Gå til innhold
Hundesonen.no

Eurasier


Aea
 Share

Recommended Posts

Jeg støtter Woola. Eurasier er ikke rasen jeg anser som verken førermyk, førerorientert eller lettlært. Da jeg var figurant på MH for Eurasierklubben for en del år siden, så var også de fleste også skuddberørte eller redde. Dessverre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er/har vært litt ruskete gemytt på dem, selv om jeg kjenner et par veldig fine også. Men samarbeidsvillige og førerorienterte står vel nederst på lista deres tror jeg. Om det er der i det hele tatt.

Fin tur- og kosekompis tenker jeg, men ikke noe du kan regne med å ha løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jaktlykke skrev:

Har de litt rart kroppsspråk?  Storm får noia når han ser en slik på 50 meters hold.  Har aldri hatt nærkontakt med rasen annet enn å løpe i samme ring på ringtrening for flere år siden.  Men han får fnatt når han ser en slik bikkje.

Jeg har merket det samme med Willy... Han er jo normalt en grei og ukomplisert hannhund og starter aldri bråk, men hver gang han ser en eurasier så merker jeg at han stivner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være brutalt ærlig: Jeg synes eurasiere er noe av det mest lumske og ustabile jeg veit om i hundeverden. Både egen erfaring, hva folk forteller om dem og hvordan jeg ser andre bikkjer reagere på dem (ikke ulikt hvordan noen reagerer på shibaer, fordi mange er veldig stive og vanskelige å lese i møtet med andre, med unntak av ståører og krøllhalen de ikke kan noe for). Hver eneste gang jeg ser en eurasier med normal respons og litt liv, så blir jeg glad, på samme måte som hvis jeg ser folk får til noe med dem, for da tenker jeg at det er håp. 

Hvis ønsket er en lærevillig spisshund, så ville jeg heller sett på lapsk vallhund. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jaktlykke skrev:

Har de litt rart kroppsspråk?  Storm får noia når han ser en slik på 50 meters hold.  Har aldri hatt nærkontakt med rasen annet enn å løpe i samme ring på ringtrening for flere år siden.  Men han får fnatt når han ser en slik bikkje.

Interessant at du sier det, jeg har en venninnen med stabij - verdens triveligste hund forøvrig - som også klikker i vinkel når vi er på trening sammen med eurasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Interessant at du sier det, jeg har en venninnen med stabij - verdens triveligste hund forøvrig - som også klikker i vinkel når vi er på trening sammen med eurasier.

Det var på en måte godt å høre - at det ikke er Storm som er totalt på viddene.  Vi kan være i samme ring som allslags hunder, men er det en eurasier i nærheten så blir han helt vill i nikkersen.  Og ikke på en god måte - akkurat som han får panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eurasier :) Førermyk - kommer an på hva du mener med det. Min er i alle fall myk! Han syns det er kjipt om andre sier "NEI!" til sine hunder, og det kunne aldri ramla meg inn å si det selv. Holder han på å gå ut i veien foran en bil, sier jeg heller "du?" så stopper han. Han tåler dårlig å feiles, så jeg legger opp treninga sånn at han får mest mulig mestring og belønnes mest mulig for å ta initiativ og prøve ting.

Førerorientert - de er veldig opptatte av familien sin! Men de gir F i hva du vil. Så du må få det du vil til å bli det de vil.

Lettlært - kommer vel an på hva du sammenligner med, men alle hunder vil jo lære med rett belønning. Han slår meg likevel ikke som spesielt lettlært! Til hans forsvar brukte vi lokking for å lære det meste til han var sånn tre år, så å skulle shape noe etter det ble vanskelig.

Samarbeidsvillig - her kommer det også an på hva du har som belønning!

