Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere hunder dopingtatt i Iditarod


marjea
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg hadde tenkt å svare litt på forskjellen mellom mine huskyer og mine belgiske fårehunder og hvordan mine hunder som bor ute har det, men hvis sammenligningsgrunnlaget er turistkenneler med 300 hunder, så vet jeg ikke om jeg gidder en gang. Ingen hundekjørere i Norge som konkurrerer eller trener for å være på tur med hundene sine har 300 hunder. I Alaska finnes det noen, der har de generelt enormt mye flere hunder enn folk i Norge har, og litt andre premisser for hundeholdet. I  Norge er det noen ytterst få turistkenneler som har så mange.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn helt generellt og det gjelder alle 'sporter' der dyr brukes for å oppnå cash, heder og ære og berømmelse, så tror jeg det foregår ulike former for doping og bedriten behandling av dyrene, i ett m

akkurat det om hva som er best at kjetting og løsdrift har jo mange sider. Setter man sammen hunder som ikke trives i samme hundegård er det jo klart det kan bli stress og slåssing. Men det samme vill

Klart det ligger MANGE timer med trening bak for hunder som brukes på løp.. Det er jo en selvfølge for at hunden skal kunne prestere på hva som er forventet av den. Men la oss da si at en kennel har 2

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Jeg hadde tenkt å svare litt på forskjellen mellom mine huskyer og mine belgiske fårehunder og hvordan mine hunder som bor ute har det, men hvis sammenligningsgrunnlaget er turistkenneler med 300 hunder, så vet jeg ikke om jeg gidder en gang. Ingen hundekjørere i Norge som konkurrerer eller trener for å være på tur med hundene sine har 300 hunder. I Alaska finnes det noen, der har de generelt enormt mye flere hunder enn folk i Norge har, og litt andre premisser for hundeholdet. I  Norge er det noen ytterst få turistkenneler som har så mange.  

Jeg nevnte den turistkennelen bare som et eksempel, den var ikke ment som en 'mal' :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ligger MANGE timer med trening bak for hunder som brukes på løp.. Det er jo en selvfølge for at hunden skal kunne prestere på hva som er forventet av den. Men la oss da si at en kennel har 26 hunder da. Og disse blir trent til Finnmarksløpet. Dvs at kanskje 14-18 av de hundene blir trent mot dette formålet, mens resten ikke prioriteres like mye fordi disse da blir som ekstra hunder. Kanskje noen er for gamle, kanskje noen ikke er gode nok og har derfor ikke fått posisjoner i spannet. De hundene som blir trent trener kanskje 5-7 dager i uken - 2-6 timer hver dag. Resten av dagen/natten står de bundet på 2 meter kjetting ved siden av et nedpissa hundehus. Kanskje blir de også litt parkert i sommerhalvåret. Jeg lurer på hvorfor folk synes det er helt ok og drive på sånt?

Jeg er for at hunder skal være en del av familien og ikke være bruksdyr i den forstand at de kun skal brukes når det trengs og når de ikke trengs så skal de stå opp og ned og vente på neste gang de trengs. Joda, hundene får masse mosjon, men det er ikke tvil om at disse hundene er på grensen til hva som er okey i forhold til "vanlige" familiehunder. De blir bare verktøy. Folk reagerer jo når man ser f.eks. en schæfer stå bundet til et hundehus 24/7 men ingen bruker en tanke på alle trekkhundene som står slik hele året. De er flokkdyr, men de får ikke interaksjoner med resten av flokken, eller deler av den.

Heldigvis så er det fåtallet av trekkhunder i Norge som blir holdt slik, de fleste bryr seg virkelig om alle hundene sine, men jeg vet om en del som kunne hatt bedre kennelforhold. De fleste i Norge tar veldig godt vare på bikkjene sine og de fleste foretrekker vel en form for oppstalling i hundegård, slik at hundene får rørt seg mer og vært sammen, fysisk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt Dallas Seavey noen år og jeg har selvfølgelig fulgt Iditarod.  Jeg synes det er veldig rart hvis han skulle dopet bikkjene før målgang.  Han vet jo at det blir tatt dopingtest av de 20 beste og visstnok hadde han måttet gjort det ganske nær målgang. Fyren er langt i fra dum og sikkerheten rundt løpet er såpass elendig at det har vært et betent tema i flere år. 

Han er stort sett frikjent for lengst av folk som kjenner løpet visstnok. Det ville vært for dumt liksom. Karriereselvmord sånn for moro skyld. Det virker lite sannsynlig.  

Når det kommer til oppstalling av hundene er det utrolig vanskelig å mene så mye uten å vite hvordan det daglige hundeholdet er.. Mange av hundene hans er sponset av fansen og de som ikke blir trent mot løp ser ut til å bli brukt mye i turistkjøring.  Det er en hel industri rundt de beste kjørerene og han er en av de mest profilerte pga familiehistorikken hans og rekordene hans. Ergo drar han inn penger på at folk betaler for å hjelpe til å spa hundemøkk og kjøre litt hund. Så jeg tviler egentlig på at noen av de er så veldig understimulerte selv om de står på kjetting. Men jeg vet jo ikke. 

De får også løpe litt løse i små grupper etter hva jeg har sett av videoer på fb.  

