Gå til innhold
Hundesonen.no

Pris på hund i Danmark


Alphafru
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi skal kjøpe valp fra Danmark og prisen er satt til 15 000 DKK. 

Har regnet litt på valutakalkulator og dette tilsvarer altså 19 000 NOK. Spørsmålet mitt er da om noen vet om vi faktisk må betale 19 000kr eller om vi betaler 15 000? Dersom vi benytter bank overføring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du må betale 15 tusen danske, altså omtrent 19 tusen norske. Det er jo ikke oppdretters 'feil' at det er stor forskjell på valutaene. :) Du er klar over at du høyst sannsynlig må betale toll også på hvalpen? 

Ah, nå ser jeg at det egentlig ikke det er det du spør etter. Ja, hvis du benytter bak eller Paypal, så må du betale 15 000,- danske altså igjen ca. 19 000,- pluss gebyrer, som varierer noe fra bank til bank. 

Jeg innbiller meg at toll er ca 25% av kjøpesummen men det er mulig jeg husker feil. Her er det helt sikkert noen andre her inne, som kan gi deg korrekt svar :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg vil tro du må betale 15 tusen danske, altså omtrent 19 tusen norske. Det er jo ikke oppdretters 'feil' at det er stor forskjell på valutaene. :) Du er klar over at du høyst sannsynlig må betale toll også på hvalpen? 

Er selvsagt klar over at MVA må betales i tollen ja så det har vi regnet med! Vi ble bare fryktelig usikre på hvordan det ble i forhold til betalingen i og med at kroneverdien i Danmark er en liten slant annerledes enn her i Norge ☺️ 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tro at du legger inn overføringen i danske kroner, jeg har i alle fall brukt lokal valuta hver gang jeg har betalt noe til utlandet. Beløpet som trekkes fra konto vil naturligvis være etter omregnet valutakurs, altså ca. 19.000,- uansett hvilken måte du velger å gjøre det på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, Ozzy said:

Spørs jo hvilken rase det er da, er det en pomme eller EB så koster jo de fort 25.000nok

Ja, det er jo klart - men generelt så ligger de jo lavere i pris. Belger tror jeg koster rundt 10000 i Danmark - og mellom 14 og 16 her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper denne tråden dreier seg om en cavalier, og at dette er grunnen til den relativt høye prisen:

danskcav.jpg

Dette er en tilfeldig valgt avlshund fra den danske valpeformidlingen, og alle seriøse oppdrettere i Danmark tester like grundig. Man skal lete lenge for å finne noe tilsvarende her i landet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg tipper denne tråden dreier seg om en cavalier, og at dette er grunnen til den relativt høye prisen:

danskcav.jpg

Dette er en tilfeldig valgt avlshund fra den danske valpeformidlingen, og alle seriøse oppdrettere i Danmark tester like grundig. Man skal lete lenge for å finne noe tilsvarende her i landet.

Stemmer at det er en cavalier, men har fått tilbakemelding fra oppdretter om at prisen havner på 12 000 DKK for selve valpen, men siden den ikke kan krysse grensa før fylte 3mnd så skal oppdretter ha kompensasjon for å holde valpen inntil den er reiseklar, og det havner på 3000DKK. Så da er plutselig prisen oppe i 15 000 DKK, altså 19 000 NOK. Og det mener jeg absolutt det er verdt for å få en frisk hund fra seriøse oppdrettere! ☺️ 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alphafru skrev:

Stemmer at det er en cavalier, men har fått tilbakemelding fra oppdretter om at prisen havner på 12 000 DKK for selve valpen, men siden den ikke kan krysse grensa før fylte 3mnd så skal oppdretter ha kompensasjon for å holde valpen inntil den er reiseklar, og det havner på 3000DKK. Så da er plutselig prisen oppe i 15 000 DKK, altså 19 000 NOK. Og det mener jeg absolutt det er verdt for å få en frisk hund fra seriøse oppdrettere! ☺️ 

Helt enig i at det er verdt å betale mer for en forhåpentligvis frisk hund, særdeles i en så utsatt rase. Men når det er sagt, så må jeg få lov å si at jeg syns 3000,- var ganske drøyt for en ekstra måned.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, QUEST skrev:

Helt enig i at det er verdt å betale mer for en forhåpentligvis frisk hund, særdeles i en så utsatt rase. Men når det er sagt, så må jeg få lov å si at jeg syns 3000,- var ganske drøyt for en ekstra måned.. 

