Gå til innhold
Hundesonen.no

Er FCI for ukritisk til egen publisering?


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

I dag dukket denne opp på FCI sine sider:

22498888_10159471132720072_9180367021128

Den linker da til denne, noe unyanserte (i mine øyner) artikkelen. 

Da har FCI publisert på siden sin at man bør boikotte en hver for for trekkhund arrangement. FCI president Santiago har også tidligere gått ut, og signer som president, for å gå god for denne siden som da heter "Stop Dog Cruelty"

"As the President of an International Federation, I am proud to sponsor this new blog: STOP DOG CRUELTY.

Just one week before the Yulin Festival, we all need to be proactive and move on with an awareness campaign. We have to remain sensitive to the animal cause.

At the Yulin festival in China this year, thousands of dogs and cats will be cruelly killed and used for food. The thought of killing, cooking, and eating dogs and cats is unimaginable to most of us because they’re our family members and our best friends. We can imagine their fear when they’re caged with other dogs and the agony that follows when they’re bludgeoned or even skinned alive before being turned into pieces of meat.

The future of animal welfare in China depends on a change of attitude in the country.

I really hope you can all, in the near future, share all the content from this blog to STOP DOG CRUELTY in our world. I believe that all together, we can change consciences!


Rafael DE SANTIAGO
President of FCI - Federation Cynologique Internationale"

 

Og mye er vi selvsagt enig i alle sammen. Men kan virkelig FCI slenge ut slikt uten noen gjennomgang i noe styre? Ingen saksgang. Og Santiago signerer privat med seg selv som FCI president. Representerer man da ikke FCI som internasjonal paraply organisasjon? 

Er dette en måte å dekke over for alt annet som er i vinden og kaste seg over en av de større sportene som ikke faller under FCI som organisasjon? Hva blir neste? Gjeting? Agility? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg! Men hvordan kan FCI ukritisk poste slikt? Og siden artikkelen er skrevet av en av de som grunnla PETA, så klarer jeg ikke se at det er noen nyanser. De klarer gang på gang komme med påstander med null dokumentasjon og hold. 

Skal man nå stoppe alle "dog-sledding operation"? Barmark? Nordisk stil? 

Eller er dette en måte å skifte fokus bort fra utstilling? Helsemessige feilene som trengs taes tak i der og annet innen raseavl? Ta ett tak i den sporten som består av "minst" rasehunder som er veldig synlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Helt enig med deg! Men hvordan kan FCI ukritisk poste slikt? Og siden artikkelen er skrevet av en av de som grunnla PETA, så klarer jeg ikke se at det er noen nyanser. De klarer gang på gang komme med påstander med null dokumentasjon og hold. 

Skal man nå stoppe alle "dog-sledding operation"? Barmark? Nordisk stil? 

Eller er dette en måte å skifte fokus bort fra utstilling? Helsemessige feilene som trengs taes tak i der og annet innen raseavl? Ta ett tak i den sporten som består av "minst" rasehunder som er veldig synlig? 

Ja, gud forby at bikkjer rører på seg :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

Har de insett att de ännu en gång gjort bort sig och tagit bort inlägget eller är det bara jag som är blind?
Kan nämligen inte finna det på deras sida...

De har tatt det bort og ingen forklaring. Så tydeligvis ikke hacket.

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

Er dette samme fyren som var involvert i premieringen av de syltynne myndene på utstilling i Kina eller Russland eller hvor det nå var hen?

Jupp... Russland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, yurij said:

Spørsmål fordi jeg ikke har peiling:) : Får FCI noenting utav disse langdistanseløpene? 

Nei
Det er ingen LD løp så vidt jeg vet som går i noen som helst tilknytning til hverken FCI eller nasjonale kennelklubber utover at noen land bruker de som prøver for trekkhunder. 
Løpene er stort sett arrangert gjennom helt andre organisasjoner enn de tilknyttet kennelklubbene. 
Og selv de som er arrangert av nasjonale raseklubber har sjelden noen direkte tilknytning til den nasjonale kennelklubben, og ingen overhodet til FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Nei
Det er ingen LD løp så vidt jeg vet som går i noen som helst tilknytning til hverken FCI eller nasjonale kennelklubber utover at noen land bruker de som prøver for trekkhunder. 
Løpene er stort sett arrangert gjennom helt andre organisasjoner enn de tilknyttet kennelklubbene. 
Og selv de som er arrangert av nasjonale raseklubber har sjelden noen direkte tilknytning til den nasjonale kennelklubben, og ingen overhodet til FCI.