Kommenterer litt av det andre sier her også :) Mer liv i en sofapute: Altså, da er det godt mulig det er noe mer enn bare hunden som er problemet. Det skal litt til å finne noe som motiverer en eurasier, men når du finner noe de vil jobbe for, gjør de det. Det er bare det at de fleste blir kjøpt av folk som vil ha en enkel hund som ikke trenger stort, og da får man en haug understimulerte sofahunder som er "klovnete" og "skuespillere" og "trassige" når de egentlig bare vil ha noe å gjøre. Og når en sånn hund tas med ut på treningsbana og vet at det beste eieren har å komme med er mas, gnål og en tørr frolic, ja da gidder de ikke. Jeg har jobba mye med å lære ham å mase på meg om å få trene, i stedet for at jeg skal gnåle på ham, og det gjør stor forskjell. Jackpotbelønninger, utvikling av lek og kunne bruke f.eks. agilityhindre eller snusing som belønning er andre ting som har hjulpet veldig. 

Det er definitivt mye mer liv i ham enn en sofapute :)

Ruskete gemytt - ja! De sliter med usikkerhet, nerver, miljøberørthet, lydberørthet og aller mest sliter de med eurasiermiljøet som syns at "de skal være reserverte" så da er det greit at de er redde. Men det er nok likevel er god del bedre enn det var, og det er mange fine individer også. Likevel er det altfor få som tenker mye på mentalitet når de avler.

Ikke mulig å ha løs: Joda. De bryr seg ikke om folk, går ikke bort til folk på turveier så jeg går gjerne i ti meter line. Han bryr seg ikke om sykler, rulleski, skateboard, unger på sparkesykkel osv osv, så jeg kan bare slappe av mens alle suser forbi. I skogen er han enkel å ha løs, for han har lite jaktinstinkt, følger ikke vilt langt avgårde, kommer fort tilbake og går aldri langt. Det er ganske typisk oppførsel for rasen, de fleste har liten radius og lite jaktinstinkt, selv om en del tar mus og sånt. Han har jaktinstinkt, da, han er jo en hund. Han jager gjerne rev eller rådyr om han får mulighet til det, men etter max et par hundre meter kommer han igjen.

Pinglete pyser som ikke tåler berøring: Ja, en god del er redde håndtering av f.eks. dommere og må holdes fast på utstilling. Ikke like ille som i chow chow-ringen, men absolutt ikke bra. De fleste eiere virker også å ha lite forståelse for flooding og gjør ting verre, så hundene går på utstilling etter utstilling og har det kjipt. Vi jobbet med håndtering fra han var valp, og bruker positiv forsterkning, så han står stille og syns det er greit med håndtering av utstillingsdommere og har null problem med tilgjengelighet/berøringsøvelsen i LP/rally.

Rart kroppsspråk: De jeg kjenner, er flinke til å bruke dempende signaler. Det er min også, men likevel blir andre fort aggressive/redde av ham. Jeg tror det kan være fordi de ser så annerledes ut, de har halen opp og ørene fram og ser kanskje sinte ut. 

Jeg er den første til å fraråde folk å kjøpe rasen, for jeg syns det er trist at det er så lite fokus på mentalitet og så mye fokus på at dette er hunder som trenger ca like lite som de hundene du kjøper på IKEA. Det er mange som omplasserer eurasieren sin i 2-års-alderen, når de skjønner at det faktisk var en hund, med behov, de kjøpte seg. 

Men de eurasierne som ikke blir misforstått, som får noe å gjøre og hvor eieren tar seg tid til å forstå hva som motiverer dem, de kan bli fine treningspartnere og allroundere.

Det største problemet for meg, er at han ikke orker så lange økter eller så mange dager trening i uka, så det blir korte økter og færre enn jeg gjerne skulle hatt. 