Mtp kuldeisolasjon så vet jeg at han kjører hundene jevnlig i en slags spesiallaget  frysetrommel når det ikke er snø fordi han ikke vil at de skal bli for varme.  Han er opptatt av at hundene skal ha god pels. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, pippin skrev:

Klart det ligger MANGE timer med trening bak for hunder som brukes på løp.. Det er jo en selvfølge for at hunden skal kunne prestere på hva som er forventet av den. Men la oss da si at en kennel har 26 hunder da. Og disse blir trent til Finnmarksløpet. Dvs at kanskje 14-18 av de hundene blir trent mot dette formålet, mens resten ikke prioriteres like mye fordi disse da blir som ekstra hunder. Kanskje noen er for gamle, kanskje noen ikke er gode nok og har derfor ikke fått posisjoner i spannet. De hundene som blir trent trener kanskje 5-7 dager i uken - 2-6 timer hver dag. Resten av dagen/natten står de bundet på 2 meter kjetting ved siden av et nedpissa hundehus. Kanskje blir de også litt parkert i sommerhalvåret. Jeg lurer på hvorfor folk synes det er helt ok og drive på sånt?

Jeg er for at hunder skal være en del av familien og ikke være bruksdyr i den forstand at de kun skal brukes når det trengs og når de ikke trengs så skal de stå opp og ned og vente på neste gang de trengs. Joda, hundene får masse mosjon, men det er ikke tvil om at disse hundene er på grensen til hva som er okey i forhold til "vanlige" familiehunder. De blir bare verktøy. Folk reagerer jo når man ser f.eks. en schæfer stå bundet til et hundehus 24/7 men ingen bruker en tanke på alle trekkhundene som står slik hele året. De er flokkdyr, men de får ikke interaksjoner med resten av flokken, eller deler av den.

Heldigvis så er det fåtallet av trekkhunder i Norge som blir holdt slik, de fleste bryr seg virkelig om alle hundene sine, men jeg vet om en del som kunne hatt bedre kennelforhold. De fleste i Norge tar veldig godt vare på bikkjene sine og de fleste foretrekker vel en form for oppstalling i hundegård, slik at hundene får rørt seg mer og vært sammen, fysisk.

Det er akkurat dette jeg også undres over..Hvorfor det er greit å behandle trekkhunder på en helt annen måte enn hva som normalt ansees som godt hundehold/dyrevelferd? 

'Ser' man ikke trekkhunder på samme måte som andre hunder, fordi vi er så vant til at det er på den måten trekkhunder behandles? Litt på samme måte som at mange ikke reagerer på hvordan gris holdes, fordi det er 'normalt'? 

Hvis jeg f.eks som har flere hunder i huset, plutselig skulle få tilbud om å overta en hundeaggressiv hund. Ville det være helt ok å stenge denne hunden inne på et rom i huset i 22 timer i døgnet, siden jeg tross alt gir den 2 gode timer med mosjon om dagen? Eventuellt kunne den jo stå ute på kjetting i hagen i 22 timer i døgnet.. Hvis ikke det er greit, hvorfor? Mange trekkhunder vil jo i realiteten få mindre mosjon enn 'min' hund..

Hvis det er slik at mange trekkhunder ikke kan stå i hundegård med litt størrelse pga aggressivitet, ja så får man enten la være å ha rasen, avle bort hundeaggressiviteten eller sørge for at hundene har skikkelig plass i en hundegård, hver for seg. For de som har tenkt å argumentere med at 'hushunder' er inne 22 timer i døgnet, ja men det er i alle fall i mitt hode en VESENTLIG forskjell på å la en hund stå på 2 meter kjetting under ymse forhold og la hundene bevege seg fritt innendørs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkhunder som trenes mye, har faktisk et stort behov for å slappe skikkelig av. Restitusjon er faktisk minst like viktig som selve treningen for å få frem toppidrettsutøvere. Seriøse trekkhundkenneler gir hundene sine langt mer trening enn de aller fleste "vanlige" hundeeiere. Det er ingen andre hundesporten som krever like mye trening som langdistanse hundekjøring.. Hundene restituere ofte best av å slappe av i hundehusene sine i fred og ro, så å trekke frem det som et problem syns jeg blir for dumt. De trekkhundkennlene jeg kjenner til, som satser, har de fleste hundene i trening. Flere stiller med flere spann i løp, og har derfor mange hunder i trening. Unge hunder trenes på deres premisser, og ofte blir pensjonister sendt vekk for å unngå at noen hunder kun står. 

Sommeren er for mange litt utfordrende, men det er faktisk en hundetype som bruker mye energi på å holde seg kjørlige om sommeren. Mine polarhunder kan f.eks. stå i dagesvis pga for høye temperaturer. Det er ikke alltid greit å bare gå tur engang.. Så sålenge hundene har god tilgang til vann, skygge og hundegården der de kan få lufta seg skikkelig i, er det bedre enn å presse på med turer sommerstid. De fleste kjørerne jeg kjenner til, forter seg ut med vogn så fort temperaturene er lave nok.

Alt i alt mener jeg at trekkhunder hos seriøse og dyktige hundekjørere har det veldig fint. Det er et større problem med de som ikke har særlig kunnskap, som bare har endel trekkhunder for småturer (der kan jo bikkjene bli stående en stund fordi de ikke MÅ trene for å få hunder klare til løp), og såklart større kenneler som ikke evner å ta vare på alle hundene sine. Det er mange kenneler som ikke er bra, og det er det viktig å fokusere på. Jeg mener at det er disse som er problemet, og ikke konseptet trekkhundkennel.

