Gå til innhold
Hundesonen.no

Årets TV innsamling-Bøssebærer; 'Ikke lat som du ikke er hjemme!'


QUEST
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/tvaksjonen/tipsene-til-deg-som-skal-gi-eller-samle-inn-pa-tv-aksjonen-1.13725517

I anledning av årets TV innsamling kommer en av innsamlerne med 'gode råd' til de som får tiggerne på døra.. Bl.a; 'Ikke lat som du ikke er hjemme'. Når f..den ble det en plikt å åpne døra når noen ringer på og da særdeles for tiggere?? Hadde jeg ikke vært negativt innstilt til den slags tigging fra før så ble jeg det i alle fall nå! Frekkere enn flatlusa , var min første tanke..:sint_01:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Selv om man ikke ønsker å støtte så kan man jo utvise vanlig folkeskikk tenker jeg  

Det var da svært så negativ vi var da. Ingen tvinger deg til å gi noe til noen, men å kalle bøssebærere for tiggere? Javel, da er jeg tigger på søndag, før bøsse, det går jeg med. Ringer på, gjør jeg

Tja. Du er på et hundeforum. Hvor mange her kan late som de ikke er hjemme, når det banker på døra?

Akkurat nå, QUEST skrev:

https://www.nrk.no/tvaksjonen/tipsene-til-deg-som-skal-gi-eller-samle-inn-pa-tv-aksjonen-1.13725517

I anledning av årets TV innsamling kommer en av innsamlerne med 'gode råd' til de som får tiggerne på døra.. Bl.a; 'Ikke lat som du ikke er hjemme'. Når f..den ble det en plikt å åpne døra når noen ringer på og da særdeles for tiggere?? Hadde jeg ikke vært negativt innstilt til den slags tigging fra før så ble jeg det i alle fall nå! Frekkere enn flatlusa , var min første tanke..:sint_01:

Det var da svært så negativ vi var da. Ingen tvinger deg til å gi noe til noen, men å kalle bøssebærere for tiggere? Javel, da er jeg tigger på søndag, før bøsse, det går jeg med. Ringer på, gjør jeg og. Og pussig nok forventer jeg at folk er høflige og anstendige når jeg står der i all ydmykhet. Men selvfølgelig finnes det sikkert bitre, sure, meggete vriompeiser som ikke har til intensjon om å dele så mye som ei krone med noen som har det fælt, og de føler sikker behov for å skrike ut sin frustrasjon til stakkaren som står der med bøssa i hånda. Heldigvis har jeg aldri blitt utsatt for sånne (dere?), men hadde jeg blitt det, så hadde min første tanke vært: Stakars, du må virkelig ha det vondt når snillhet opprører deg så til de grader.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Lene_S skrev:

Det var da svært så negativ vi var da. Ingen tvinger deg til å gi noe til noen, men å kalle bøssebærere for tiggere? Javel, da er jeg tigger på søndag, før bøsse, det går jeg med. Ringer på, gjør jeg og. Og pussig nok forventer jeg at folk er høflige og anstendige når jeg står der i all ydmykhet. Men selvfølgelig finnes det sikkert bitre, sure, meggete vriompeiser som ikke har til intensjon om å dele så mye som ei krone med noen som har det fælt, og de føler sikker behov for å skrike ut sin frustrasjon til stakkaren som står der med bøssa i hånda. Heldigvis har jeg aldri blitt utsatt for sånne (dere?), men hadde jeg blitt det, så hadde min første tanke vært: Stakars, du må virkelig ha det vondt når snillhet opprører deg så til de grader.

'Vi' var? Jeg trodde 'vi'pjatt var forbeholdt småbarn og eldre.. Nei selvsagt er det ingen som tvinger meg, andre enn staten da..og jeg syns jaggu jeg gir mer enn nok der.. Vel så viktig..jeg gir ikke til allerede steinrike organisasjoner, lønna deres gidder jeg ikke sponse mer enn jeg må.. Jeg betviler nemlig sterkt at det kommer særlig mange prosent av de innsamlede beløp til de trengende..

