Gå til innhold
Hundesonen.no

Årets TV innsamling-Bøssebærer; 'Ikke lat som du ikke er hjemme!'


QUEST
 Share

Recommended Posts

Men om man ikke vil gi penger , er det ikke bare å åpne og fortelle bøssebærerne dette? Man kan jo være hyggelig med bøssebærerne selv om man ikke støtter organisasjonen og fortelle dem greit hvorfor man sier nei?  Her jeg bor er det greit å åpne når folk ringer på for det går mye rart mellom hyttene her mellom sesongene for å sjekke om det er folk i husene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Selv om man ikke ønsker å støtte så kan man jo utvise vanlig folkeskikk tenker jeg  

Det var da svært så negativ vi var da. Ingen tvinger deg til å gi noe til noen, men å kalle bøssebærere for tiggere? Javel, da er jeg tigger på søndag, før bøsse, det går jeg med. Ringer på, gjør jeg

Tja. Du er på et hundeforum. Hvor mange her kan late som de ikke er hjemme, når det banker på døra?

Akkurat nå, 2ne skrev:

Seriøst, er det virkelig så mange som sliter med å åpne døra for fremmede folk og si "nei takk, ikke i dag"? 

Noen tråder får meg til å føle meg så himla åpen og omgjengelig og kjernesunn mentalt, og dette er en av dem. Takk, antar jeg :P  

Se der ja 2ne.. :ahappy: Som det høflige mennesket jeg er, så svarer jeg 'Velbekomme og ingen årsak ' * bukker pent også*  :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Men om man ikke vil gi penger , er det ikke bare å åpne og fortelle bøssebærerne dette? Man kan jo være hyggelig med bøssebærerne selv om man ikke støtter organisasjonen og fortelle dem greit hvorfor man sier nei?  Her jeg bor er det greit å åpne når folk ringer på for det går mye rart mellom hyttene her mellom sesongene for å sjekke om det er folk i husene

De gangene jeg av vanvare har åpnet, så har jeg sagt 'nei takk' :) Jeg er ikke så sikker på om bøssebærerne er hverken interessert i eller har tid til å høre på en lengre utlegning om hvorfor man ikke ønsker å støtte den aktuelle saken/organisasjonen.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tuvane skrev:

Som kronisk syk er det ikke sånn at jeg alltid har lyst til å bruke av min dyrebare energi akkurat på folk som kommer på døra. Ofte ligger jeg i senga, eller er ikke påkledd, og da er det ganske kleint når noen plutselig ringer på. Om jeg vet at det kommer noen (typ Halloween eller tv-aksjonen), så er man jo forberedt, men ellers foretrekker jeg å bli kontaktet via andre kanaler.

Folk som kommer på døra for å "frelse" meg blir jeg ekstremt provosert av, og da blir jeg nesten litt frekk, spesielt hvis de er insisterende etter å ha blitt avvist. Sorry altså, jeg gidder ikke å være så veldig høflig når folk kommer til MITT HJEM for å fortelle meg om en eller annen imaginær Gud som jeg overhodet ikke bryr meg om. Hvis jeg er interessert i å høre om deres gud, eller en eller annen gud, så klarer jeg nok selv å oppsøke steder hvor jeg kan få slik informasjon.

Ellers prøver jeg å være høflig, selv om jeg ikke liker å få folk på døra. :)

Jepp, kan være flere grunner til at det både blir stressende og ubehagelig at ukjente folk ringer på døra ?

Jeg var heldigvis ikke hjemme når noe misjonsgreier hadde vært på døra! Men når jeg kom hjem og åpna døra så falt det "gudeark" ut fra dørsprekken både på hoveddøra og kjellerdøra ? Det satt jeg ikke helt pris på da, de kunne lagt det i postkassa.

Jeg donerer gjerne til gode formål ☺ Men da gjør deg det selvstendige via nett, sms eller vipps.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, QUEST skrev:

:D Siri; jeg ser for meg at du snarest bør få hemmelig adresse og tlf.nr! Her har du i all offentlighet lagt ut at du åpner for alle og endatil ikke kan si nei.. Jeg ser for meg et veritabelt rush på døra di en god stund fremover.. *Mentalt bilde av lang kø foran Siris dør..* :lol:

:lol::lol::lol: Jeg har reservert meg mot telefonsalg da, i det minste :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Shlush skrev:

Jeg donerer gjerne til gode formål ☺ Men da gjør deg det selvstendige via nett, sms eller vipps.

Ja det er jo det jeg også tenker. Ønsker man å gi et bidrag til en veldedig organisasjon klarer man fint å gjøre det på egenhånd. P3 har vel samlet inn over 4 millioner nå, uten å ringe på ei eneste dør.

Oppsøkende virksomhet på døra synes jeg nesten blir litt småkynisk utnyttelse av mennesker som synes det er vanskelig å si nei.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, QUEST skrev:

Telefonsalg ja.. Det har jeg også gjort for lenge siden men det virker tydeligvis bare så som så det..for jeg får stadig telefoner fra diverse firmaer..:huh: Blokkert etter tur blir de da. 