Polarhunder er avlet og selektert for et arbeidsliv der hundene bor ute. F.eks. ser man ofte at hunder som bor inne har stort behov for å trekke seg vekk, og få være i fred. Mine malamuter elsker å komme inn og være inne med oss, men etter en stund får de nok, og vil ut å slappe av i gårdene sine. Dette opplever nok mange polarhundeiere. Hundene har ikke nødvendigvis så stort behov for å henge rundt beina på førerne sine hele tiden. Det er jo noe av det som gjør de så hardføre og selvstendige. De trives gjerne godt ute i flokk. Så lenge de får trening, kjærlighet, rett stell og fôring, samt få ha et nært og trygt iforhold til sin fører/eier, så tror jeg bikkjene har det veldig bra, uansett om de står i en hundegård 23 timer i døgnet om sommeren, eller 12 timer en vinterdag (etter en lang treningsøkt på fjellet). Ofte har disse hundene større behov for å være sosiale med hverandre, enn de har for å være sosiale med menneskene sine.

Jeg tror ikke polarhunder som bort ute i flokk, har det noe verre enn de som er alene inne hele dagen + hele natta, og får en time ut per dag (kanskje 2-3 timer i helgene).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er nokså herda på dårleg nettvett på slike forum, og nokså ny her, så bør sikkert ligge lågt,  men her kan eg ikkje la vere å seie noko.  Delar av innhaldet i denne tråden tek kaka kva gjeld spekulajsonar og meining. I slike saker som dette anser eg det som lurt å sette seg inn i fakta og ulike sider før ein uttaler seg og spekulerar an-mass. Prestasjonsfremjande? Eit smertestillande preparat som hadde lite føre seg å gi på det tidspunkt det liksom var gitt.

Saka har mange nyanser, og det å nesten dømme det ferdig på bakgrunn av ein generell uvilje mot sporten anser eg som merkjeleg  og lite tenkelig framferd. 

På generell basis; At ein finn "dårlige folk" innanfor trekkhundmiljøet anser eg som ei sjølvfølgje. Dei finn ein overalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/7/2017 at 10:06 AM, QUEST said:

Hvis jeg holdt f.eks schæfer eller greyhound på den måten som for mange trekkhundfolk gjør, så tror jeg sant å si at det hadde blitt reaksjoner og eventuellt telefoner til MT

Det får eg inderleg vone hadde skjedd. Det er jo ulike raser, med ulik karakter og føresetnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tessatroll skrev:

Det får eg inderleg vone hadde skjedd. Det er jo ulike raser, med ulik karakter og føresetnader.

Tja..de er nå alle Canis lupus familiaris og nedstammer direkte fra ulv. Jeg tror ikke noen som helst hunderase, uansett forutsetninger og karakter, har et godt liv stående på kjetting /minimal hundegård nesten hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Tja..de er nå alle Canis lupus familiaris og nedstammer direkte fra ulv. Jeg tror ikke noen som helst hunderase, uansett forutsetninger og karakter, har et godt liv stående på kjetting /minimal hundegård nesten hele døgnet.

Vel. Får seie som mor mi: "tru kan ein gjere i kyrkja" ;)

Me andre opererar så langt det let seg gjere med nokre fakta, der pri 1 ligg på å gjere seg kjent med dei ulike føresetnadane til rasene. Viktige stikkord her er underpels og overlevelseskarakter. Mellom anna. 

Kva gjeld å stå på kjetting eller i lausdriftsgarde er det skrive godt om det i ein post ovanfor her, så det tek eg ikkje oppatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tessatroll skrev:

Vel. Får seie som mor mi: "tru kan ein gjere i kyrkja" ;)

Me andre opererar så langt det let seg gjere med nokre fakta, der pri 1 ligg på å gjere seg kjent med dei ulike føresetnadane til rasene. Viktige stikkord her er underpels og overlevelseskarakter. Mellom anna. 

Kva gjeld å stå på kjetting eller i lausdriftsgarde er det skrive godt om det i ein post ovanfor her, så det tek eg ikkje oppatt. 

Ah..så du VET altså at trekkhunder har det bare bænkers, sånn generellt? 

Det har da ingenting med pelskvalitet å gjøre, det jeg snakker om her.. Rent bortsett fra at det er noe svineri å la korthåra AH'er stå ute og fryse. Jeg tror ikke at pels egnet for vinter = trives på kjetting 22 timer i døgnet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, QUEST skrev:

Tja..de er nå alle Canis lupus familiaris og nedstammer direkte fra ulv. Jeg tror ikke noen som helst hunderase, uansett forutsetninger og karakter, har et godt liv stående på kjetting /minimal hundegård nesten hele døgnet.

Tror du virkelig at langdistanse løpshunder står på kjetting 22 timer i døgnet året rundt? Hvordan kan de være trent nok til å fullføre lange løp da? Som sagt tidligere, dette er hunder som får langt mer trening og aktivitet enn de fleste andre hunder her i landet. 

Om du snakker om de som har bikkjer stående på kjetting/hundegårder, uten å bruke de, tror jeg du har de aller fleste hundekjørernes støtte i at det ikke er greit. Aktive og seriøse trekkhundfolk er stort sett svært opptatt av at hunder blir brukt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Tror du virkelig at langdistanse løpshunder står på kjetting 22 timer i døgnet året rundt? Hvordan kan de være trent nok til å fullføre lange løp da? Som sagt tidligere, dette er hunder som får langt mer trening og aktivitet enn de fleste andre hunder her i landet. 