Ok, så det KAN være grunn nok antakelig ... (?) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om ikke hundekjørere med renrasa hunder har papirmølleorganisasjonene litt oppi halsen, så får de det i hvertfall nå..

FCI har ikke eget regelverk for trekkhundprøver, det er ulike regler i ulike land. Det finnes en "trekkhundgruppe" i FCI, men den består visstnok mest av folk som driver mest med utstilling og som synes fullført 5 km barmark er en god nok test. og som vil utelukke deltagelse med løpetidstisper osv osv osv. Så enkelt som mulig mao. Og da passer det nok fint å ha med en link om hvor fryktelig iditarod er.  (men man skal ikke skjære alle over samme kam da, det sitter folk med god kompetanse på trekkhunder i den gruppa også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble veldig politisk for meg. Hvem som sier/skriver hva nå, er det egentlig så forbanna viktig? Burde ikke fokus være på hva som faktisk er realiteten når det kommer til Iditarod? Hvis det bare er et snev at sannhet i den artikkelen, og det tror jeg at det er, all sannsynlighet tilsier at skader og akutt sykdom er en logisk følge av en slik kraftanstrengelse, så burde det virkelig tas tak i. At hunder lever slik det beskrives i artikkelen, det er ingen hemmelighet, det skjer til og med skinnhellige Norge. Husker godt den digre kennelen oppe i Finnmark som fikk påpakning fra MT om å øke antall timer hundene fikk være løse fra kjettingene. Jeg får fortsatt vondt når jeg tenker på at den lovpålagte grensen på minimum 10 timer pr uke, som i seg selv er reinspikka dyreplaging, ble ansett som for mye av eieren av kennelen. Det var visst vanskelig å få til med 300 bikkjer. Vel, duh! Da har man færre bikkjer, det er ikke kjernefysikk, liksom. 

Mange av de påståtte faktaene i artikkelen skal være enkle å ettersjekke, så helt ut av lufta kan de ikke være tatt, tenker jeg. At det er rovdrift å be noen få bikkjer om å dra en slede og et menneske så langt som dette løpet er, trenger man verken å være veterinær eller ekspert på temaet for å forstå. Det er sinnsykt langt, og hvis reglene som presenteres i artikkelen er reelle, så tror jeg dessverre at konsekvensene, som tvang av utkjørte bikkjer, og til og med slag, også er reelle. Når penger og prestisje er innblandet, så kommer det verste i folk frem, og da forsvinner hemninger.

Når det er sagt, så tror jeg ikke at hundekjøring generelt er skadelig for hundene. Det er en aktivitet de setter pris på, det er jeg sikker på. Men det finnes jo mange løp som er mye kortere, og som har strengere regler for hva man får utsette bikkjene for. Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg fått med meg reglene i et par løp her i landet, og de var langt mer fornuftige for hundene enn det som beskrives fra Iditarod. Jeg mener å huske at veterinærsjekken var obligatorisk, og avgjørende for om bikkjene fikk løpe videre. Det var også lengre og oftere pålagte pauser for hundene. Og så håper jeg at om noen ble observert mens de slo bikkjene, så ville de bli diska tvert, men jeg vet ikke om så er tilfelle. Dvs, jeg sjekket nå, og fant reglene for hundekjøringskonkurranser i Norge, og her er til og med unødvendig skriking til hundene disk. 

*tusler ut av tråden for å lese mer regler*

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lene_S skrev:

Dette ble veldig politisk for meg. Hvem som sier/skriver hva nå, er det egentlig så forbanna viktig? Burde ikke fokus være på hva som faktisk er realiteten når det kommer til Iditarod? Hvis det bare er et snev at sannhet i den artikkelen, og det tror jeg at det er, all sannsynlighet tilsier at skader og akutt sykdom er en logisk følge av en slik kraftanstrengelse, så burde det virkelig tas tak i. At hunder lever slik det beskrives i artikkelen, det er ingen hemmelighet, det skjer til og med skinnhellige Norge. Husker godt den digre kennelen oppe i Finnmark som fikk påpakning fra MT om å øke antall timer hundene fikk være løse fra kjettingene. Jeg får fortsatt vondt når jeg tenker på at den lovpålagte grensen på minimum 10 timer pr uke, som i seg selv er reinspikka dyreplaging, ble ansett som for mye av eieren av kennelen. Det var visst vanskelig å få til med 300 bikkjer. Vel, duh! Da har man færre bikkjer, det er ikke kjernefysikk, liksom. 