Sure og meggete? Tja, kanskje de ikke liker tigging på dørene? Uansett hvor 'ydmykt' du prøver å fremstå..  For alt du vet, så kan det jo tenkes at de 'sure og meggete' deler mer enn du..bare på en litt mer direkte måte, så sett deg ikke på en alt for høy hest.. ;) 

Snillhet?? Å samle inn penger til steinrike organisasjoner..sorry, det kaller jeg ikke snillhet men dumhet.. :sleep:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Øh..men er du tvunget til å åpne døren da? :huh:

Ja, noe annet blir bare rart :) Standardsvaret er at man ikke har kontanter (som er sant) da får man en lapp så man kan vippse. Det har jeg lyst til, om det er noe jeg ønsker å støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det klin umulig nesten å late som man ikke er hjemme. Gigasvært vindu med døra og lys som er kobla på bevegelsesensor. = har du vært i gangen siste x antall minuttene så er lyset på. Og beveger du deg ut dit så slår lyset seg på + du blir garantert sett. :lol: 
Jeg som holder til på lofte kan bare snike meg i soveromsvinduet mitt å titte ut da, praktisk når jeg er introvert og generelt ikke liker uventet besøk. Men det er vel en viss fare for at jeg ikke er hjemme uansett gitt. Så det får de andre to styre med. De svarer nok, og gir kanskje, jeg aner ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, noe annet blir bare rart :) Standardsvaret er at man ikke har kontanter (som er sant) da får man en lapp så man kan vippse. Det har jeg lyst til, om det er noe jeg ønsker å støtte. 

Oki, ja nei jeg syns ikke det er rart å ikke åpne. Det er da helt opp til meg om jeg vil åpne eller ikke . :) Hadde jeg vært på tigger eller frelserunde, så hadde jeg virkelig ikke tatt det som en srlvfølge at folk skulle åpne. 

Føler virkelig folk at de 'må' åpne døra, hvis noen ringer på og det er klart at man er hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Oki, ja nei jeg syns ikke det er rart å ikke åpne. Det er da helt opp til meg om jeg vil åpne eller ikke . :) Hadde jeg vært på tigger eller frelserunde, så hadde jeg virkelig ikke tatt det som en srlvfølge at folk skulle åpne. 

Sikkert litt forskjell på hvor man bor også. Her fortjener de strengt tatt en viss belønning for å ha funnet fram :P Og muligens ha trosset x-antall bikkjer som er ute i hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Sikkert litt forskjell på hvor man bor også. Her fortjener de strengt tatt en viss belønning for å ha funnet fram :P

Tja..nå er jeg typen som mener at selvskudd og høyspent rundt tomta burde være helt innafor , i tillegg til varselskudd om noen kommer for nært..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Tja..nå er jeg typen som mener at selvskudd og høyspent rundt tomta burde være helt innafor , i tillegg til varselskudd om noen kommer for nært..:D

Ha ha, er ikke så langt unna her da. Strømtråd er det, dog uten strøm. Det vet de ikke. Glemmer aldri den morgenen det kom en gubbe fra hafslund for å sjekke noe strømgreier. Han ble møtt av to sauebukker med krøllhorn (som hadde brutt seg ut om natta) og to dogoer som var ute på morgenlufting. Fyren hilste pent på alle sammen, han. Hadde det vært en "tigger" hadde det fortjent gevinst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Line skrev:

Selv om man ikke ønsker å støtte så kan man jo utvise vanlig folkeskikk tenker jeg :) 

Helt enig i denne.

En gang i tiden som jeg gikk med innsamlingsaksjonen så kom jeg til et hjem. Ringte på og hørte det ringte. Fra inngangsdøra så jeg et par bein som lå oppå en puff for eieren satt i godstolen og så på innsamlingsaksjonen på tv som sto san til at jeg kunne se den fra inngangsdør. 

Ellers har jeg ingen problemer med dem som kommer ut og sier at dem ikke vil gi når jeg har gått, det er faktisk en ærlig sak men å drive på å gjemme seg blir bare merkelig oppførsel. De som sier dem ikke vil støtte har jeg bare ønsket en god dag videre og gått 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Helt enig i denne.