Om du snakker om de som har bikkjer stående på kjetting/hundegårder, uten å bruke de, tror jeg du har de aller fleste hundekjørernes støtte i at det ikke er greit. Aktive og seriøse trekkhundfolk er stort sett svært opptatt av at hunder blir brukt. 

Hvis vi skal holde oss til Iditarot først her; Jeg går ut fra at de fleste er enige i at dette er ekstremsport? Med kjennskap til hva mennesker er villige til å gjøre for ære og berømmelse ( de som eventuellt tviler har utvilsomt lite interesse av / adgang til media..) så sier det seg selv at noen får betale for denne æren.. Så lenge det er bare seg selv man utsetter for ymse belastninger; go ahead! , det gir jeg beng i. Å innbille seg at det ikke er mange 'lik langs veien' i en slik ekstrem 'sport' er i overkant naivt..og nå tenker jeg altså ikke bare på oppstallingen..

Sånn rent hypotetisk..hvis nå du og jeg dro rundt i hele landet og besøkte alle som hadde trekkhunder, hvor mange av disse hundene tror du har ett sånn noenlunde ok liv? 

Og la det være sagt, jeg snakker ikke om at hundene står utendørs store deler av døgnet. Spørsmålet er under HVA slags forhold de står ute.. Ingen får meg til å tro at en hund trives på to meter kjetting eller en frimerkestor hundegård, selv om den mot formodning skulle få hele to timer mosjon om dagen..

Skal man ha hund utendørs, så får man sette opp en skikkelig hundegård til dem og de skal ikke stå alene. Hunder er som kjent flokkdyr. Har man ikke mulighet til det, så får man satse på andre raser. 

Jeg har hatt lyst på hest i flere år. Jeg kunne skaffet meg hest og hatt den innenfor de minimumskrav som MT setter. Så hvorfor får jeg meg ikke bare hest da? Jeg har for det første ikke plass eller økonomi til mer enn en og bare der stopper det seg selv, hester er flokkdyr og det er ikke god dyrevelferd å la de stå på stall alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restitusjon er såklart veldig viktig for slike topptrente hunder. Men jeg tror også at det å stå på kjetting med begrensede muligheter til å røre på seg, er direkte usunt. Joda de kan fint ligge i husene sine og slappe av, men jeg tror da virkelig at de også har lyst til å ta seg en liten løpetur, trave litt hit og dit (ikke i ring rundt hundehuset) og kanskje leke med noen artsfrender. Jeg ser stor forskjell på hunder som bor alene ute i kjetting uten mulighet til å kunne være fysisk med andre av sin egen art utenom treninga VS de som får interagere med "likesinnede". Har du en hund som er aggressiv så sett den alene, men da regner jeg med den ikke fungerer optimalt i et spann heller.

Hver sin smak, men jeg kjenner at jeg heller hadde foretrukket hundegård vs ensomme hus med kjetting. Selv om hundene er arbeidsdyr så fortjener de å være en del av familien, og ikke bare fungere som et verktøy for mennesket. Men som sagt så er hundekjørere i Norge veldig flinke med hundene sine, selv om det også sikkert finnes unntak, slik det gjøres i alle "sporter" osv hvor man kan vinne ære og berømmelse..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Hvis vi skal holde oss til Iditarot først her; Jeg går ut fra at de fleste er enige i at dette er ekstremsport? Med kjennskap til hva mennesker er villige til å gjøre for ære og berømmelse ( de som eventuellt tviler har utvilsomt lite interesse av / adgang til media..) så sier det seg selv at noen får betale for denne æren.. Så lenge det er bare seg selv man utsetter for ymse belastninger; go ahead! , det gir jeg beng i. Å innbille seg at det ikke er mange 'lik langs veien' i en slik ekstrem 'sport' er i overkant naivt..og nå tenker jeg altså ikke bare på oppstallingen..

Sånn rent hypotetisk..hvis nå du og jeg dro rundt i hele landet og besøkte alle som hadde trekkhunder, hvor mange av disse hundene tror du har ett sånn noenlunde ok liv? 

Og la det være sagt, jeg snakker ikke om at hundene står utendørs store deler av døgnet. Spørsmålet er under HVA slags forhold de står ute.. Ingen får meg til å tro at en hund trives på to meter kjetting eller en frimerkestor hundegård, selv om den mot formodning skulle få hele to timer mosjon om dagen..

Skal man ha hund utendørs, så får man sette opp en skikkelig hundegård til dem og de skal ikke stå alene. Hunder er som kjent flokkdyr. Har man ikke mulighet til det, så får man satse på andre raser. 

Jeg har hatt lyst på hest i flere år. Jeg kunne skaffet meg hest og hatt den innenfor de minimumskrav som MT setter. Så hvorfor får jeg meg ikke bare hest da? Jeg har for det første ikke plass eller økonomi til mer enn en og bare der stopper det seg selv, hester er flokkdyr og det er ikke god dyrevelferd å la de stå på stall alene. 

