Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund, krevende rase?


Snusmumrikk1
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg og familien min skal skaffe oss en finsk lapphund hannvalp. Vi er veldig spente og jeg har gjort alt mulig research om denne rasen, men d står veldig mye forskjellig om FL...

Nå når vi endelig har fått reservert en valp fra en kennel, så får jeg høre fra bekjente at FL er en meget krevende rase og mener at den er IKKE anbefalt for ferske hundeeiere:shocked:

Mosjon er i alle fall ikke ett problem siden vi alle er aktive og omgitt av fine naturløyper å vandre i!

Er d noen her som har erfaringer m finsk lapphund? Vil gjerne høre andre sine meninger:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk1 said:

Hei, jeg og familien min skal skaffe oss en finsk lapphund hannvalp. Vi er veldig spente og jeg har gjort alt mulig research om denne rasen, men d står veldig mye forskjellig om FL...

Nå når vi endelig har fått reservert en valp fra en kennel, så får jeg høre fra bekjente at FL er en meget krevende rase og mener at den er IKKE anbefalt for ferske hundeeiere:shocked:

Mosjon er i alle fall ikke ett problem siden vi alle er aktive og omgitt av fine naturløyper å vandre i!

Er d noen her som har erfaringer m finsk lapphund? Vil gjerne høre andre sine meninger:D

 

Ikke det jeg vil kalle en krevende rase nei, tvert imot egentlig. Lite til middels krevende hunder med lite anlegg for problemadferd. Er nok en fin hund til ferske hundeeiere som er glad i å være ute :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Snusmumrikk1 said:

Takk for svar alle sammen:D Men foreldrenes adferd og personlighet har vel kanskje litt å si?

Veldig krevende ifht aktivitetsnivå osv blir de nok ikke uansett, men foreldrene bør være trygge og trivelige individer ja, en redd hund feks er stort sett et problem uansett rase så man bør jo sjekke at de som avles på ikke har sånne utfordringer, samt god helse. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min er i hvert fall ikke krevende. Det var ikke den forrige heller.  Får hun en times tur om dagen er hun happy.  Noe lyd er det som regel ja,det varierer hvor mye. Den første jeg hadde bjeffet på absolutt alt, hun jeg har nå bjeffer vel middels, tenker jeg. Andre igjen bjeffer sjelden.  Begge de jeg har hatt har vært utpreget vennlige, svært sosiale og meget stødige i hodet. Har jo hørt om lapphunder som ikke er slik, men det er jo uansett lurt å sjekke litt grundig rundt ift oppdretter, foreldredyr og helse før man skaffer seg hund uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hannhund. Han er nok ikke krevende på samme måte som en del av de veldig aktive rasene, men vi merker det hvis han ikke har fått nok aktivitet. Han får en god morgentur og en tur på ettermiddagen på 1-2 timer, samt at vi trener agility 2-3 ganger i uken. Får han nok aktivitet er han nærmest usynlig i huset, med unntak av at han varsler en del. Elsker alt av folk, og har egentlig ikke noen diller. Det eneste negative er at han utagerer på hunder når han er i bånd (noe som er slitsomt når du møter 10 hunder på tur). Dette er noe vi jobber med hver eneste dag, men vi har ikke kommet i mål med det enda. Det går veldig sakte fremover. Innbiller meg at det hadde gått raskere fremover med en annen rase, men det blir bare gjetninger. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...