Jeg tror jeg måtte reservere meg tre ganger før det fungerte godt nok. Nå er det fortsatt enkelte firma som omgår reglene, men jeg er heldigvis stort sett spart for pågående selgere i hvert fall. Jeg hadde dog en fyr på tråden for et par år siden. Han ga inntrykk av å ringe fra kommunen faktisk. Han snakket varmt om å få målt radonnivående i boligen, hvilket jo er et viktig tiltak for oss som bor i utsatte områder. Etter hvert som jeg begynte å stille en del mer faglige spørsmål omkring målingene, så viste det seg jo at han egentlig bare var ute etter å selge slike måle-kit som man kunne bruke selv og overhodet ikke hadde kunnskap verken om produktet eller noe som helst. Jeg stilte ham jo da spørsmål om hvordan de hadde fått tak i mitt telefonnummer, siden jeg for lenge siden hadde reservert meg mot telefonsalg, og det ble etterhvert litt ubehaglige for fyren da jeg brått ble "snurpe-Siri". Han fikk ikke solgt noe til meg da... kan man si. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg tror jeg måtte reservere meg tre ganger før det fungerte godt nok. Nå er det fortsatt enkelte firma som omgår reglene, men jeg er heldigvis stort sett spart for pågående selgere i hvert fall. Jeg hadde dog en fyr på tråden for et par år siden. Han ga inntrykk av å ringe fra kommunen faktisk. Han snakket varmt om å få målt radonnivående i boligen, hvilket jo er et viktig tiltak for oss som bor i utsatte områder. Etter hvert som jeg begynte å stille en del mer faglige spørsmål omkring målingene, så viste det seg jo at han egentlig bare var ute etter å selge slike måle-kit som man kunne bruke selv og overhodet ikke hadde kunnskap verken om produktet eller noe som helst. Jeg stilte ham jo da spørsmål om hvordan de hadde fått tak i mitt telefonnummer, siden jeg for lenge siden hadde reservert meg mot telefonsalg, og det ble etterhvert litt ubehaglige for fyren da jeg brått ble "snurpe-Siri". Han fikk ikke solgt noe til meg da... kan man si. 

Ah, da får jeg reservere meg på nytt da :). Telefonselgere kan være så mangt det ja.. Fra enkelte firmaer gir de seg jo ikke, uansett hvor mange ganger man sier relativt klart fra..Og jeg kan vel sies å være i stand til å gi ehemm...rimelig klare svar..:P Ett firma ga seg først, etter ørti oppringninger da jeg truet med å henge de ut i sosiale medier og det er den eneste gang jeg har kommet med en slik trussel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg forbeholder meg retten til å åpne min egen dør når og hvis jeg føler for det.

Jeg pleier ikke å åpne for fremmede uansett.

Men, i dag har jeg tenkt å gjøre et unntak, så da kan de bare møte opp med bøssa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, 2ne said:

Seriøst, er det virkelig så mange som sliter med å åpne døra for fremmede folk og si "nei takk, ikke i dag"?

Det er nok ganske mange med sosial angst som synes at det å få fremmede folk på døra er noe av det verste som finnes...

Personlig er ikke det noe jeg sliter med, men jeg skjønner godt at det kan være veldig tøft for dem det gjelder, da hjemmet kanskje er deres eneste "trygge havn", og plutselig er de ikke trygge der heller.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tuvane said:

Det er nok ganske mange med sosial angst som synes at det å få fremmede folk på døra er noe av det verste som finnes...

Personlig er ikke det noe jeg sliter med, men jeg skjønner godt at det kan være veldig tøft for dem det gjelder, da hjemmet kanskje er deres eneste "trygge havn", og plutselig er de ikke trygge der heller.

Det tviler jeg ikke på, jeg er bare overrasket over hvor mange det er som sliter med såpass sosial angst at det er en belastning for de med folk som ringer på dørene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Det tviler jeg ikke på, jeg er bare overrasket over hvor mange det er som sliter med såpass sosial angst at det er en belastning for de med folk som ringer på dørene deres. 

Det er nok flere enn man tror. Psykiske problemer er fremdeles såpass skambelagt (dessverre), at det ikke nødvendigvis er noe folk prater åpent om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det tviler jeg ikke på, jeg er bare overrasket over hvor mange det er som sliter med såpass sosial angst at det er en belastning for de med folk som ringer på dørene deres. 