Jeg er en av de som er ganske skeptisk til de lange løpene som de er i dag, og den ekstreme "sportifiseringen" som oppstår innenfor hundekjøring. Jeg er ikke i tvil om at det kan bidra til mindre pen behandling av hunder, og mindre optimale forhold for mange trekkhunder (samt at flere hunder avles til det ekstreme, og ikke kan kalles polarhunder lengre). Men jeg mener absolutt at det fremdeles er mange dyktige hundekjørere som setter dyrenes behov og velferd først. Disse ekstreme løpene er ikke i seg selv noe problem for godt trente, riktig fremavlede trekkhunder, men klart de kan ha negativ effekt på noens hundehold. Løpene skal gjennomføres på hundenes premisser, og når det ikke lenger blir gjort, så må det få reaksjoner. Det er nok hundekjørere som burde funnet seg noe annet å drive med, men det betyr da ikke at trekkhunder generelt ikke får rett behandling og trening? 

Jeg skal ikke spekulere i hvor mange som har det dårlig, og hvor mange som har det bra, men jeg tror man finner veldig mange trekkhunder som har det godt. Samtidig er det mange som ikke har det så bra, og det er jo derfor Mattilsynet har et økt fokus på dette, og skal besøke steder som har hunder boende ute. Et økt fokus på at utehunder skal ha det bra, er jeg veldig for! Det er ikke så vanskelig å legge til rette for at hunder som bor ute får et vel så godt liv som de som bor inne :)

Jeg har mine hunder i hundegårder selv, og kommer nok aldri til å gå over til kjettingbruk som oppstalling hjemme. Det ønsker jeg ikke i mitt hundehold. Når det er sagt tror jeg ikke at hunder som står bindt til kjetting hjemme, samtidig som de er i full trening (som ikkebærer lagt mer enn "2 timer mosjon om dagen"), trenger å ha det så ille. Jeg har trent hunder som hadde kjettingoppstalling, og de hundene hadde det absolutt ikke fælt. Det er ikke nødvendigvis sånn at kjetting = dårlig hundehold, selv om jeg nok foretrekker hundegårder så langt det lar seg gjøre. 

53 minutter siden, pippin skrev:

Restitusjon er såklart veldig viktig for slike topptrente hunder. Men jeg tror også at det å stå på kjetting med begrensede muligheter til å røre på seg, er direkte usunt. Joda de kan fint ligge i husene sine og slappe av, men jeg tror da virkelig at de også har lyst til å ta seg en liten løpetur, trave litt hit og dit (ikke i ring rundt hundehuset) og kanskje leke med noen artsfrender. Jeg ser stor forskjell på hunder som bor alene ute i kjetting uten mulighet til å kunne være fysisk med andre av sin egen art utenom treninga VS de som får interagere med "likesinnede". Har du en hund som er aggressiv så sett den alene, men da regner jeg med den ikke fungerer optimalt i et spann heller.

Hver sin smak, men jeg kjenner at jeg heller hadde foretrukket hundegård vs ensomme hus med kjetting. Selv om hundene er arbeidsdyr så fortjener de å være en del av familien, og ikke bare fungere som et verktøy for mennesket. Men som sagt så er hundekjørere i Norge veldig flinke med hundene sine, selv om det også sikkert finnes unntak, slik det gjøres i alle "sporter" osv hvor man kan vinne ære og berømmelse..

Mine hunder ligger stort sett i ro i hundegården de. Det er ikke vanlig at de løper rundt og styrer når de hviler. Løping og hergjing skjer i løpegården og på tur. Sånn sett hadde det ikke vært noe forskjell hos meg om jeg hadde hatt en kjetting og et hundehus eller en hundegård. Mine hunder står separate også, så null leking på dem. Det skjer igjen i kontrollerte forhold i løpegården. Likevel har mine hunder enorm glede av hverandre, selv om de ikke kan hergje i gårdene sine. Sånn som jeg har det her, er absolutt ikke unikt for oss. Det er ikke uvanlig at hunder slapper av i gårdene sine, og ikke springer bajas inni der. Får hundene mye mosjon ute, så er ikke behovet for å springe rundt i gården så veldig stort - akkurat som at hunder som er alene hjemme sover, og ikke nødvendigvis springer gal inne i huset.
Det er nok av hunder som trives best alene i en hundegård, uten at den nødvendigvis er aggressiv :) Men om det er andre hunder i andre gårder rundt, kommuniserer de mye med hverandre, og har likevel en sterk flokktilhørighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, QUEST skrev:

Hvis vi skal holde oss til Iditarot først her; Jeg går ut fra at de fleste er enige i at dette er ekstremsport? Med kjennskap til hva mennesker er villige til å gjøre for ære og berømmelse ( de som eventuellt tviler har utvilsomt lite interesse av / adgang til media..) så sier det seg selv at noen får betale for denne æren.. Så lenge det er bare seg selv man utsetter for ymse belastninger; go ahead! , det gir jeg beng i. Å innbille seg at det ikke er mange 'lik langs veien' i en slik ekstrem 'sport' er i overkant naivt..og nå tenker jeg altså ikke bare på oppstallingen..

Sånn rent hypotetisk..hvis nå du og jeg dro rundt i hele landet og besøkte alle som hadde trekkhunder, hvor mange av disse hundene tror du har ett sånn noenlunde ok liv? 

Og la det være sagt, jeg snakker ikke om at hundene står utendørs store deler av døgnet. Spørsmålet er under HVA slags forhold de står ute.. Ingen får meg til å tro at en hund trives på to meter kjetting eller en frimerkestor hundegård, selv om den mot formodning skulle få hele to timer mosjon om dagen..

Skal man ha hund utendørs, så får man sette opp en skikkelig hundegård til dem og de skal ikke stå alene. Hunder er som kjent flokkdyr. Har man ikke mulighet til det, så får man satse på andre raser. 

