fettlaget i pelsen på hester som jevnlig blir barbert, den er litt morsom emoji14.png

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Ingen av traverne her blir barbert. Og det spyles kun med vann etter trening, ingen bruk av shampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Ah den samme gamle greia som på hund. Naturlig fettlaget i pelsen på hester som jevnlig blir barbert, den er litt morsom emoji14.png

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Det å barbere hester er veldig nytt :) Det er vel fortsatt ikke akkurat standar prosedyre , så vidt jeg har sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte helst grønnsåpe på min hvite prinsesse som elsket å ligge i sin egen drit :P Fant aldri en shampo som var like effektiv som grønnsåpe, så da ble det sånn :P

Men det er gleden av å ha hvit hest (ja og katt :P ) man ser all dritten :lol: Hoppen min var veldig renslig og gikk bare på do i et hjørne, men av en eller annen grunn så likte hun å ligge å sove i det same hjørnet av boksen :lol: så stort sett så hun ut som en pinto, med mindre jeg vasket med såpe hver dag:whistle: Så mye for å ha prinsessehest :D

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte helst grønnsåpe på min hvite prinsesse som elsket å ligge i sin egen drit [emoji14] Fant aldri en shampo som var like effektiv som grønnsåpe, så da ble det sånn [emoji14]
Men det er gleden av å ha hvit hest (ja og katt [emoji14] ) man ser all dritten [emoji38] Hoppen min var veldig renslig og gikk bare på do i et hjørne, men av en eller annen grunn så likte hun å ligge å sove i det same hjørnet av boksen [emoji38] så stort sett så hun ut som en pinto, med mindre jeg vasket med såpe hver dag:whistle: Så mye for å ha prinsessehest [emoji3]
 
 
Haha merker det med mine ja!! Tenkte jeg skulke prøve den fra groomers edge da jeg har likt den på hund. Aldri mer lyse altså [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...