Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden om hest..


Mud
 Share

Recommended Posts

Hovslagere med fagbrev er formell kompetanse. Det burde være et krav for å få lov til å holde på. 
Men for en del barfotfolk er ikke faglært hovslager godt nok. Så de ville jo fått problemer hvis det var det eneste lovlige alternativet, med mindre de brukte en som var villig til å gjøre det for dem på den måten de ville. Eller faglært hovslager med "videreutdanning" i en eller annen barfotfilosofi.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 360
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen av hestene våre, to PRE, og to PRE krysninger. Har også to sportsponnier som jeg ikke fant bilde av i farten 

Fant et par bilder av ponniene også  

I mndskiftet juni/juli henta vi hjem en fantastisk herlig fyr: Pondus. Han er en fjording/kaldblodsmix på 13 år som skal tusler her sammen med lusa, bære litt på meg og ellers bare være en fin flott f

Posted Images

Akkurat nå, Sona skrev:

Men for en del barfotfolk er ikke faglært hovslager godt nok. Så de ville jo fått problemer hvis det var det eneste lovlige alternativet, med mindre de brukte en som var villig til å gjøre det for dem på den måten de ville. Eller faglært hovslager med "videreutdanning" i en eller annen barfotfilosofi.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Det bør det være for de er de eneste med en ordentlig utdannelse. Så du mener enhver hesteier skal kunne diktere hovslageren sin ? Det er jo trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lovpålagt at man ikke kan ha hest alene @QUEST, dog strider det mot lovteksten om at dyret skal kunne utøve naturlig atferd, siden det ikke er naturlig atferd for et flokkdyr å være alene. Uten at jeg husker lovteksten i hodet. Så treffer man riktig person i MT så vil man få "problemer" om man har kun en hest.  

Når det kommer til hovslager og fagbrev så er teori og praksis to forskjellige ting. Det finnes ganske enkelt ikke nok faglærte hovslagere i norge til å dekke opp antallet hester. Så foreksempel vi som bor i  gokk med en/ to hester står ikke først på lista til hovslagere med fagbrev må gjerne ta til takke med uten fagbrev. Og da gjelder det å ha nok kunnskap til å kunne vite hva som er bra og ikke av de som driver uten fagbrev. Det er mye rart som er ute og går MED fagbrev og det er enda mer rart som er ute og går UTEN fagbrev. Skal man sette et krav om at det kun er lov å bruke hovslagere med fagbrev for å trimme barfothøver så må man først utdanne flere faglærte hovsalgere. 

Mine går barfot. Det er lettere å finne dyktige folk som kan hjelpe meg med barfottrim uten fagbrev, enn dyktige folk som kan slå på sko korrekt uten fagbrev. Det er også lettere å lære nok selv til å holde høvene bra uten sko. + at jeg har tilgang til en fantastisk dyktig veterinær som har enorm kompetanse på høver. Og jeg har hester som fungerer uten sko. Og man har en genial oppfinnelse som heter boots. Til mitt bruk fungerer barfot helt supert. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør det være for de er de eneste med en ordentlig utdannelse. Så du mener enhver hesteier skal kunne diktere hovslageren sin ? Det er jo trygt. 
Nei, jeg sikter til at en del barfotfolk mener at tradisjonell hovslagertrim ikke er godt nok/riktig og at med et slikt kompetansekrav ville de kanskje istedet holdt på selv i skjul eller ja, funnet en hovslager som kan gjøre det på den måten de vil. Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg selv mener.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lovpålagt at man ikke kan ha hest alene @QUEST, dog strider det mot lovteksten om at dyret skal kunne utøve naturlig atferd, siden det ikke er naturlig atferd for et flokkdyr å være alene. Uten at jeg husker lovteksten i hodet. Så treffer man riktig person i MT så vil man få "problemer" om man har kun en hest.  
Når det kommer til hovslager og fagbrev så er teori og praksis to forskjellige ting. Det finnes ganske enkelt ikke nok faglærte hovslagere i norge til å dekke opp antallet hester. Så foreksempel vi som bor i  gokk med en/ to hester står ikke først på lista til hovslagere med fagbrev må gjerne ta til takke med uten fagbrev. Og da gjelder det å ha nok kunnskap til å kunne vite hva som er bra og ikke av de som driver uten fagbrev. Det er mye rart som er ute og går MED fagbrev og det er enda mer rart som er ute og går UTEN fagbrev. Skal man sette et krav om at det kun er lov å bruke hovslagere med fagbrev for å trimme barfothøver så må man først utdanne flere faglærte hovsalgere. 
Mine går barfot. Det er lettere å finne dyktige folk som kan hjelpe meg med barfottrim uten fagbrev, enn dyktige folk som kan slå på sko korrekt uten fagbrev. Det er også lettere å lære nok selv til å holde høvene bra uten sko. + at jeg har tilgang til en fantastisk dyktig veterinær som har enorm kompetanse på høver. Og jeg har hester som fungerer uten sko. Og man har en genial oppfinnelse som heter boots. Til mitt bruk fungerer barfot helt supert. 
Tenker du at dårlig skoing kan gjøre mer skade enn en konservativ "amatørtrim"?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Sona said:

Tenker du at dårlig skoing kan gjøre mer skade enn en konservativ "amatørtrim"?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Nei, men jeg tenker det er lettere å lære seg barfottrim ved å lese hov/hest, anatomi osv. Enn det er lære seg å sette på sko ved samme metode. Jeg vet det kan gjøres enorm skade med feil barfottrim også. Det er lettere å se og justere underveis med barfot enn med sko, når skoen sitter på så er den jo der liksom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tenker det er lettere å lære seg barfottrim ved å lese hov/hest, anatomi osv. Enn det er lære seg å sette på sko ved samme metode. Jeg vet det kan gjøres enorm skade med feil barfottrim også. Det er lettere å se og justere underveis med barfot enn med sko, når skoen sitter på så er den jo der liksom. 
Det er sant. Hvis en går forsiktig frem og ikke minst vet nok til å gi seg og overlate jobben til en profesjonell lenge før en potensielt gjør skade. Jeg har bare trimmet kadaverhøver før så hadde nok latt dyktig trimmer gjøre jobben for meg![emoji4]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sona said:

Det er sant. Hvis en går forsiktig frem og ikke minst vet nok til å gi seg og overlate jobben til en profesjonell lenge før en potensielt gjør skade. Jeg har bare trimmet kadaverhøver før så hadde nok latt dyktig trimmer gjøre jobben for meg!emoji4.png

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Avlivet hest i vinter delvis pga ettervirkningene etter dårlig hovstell. Hesten var skodd ekstremt trangt over lengre tid, og selvsagt forsømt hovstell over lengre tid. Hun hadde inngrodd drakthjørne i så ekstrem grad at det antakeligvis påvirket selve hovbeinet. Dette kom ikke til syne før vi plukket av henne skoene og skulle begynne å rydde i høvene hennes... Dette i seg selv kunne ha blitt retta opp i antakeligvis. Kanskje. Men kombinert med alder og andre kroniske helseproblemer så valgte jeg i samråd med veterinær å la henne slippe etter bare et drøyt halvt år i mitt eie. :( 

Helt utrolig tragisk, her har det da vært forskjellige hovsalgere som har håndtert henne oppigjenom i flere år. Siste som dro av henne skoene sverget jeg på at aldri skulle få røre henne igjen. H*n var forsåvidt snill med hesten, men jeg ba vedkommende ta ned hælene og ta inn tåa. Jadda. Det resulterte i at vedkommende klippet overflødig hovegg under og skar i sålen for å få fin konkav form! Thats it, tok ikke hælene ned i det heletatt og ikke inn tåa... Dette mennesket driver å slår på sko også. Antar vedkommende er ufaglært, siden vedkommende ikke hadde peiling på hva jeg ba om. Var ikke jeg som organiserte greia, var tidligere eier av hesten. Jeg ble så paff at jeg fikk ikke sagt noe, tok med meg hesten og gikk bare...  Antar, jeg kan jo bare gjette, at det er mange ufaglærte som har vært bortpå henne. 

Disclaimer: beinproblemet hadde bygget seg opp over flere år og var ikke et resultat av forige eiers behandling/ikke behandling. Vedkommende eide hesten bare kort tid og ante ingenting om beina/kunne ike vite at det kom til å bli et problem. Så ikke noe forsøk på å henge ut forige eier på noe vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Avlivet hest i vinter delvis pga ettervirkningene etter dårlig hovstell. Hesten var skodd ekstremt trangt over lengre tid, og selvsagt forsømt hovstell over lengre tid. Hun hadde inngrodd drakthjørne i så ekstrem grad at det antakeligvis påvirket selve hovbeinet. Dette kom ikke til syne før vi plukket av henne skoene og skulle begynne å rydde i høvene hennes... Dette i seg selv kunne ha blitt retta opp i antakeligvis. Kanskje. Men kombinert med alder og andre kroniske helseproblemer så valgte jeg i samråd med veterinær å la henne slippe etter bare et drøyt halvt år i mitt eie. :( 