Jeg har hatt lyst på hest i flere år. Jeg kunne skaffet meg hest og hatt den innenfor de minimumskrav som MT setter. Så hvorfor får jeg meg ikke bare hest da? Jeg har for det første ikke plass eller økonomi til mer enn en og bare der stopper det seg selv, hester er flokkdyr og det er ikke god dyrevelferd å la de stå på stall alene. 

Er du i det hele tatt interessert i å høre hvordan hundehold vi som har huskyer ute har? Du stiller spørsmål ved hvordan forhold de lever under, men du er ikke interessert i å lære? Du snakker om langdistansehundeløp og tar samtidig som forutsetning at de bare trenes/aktiviseres maks to timer om dagen, det er ikke mulig. Du sammenligner det med å stå alene ute, de er da langt i fra alene. Du skal ikke se bort i fra at du kunne fått en ganske mye mer givende diskusjon hvis du enten viste hva du snakker om, eller var interessert i å høre hvordan et sånt hundehold faktisk er. Jeg har hatt huskyer både inne i leilighet og nå ute i hundegård. Jeg er ikke i tvil om hva hundene foretrekker og hva som er mest dyrevennlig ut i fra hvilke aktiviteter hundene mine er med på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snusmumrikk skrev:

Er du i det hele tatt interessert i å høre hvordan hundehold vi som har huskyer ute har? Du stiller spørsmål ved hvordan forhold de lever under, men du er ikke interessert i å lære? Du snakker om langdistansehundeløp og tar samtidig som forutsetning at de bare trenes/aktiviseres maks to timer om dagen, det er ikke mulig. Du sammenligner det med å stå alene ute, de er da langt i fra alene. Du skal ikke se bort i fra at du kunne fått en ganske mye mer givende diskusjon hvis du enten viste hva du snakker om, eller var interessert i å høre hvordan et sånt hundehold faktisk er. Jeg har hatt huskyer både inne i leilighet og nå ute i hundegård. Jeg er ikke i tvil om hva hundene foretrekker og hva som er mest dyrevennlig ut i fra hvilke aktiviteter hundene mine er med på...

Det er en smule enerverende at omtrent hver eneste gang negative ting i en eller annen gren/aktivitet blir tatt opp, så taes det straks opp som om man mener at ALLE som driver på med dette eller hint er skrekkelige mennesker.. Er det snakk om bedritent dyrehold i landbruket, så er det straks noen som er vonbrotne og tror at man mener at bønder, alle som en, er følelsesløse dyreplagere. Blir det snakk om utstillinger og det det kan medføre av dårlig dyrevelferd, ja da mener man garrantert at utstillere, alle som en er oppmerksomhetssjuke fjols, som driter i hundene.. Er man en smule kritisk til ubegrenset innvandring, ja da er man garantert både rasist og nazist! Tar man opp at det foregår kritikkverdige ting mht jakt, ja da er man helst en PETAtilhenger uten peiling på hva man snakker om.. Skulle man våge seg på å mene at bur ikke er greit, ja da kan man garantere at mange blir ekstra vonbrotne for den gang da , da King ble operert, så måtte han ligge i bur, så man skal altså ha seg frabedt at man mener at bur ikke er greit.. Jeg kunne fortsatt i det uendelige men det får holde. 

Jeg har IKKE påstått at alle som driver med hundekjøring har et bedritent hundehold. Jeg har derimot sagt og står for, at det er holdninger og hold i denne sporten som absolutt kan settes spørsmålstegn ved. Akkurat som i mange andre grener/aktiviteter. Når så mange reagerer sånn, så lurer jeg jo litt på hvorfor.. Føler man seg en smule truffet? 

Jeg har ikke kritisert at hunder bor ute,det  er under hvilke forhold de bor ute, jeg setter spørsmålstegn ved. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, QUEST skrev:

Det er en smule enerverende at omtrent hver eneste gang negative ting i en eller annen gren/aktivitet blir tatt opp, så taes det straks opp som om man mener at ALLE som driver på med dette eller hint er skrekkelige mennesker.. Er det snakk om bedritent dyrehold i landbruket, så er det straks noen som er vonbrotne og tror at man mener at bønder, alle som en, er følelsesløse dyreplagere. Blir det snakk om utstillinger og det det kan medføre av dårlig dyrevelferd, ja da mener man garrantert at utstillere, alle som en er oppmerksomhetssjuke fjols, som driter i hundene.. Er man en smule kritisk til ubegrenset innvandring, ja da er man garantert både rasist og nazist! Tar man opp at det foregår kritikkverdige ting mht jakt, ja da er man helst en PETAtilhenger uten peiling på hva man snakker om.. Skulle man våge seg på å mene at bur ikke er greit, ja da kan man garantere at mange blir ekstra vonbrotne for den gang da , da King ble operert, så måtte han ligge i bur, så man skal altså ha seg frabedt at man mener at bur ikke er greit.. Jeg kunne fortsatt i det uendelige men det får holde. 

Jeg har IKKE påstått at alle som driver med hundekjøring har et bedritent hundehold. Jeg har derimot sagt og står for, at det er holdninger og hold i denne sporten som absolutt kan settes spørsmålstegn ved. Akkurat som i mange andre grener/aktiviteter. Når så mange reagerer sånn, så lurer jeg jo litt på hvorfor.. Føler man seg en smule truffet? 

