Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler


anonym2323
 Share

Recommended Posts

Må bare dele noe her som jeg lurer på.

Min venninne har en rottweiler tispe som er litt over 2år gammel. Mine foreldre har en rottweiler gutt på snart 2 år.  Begge to har god stamtavle og friske. Hun venninna mi har har hatt litt problemer med rottweiler tispen sin. Hun har vært ganske aggressiv imøte med andre hunder og litt vankelig hund med mye energi. Hun er ganske brolten og vill sier hun. 

Men så hadde hun levert rottweileren tilbake for en liten stund til kennelen hun er kjøpt ifra. Men hun kom fort tilbake igjen. Men så vil hun venninna mi låne hunden som foreldrene mine eiger ? hun påstår at hunden hennes blir roligere etter ett kul ? Stemmer dette ? Noen som har erfaring med dette ? Trur oppdretter hadde sagt noe om dette. Men hunden er røngta og alt det :) 

Men tenker kanskje at gemytte og lynne er arvelig ? Hva er best og gjøre ? 

Har selvfølgelig ikke så mye jeg skulle sagt :P Siden jeg bor ikke hjemme. Men viste dette ikke er bra, så skal jeg jammen gi beskjed :) 

kjempe takknemlig for gode svar :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund blir ikke nødvendigvis roligere av å ha hatt et kull. Gemytt avhenger også av arv og miljø, så det teller vel negativt at hunden hennes er "gal" uten at jeg ikke vet nøyaktig hva som blir lagt i det.

Jeg ville iallfall aldri ha lånt bort en av mine hunder til noen som ville avle på dette grunnlaget :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og nei! 

Nei, tisper blir ikke roligere av å få et valpekull. Tisper blir rolige når de får alderen på seg og riktig trening. På den annen side: skal man ha en rolig hund, så kjøper man seg kanskje ikke en rottis i første omgang. Og om eieren ikke har greid å trene hunden sin skikkelig, hvordan tror hun at hun skal kunne veilede valpekjøpere når de får problemer med valpene sine? For ja, adferd er arvelig, i høyeste grad. 

Dette er en skikkelig, skikkelig dårlig idé. 

  • Like 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det eneste hun oppnår med å avle på en "umulig" hund er en ganske stor sannsynlighet for å lage mange flere "umulige" hunder. Adferd er i stor grad arvelig. 

Om dette er et oppdragelsesproblem, så vil heller ikke et valpekull fikse det. Hun får bare masse ekstra jobb i tillegg til en krevende hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik raser får dårlig rykte, når folk uten kunnskap og erfaring skal ha et kull fordi hunden er så vakker, snill, eller vil roe seg når den får et kull, uten at de andre faktorene er til stede. En hund bør være både vakker (ift rasestandarden), frisk OG snill og grei før man kan vurdere å ha et kull på den.

Du kan jo tenke deg selv hvilken start på livet et valpekull med en kanskje litt ustabil mor vil få? Ikke et sted jeg ville kjøpt valp ihvertfall, men med en populær og tøff rase så får hun helt sikkert nok kjøpere som ikke er så nøye på det, eller kunnskapsrike nok...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri skrev:

Nei, nei og nei! 

Nei, tisper blir ikke roligere av å få et valpekull. Tisper blir rolige når de får alderen på seg og riktig trening. På den annen side: skal man ha en rolig hund, så kjøper man seg kanskje ikke en rottis i første omgang. Og om eieren ikke har greid å trene hunden sin skikkelig, hvordan tror hun at hun skal kunne veilede valpekjøpere når de får problemer med valpene sine? For ja, adferd er arvelig, i høyeste grad. 

Dette er en skikkelig, skikkelig dårlig idé. 

Ja, nei tviler sterkt på hun er flink med oppdragelse. Hun må sleppe hunden laust langt unna folk, for hun blir sint når folk f.eks kommer på besøk. Så rottweileren til mine foreldre er ikke i nærheten. Han kan bare uskjente for klappe. Nydelig gemytt på han! Men så går det rykter om der hun kjøper hundene av virker galne. Men kanskje den hunden ikke får ut nok energi. Rottweiler krever jo ekstremt mye trening for å trivas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tispe som er hennes søster. Hun var fra samme kennel.. Hun fikk en stor skade i foten så vi ikke kunne gjøre noe med. Det var enten og abotere vekk foten eller avlive, så vi måtte avlive i og med de trenger så mye aktivitet og. 

Men jeg ga henne skikkelig oppdragelse når hun levde og fikk lange turer hver dag. Men hun knurra på folk når dem gikk forbi . Viste hun var i buret så knurra hu på folk som gikk forbi. Å hu var agressiv uansett om jeg trente henne godt!

 

Men så har andre samme problemene med de hundene derifra  .. Kanskje det er en dårlig plass og kjøpe fra ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linni skrev:

Ja, nei tviler sterkt på hun er flink med oppdragelse. Hun må sleppe hunden laust langt unna folk, for hun blir sint når folk f.eks kommer på besøk. Så rottweileren til mine foreldre er ikke i nærheten. Han kan bare uskjente for klappe. Nydelig gemytt på han! Men så går det rykter om der hun kjøper hundene av virker galne. Men kanskje den hunden ikke får ut nok energi. Rottweiler krever jo ekstremt mye trening for å trivas.