Helt utrolig tragisk, her har det da vært forskjellige hovsalgere som har håndtert henne oppigjenom i flere år. Siste som dro av henne skoene sverget jeg på at aldri skulle få røre henne igjen. H*n var forsåvidt snill med hesten, men jeg ba vedkommende ta ned hælene og ta inn tåa. Jadda. Det resulterte i at vedkommende klippet overflødig hovegg under og skar i sålen for å få fin konkav form! Thats it, tok ikke hælene ned i det heletatt og ikke inn tåa... Dette mennesket driver å slår på sko også. Antar vedkommende er ufaglært, siden vedkommende ikke hadde peiling på hva jeg ba om. Var ikke jeg som organiserte greia, var tidligere eier av hesten. Jeg ble så paff at jeg fikk ikke sagt noe, tok med meg hesten og gikk bare...  Antar, jeg kan jo bare gjette, at det er mange ufaglærte som har vært bortpå henne. 

Disclaimer: beinproblemet hadde bygget seg opp over flere år og var ikke et resultat av forige eiers behandling/ikke behandling. Vedkommende eide hesten bare kort tid og ante ingenting om beina/kunne ike vite at det kom til å bli et problem. Så ikke noe forsøk på å henge ut forige eier på noe vis. 

Så leit! :no: Jeg tenker at man må gjøre en vurdering på hva som er forsvarlig. At ødelagte og forsømte høver potensielt KAN rehabiliteres betyr ikke at det alltid er verdt det. Så noen ganger er det best å gi seg... Har jo sett noen tilfeller der jeg tenker at der skulle de tenkt seg om en gang til. Selv om akkurat den hesten er stort sett frisk og har et godt liv i dag så tok det veldig lang tid og man kan jo ikke vite på forhånd om det går veien eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca likt med hester på utegang og stall nå. Utenom ene senioren som er fullstendig pensjonist så er alle i bruk flere ganger i uka. Senior nr 2 er barnehest, tidligere konkurransehest. Så er ikke noe voldsomme greier på han da, men ryttern er gira :D 
De øvrige hestene holdes i gang hele året utenom beitesesongen. 


Jeg har også frøkna på utegang, 1 fordi det er der det er plass :P og så trives jeg godt med utegangshest. Hun får bevege seg så mye hun vil og jeg trenger ikke å stresse med å reise opp hver dag for å møkke. Så fridager er helt 100% hestefri. 
2. Hun er "unghest" i utdanningsnivå, det vil si at øktene er ikke fysisk voldsomt krevende, og da synes jeg det er fint med så mye bevegelse så mulig utenom. 
Hun er også hverken feit eller tynn så å spise i flokk er ingen problem mtp å holde vekten hennes stabil, ok i rang. 

Kan jo introdusere henne. Hun er altså ikke min, jeg har henne på helfôr. Med mulighet for kjøp da, om jeg ønsker, men eier har ikke hastverk med å selge så vi får se på økonomien min i året som kommer. 
Hun er ei 8år gammel islandshesthoppe som heter Etna fra Monan-Frøytland. e Gýmir fra Frøvik, u Kátina fra Hagen, ue Thröstur fra Teigi. 
Ble delvis ridd inn i sommer av ene oppdretteren, og det er altså det jeg holder på å bygge på nå. Enkle ting som å svinge dit jeg vil når jeg vil, sideførende sjenkler, gå dit jeg bestemmer uten støtte fra bakken, kunne skifte hånd, gå på volte osv. Overganger fra skritt/trav, og skritt/holdt. Finne ut hvilke bitt som fungerer. Ja alt som følger med unghest i grunn. 
Kvikk frøken som på mange måter er veldig lik halvsøstera si Salka fra Jåbekk som min søster eide. Trives meget godt med henne så langt, kun hatt henne rundt en måned og to. :) 

Gøy å få løpe fra seg litt i rundpaddocken. (Utegangsbyggene i bakgrunnene, driver å utvider nå så det hvite der er snart ferdig.)