Jeg har ikke kritisert at hunder bor ute,det  er under hvilke forhold de bor ute, jeg setter spørsmålstegn ved. 

 

Jeg har aldri nekta for at det finnes hundekjørere som ikke tar seg godt nok av hundene sine. Det er mange som har en standard på hundeholdet jeg overhode ikke syns er grei. Men det du legger til grunn for kritikken er ikke sånn de fleste trekkhunder har det. De fleste trekkhunder bor ikke på kenneler med 300 andre hunder. De fleste trekkhunder blir ikke bare aktivisert i 2 timer og så står alene uten sosial omgang med folk og hunder resten av døgnet. De fleste huskyer er ikke lei seg for å bo ute og hadde hatt det bedre inne i stua som familiehund. Akkurat som det finnes familiehunder som ikke får det de bør ha for å ha et bra liv, finnes det huskyer som ikke har det bra og får det de trenger. Eller lydighetshunder. Eller agilityhunder som ofte blir pensjonert før de er 6 år gamle pga skader. Eller jakthunder osv. Poenget er at det ikke er alle hundekjørere som driver sånn. Normalen er ikke at hundene ikke har det bra. Og mye av det du kritiserer for er ikke riktig. Så jeg spør om du er interessert i å høre hvordan de fleste har hunder, trener hunder og hvordan hundene har det. Hvorfor de bor ute og hvordan de trenes. Eller har du bare bestemt deg så det ikke er noen vits i å bruke tid på det? 

Jeg føler meg ikke truffet, for det du beskriver er ikke mitt hundehold. Jeg var overlykkelig for hundene mine sin del når jeg fikk mulighet til å flytte til et sted hvor de kan bo mest ute fordi jeg mener de har det bedre nå enn da de bodde hele tiden inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden føler jeg man tar opp viktig kritikk rundt en hobby, sakte men sikkert føler andre som driver en sunn og fornuftig metode av denne hobbyen seg mer og mer vonbroten, og de drar seg selv inn i grumset og brått er det de som føler de må stå å beskytte noe som er dyreplageri og som de ikke driver med. Just... why? :icon_confused:

Det er viktig å kritisere der kritikk er verdig, og det er det i mye av turisme-basert trekkhundgreier. Fordi så fort det handler om inntekt, så handler det om optimalisering, og ikke mer om dyrevelferd, men pengeinntjening.

http://www.itromso.no/nyheter/article11480466.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Når jeg leser denne tråden føler jeg man tar opp viktig kritikk rundt en hobby, sakte men sikkert føler andre som driver en sunn og fornuftig metode av denne hobbyen seg mer og mer vonbroten, og de drar seg selv inn i grumset og brått er det de som føler de må stå å beskytte noe som er dyreplageri og som de ikke driver med. Just... why? :icon_confused:

Det er viktig å kritisere der kritikk er verdig, og det er det i mye av turisme-basert trekkhundgreier. Fordi så fort det handler om inntekt, så handler det om optimalisering, og ikke mer om dyrevelferd, men pengeinntjening.

http://www.itromso.no/nyheter/article11480466.ece

Ti timer i uka var utrolig lite! Stemmer i følgende: Hund er hund, i den forstand at de skal ha samme rettigheter hva gjelder utfoldelse, ernæring, le osv. Er absolutt ikke kategorisk, men at man gir hunden det hunden har behov for er da et minimum enten man har 1, 3 eller 30.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herrefred det er da ingen her som sier at ALLE trekkhunder har det dårlig? Eller har dårlige forhold med oppstallingen? Jeg (vi?) kritiserer måten enkelte har hundene sine oppstallet, eller hvordan de bruker hundene sine. Men folk "som driver med hundekjøring" ellers om har vært opptatt med dette på et eller annet tidspunkt, virker som de forsvarer det meste som foregår? Fordi man føler for å beskytte sporten og hold av 30 hunder? Så lenge hundene blir tatt godt vare på så er det jo likegyldig om man har 2 eller 30 stk. Og med 30 stk så kommer det mer arbeid med å vedlikeholde hundenes oppbaveringssted, samt å gi en hver hund det den trenger av interaksjon og mosjon. Og der er det ikke alltid at folk klarer å innfri.

Men vi er jo alle enige i at hunder, uansett rase og formål, skal ha optimale forhold? Og vi er jo alle enige i at det finnes ugress også i hundekjøring. Så får vi heller være litt uenige i hvordan oppstallinga burde forgå når disse hundene ikke blir brukt.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pippin skrev:

Men herrefred det er da ingen her som sier at ALLE trekkhunder har det dårlig? Eller har dårlige forhold med oppstallingen? Jeg (vi?) kritiserer måten enkelte har hundene sine oppstallet, eller hvordan de bruker hundene sine. Men folk "som driver med hundekjøring" ellers om har vært opptatt med dette på et eller annet tidspunkt, virker som de forsvarer det meste som foregår? Fordi man føler for å beskytte sporten og hold av 30 hunder? Så lenge hundene blir tatt godt vare på så er det jo likegyldig om man har 2 eller 30 stk. Og med 30 stk så kommer det mer arbeid med å vedlikeholde hundenes oppbaveringssted, samt å gi en hver hund det den trenger av interaksjon og mosjon. Og der er det ikke alltid at folk klarer å innfri.

