Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva og hvor mye deler du på nettet, både om deg selv og andre?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Når man surfer rundt på diverse fora, så ser man jo at det er veldig stor forskjell på hva folk mener det er greit å dele med andre.. Noen deler svært mye om seg selv også på helt åpne fora som f.eks Hundesonen. Det må jo selvsagt bli opp til hver og en, hva man vil dele av helt personlige ting, som BARE angår en SELV.

Derimot stiller jeg absolutt spørsmålstegn når det kommer til hva man deler om andre..Enten det måtte være partnere, ex'er, barn og venner/familie. Jeg har sant og si blitt temmelig skuggredd ganske ofte.. For det første så er det noe svineri å 'henge ut' andre og tenker man ikke på at dette forholdsvis enkelt kan komme den/de det gjelder for øre? I partner/ex saker, får man så godt som alltid bare servert den ene siden og det kan jo være at ting ser någet anderledes ut, hadde man hørt fra begge parter.. 

Har man barn så bør man faktisk tenke på hva man deler på nett. Det kan umulig være særlig trivelig for barn å lese eller få servert hva mamma/pappa mener om den andre forelderen.. Heller ikke kan det være bra for barn å lese på nett, lange utlegninger om hvor kjipt mamma/pappa har det og at de like gjerne kunne tatt livet av seg..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 2ne skrev:

Dette diskuterte vi i våres også, og jeg har egentlig ikke forandra standpunkt siden da.. 

 

 

12 minutter siden, simira skrev:

Har vi ikke denne diskusjonen her sånn ca en gang i året?

 

Edit: Det @2ne sa.

Hadde ikke fått med meg den tråden :) Men på den annen side, det kommer da stadig nye medlemmer her og andre har rett og slett ikke fått med seg tidligere tråder om lignende emner. Det skader vel ikke å ta opp et emne som har vært diskutert før, på nytt? Med mindre det ble diskutert forrige uke.. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

 

Hadde ikke fått med meg den tråden :) Men på den annen side, det kommer da stadig nye medlemmer her og andre har rett og slett ikke fått med seg tidligere tråder om lignende emner. Det skader vel ikke å ta opp et emne som har vært diskutert før, på nytt? Med mindre det ble diskutert forrige uke.. :) 

Da kan man jo dra opp den gamle tråden og legge til sine argumenter der? Jeg mistenker folk flest bruker funksjonen "se nye innlegg" og vil da få det med seg selv om det er en gammel tråd. Så får du med innspill både fra gamle og nye brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Da kan man jo dra opp den gamle tråden og legge til sine argumenter der? Jeg mistenker folk flest bruker funksjonen "se nye innlegg" og vil da få det med seg selv om det er en gammel tråd. Så får du med innspill både fra gamle og nye brukere.

Nå forstår jeg ikke helt? Hvis siste innlegg i en tråd var for f.eks 6 måneder siden, så vil jeg jo ikke se den under 'nye innlegg'? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Men du @QUEST, hadde det ikke vært litt mer modent og realt å bare si fra til meg i AN-tråden at jeg kanskje deler litt vel fritt da, istedenfor å lage ny tråd å moralisere i? Siden det er så viktig å være bedre enn andre liksom?

Så du går altså automatisk ut fra at min tråd gjelder deg og deg alene? Sorry men jeg har vært både her og på andre fora en del år og det er en betraktning basert på det.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, QUEST skrev:

Så du går altså automatisk ut fra at min tråd gjelder deg og deg alene? Sorry men jeg har vært både her og på andre fora en del år og det er en betraktning basert på det.. 

Heeelt tilfeldig at du lagde denne tråden akkurat nå, når jeg nettopp har delt en del om eksen? Kom an, ikke spill dum. Selvsagt gjelder ikke tråden din meg og meg alene, men det er ikke akkurat vanskelig å se at den bl.a. gjelder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet vil jo nødvendigvis gjelde noen, for det er en ganske "vanlig" ting å gjøre. 

Jeg har mange ganger de siste ukene hatt lyst til å skrive akkurat hva som går gjennom hodet mitt nå, men fordi jeg ikke ønsker at det skal leses av den andre parten og påvirke saken, så har jeg latt være. Selv om jeg egentlig har veldig stort behov for støtte og å dele det. Det er jo noe man må se an, har det noe å si, i tilfelle hvordan kan eller vil det påvirke den andre, og hva er gevinsten. Har det liten påvirkning men man selv får mye godt ut av det så er det kanskje ikke så ille heller. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pixie skrev:

Heeelt tilfeldig at du lagde denne tråden akkurat nå, når jeg nettopp har delt en del om eksen? Kom an, ikke spill dum. Selvsagt gjelder ikke tråden din meg og meg alene, men det er ikke akkurat vanskelig å se at den bl.a. gjelder meg.