 

 Har jobbet utenfor rundpaddocken i det siste og da er det fult fokus så har ikke tatt opp mobilen særlig ofte, hun blir litt lett i fremparten når jeg pusher henne litt på ting hun helst ikke har lyst til. (Som å gå gjennom en port eller bare en retning hun ikke vil akkurat da. :lol: )
Men fant den frem på ovalbanen her en dag. Ikke dum utsikt fra ryggen heller. 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
18 hours ago, Perfect Image said:

Veldig godt sagt! Vet ikke hvor mange som svarer "Ja for det er vel enklest" når jeg svarer de går på utegang :P I "vår" stall er det ikke miljø å komme innom i ny og ned. Hestene har også mulighet for å komme inn og stå på boks om de ikke trives på utegang eller ved ekstrem vær. Hestene har også muligheten for å trekke seg unna flokken om de ønsker det, da cluet er jo nok plass! Der våre står finnes det ikke gjørmete, da det er veldig godt drenert, og vi har flere foringsplasser og flere inn/utslipp muligheter. Jeg får ofte også høre "vet ikke om en hest som EGENTLIG vil gå på sånt jeg, det er bare eierene som innbiller seg det"  så mye fordommer ute og går, og det er det nok med tradisjonell stallgang også der folk ser for seg at stall =inne fra 17 til 09 hver dag med frimerke paddocker. 

Tja... jeg vet om opptil mange hester som setter ekstremt stor pris på å få komme INN i en lun stall. Som nesten umiddelbart etter at de får komme inn, legger seg og tydelig NYTER å få være inne.
Jeg er helt enig i at hester burde ha mye utetid, gjerne med hestekompiser - men jeg er intens motstander av utegang. Og nei - det er ikke pga. utegangsstallene med ordna forhold, tørre spiseplasser, leskur og egnede områder å ha hestene på - det pga. de mange som ikke fyller de krava.
90% av alle "utegangs" løsninger jeg har sett er så triste og ****** for hestene at jeg får helt magesår når jeg ser det. Det er en halvmeter gjørme, altfor liten inneplass til antall hester - hestene ser bare triste og resignerte ut - og når 10 hester går på 2 mål - så sier det seg selv at det faktisk ikke er idelle forhold for hestene. Skal man ha hest på utegang så skal de ha RIKELIG med plass til å bevege seg, og alle hestene skal ha plass til å gå i le, maten skal serveres på et tørt sted osv.
Sånn har faktisk de færreste hester på utegang. De fleste står i gjørme til knes, deler plass med for mange hester på for lite område og der står de fordi folk egentlig ikke har råd til å ha hest, og så gjemmer de urusselt hestehold bak "utegang er så bra for hesten" - realiteten er at det bare er trist for svært svært mange av disse. Dessverre.
Ordentlig forhold - ja, hurra til utegang - men det må faktisk være sånn at det er ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes bra og dårlig hestehold i begge endene av skalaene, og i motsetning til andre her inne har jeg ingen behov for å forsvare hvordan jeg ønsker å holde hest. Gudene vet hvor mange travstaller rundt her som har frimerkepaddock og hestene står alene, fordi de ikke skal skade seg liksom..

Og SELVSAGT skal forholdene være i orden, jeg diskuterer heller ikke ytterpunktene av hverken det ene eller andre. Og det liker jeg med Marie sin post på side 1, av det er ikke enten det ene eller det andre.

 Ponnien min haaater å være inne forøvrig, han kjeder seg skikkelig med å stå i boks time etter time, og det tror jeg egentlig mange hester gjør men de blir passifisert til det.

Det du beskriver med gjørme synes jeg er på en generell basis at altfor mange både utegangstaller OG paddocker til hester blir på høsten/våren, forskjellen er at de hestene som står på stall går inne for natten (Ikke rart de da vil inn...) og det er ikke forsvarlig i mine øyne selv om det er "bare" på dagen de står i gjørme. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
6 minutes ago, Perfect Image said:

Jeg tror det finnes bra og dårlig hestehold i begge endene av skalaene, og i motsetning til andre her inne har jeg ingen behov for å forsvare hvordan jeg ønsker å holde hest. Gudene vet hvor mange travstaller rundt her som har frimerkepaddock og hestene står alene, fordi de ikke skal skade seg liksom..

Og SELVSAGT skal forholdene være i orden, jeg diskuterer heller ikke ytterpunktene av hverken det ene eller andre. Og det liker jeg med Marie sin post på side 1, av det er ikke enten det ene eller det andre.