Mange av de påståtte faktaene i artikkelen skal være enkle å ettersjekke, så helt ut av lufta kan de ikke være tatt, tenker jeg. At det er rovdrift å be noen få bikkjer om å dra en slede og et menneske så langt som dette løpet er, trenger man verken å være veterinær eller ekspert på temaet for å forstå. Det er sinnsykt langt, og hvis reglene som presenteres i artikkelen er reelle, så tror jeg dessverre at konsekvensene, som tvang av utkjørte bikkjer, og til og med slag, også er reelle. Når penger og prestisje er innblandet, så kommer det verste i folk frem, og da forsvinner hemninger.

Når det er sagt, så tror jeg ikke at hundekjøring generelt er skadelig for hundene. Det er en aktivitet de setter pris på, det er jeg sikker på. Men det finnes jo mange løp som er mye kortere, og som har strengere regler for hva man får utsette bikkjene for. Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg fått med meg reglene i et par løp her i landet, og de var langt mer fornuftige for hundene enn det som beskrives fra Iditarod. Jeg mener å huske at veterinærsjekken var obligatorisk, og avgjørende for om bikkjene fikk løpe videre. Det var også lengre og oftere pålagte pauser for hundene. Og så håper jeg at om noen ble observert mens de slo bikkjene, så ville de bli diska tvert, men jeg vet ikke om så er tilfelle. Dvs, jeg sjekket nå, og fant reglene for hundekjøringskonkurranser i Norge, og her er til og med unødvendig skriking til hundene disk. 

*tusler ut av tråden for å lese mer regler*

Nå er det vel ingen hundekjørere som gjør dette for pengene? Og de fleste tar veldig godt vare på hundene sine, selv om det kan oppstå skader. Men skader skjer på sofahundene også :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
5 hours ago, Lene_S said:

Dette ble veldig politisk for meg. Hvem som sier/skriver hva nå, er det egentlig så forbanna viktig? Burde ikke fokus være på hva som faktisk er realiteten når det kommer til Iditarod? Hvis det bare er et snev at sannhet i den artikkelen, og det tror jeg at det er, all sannsynlighet tilsier at skader og akutt sykdom er en logisk følge av en slik kraftanstrengelse, så burde det virkelig tas tak i. At hunder lever slik det beskrives i artikkelen, det er ingen hemmelighet, det skjer til og med skinnhellige Norge. Husker godt den digre kennelen oppe i Finnmark som fikk påpakning fra MT om å øke antall timer hundene fikk være løse fra kjettingene. Jeg får fortsatt vondt når jeg tenker på at den lovpålagte grensen på minimum 10 timer pr uke, som i seg selv er reinspikka dyreplaging, ble ansett som for mye av eieren av kennelen. Det var visst vanskelig å få til med 300 bikkjer. Vel, duh! Da har man færre bikkjer, det er ikke kjernefysikk, liksom. 

Mange av de påståtte faktaene i artikkelen skal være enkle å ettersjekke, så helt ut av lufta kan de ikke være tatt, tenker jeg. At det er rovdrift å be noen få bikkjer om å dra en slede og et menneske så langt som dette løpet er, trenger man verken å være veterinær eller ekspert på temaet for å forstå. Det er sinnsykt langt, og hvis reglene som presenteres i artikkelen er reelle, så tror jeg dessverre at konsekvensene, som tvang av utkjørte bikkjer, og til og med slag, også er reelle. Når penger og prestisje er innblandet, så kommer det verste i folk frem, og da forsvinner hemninger.

Når det er sagt, så tror jeg ikke at hundekjøring generelt er skadelig for hundene. Det er en aktivitet de setter pris på, det er jeg sikker på. Men det finnes jo mange løp som er mye kortere, og som har strengere regler for hva man får utsette bikkjene for. Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg fått med meg reglene i et par løp her i landet, og de var langt mer fornuftige for hundene enn det som beskrives fra Iditarod. Jeg mener å huske at veterinærsjekken var obligatorisk, og avgjørende for om bikkjene fikk løpe videre. Det var også lengre og oftere pålagte pauser for hundene. Og så håper jeg at om noen ble observert mens de slo bikkjene, så ville de bli diska tvert, men jeg vet ikke om så er tilfelle. Dvs, jeg sjekket nå, og fant reglene for hundekjøringskonkurranser i Norge, og her er til og med unødvendig skriking til hundene disk. 