Men maken til fin fyr, altså :wub:

 

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thea skrev:

Mer liv i en sofapute: Altså, da er det godt mulig det er noe mer enn bare hunden som er problemet. Det skal litt til å finne noe som motiverer en eurasier, men når du finner noe de vil jobbe for, gjør de det. Det er bare det at de fleste blir kjøpt av folk som vil ha en enkel hund som ikke trenger stort, og da får man en haug understimulerte sofahunder som er "klovnete" og "skuespillere" og "trassige" når de egentlig bare vil ha noe å gjøre. Og når en sånn hund tas med ut på treningsbana og vet at det beste eieren har å komme med er mas, gnål og en tørr frolic, ja da gidder de ikke.

Tror ikke det er tilfelle med den jeg kjenner i hvert fall. Eieren (som har lang erfaring med hund) har andre raser også, og der er det "noen hjemme" for å si det sånn :P Men nå begrenser jo min erfaring seg til det ene individet, så jeg skal på ingen måte kategorisk påstå at rasen er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jaktlykke skrev:

Har de litt rart kroppsspråk?  Storm får noia når han ser en slik på 50 meters hold.  Har aldri hatt nærkontakt med rasen annet enn å løpe i samme ring på ringtrening for flere år siden.  Men han får fnatt når han ser en slik bikkje.

Mine hater dem, og det er gjensidig og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Wilhelmina said:

Tror ikke det er tilfelle med den jeg kjenner i hvert fall. Eieren (som har lang erfaring med hund) har andre raser også, og der er det "noen hjemme" for å si det sånn :P Men nå begrenser jo min erfaring seg til det ene individet, så jeg skal på ingen måte kategorisk påstå at rasen er sånn.

Nei, kan godt være det individet er "ødelagt", det vet jeg ingenting om. Men jeg vet at jeg fint skulle klart å få min hund til å virke sofapute-aktig også, om jeg hadde brukt en del av de metodene jeg har fått beskjed om å bruke på forskjellige kurs. 

Positiv forsterkning, Control Unleashed-metoder, få repetisjoner og ALDRI bruke noen form for positiv straff er det som får ham motivert, i alle fall. 

Hele rasen er hvert fall ikke sofapute om de får lov å være noe annet. Kommer på seks eurasiere som har vært på pallen i det siste :) Men du får jo ikke samme fart og intensitet som hos en bc, da :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thea skrev:

Nei, kan godt være det individet er "ødelagt", det vet jeg ingenting om. Men jeg vet at jeg fint skulle klart å få min hund til å virke sofapute-aktig også, om jeg hadde brukt en del av de metodene jeg har fått beskjed om å bruke på forskjellige kurs. 

Positiv forsterkning, Control Unleashed-metoder, få repetisjoner og ALDRI bruke noen form for positiv straff er det som får ham motivert, i alle fall. 

Jeg vet ikke om du insinuerer at vi bruker straffebaserte metoder i treningsgruppa, men det gjør vi altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Jeg vet ikke om du insinuerer at vi bruker straffebaserte metoder i treningsgruppa, men det gjør vi altså ikke.

Det var ikke meningen å fornærme noen! Mente bare at det er mye jeg har fått forslag om å gjøre på kurs, som jeg også forsøkte, som ikke fungerer på en hund som ham. Det var ting som å la ham prøve igjen og igjen når kriteriene ikke er lave nok til at han kan få mestring, bruke feilsignal, ignorere ham når han var klar til å trene for å "få ham ekstra motivert", dra ham med meg videre når han sakker etter i fvf, eller binde ham fast i et gjerde og gå en del meter unna. De siste ble jo da positiv straff, som fungerer veldig dårlig på ham. Det med gjerdet ble positiv straff for ham, siden han ikke fikk beskjed om at jeg gikk. Når jeg "jukset" og ga ham beskjed selv om kurslederen sa vi ikke skulle gjøre det, ble det derimot en situasjon han taklet. Det jeg egentlig ville fram til er at man ofte må tenke noen runder til for å finne noe som motiverer en eurasier, for der andre hunder tåler å f.eks. feiles, at man har litt feil kriterier eller tåler å bli litt frustrert uten å gi opp, vil en eurasier generelt tenke "nei men så **** you da, da finner jeg på noe annet".