 Ponnien min haaater å være inne forøvrig, han kjeder seg skikkelig med å stå i boks time etter time, og det tror jeg egentlig mange hester gjør men de blir passifisert til det.

Det du beskriver med gjørme synes jeg er på en generell basis at altfor mange både utegangstaller OG paddocker til hester blir på høsten/våren, forskjellen er at de hestene som står på stall går inne for natten (Ikke rart de da vil inn...) og det er ikke forsvarlig i mine øyne selv om det er "bare" på dagen de står i gjørme. 

Det gjør det helt klart, MEN - det er en fin trend at også konkurransehester nå får stå i paddock sammen med en eller flere heste venner. Folk begynner å se verdien av at de får stå i flokk. Jeg er helt motstander av staller som har for mange bokser og for lite uteområde sånn at hestene får kun et par tre timer i frimerkestore luftegårder. Men der jeg bor er det faktisk ganske langt mellom den type staller - faktisk vet jeg ikke om noen, og det er ganske tett med staller rundt om i området. Samtlige tilbyr utetid fra morgen til kveld, og samtlige steder kan man velge om man vil ha hesten med andre eller alene.
På stallen jeg har ridd de siste årene har alle romslige paddocker, de fleste står to og to og ALLE har leskur i sine paddocker.
Noen av hestene står ute hele døgnet sålenge været ikke er helt ******, men man kaller det ikke utegang - fordi det er tross alt ikke utegang, utegang betyr tilgang til store områder hvor hesten kan utøve naturlig adferd. Men det er i alle fall tilrettelagt for at de skal kunne stå ute hele døgnet om eier vil det. Og i alle fall 4 av hestene står ute hele året - de har boks også, til skikkelig dårlige dager - men det er få av de.

Når jeg ser utegangs stallene i området så er jeg langt mindre imponert. Området hestene går på er små, gjørmete - bestrødd med plast fra rundballer og leskurene (noen steder er det knapt leskur) er så små at det ikke er plass til alle hestene der engang.
Og det er MANGE sånne steder, så de er ikke unntakene - dessverre. Tror kanskje jeg bare vet om en eller to utegangsstaller der forholdene er sånn at jeg ville satt hesten min der med GOD SAMVITTIGHET - prisen på disse er imidlertid i tråd med kvaliteten - de er dyrere enn andre som tilbyr langt dårligere forhold. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Det gjør det helt klart, MEN - det er en fin trend at også konkurransehester nå får stå i paddock sammen med en eller flere heste venner. Folk begynner å se verdien av at de får stå i flokk. Jeg er helt motstander av staller som har for mange bokser og for lite uteområde sånn at hestene får kun et par tre timer i frimerkestore luftegårder. Men der jeg bor er det faktisk ganske langt mellom den type staller - faktisk vet jeg ikke om noen, og det er ganske tett med staller rundt om i området. Samtlige tilbyr utetid fra morgen til kveld, og samtlige steder kan man velge om man vil ha hesten med andre eller alene.
På stallen jeg har ridd de siste årene har alle romslige paddocker, de fleste står to og to og ALLE har leskur i sine paddocker.
Noen av hestene står ute hele døgnet sålenge været ikke er helt ******, men man kaller det ikke utegang - fordi det er tross alt ikke utegang, utegang betyr tilgang til store områder hvor hesten kan utøve naturlig adferd. Men det er i alle fall tilrettelagt for at de skal kunne stå ute hele døgnet om eier vil det. Og i alle fall 4 av hestene står ute hele året - de har boks også, til skikkelig dårlige dager - men det er få av de.

Når jeg ser utegangs stallene i området så er jeg langt mindre imponert. Området hestene går på er små, gjørmete - bestrødd med plast fra rundballer og leskurene (noen steder er det knapt leskur) er så små at det ikke er plass til alle hestene der engang.
Og det er MANGE sånne steder, så de er ikke unntakene - dessverre. Tror kanskje jeg bare vet om en eller to utegangsstaller der forholdene er sånn at jeg ville satt hesten min der med GOD SAMVITTIGHET - prisen på disse er imidlertid i tråd med kvaliteten - de er dyrere enn andre som tilbyr langt dårligere forhold. Dessverre.

Som jeg leser dette nå så tror jeg vi egentlig er enige :P Vi har også en boks per hest på stallen vår hele tiden til både vær som er dårlig, om hesten har skadet seg/syk/eller lignende. Vi tar dem også inn så de skal få tørke opp el. Så det blir aldri mer hester enn det er bokser, men de står som regel ute hele døgnet for det.