Helt ærlig..alt dreier seg altså ikke om deg.. At du kan ha gjort det samme som svært mange andre gjør, betyr ikke at en tråd handler enbart eller hovedsaklig om deg.. Hvis man skulle tenke på alle som muligens, hvisomatte, kanskje blir fornærma over et eller annet emne man tar opp i en tråd, ja da kan man like godt legge ned alle diskusjonsfora pronto. 

Forøvrig, hvis du har sett endel av de svarene jeg har gitt i andre tråder, så ser du at jeg ikke er så himla redd for å 'si ifra' om dette eller hint. ;) .Så, hadde jeg skrevet til deg, hadde jeg gjort deg oppmerksom på det.. 

Du kan kanskje lese hele innlegget,  ser du at jeg har skrevet om barn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Nå forstår jeg ikke helt? Hvis siste innlegg i en tråd var for f.eks 6 måneder siden, så vil jeg jo ikke se den under 'nye innlegg'? 

Om du skriver et svar i den gamle tråden, så kommer den opp i lista over nye innlegg :) 
Jeg ser forøvrig ikke noe problem i å lage en ny tråd... 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Om du skriver et svar i den gamle tråden, så kommer den opp i lista over nye innlegg :) 
Jeg ser forøvrig ikke noe problem i å lage en ny tråd... 

Ah, ja men da må man først vite om elker finne den gamle tråden :) 

Nei, jeg ser heller ikke problemer med nye tråder om gamle emner  :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Helt ærlig..alt dreier seg altså ikke om deg.. At du kan ha gjort det samme som svært mange andre gjør, betyr ikke at en tråd handler enbart eller hovedsaklig om deg.. Hvis man skulle tenke på alle som muligens, hvisomatte, kanskje blir fornærma over et eller annet emne man tar opp i en tråd, ja da kan man like godt legge ned alle diskusjonsfora pronto. 

Forøvrig, hvis du har sett endel av de svarene jeg har gitt i andre tråder, så ser du at jeg ikke er så himla redd for å 'si ifra' om dette eller hint. ;) .Så, hadde jeg skrevet til deg, hadde jeg gjort deg oppmerksom på det.. 

Du kan kanskje lese hele innlegget,  ser du at jeg har skrevet om barn også. 

Fornærma er jeg ikke, som du ser har jeg ikke det minste problem med at noen faktisk tar opp ting med meg. Jeg er heller ikke innbilsk nok til å tro at alt dreier seg om meg. Men du trenger ikke late som ikke mine skriverier var blant dem som ga deg inspirasjon til å lage denne tråden akkurat nå. 

Eller må jeg hive på en del smileys for å vise at jeg har humor og ikke er fornærma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

 

Men du @QUEST, hadde det ikke vært litt mer modent og realt å bare si fra til meg i AN-tråden at jeg kanskje deler litt vel fritt da, istedenfor å lage ny tråd å moralisere i? Siden det er så viktig å være bedre enn andre liksom?

 

 

Akkurat nå, Pixie skrev:

Fornærma er jeg ikke, som du ser har jeg ikke det minste problem med at noen faktisk tar opp ting med meg. Jeg er heller ikke innbilsk nok til å tro at alt dreier seg om meg. Men du trenger ikke late som ikke mine skriverier var blant dem som ga deg inspirasjon til å lage denne tråden akkurat nå. 

Eller må jeg hive på en del smileys for å vise at jeg har humor og ikke er fornærma?

Okey..så du er ikke fornærma/tror alt dreier seg om deg.. Sorry jeg kunne bli misledet til å tro det..bla av det første innlegget du skrev..;)  Men siden nå det er oppklart, du er ikke fornærma . Kan vi nå gå videre med tråden uten videre diskusjon om hvem du tror er min inspirasjon for denne tråden? Lover å kreditere deg, hvis jeg lager en tråd som handler om deg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske privat på offentlige fora. Både facebook og her på sonen(eneste forumet jeg er aktiv på). Jeg vil ikke at fremmede skal ha inngående kunnskaper om det jeg evt. skulle slite med eller kjærlighetslivet mitt. Det aller meste jeg deler i sosiale medier omhandler hundene mine og det synes jeg er greit, for det er jo det jeg er interessert i. Facebook er nesten som en hundedagbok for meg. AN-tråden leser jeg lite i. Jeg greier ikke holde tritt med en så aktiv tråd :P Jeg vil helst lese alle innlegg før jeg skriver noe selv, og det har jeg ikke tid til å gjøre med AN *ler*. Pluss at jeg ikke egentlig er så interessert i å lese om andres gjøren og laden, når det er folk jeg ikke har noe relasjon til. 

Jeg har noen få venner jeg deler personlige ting med, og det er nok for meg. Jeg er generelt ganske privat av meg ovenfor folk jeg ikke kjenner. 