En gang i tiden som jeg gikk med innsamlingsaksjonen så kom jeg til et hjem. Ringte på og hørte det ringte. Fra inngangsdøra så jeg et par bein som lå oppå en puff for eieren satt i godstolen og så på innsamlingsaksjonen på tv som sto san til at jeg kunne se den fra inngangsdør. 

Ellers har jeg ingen problemer med dem som kommer ut og sier at dem ikke vil gi når jeg har gått, det er faktisk en ærlig sak men å drive på å gjemme seg blir bare merkelig oppførsel. De som sier dem ikke vil støtte har jeg bare ønsket en god dag videre og gått 

Ja men igjen, er det 'god folkeskikk' å måtte åpne for alle som ringer på? Det må da i høyste grad være helt frivillig..

en annen ting er metodene en del av disse organisasjonene bruker. Sende giroer til eldre mennesker med henvisning til at de har sagt at de skal støtte organusasjonen pr.telefon..Jeg vet om i alle fall to tilfeller dette var ren løgn.

Bruk av barn som bøssebærere syns jeg er spekulativt..Tanken er nok at det skal være vanskeligere å si nei til et barn. Og det virker nok uten tvil også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Kan man ikke skru av utelyset ved inngangsdøren dersom man ikke ønsker bøssebærere på døren? Litt sånn som under halloween :D

Akkurat som med halloween  ( som forøvrig ikke har noe i Norge å gjøre) skal set være helt unødvendig å skru av utelys, som jo faktisk er på av en grunn.. Det skal ikke være noen selvfølge at man åpner døren, hjemme eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Akkurat som med halloween  ( som forøvrig ikke har noe i Norge å gjøre) skal set være helt unødvendig å skru av utelys, som jo faktisk er på av en grunn.. Det skal ikke være noen selvfølge at man åpner døren, hjemme eller ei. 

Enig, men halloween er nok dessverre kommet for å bli... Skrur heller av utelyset (eller ringeklokka) enn å utløse bjeffekoret hver gang noen kommer på døren :icon_redface: 

 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Barn som bøssebærere syns jeg er spekulativt..Tanken er nok at det skal være vanskeligere å si nei til et barn. Og det virker nok uten tvil også. 

Det har nok mer med å gjøre at det er vanskelig å få nok bøssebærere uten å engasjere skoleklasser, tror jeg? Eller håndballag eller speidergrupper etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, QUEST skrev:

Ja men igjen, er det 'god folkeskikk' å måtte åpne for alle som ringer på? Det må da i høyste grad være helt frivillig..

en annen ting er metodene en del av disse organisasjonene bruker. Sende giroer til eldre mennesker med henvisning til at de har sagt at de skal støtte organusasjonen pr.telefon..Jeg vet om i alle fall to tilfeller dette var ren løgn.

Bruk av barn som bøssebærere syns jeg er spekulativt..Tanken er nok at det skal være vanskeligere å si nei til et barn. Og det virker nok uten tvil også. 

Det ER alt fra telefonselgere  og videre som går på eldre. Mange eldre som blir forulempet på det punket og forferdelig usikre da jeg jobbet i hjemmetjenesten for endel år siden. Det var alt fra reint salg til firmaer som ringte for foreninger og mange eldre turde ikke si nei til dem. Den gangen måtte jeg si til flere hvordan dem kunne stoppe flere av selgerne som oppførte seg dritt.  Hvordan det er nå vet jeg ikke. 

Jeg syntes fortsatt det er høflig å si neitakk  som at en sier jatakk til ting. Men da må også mottaker av disse ordene respektere dem. 

Det å late som en ikke er hjemme synte jeg bare virker dumt. Det er mange som trenger å lære seg å si neitakk og vil en ikke støtte tv aksjonen kan en faktisk bruke dem til å lære seg å si neitakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Det har nok mer med å gjøre at det er vanskelig å få nok bøssebærere uten å engasjere skoleklasser, tror jeg? Eller håndballag eller speidergrupper etc.

Det burde muligens vært tatt som et signal om noe det.. ;) Voksne folk flest, er kanskje ikke så interessert i å jobbe gratis for å samle inn penger til onkel Skrue' organisasjoner.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...