Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din mening/erfaring med zoobransjen( dyrebutikker)?


QUEST
 Share

Recommended Posts

16 timer siden, Sprettballen skrev:

Onkelen min, han er en litt original raring, kjøpte seg noen ildere til gården, for det var så mye rotter. Han ble kvitt rotteproblemet og ilderne gjorde en god jobb der, men de skiller ikke på lovlige og ulovlige dyr, så hønene til naboen gikk med de også :P 

Hm..ja det var jo litt kjedelig..men ser man det fra den lyse siden, så ble vel ikke naboen plaget med så mye mus og rotter han heller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 at 9:55 AM, QUEST skrev:

Burde det vært innført krav til drivere/ansatte i denne bransjen? Er det riktig at 'hvem som helst' kan starte opp/jobbe ien slik bransje, helt uavhengig om vedkommende faktisk har de mest elementære kunnskaper? 

Det er krav til både eiere og ansatte i zoobransjen. Se §4 her. Det er ikke i lovverket problemet ligger, det er i tilsynet, som altså MT skal utføre. Jeg tror jeg aldri har hørt om at en dyrebutikk har hatt kontroll, selv om det sikkert har skjedd. Ergo har jeg heller ikke hørt om at noen har fått pålegg eller begjæring om å avslutte dyresalget. Det er skummelt, selv om jeg vet om flere butikker som har blitt rapportert for horrible forhold. Men MT, vettu, de varsler i god til før de kontrollerer noen, så da kan man jo gjemme unna de verste tingene, og godsnakke seg bort fra resten. Folks levebrød er viktigere enn dyrenes velferd, det vet vi jo godt fra bl.a. pelsdyroppdrett og de "høye" kravene til hold av produksjonsdyr :sint_01:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. oktober 2017 at 10:37 PM, Lene_S skrev:

Det er krav til både eiere og ansatte i zoobransjen. Se §4 her. Det er ikke i lovverket problemet ligger, det er i tilsynet, som altså MT skal utføre. Jeg tror jeg aldri har hørt om at en dyrebutikk har hatt kontroll, selv om det sikkert har skjedd. Ergo har jeg heller ikke hørt om at noen har fått pålegg eller begjæring om å avslutte dyresalget. Det er skummelt, selv om jeg vet om flere butikker som har blitt rapportert for horrible forhold. Men MT, vettu, de varsler i god til før de kontrollerer noen, så da kan man jo gjemme unna de verste tingene, og godsnakke seg bort fra resten. Folks levebrød er viktigere enn dyrenes velferd, det vet vi jo godt fra bl.a. pelsdyroppdrett og de "høye" kravene til hold av produksjonsdyr :sint_01:

Shit, hadde helt glemt av forskriften..Muligens ikke så rart.. jeg har som sagt 20 år i bransjen bak meg og har aldri vært 'utsatt' for noe besøk fra MT..

Nå syns jeg jo at MT i stor grad er en vits og som du nevner at de varsler i god tid FØR de kommer på besøk, er jo latterlig! Er man ikke helt på bærtur, så fikser man opp i eventuelle 'uheldige forhold' før de kommer og så går man tilbake til det 'gode gamle' så snart de har dratt og venter på neste varslede besøk..

Har heller aldri hørt om noen som har fått besøk/pålegg, er det noen fra bransjen her som har hatt besøk? 

Det jeg kom på når du postet linken, er at dyr ikke skal stilles ut i vindu. Fint og bra det da men det burde også vært lovpålagt at dyrene skulle ha tilgang til dagslys.. og her syndes det enormt, både i butikker og hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som i de fleste bransjer, litt ymse- men den lokale dyrebutikken her er faktisk veldig all-right. Folka som jobber der har god kunnskap om det de driver med. 

Har ellers jobbet i dyrebutikk under studietiden, og der delte vi ut mapper med info om dyreslaget til dem som kjøpte dyr (ikke fisk). Om vi hadde dårlig magefølelse for folk kunne vi la være å selge dyr der og da, Ansatte deltok på noe kurs vet jeg. Jeg rakk aldri det, jeg jobbet kun der en begrenset periode

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...