Det er nok noe med det at oppdretter da må stå for alt av vaksiner inkludert rabiesvaksine som den skal få når den er 12 uker. Hadde vi fått den etter 8 uker så måtte vi jo ha betalt dette selv ☺️ 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Alphafru skrev:

Det er nok noe med det at oppdretter da må stå for alt av vaksiner inkludert rabiesvaksine som den skal få når den er 12 uker. Hadde vi fått den etter 8 uker så måtte vi jo ha betalt dette selv ☺️ 

Ja off kårs :ahappy: Det burde jeg ha tenkt på, da blir det jo noe helt annet :) Lykke til med ny hund forresten :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen kan jo ikke krysse grensen før den er nærmere fire måneder, eller nærmere bestemt 15 uker pga rabiesvaksine(12 uker ved vaksine + 21 dager før den kan reise etter vaksinen er satt). Dvs at oppdretter må beholde valper 7 ekstra uker, nesten dobbelt så lenge som de andre valpene. Sånn med tanke på pris.

Jeg betalte littegranne mer enn vanlig valpepris da jeg kjøpte valp fra Danmark. Oppdretter beholdt jo valpen som sagt syv uker ekstra, men tillegget i prisen var først og fremst for å dekke rabiesvaksine, ormekur hos veterinær før reise, i tillegg til at valpen fikk den vanlige vaksinen(+leptospirosevaksine) ved 12 uker. Ja, og så kjøpte oppdretter flykasse til meg. Så oppdretter tjente ikke akkurat fett på å beholde valpen de ekstra ukene. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Jeg tipper denne tråden dreier seg om en cavalier, og at dette er grunnen til den relativt høye prisen:

danskcav.jpg

Dette er en tilfeldig valgt avlshund fra den danske valpeformidlingen, og alle seriøse oppdrettere i Danmark tester like grundig. Man skal lete lenge for å finne noe tilsvarende her i landet.

Det er vel ikke så mye annerledes det, i forhold til en typisk bruksrase som blir røntget for HD/AD og noen også rygg, øyelyst fra valp og hvert år eller før hvert kull, mentaltestet, DNA-testet for de vanligste sykdommene, og i tillegg merittert gjerne både i hundesport og eksteriør... Min rase koster omtrent det samme i Danmark og her (15.000, mulig noen har gått opp, jeg finner bare veiledende pris hver gang jeg har kull). Min snart 9 år gamle danske import kostet det samme den gangen, men det var morlivsimport, der eier av foreldrene skulle ha halvparten av alle inntekter (og nei, de betalte ikke utgifter, siden min oppdretter leaset tispa). I ettertid tok hun noe mindre for kullene sine, men økte til 15.000 som standard nå i år, ettersom de fleste andre tok det. Sverige tror jeg kanskje ligger lavere i pris, men der er også markedet mye, mye større  (samme gjelder for sheltie i Sverige). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Caroline skrev:

Det er vel ikke så mye annerledes det, i forhold til en typisk bruksrase som blir røntget for HD/AD og noen også rygg, øyelyst fra valp og hvert år eller før hvert kull, mentaltestet, DNA-testet for de vanligste sykdommene, og i tillegg meritter

Det som er mest annerledes er vel MR, som i hvert fall her i landet koster en middels månedslønn per hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Det som er mest annerledes er vel MR, som i hvert fall her i landet koster en middels månedslønn per hund.

Men hvis det er en engangsundersøkelse, ser jeg ikke noen sammenheng i at det skal øke prisen på valpene... Tror jeg har brukt en halv middels årslønn per hund i meritter, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Caroline skrev:

Men hvis det er en engangsundersøkelse, ser jeg ikke noen sammenheng i at det skal øke prisen på valpene... Tror jeg har brukt en halv middels årslønn per hund i meritter, liksom.

Poenget er jo at det er svært få her i landet som gjør disse undersøkelsene, og dermed sparer 18.000,- per hund. Noen blir jo forkastet som avlshund også pga. testresultat. Det skal ganske mange kull med samme hund til før danskene har "tjent det inn", og det unngår man helst på en rase som sliter litt med innavl.

red: nå viser det seg jo at TS har lagt til 3000,- på valpeprisen, dermed er det jo i praksis omtrent ingen relevant prisforskjell på valper i Norge og Danmark

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...