*tusler ut av tråden for å lese mer regler*

 

Ja, det er jo sikkert derfor ganske mange av disse trekkehundene faktisk er både 8,9 og 10 år gamle når de går disse løpene, gjerne for tredje eller fjerde gang - det er fordi de blir slått, oppstallet grusomt og ikke blir tatt vare på i det hele tatt - det er derfor de kan være aktive i sporten til de er hønngamle UTEN skader og dritt.
Og det er faktisk ikke få av disse hundene som er mer enn godt voksne - og de fullfører løpet gjerne flere ganger i løpet av sitt liv - du får ikke til det om du behandler bikkja som dritt.

Jo - det finnes hundehold man skal og bør være kritisk til, sånn er det innen alle hundesporter - OGSÅ UTSTILLING -  hvor mange oppdrettere av ankelgnagere tror du ikke har en 20-30 bikkjer stående i bur omtrent 24/7?  Er det greit liksom? (og dem er det ekstremt mange av også her i Norge).
Det finnes råtne epler overalt - og noen få ødelegger for de mange, for det er alltid de råtne eplene som får oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en del kritikkverdig hundehold blandt trekkhundfolket er vel ikke akkurat noen hemmelighet.. Og da snakker jeg like mye om 'hobbykjørerne' eller de med relativt få hunder som de større. Når det er sagt, så er det helt riktig som Belgerpia hevder her, der er MYE dritt blandt showfolket og da kanskje særdeles når det kommer til småhundene. Så ja for all del man må gjerne rette søkelyset mot på trekkhunder men det er på høy tid at det settes et skikkelig fokus på all dritten som følger i kjølvannet med shows..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lene_S skrev:

Husker godt den digre kennelen oppe i Finnmark som fikk påpakning fra MT om å øke antall timer hundene fikk være løse fra kjettingene. Jeg får fortsatt vondt når jeg tenker på at den lovpålagte grensen på minimum 10 timer pr uke, som i seg selv er reinspikka dyreplaging, ble ansett som for mye av eieren av kennelen. Det var visst vanskelig å få til med 300 bikkjer. Vel, duh! Da har man færre bikkjer, det er ikke kjernefysikk, liksom. 

Ikke at det har noen praktisk betydning, men det var på Tromsø Villmarkssenter. Ikke i Finnmark.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden hjalp jeg til på en utstilling og der var jeg vitne til en varebil som stoppet rett utenfor inngangen og den bilen var full av hundebur...både små og store. Da var det ei dame så treffende sa til mannen som drev å lesset ut av bilen. "Du har alt for mange hunder! Husk du har bare 2 hender"
Ble litt OT 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Krutsi skrev:

Nå er det vel ingen hundekjørere som gjør dette for pengene? Og de fleste tar veldig godt vare på hundene sine, selv om det kan oppstå skader. Men skader skjer på sofahundene også :P 

Jeg vet ikke hvorfor hundekjører gjør det de gjør, men jeg tviler ikke et sekund på at penger og prestisje er rimelig høyt på lista for dem som driver med disse store og tydeligvis altfor seriøst konkurransene. 

9 timer siden, Belgerpia skrev:

 

Ja, det er jo sikkert derfor ganske mange av disse trekkehundene faktisk er både 8,9 og 10 år gamle når de går disse løpene, gjerne for tredje eller fjerde gang - det er fordi de blir slått, oppstallet grusomt og ikke blir tatt vare på i det hele tatt - det er derfor de kan være aktive i sporten til de er hønngamle UTEN skader og dritt.
Og det er faktisk ikke få av disse hundene som er mer enn godt voksne - og de fullfører løpet gjerne flere ganger i løpet av sitt liv - du får ikke til det om du behandler bikkja som dritt. 

Snakker du Norge eller internasjonalt nå? For jeg er ganske overbevist om at det er en ganske stor forskjell. Det er i hvert store og vesentlige forskjeller på reglene til Iditarod kontra norske konkurranser. Sitatet fra artikkelen som sier at noen dødfall anses som ikke mulig å forhindre, stemmer. Jeg har sjekket reglene for Iditarod. Allerede her burde hele konkurransen stanses, spør du meg. Sånn skal det rett og slett ikke være. Så vidt jeg klarer å lese meg frem til, så er det heller ikke obligatorisk veterinærsjekk ved sjekkpunkter, kun før start. Det eneste jeg finner om veterinærenes makt over hundenes helse, er dette: "A musher will be disqualified if he/she had been advised in writing by a race veterinarian or judge to drop the dog at a previous checkpoint, but opted not to do so, unless the cause of death is clearly unrelated to this written recommendation." Slik jeg tolker setningen, så kan veterinærene kunne anbefale å trekke hunder pga helse, og det er kun diskvalifiserende å ignorerer denne anbefalingen dersom hunden dør. Igjen, slik skal det ikke være, veterinærene bør ha all makt over hundenes helse. 