Med tanke på at hun hadde fått råd om å ha valper på tispa for å få henne rolig, så vil jeg anta at oppdretterne overhodet ikke har peiling på hva de driver med heller... Rottiser trenger jo både hodebry og fysisk trening, så om hun ikke evner å gi hunden det, blir den fort vanskelig å håndtere. du kan jo foreslå for henne at hun går på kurs med hunden og lærer seg å trene henne. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siri skrev:

Med tanke på at hun hadde fått råd om å ha valper på tispa for å få henne rolig, så vil jeg anta at oppdretterne overhodet ikke har peiling på hva de driver med heller... Rottiser trenger jo både hodebry og fysisk trening, så om hun ikke evner å gi hunden det, blir den fort vanskelig å håndtere. du kan jo foreslå for henne at hun går på kurs med hunden og lærer seg å trene henne. 

Ja, men hun vil ikke gå på sånt fordi hun ikke har kontroll på hunden. Hunden blir så sint når den ser andre hunder, at hun ikke greier å holde henne..:/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linni skrev:

Ja, men hun vil ikke gå på sånt fordi hun ikke har kontroll på hunden. Hunden blir så sint når den ser andre hunder, at hun ikke greier å holde henne..:/ 

Men det er jo derfor hun skal gå på kurs - for å lære seg å kontrollere hunden. Også kan hun kanskje kjøpe ei grime å ha på hunden slik at det er lettere å holde henne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Linni said:

Jeg hadde en tispe som er hennes søster. Hun var fra samme kennel.. Hun fikk en stor skade i foten så vi ikke kunne gjøre noe med. Det var enten og abotere vekk foten eller avlive, så vi måtte avlive i og med de trenger så mye aktivitet og. 

Men jeg ga henne skikkelig oppdragelse når hun levde og fikk lange turer hver dag. Men hun knurra på folk når dem gikk forbi . Viste hun var i buret så knurra hu på folk som gikk forbi. Å hu var agressiv uansett om jeg trente henne godt!

 

Men så har andre samme problemene med de hundene derifra  .. Kanskje det er en dårlig plass og kjøpe fra ? 

Viss hunden selv ikke er begeistret for fremmede mennekser (og hundeaggressiv i tillegg) og man vet at den også hadde en søster som hadde samme problem så er det vell ganske logisk og tenke at dette her ikke er en hund som bør avles på, her er det jo rimelig tydelig at det ligger dårlig gemytt på linjene, ting som er uønsket og arvelig. Å avle på noe sånt er dårlig for rasen og ikke minst er det dårlig for de som ender opp med å kjøpe valp herfra og med stor sannsynlighet får med problemer på kjøpet lik de dere selv har opplevd. Det er ikke gøy å få noe sånt, det er ikke gøy å leve med og det er ikke gøy å evt måtte ta beslutning om avlive e.l. senere. Det er ikke ok å avle på. Å det er heller ikke sånn at det å ha kull endrer en usikker og uoppdragen hund til det bedre.. 

10 hours ago, Linni said:

Ja, men hun vil ikke gå på sånt fordi hun ikke har kontroll på hunden. Hunden blir så sint når den ser andre hunder, at hun ikke greier å holde henne..:/ 

Mange kurs har ute bare en og en hund i gangen så hver enkelt kan få jobbe med sitt i fred. Evt så fikser de jo hunder til passeringstrening osv, men de sørger nok først for at situasjonen og hunden er under kontroll, så lenge søsteren din er ærlig om hva som er problemet. Også finnes det jo hjelpemidler så hunden lettere kan kontrolleres. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå kurs med en aggressiv hund er ikke lengre noe særlig problem, det finnes flere og flere dyktige aktører som legger opp kurs og trening etter ens behov. Så lenge man er ærlig til kursleder og gir dem beskjed på forhånd slik at de kan tilrettelegge, så er det alltids en løsning :) 

Men nei, dette er ikke en hund å avle på, slett ikke med den unnskyldning at det visstnok skal gjøre hunden roligere. Et valpekull er en enorm fysisk og psykisk påstrengelse med mye hormonforandringer, om en hund ikke takler en hverdag uten problemer, hvordan skal den da kunne sikre en god start for sine små? Gemytt er like arvelig som helse. Stress under drektighet og laktasjon kjører i gang stressprosesser hos valpene som kan gi spor for resten av livet. 

Det som slår meg mest med tanker om å avle på en slik hund; ønsker man virkelig at valpekjøpere skal sitte med samme type hund som sin mor? Hvem kommer da til å få snakk om å ha produsert dårlige valper (som jo også deres oppdretters seriøsitet nevnes ovenfor her)?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Å gå kurs med en aggressiv hund er ikke lengre noe særlig problem, det finnes flere og flere dyktige aktører som legger opp kurs og trening etter ens behov. Så lenge man er ærlig til kursleder og gir dem beskjed på forhånd slik at de kan tilrettelegge, så er det alltids en løsning :) 

Men nei, dette er ikke en hund å avle på, slett ikke med den unnskyldning at det visstnok skal gjøre hunden roligere. Et valpekull er en enorm fysisk og psykisk påstrengelse med mye hormonforandringer, om en hund ikke takler en hverdag uten problemer, hvordan skal den da kunne sikre en god start for sine små? Gemytt er like arvelig som helse. Stress under drektighet og laktasjon kjører i gang stressprosesser hos valpene som kan gi spor for resten av livet. 

Det som slår meg mest med tanker om å avle på en slik hund; ønsker man virkelig at valpekjøpere skal sitte med samme type hund som sin mor? Hvem kommer da til å få snakk om å ha produsert dårlige valper (som jo også deres oppdretters seriøsitet nevnes ovenfor her)?

Ja heilt enige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...