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
17 minutter siden, Thea skrev:

Det var ikke meningen å fornærme noen! Mente bare at det er mye jeg har fått forslag om å gjøre på kurs, som jeg også forsøkte, som ikke fungerer på en hund som ham. Det var ting som å la ham prøve igjen og igjen når kriteriene ikke er lave nok til at han kan få mestring, bruke feilsignal, ignorere ham når han var klar til å trene for å "få ham ekstra motivert", dra ham med meg videre når han sakker etter i fvf, eller binde ham fast i et gjerde og gå en del meter unna. De siste ble jo da positiv straff, som fungerer veldig dårlig på ham. Det med gjerdet ble positiv straff for ham, siden han ikke fikk beskjed om at jeg gikk. Når jeg "jukset" og ga ham beskjed selv om kurslederen sa vi ikke skulle gjøre det, ble det derimot en situasjon han taklet. Det jeg egentlig ville fram til er at man ofte må tenke noen runder til for å finne noe som motiverer en eurasier, for der andre hunder tåler å f.eks. feiles, at man har litt feil kriterier eller tåler å bli litt frustrert uten å gi opp, vil en eurasier generelt tenke "nei men så **** you da, da finner jeg på noe annet".

Alle hunder kan jo trenes med mye motivasjon og tilpassede metoder og treningsmengde. Men alt du forteller er jo bare en bekreftelse på at de er lite førerorienterte, samarbeidsvillige og lettlærte. Jeg kjente en eurasier som var i elite i lydighet. Men hun var ikke på noen måte hverken førerorientert, samarbeidsvillig eller lettlært. Ikke spesielt lett å motivere heller. Men hun hadde en eier som tilpasset treninga og trente ekstremt mye. De fleste eiere ville antagelig aldri klart det med hverken det individet eller andre av samme rase. God ble hun aldri, hun var for ustabil i motivasjon og energi. Men det går jo selvfølgelig å trene dem. Eieren vil dog aldri ha en eurasier igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk said:

Alle hunder kan jo trenes med mye motivasjon og tilpassede metoder og treningsmengde. Men alt du forteller er jo bare en bekreftelse på at de er lite førerorienterte, samarbeidsvillige og lettlærte. Jeg kjente en eurasier som var i elite i lydighet. Men hun var ikke på noen måte hverken førerorientert, samarbeidsvillig eller lettlært. Ikke spesielt lett å motivere heller. Men hun hadde en eier som tilpasset treninga og trente ekstremt mye. De fleste eiere ville antagelig aldri klart det med hverken det individet eller andre av samme rase. God ble hun aldri, hun var for ustabil i motivasjon og energi. Men det går jo selvfølgelig å trene dem. Eieren vil dog aldri ha en eurasier igjen.

Ja, det sa jeg også i det første innlegget mitt her :) De er ikke lette å motivere, de gir F i hva du vil og de er ikke spesielt lettlærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant at så mange med ulike raser selv, sier at deres hunder reagerer på eurasiere. Rasen fremstår jo ikke ( for meg i alle fall) som en rase som det skulle være spesiellt vanskelig å lese. Det finnes jo mange andre raser som er adskillig dårligere stelt, i så måte. Da kan man jo virkelig undre på HVA er det andre hunder reagerer på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, QUEST skrev:

Veldig interessant at så mange med ulike raser selv, sier at deres hunder reagerer på eurasiere. Rasen fremstår jo ikke ( for meg i alle fall) som en rase som det skulle være spesiellt vanskelig å lese. Det finnes jo mange andre raser som er adskillig dårligere stelt, i så måte. Da kan man jo virkelig undre på HVA er det andre hunder reagerer på? 

En provoserende framtoning med halen mellom øra og øra rett fram - stirrende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...