Da hjelper det faktisk veldig lite at noen hunder deltar som 8-åringer, hvis andre gir blanke f**n i bikkjene sine. Tror du virkelig det er så pent og pyntelig i denne sporten som du gir uttrykk for her? Jeg tror nemlig ikke det, jeg tror det trengs en skikkelig opprydding, hvor hensynet til bikkjenes ve og vel bør prioriteres høyere. De må gjerne ha lange løp, men da må de for pokker legge inn flere obligatoriske stopp. Nå har ikke jeg greie på hva disse bikkjene klarer, eller hvor lenge det er forsvarlig å la dem løpe i strekk, men fornuften min tilsier at 8 timer om natta, og minst et stopp på noen timer i løpet av dagen burde være absolutte minimum av hvile.

9 timer siden, Belgerpia skrev:

Jo - det finnes hundehold man skal og bør være kritisk til, sånn er det innen alle hundesporter - OGSÅ UTSTILLING -  hvor mange oppdrettere av ankelgnagere tror du ikke har en 20-30 bikkjer stående i bur omtrent 24/7?  Er det greit liksom? (og dem er det ekstremt mange av også her i Norge).
Det finnes råtne epler overalt - og noen få ødelegger for de mange, for det er alltid de råtne eplene som får oppmerksomheten.

Hvis du har fulgt med på tidligere diskusjoner her, så burde du ha fått med deg at jeg ikke akkurat er utstillingenes største fan. Men nå handlet det om hundekjøring, spesifikt Iditarod, og da anså jeg det ikke for relevant å ramse opp alt annet som er galt i hundeverden. Det hadde blitt et enormt langt innlegg, for der er det mye å kritisere. Og nei, det er selvfølgelig ikke greit å ha 30 ankelbitere i bur hele døgnet. Det er helt grusomt, og fullstendig uakseptabelt, men det var altså ikke det vi snakker om i denne tråden.

Ja, råtne epler får som regel mest oppmerksomhet, men hva når det råtneste eplet av alle er arrangøren? Reglene? Når de andre råtne eplene faktisk ikke bare blir ignorert av reglementet, men det anses til og med som noe man må regne med? Da er det noe riv ruskende galt med hele institusjonen, og ting må endres, slik at de råtne eplene blir luket ut, og i hvert fall ikke kan jakte på prestisjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
39 minutter siden, Lene_S skrev:

Jeg vet ikke hvorfor hundekjører gjør det de gjør, men jeg tviler ikke et sekund på at penger og prestisje er rimelig høyt på lista for dem som driver med disse store og tydeligvis altfor seriøst konkurransene. 

Snakker du Norge eller internasjonalt nå? For jeg er ganske overbevist om at det er en ganske stor forskjell. Det er i hvert store og vesentlige forskjeller på reglene til Iditarod kontra norske konkurranser. Sitatet fra artikkelen som sier at noen dødfall anses som ikke mulig å forhindre, stemmer. Jeg har sjekket reglene for Iditarod. Allerede her burde hele konkurransen stanses, spør du meg. Sånn skal det rett og slett ikke være. Så vidt jeg klarer å lese meg frem til, så er det heller ikke obligatorisk veterinærsjekk ved sjekkpunkter, kun før start. Det eneste jeg finner om veterinærenes makt over hundenes helse, er dette: "A musher will be disqualified if he/she had been advised in writing by a race veterinarian or judge to drop the dog at a previous checkpoint, but opted not to do so, unless the cause of death is clearly unrelated to this written recommendation." Slik jeg tolker setningen, så kan veterinærene kunne anbefale å trekke hunder pga helse, og det er kun diskvalifiserende å ignorerer denne anbefalingen dersom hunden dør. Igjen, slik skal det ikke være, veterinærene bør ha all makt over hundenes helse. 

Da hjelper det faktisk veldig lite at noen hunder deltar som 8-åringer, hvis andre gir blanke f**n i bikkjene sine. Tror du virkelig det er så pent og pyntelig i denne sporten som du gir uttrykk for her? Jeg tror nemlig ikke det, jeg tror det trengs en skikkelig opprydding, hvor hensynet til bikkjenes ve og vel bør prioriteres høyere. De må gjerne ha lange løp, men da må de for pokker legge inn flere obligatoriske stopp. Nå har ikke jeg greie på hva disse bikkjene klarer, eller hvor lenge det er forsvarlig å la dem løpe i strekk, men fornuften min tilsier at 8 timer om natta, og minst et stopp på noen timer i løpet av dagen burde være absolutte minimum av hvile.