Men vi er jo alle enige i at hunder, uansett rase og formål, skal ha optimale forhold? Og vi er jo alle enige i at det finnes ugress også i hundekjøring. Så får vi heller være litt uenige i hvordan oppstallinga burde forgå når disse hundene ikke blir brukt.

 

Nei just det..jeg kan ikke huske at noen i denne tråden har påstått at alle trekkhunder har det kjipt eller at alle driver på en uforsvarlig måte. Det er ASPEKTER ved denne sporten som blir kritisert. 

Så da undres jeg jo over den veldige trangen til å forsvare dette? Jeg har jo f.eks også miniatyrhunder og når noen kritiserer rasene eller måten mange blir behandlet/holdt på, så føler jeg absolutt ingen trang til å forsvare det. Heller tvert imot, jeg blir glad for at det er flere som ser hva som foregår og blir oppmerksomme på det. Jeg blir ikke snurt og føler behov for å forsvare bedritent hundehold. 

Men tilbake til oppstalling for å ta bare den delen . Det er altså greit å holde hund på kort kjetting, størsteparten av døgnet? Da går jeg ut fra at dere syns det er helt ok om jeg skulle skaffe meg f.eks et par golden, gå to timer skikkelig skogstur  med dem pr.dag og resten av tiden så kan de stå i bånd i gangen? De slipper jo tross alt å stå ute med hus som har muggen halm i bånn..

Det er jo ganske rolige hunder og de får jo selskap med hverandre, der ute i gangen.. Når det er ok vær, så binder jeg dem fast i trappa ute, så de får frisk luft også. Høres vel greit ut? Skal jeg være riktig grei, så setter jeg opp en minimal hundegård på tomta, så slipper de jo å stå i bånd.

Og så har vi antallet hunder.. Åpenbart har trekkhunder ikke samme behov for oppfølging som 'vanlige' hunder.. Hvis jeg sa at jeg hadde 20 -30 hunder hjemme,( nei, jeg har ikke det..) så tror jeg nok det hadde blitt reaksjoner ja..skal man dømme etter hva som har blitt sagt her på sonen når det har vært snakk om flerhundshold. Men det er altså helt innafor å ha 15 -30 trekkhunder hjemme, selv om det er bare en eller to i husholdningen.. Som attpåtil har jobb i tillegg. For såpass må man jo ha, skal man ha nok hunder å ta av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet for en hundekjører i min ungdom. Fordi jeg var hundeinteressert og skolelei, og han var i full jobb. Så jeg var hjemme og stelte bikkjene hans hele dagen, mens han var ute og tjente inn penger til hundeholdet sitt. Jeg tipper hverken han eller jeg var unike i så måte. Jeg veit at jeg ikke var det, jeg var ikke den første og ikke den siste kennelhjelpa han hadde. 

Han hadde noen i hundegårder og noen stående på kjetting. Samtlige av dem ble sluppet løse fra kjetting utenom trening også. De fikk mat to ganger om dagen. Jeg gikk en runde hver dag over alle hundene, fra nese til halespiss, og sjekket over tenner, øyne, klør, pels, i tillegg til å gi de litt individuell stell, kos og oppmerksomhet. Hvor mye var mest opp til hunden. På den runden sjekka jeg også over husene deres, at de var hele og at halmen var tørr. Var det våt halm eller for lite halm, fikk de mer. Jeg plukka møkk minst to ganger om dagen. Jeg gikk turer med en eller to av hundene. Jeg tok vare på valpene, hadde med meg de på turer ut av hundegården. Jeg kjørte trehjuling på grus og slede på snø. 

Han hadde 17 hunder, 12 AH'er med mye siberian bak seg, 3 reine siberians, en siberian/grønnlandshund-blanding og en collie. Collien ble ikke brukt til trekk, hun var gardsbikkje :P 2 av de var pensjonister på 14 og 12 år. Da er det igjen 14 kjørbare hunder, og de ble stort sett kjørt i et 6 spann og et 8 spann. 

Vi, eksen og jeg, hadde hver vår "valp" fra kullet som ble født der. De bodde ute fordi at når de var inne så slo de seg ikke ordentlig til ro. Etterhvert som de to ble til en, så prøvde vi å tvinge den ene som ble igjen til å være innehund, men han foretrakk å være ute. Han syns det varmt, så han lå ytterst i gangen mot utgangsdøra hele tiden når han måtte være inne - og han måtte være inne fordi jeg ikke syns at en hund skal stå ute alene hele tiden. Om det var så innmari mye bedre å tvinge han til å være inne, er jeg litt usikker på i dag. 

Ville jeg hatt belger eller pudler på samme måte som jeg hadde AH? Selvsagt ikke. Belger og puddel er ikke AH. Hadde jeg ville hatt hundehold som med alaska huskyen, hadde jeg fortsatt hatt alaska husky. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne beskriver hverdagen med trekkhunder ganske greit.

Vi jobber begge to, men bruker (stort sett hele) fritiden på hundene. Det er jo derfor vi har dem- fordi vi liker å drive med hund :)  Såklart (og dessverre) får ikke hver hund like mye oppmerksomhet som om vi bare hadde EN hund, men jeg tror likevel de får mer oppmerksomhet enn den gjennomsnittlige familiehunden, selv om det såklart kunne vært mer.

Jeg kunne forøvrig aldri tenkt meg å ha bare EN hund igjen noen gang, for når jeg ser hvor stor pris de setter på hverandre, så tenker jeg at det er bedre for dem å være to eller flere. Selv med annen rase. 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...