Jeg vet ikke hva det er jeg sliter med (mye rart sikkert :P), men jeg får i alle fall pusteproblemer og hjertebank når det ringer på døra. Jeg har prøvd å koble ut ringeklokka, men det er visst ikke mulig dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, QUEST skrev:

Jeg kunne selvsagt quotet alt du har klemt ut av deg tidligere til meg her i tråden men det er nå litt unødvendig , det står der, svart på hvitt..  Regner med du er kjent med utrykket; 'Å prøve å ro seg i land'..? Vel..jeg anbefaler en påhengsmotor og fortrinnsvis en kraftig sådan.. ;) 

Ja, quote for all del gjerne. Jeg har gått gjennom mine innlegg i denne tråden. Skal vi sjå:
- I det første innlegget brukte ordet "ydmykhet" for å beskrive hvordan jeg står der med bøssa.
- I neste innlegg forslo du at de som er sure og meggete deler mer enn meg, hvorpå jeg svarte at jeg deler plenty og fortsatt klarer å oppføre meg som folk.
- I mitt tredje innlegg skrev jeg "oss som fortsatt har bittelitt idealisme igjen i kroppen".
- Alt dette selvskrytet, for jeg ser jo nå at det er voldsomme greier :rolleyes:, gjorde deg småkvalm av all den presiseringa over hvor "god og snill" man er.
- Til dette svarte jeg at jo, jeg føler jeg gjør noe godt. 

Så igjen, hvor har jeg hevdet at jeg er snill, god eller begge deler? 

16 timer siden, QUEST skrev:

Det er da veldig så opptatt du er av de 'private delene' av anatomien, hva  har de med denne saken å gjøre? 

Kunne sagt baller, men de er så forbaska skjøre, at det liksom ikke sier en dritt om mot og tøffhet. Vagina, derimot, tåler mye. Men selvsagt, et viktig poeng å disse folks språklige virkemidler, er ikke det gjerne et tegn på at man har gått tom for andre ting å argumentere med? 

3 timer siden, Siri skrev:

Jeg er prinsippiell motstander av oppsøkende virksomhet, enten det er dørsalg, loddsalg, innsamlingsaksjoner eller andre ting. Jeg vil selv bestemme når og hvordan jeg vil handle eller gi. MEN - jeg sliter jo litt når det kommer folk på døra, for det ligger i ryggmargen å åpne døra når noen kommer og ringer på. Det er liksom ikke et alternativ å IKKE åpne. Gudene vet hvorfor. Det hadde jo ikke trengt å være et problem dersom jeg bare var en sånn som sa neitakk og lukket døra, men neida... jeg hater jo å avvise folk. Alle fremmede som tar kontakt blir møtt med et høflig smil og et uvillig ønske om å høre hva de har å si eller tilby :aww:. Jeg er alt for soft - og jeg har ikke tall på alt jeg har kjøpt av slike bare for å bli kvitt dem uten å måtte avvise dem. Hver gang tenker jeg at "fa..." også - nå igjen. 

Nå sist var det en dude som solgte abonnement på hjertestartere... det hørtes smart ut der og da... Men hvem fa... er det som skal bruke den hjertestarteren på meg da? Jeg kommer til å dø to meter fra hjertestarteren vøtt :aww: 

... men jeg er UNICEF-fadder, så jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å være borte når det kommer folk med bøsse på døra i dag. 

Det er vel kanskje nettopp fordi du ikke klarer å si nei at du er motstander?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått varmen i oss etter bøssebærer-turen. Poden er utrolig stolt av at mannen som tok i mot bøssa sa den var kjempetung! 

Det var et menneske som var negativ og som valgte å slenge "jeg gir bare til folk i Norge , ikke til Afrika " i trynet på en lett forvirret 7 åring. Nei takk hadde holdt lenge...  eventuelt kunne han latt være å åpne i det hele tatt.  

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mud skrev:

Da har vi fått varmen i oss etter bøssebærer-turen. Poden er utrolig stolt av at mannen som tok i mot bøssa sa den var kjempetung! 

Det var et menneske som var negativ og som valgte å slenge "jeg gir bare til folk i Norge , ikke til Afrika " i trynet på en lett forvirret 7 åring. Nei takk hadde holdt lenge...  eventuelt kunne han latt være å åpne i det hele tatt.  

Flink pode! :D Husker ennå hvor stolt jeg var da jeg som 15 åring gikk for første gang aleine i Drøbak. Jeg fikk utdelt ei gate, og ble kjempeskuffa, tenkte at jeg ikke kom til å få samla inn noen ting. Men neida, jeg fikk inn neste 5000,-, og dette var i 1989. Jeg fikk faktisk inn aller mest av alle i hele kommunen, og vokste antakelig 3 meter den kvelden :P Er kanskje litt kry ennå, men hysj, ikke si det til noen :innocent:

Jeg synes det er helt utrolig at et voksent menneske får seg til å oppføre seg sånn, spesielt mot et barn. Tragisk, rett og slett. Vi møtte heldigvis ingenting sånt denne gangen heller. Kun ei Nei takk, og da smilte vi pent (vel, Ayla furtet, men det gjorde hun hele turen, for det regna) og gikk videre. 

----

Vi snakka forresten litt om dette her på turen, og kom frem til at det må være store forskjeller på hvor man bor. Jeg forestiller meg at det må være mye mer negativitet og kynisme i de store byene. På små plasser kjenner man hverandre, og er hyggelige mot hverandre til vanlige. Da er det vanskeligere å være meggete når man ringer på. Og man kommer jo generelt mer på dørene til hverandre her "på landet", så jeg tror færre får hetta av at det ringer uventet på. Mange steder i Oslo hilser man jo knapt på nærmeste nabo.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...