Nå er jo ikke alle sånn som meg og ikke alle har et nettverk de kan dele personlige ting med. Kanskje det føles tryggere og enklere å dele med folk man ikke kjenner privat? Jeg vet ikke. Noen ganger har man behov for omtanke og trøst når ting er vanskelig, så jeg legger meg ikke nødvendigvis opp i hvor folk deler det. Jeg tror dog at folk kanskje ikke er klar over at de ikke er så anonyme som de kanskje tror. Jeg for min del ønsker ikke at fremmede skal vite noe særlig om private ting om meg. Minst av alt ønsker jeg oppmerksomhet rundt mine problemer. Det skjules så godt som mulig og deles bare med helt ytterst få. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Nå er jo ikke alle sånn som meg og ikke alle har et nettverk de kan dele personlige ting med. Kanskje det føles tryggere og enklere å dele med folk man ikke kjenner privat?

Jeg ser absolutt den :) Problemet er vel kanskje at folk glemmer at det de deler ikke bare kan leses av de som er aktive, her på Sonen f.eks men faktisk av alle. Man behøver ikke ha profil her en gang, for å lese innlegg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg ser absolutt den :) Problemet er vel kanskje at folk glemmer at det de deler ikke bare kan leses av de som er aktive, her på Sonen f.eks men faktisk av alle. Man behøver ikke ha profil her en gang, for å lese innlegg. 

For ikke å snakke om alt som legges på fb ol under fullt navn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg deler ikke så mye om andre enn meg selv, og jeg skriver sjelden noe jeg ikke kunne sagt i en stor forsamling verken her eller på facebook. :) Jeg har delt litt om egen helse, og det har jeg ingen problemer med. Sykdom er ofte skambelagt, og det er det egentlig ingen grunn til, om man er frisk eller ikke handler primært om flaks/uflaks, ikke at man har gjort noe "gærent".

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor mye man deler om seg selv er opp til hver og en. Man bør selvfølgelig tenke seg nøye om fordi det man skriver blir liggende åpent for "evig" og kan leses av alle. Men det er eget valg. Men jeg må si jeg reagerer ganske kraftig når det deles personlige ting om folk som ikke skriver her selv. Enten det gjelder samboere, "venner" eller barn. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvem man er, og det er fort gjort at noen som kjenner noen av de involverte leser det ved en tilfeldighet. Det er gjerne personer som ikke selv har valgt at det skal deles og som ikke har noen mulighet til å fortelle sin side av en sak. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at jeg deler så mye om meg og mitt her på hundesonen i hvert fall. Men det er nok mest fordi jeg lever et ganske kjedelig og normalt A4 liv, sånn egentlig. Jeg er heller ikke den som skriver mest her inne, jeg liker best å holde meg i bakgrunnen og heller lese det som skrives. Sjelden jeg gidder å involvere meg i diskusjoner, med mindre det virkelig fanger min interesse...

På facebook kan jeg nok dele litt mer, men der har jeg også mange barndomsvenniner på vennelista. Folk som jeg har kjent i flere år. Har heller ikke noen særlig med venner fra hundesonen på Facebook. Jeg er nok mer "aktiv" på Facebook, enn jeg er her inne... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke endret synspunkt siden sist. Jeg er like åpen her på forumet som jeg er i hverdagen når det kommer til mine plager, i hovedsak fordi jeg synes det er viktig å utfordre tabuet rundt psykisk sykdom. Vise at vi er faktisk helt vanlige mennesker vi også. 
Eneste forskjellen er at det er lettere å dele her inne, nettopp fordi det er "anonymt", så og si ingen her inne kjenner meg særlig godt og jeg føler derfor ikke at jeg legger noen byrde på noen sine skuldre her når jeg velger å dele. De som ikke gidder/vil kan lett skrolle forbi til neste innlegg, mens de som ønsker å svare/reagere på innlegget gjør det. Som venn med noen så føler man seg gjerne ofte "tvunget" til å komme med støtte, selvom man gjerne ikke er komfortabel med det på et offentlig fora ala facebook. (Derfor er jeg også mer åpen på insta enn på face, rett og slett fordi der er det et mer selektivt publikum som følger meg) 

Når det kommer til partnere/exer, familiemedlemmer osv så varierer det fra relasjon til relasjon. Noen er like åpne som meg, da er jeg ikke redd for å nevne det om noe skulle passe seg slik her, såklart da  noe anonymisert type "en venn, søster, noen jeg kjenner", deler jo ikke akkurat navn liksom. Andre derimot sier jeg ikke et ord om, hverken skriftlig eller muntlig IRL.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ihvertfall folk er forsiktige med å dele bilder/ videoer av andre. Foreldre er helt håpløse når det gjelder filming og foto av barna sine på trening og sammenkomster feks. Det er en god del som bor på hemmelig adresse og går med voldsalarm....

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...