Hvis du har fulgt med på tidligere diskusjoner her, så burde du ha fått med deg at jeg ikke akkurat er utstillingenes største fan. Men nå handlet det om hundekjøring, spesifikt Iditarod, og da anså jeg det ikke for relevant å ramse opp alt annet som er galt i hundeverden. Det hadde blitt et enormt langt innlegg, for der er det mye å kritisere. Og nei, det er selvfølgelig ikke greit å ha 30 ankelbitere i bur hele døgnet. Det er helt grusomt, og fullstendig uakseptabelt, men det var altså ikke det vi snakker om i denne tråden.

Ja, råtne epler får som regel mest oppmerksomhet, men hva når det råtneste eplet av alle er arrangøren? Reglene? Når de andre råtne eplene faktisk ikke bare blir ignorert av reglementet, men det anses til og med som noe man må regne med? Da er det noe riv ruskende galt med hele institusjonen, og ting må endres, slik at de råtne eplene blir luket ut, og i hvert fall ikke kan jakte på prestisjen.

Selvfølgelig finnes det hundekjørere som ikke behandler hundene sine bra. Selvfølgelig finnes det hundekjørere som lar konkurransen gå til hodet på seg og selvfølgelig finnes det hundekjørere som jukser i konkurranse. Det finnes det i alle hundemiljøer. Noen mennesker er idioter, og når idiotien går ut over hundene, så bør selvfølgelig disse tas. Men det er enkeltpersoner. Jeg kan selvfølgelig starte en tilsvarende kampanje mot hundeutstillinger som er FCI sin egen største aktivitet? Det skal ikke mange minuttene med googling til før man har et godt knippe av dyremisshandling og døde hunder på og i forbindelse med hundeutstillinger heller. Utstillinger hvor det er fult akseptert å løfte dyret etter halen og et tynt halsbånd, utstillinger hvor FCI presidenten stolt lar seg avbilde sammen med avmagrede vinnerhunder, hunder som dopes for å være rolig på utstillingen, hunder som avles syke for å se riktig ut til utstilling osv osv. 

Vi kan jo starte i Norge med et par eksempler på noe som skjer omtrent årlig. Hunder dør i bil på utstilling: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/hund-etterlatt-i-bil-doede/a/10131802/

https://www.dt.no/nyheter/hunder-lider-i-varm-bil/s/2-2.1748-1.3369139

Og så en som døde på vei til utstilling: https://www.nrk.no/nordland/dode-av-overoppheting-1.91649

Vi kan gå videre til vold mot hund på utstilling: https://www.siste.no/innenriks/banket-opp-hund-pa-hundeutstilling/s/1-103-6103407

Så kan vi jo gå utenlands. 14 hunder dør i bil på utstilling: http://www.independent.co.uk/news/world/americas/show-dogs-dead-indiana-14-air-conditioning-truck-30-degree-heat-a7155896.html 

Tilbake i lille perfekte Norge. En kenneleier som forlot 47 hunder uten mat og vann i to døgn for å dra på utstilling: https://www.dagbladet.no/nyheter/kenneleier-forlot-47-hunder-uten-mat-og-vann-i-to-dogn/65151074

Og utenlands igjen. Cruftsvinner dømt for dyremisshandling: https://www.thesun.co.uk/news/3845210/former-crufts-winner-found-keeping-over-30-dogs-in-disgraceful-little-prison-cells-in-her-home-slapped-with-lifetime-ban/

Eller vi kan ta eksempler på hunder som har falt om og dødd på selve utstillingen. Selvfølgelig døde disse av naturlige årsaker, men det gjelder de fleste hunder som har dødd i forbindelse med langdistanseløp gjennom tidene også, så jeg tror det er like greit å legge skylda for disse også på selve utstillingen. Crufts i 2007, en leonberger faller død sammen på utstillingsområdet. i 2012 skjedde det samme med en bordeaux dogge.

Jeg kunne fortsatt med sånne eksempler lenge. Men hva er poenget? Er det utstilling som er dyremisshandlinga her? Bør kanskje utstilling forbys? Eller er det noen personer som gjør noe galt og bør straffes for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...