Men jeg lurer på om det er litt stedsbundet? Nå har ikke jeg vært overalt rundt her, men de forskjellige stallene jeg har vært på i det siste, så har ingen utegang som du beskriver heldigvis (mulig mattilsynet er veldig aktive på dette planen, for er jo ikke ukjent at det har vært mange saker i Hedmark de siste 10 årene liksom,,) men jeg synes det er mye travstaller rundt her med typ frimerkepaddocker hestehold, mens når jeg kommer ned mot faren min (driver i vestfold) så synes jeg det er bedre vilkår igjen i hestehold for konkurranse/trav/el. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hester har det vel i bunn og grunn bra , det er mange måter å gjøre ting på heldigvis. 

Men ett stort problem som går ut over dyrevelferden er mulighetene/kostnadene ved avlivning og bortkjøring av hester uten helsekort og pass. Uten helsekort og pass kan man hverken levere til konsumslakt eller til dyreparken ( til dyreparken kan man levere medisinerte dyr) . Mange hester "på bygda" mangler begge dele og når da eier ikke makter mer økonomisk er det mange tragiske hesteskjebner rundt omkring. Avlivning og kadaverbil kommer fort opp i 10.000 kr totalt og da kunne de jo sånn sett likegodt fort på dyra noen mnd til til neste beite sesong :(  Så da blir de gående da :(  Og det er dessverre snakk om mange. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

De aller fleste hester har det vel i bunn og grunn bra , det er mange måter å gjøre ting på heldigvis. 

Men ett stort problem som går ut over dyrevelferden er mulighetene/kostnadene ved avlivning og bortkjøring av hester uten helsekort og pass. Uten helsekort og pass kan man hverken levere til konsumslakt eller til dyreparken ( til dyreparken kan man levere medisinerte dyr) . Mange hester "på bygda" mangler begge dele og når da eier ikke makter mer økonomisk er det mange tragiske hesteskjebner rundt omkring. Avlivning og kadaverbil kommer fort opp i 10.000 kr totalt og da kunne de jo sånn sett likegodt fort på dyra noen mnd til til neste beite sesong :(  Så da blir de gående da :(  Og det er dessverre snakk om mange. 

Mulig jeg er helt på bærtur nå men..hvis man bor på bygda og ikke i noenlunde urbane strøk, er det komplett umulig å grave ned en hest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Mulig jeg er helt på bærtur nå men..hvis man bor på bygda og ikke i noenlunde urbane strøk, er det komplett umulig å grave ned en hest? 

Om man tar regning med at endel faktisk gjør det så er det allikvel mange igjen. Etter at bondekamerater har skutt og solgt til hundemat etc også :(  som heller ikke er lov 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Det er jo egentlig ikke lov, og også vanskelig om hesten dør vinterstid med tele i bakken

Om det er lov eller ikke ville jeg faktisk gitt beng i, så lenge det ikke var snakk om en eller annen antatt sykdom og det kunne være smittefare. Det finnes mange lover som det er lite fornuft i. Hvis en elg skulle sjøldaue i utmarka mi, så er det vel ingen lov som sier at jeg må fjerne kadaveret? Hva er forskjellen på en elg og en hest i så måte? For min del kunne man gjerne bare plassere hesten oppå jorda, så lenge det ikke var snakk om evt. smittsomme  sykdommer. 

Ja ser den med tele, ville det være vanskelig å grave med gravemaskin i tele? Og nå spør jeg fordi jeg ikke vet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Ser nå at jeg tok feil, ifg mattilsynet er det tillatt å grave ned privateid hest på egen eiendom etter tillatelse fra fylkesmannen. Men igjen, det vil jo kun hjelpe de som har hest hjemme, ikke for oppstallører på staller etc. 

 

Aha, ja da er det jo bare å grave ned, jeg hadde nok ikke plaget fylkesmannen unødig..:sleep: Men ja, for de som ikke har den muligheten, så ser jeg problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, QUEST said:

Ja ser den med tele, ville det være vanskelig å grave med gravemaskin i tele? Og nå spør jeg fordi jeg ikke vet :)

Neida, ikke hvis maskinen er stor nok. Men tipper det ville vært krevende for en liten minigraver, kanskje. Maskiner på 16 tonn kommer seg ihvertfall gjennom betong og tykke lag med tele uten videre problemer!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...