Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din mening/erfaring med zoobransjen( dyrebutikker)?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Pr.dags dato, kan hvem som helst som har penger til det, starte en dyrebutikk. Det vil i realiteten si, at du behøver ingen reell kunnskap om de artene du selger. Det medfører utvilsomt en hel del lidelser for de artene som selges, da de får manglende stell/oppfølging både i butikken og videre hos nye eiere.

Det er selvsagt store forskjeller fra butikk til butikk, på enkelte plasser har de faktisk god kunnskap om de ulike artene og kan også gi god informasjon til kjøper. Dessverre så er det alt for mange steder der både driver og ansatte mest kan skilte med 'er så glade i dyr..' Vel og bra men det er ikke ensbetydende med kunnskap..

Jeg kunne kommet opp med masser av eksempler men nøyer meg foreløpig med ett..jeg var innom en butikk og spurte hva risfuglene kostet? Det endte opp med at jeg måtte peke på risfuglene, for vedkommende visste ikke hvilke fugler som var risfugler.. En slik mangel på kunnskap er graverende når det kommer til salg/stell av levende dyr. 

Akvariebiten er uutømmelig..er det skralt med kunnskapene om det som er varmblodig, ja da kan det være rett ut skremmende dårlig når det kommer til det som lever i vann..

Burde det vært innført krav til drivere/ansatte i denne bransjen? Er det riktig at 'hvem som helst' kan starte opp/jobbe ien slik bransje, helt uavhengig om vedkommende faktisk har de mest elementære kunnskaper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg synes kanskje det strengt tatt at burde vært forbudt å selge dyr over disk. Sånn generelt. 

Helt enig :) Såkalte 'kjæledyr' og herunder går alt som normalt selges i dyrebutikker, burde kun selges hos oppdrettere ( som ble kontrollert med gjevne mellomrom) all den tid hold av diverse arter er lovlig. Da ville man nok i alle fall bli kvitt endel av impulskjøpene. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om å selge levende dyr i butikk overhode. Det virker som kunnskapen ofte er veldig dårlig rundt omkring i butikkene. Noen unntak er det såklart. Kjenner til utrolig kunnskapsrike mennesker som jobber i dyrebutikker også.

Et skrekkeksempel syns jeg er historien til en venninne av meg. Hun har selv kaniner, og har god kunnskap om denne arten. En dag nektet hun et barn og moren å kjøpe en kanin i dyrebutikken hun jobbet ( Det var ikke første gang hun trengte ny kanin fordi den forrige døde etter kort tid..). Da daglig leder hørte om dette, fikk venninna mi streng beskjed om at hennes jobb var å selge. Om kunden var voksen, og ville ha et dyr, så skal man ikke nekte. Dette er en populær kjedebutikk.. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Heidihj skrev:

Jeg syns ikke noe om å selge levende dyr i butikk overhode. Det virker som kunnskapen ofte er veldig dårlig rundt omkring i butikkene. Noen unntak er det såklart. Kjenner til utrolig kunnskapsrike mennesker som jobber i dyrebutikker også.

Et skrekkeksempel syns jeg er historien til en venninne av meg. Hun har selv kaniner, og har god kunnskap om denne arten. En dag nektet hun et barn og moren å kjøpe en kanin i dyrebutikken hun jobbet ( Det var ikke første gang hun trengte ny kanin fordi den forrige døde etter kort tid..). Da daglig leder hørte om dette, fikk venninna mi streng beskjed om at hennes jobb var å selge. Om kunden var voksen, og ville ha et dyr, så skal man ikke nekte. Dette er en populær kjedebutikk.. 

Det eksemplet du kommer med er nok temmelig vanlig dessverre.. Man må ikke glemme at en butikk er avhengig og selge varer ( og da helst flest mulig) for å tjene penger . Salg av dyr generer salg av bur, utstyr og for, så drt blir nok solgt mange dyr, der betjeningen er mer eller mindre i tvil om egnetheten til de nye eierne.. 

Enkelte foreldre anser forresten smådyr som levende leketøy for barna, går det 'i stykker' kjøper man nytt, til barnet blir lei av 'leken'. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Siri; at salg av levende dyr (herunder fisk) burde være forbudt over disk. Med det sagt, så finnes det butikker hvor de er riktig dyktige på enten fisk eller smådyr. Her burde det kanskje være rom for en slags sertifisering og kvalitetssikring for de som ønsker å ha spesialbutikker. Jeg har ikke akvarie, men dam. Damfisk selges hos spesialister som kun driver med dam, og har stor kunnskap. (ja, man får jo kjøpt koi og gullfisk fra ørsmå kar i zoo butikker, det er bare trist....)

Har selv jobbet en del år i zoo butikk. Vi hadde ting bra på stell der, men ja, det er mye rart.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringlen skrev:

Sier som Siri; at salg av levende dyr (herunder fisk) burde være forbudt over disk. Med det sagt, så finnes det butikker hvor de er riktig dyktige på enten fisk eller smådyr. Her burde det kanskje være rom for en slags sertifisering og kvalitetssikring for de som ønsker å ha spesialbutikker. Jeg har ikke akvarie, men dam. Damfisk selges hos spesialister som kun driver med dam, og har stor kunnskap. (ja, man får jo kjøpt koi og gullfisk fra ørsmå kar i zoo butikker, det er bare trist....)

Har selv jobbet en del år i zoo butikk. Vi hadde ting bra på stell der, men ja, det er mye rart.

Helt klart finnes det drivere/ansatte med mye og god kunnskap i en del butikker men det motsatte er dessverre vel så vanlig. Gullfisk og koi blir jo solgt i stor stil til akvarier og jadda, det går så fint å blande koi i 'fiskesuppe' i en 60 liter..  Når det kommer til fisk så er det i mange tilfeller skremnende mangel på kunnskap hos de som jobber i butikkene. Folk flest later til å tro at det er helt normalt at fisk lever bare noen uker/måneder. Når sannheten er at mange fisk, selv relativt små arter, kan leve lenge enn en gjennomsnittlig hund. Jeg hadde f.eks en siamesisk algespiser som vel ikke var så langt unna 15 år, før den sa takk for seg, for ikke så lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle hadde vært om dyrebutikker hadde kontaktinformasjon og et samarbeid med seriøse oppdrettere som var underlagt et register og godkjenning/sertifisering, slik at vi som jobber i dyrebutikk kunne henvist dem dit.

I dyrebutikken jeg jobber i har vi akvariefisk, undulat, sebrafink, hamster og ørkenrotte. Ingen av oss som jobber der er egentlig veldig for det å selge dyr over disk. Derfor har vi ganske strenge krav. Hver gang noen skal ha fisk må kunden oppgi hva slags akvarie dem har og hvor stort det er. samt hvor mange fisk de har fra før. Har de bare bolle får de kun kjøpe kampfisk, men da anbefaler vi uansett å kjøpe et skikkelig akvarie. Folk som vil ha feks gullfisk i bolle får ikke kjøpt hos oss. Kjøp av de andre dyrene skal være planlagt, får vi en følelse av at folk er useriøse og det er et impulskjøp, nekter vi å selge. Og alt utstyr skal være på plass sås ant de ikke kjøper alt hos oss samtidig. Men vi tar alltid en lang prat med dem som vurderer å kjøpe dyr. Som regel går det fint.

Problemet er jo at folk kan jo lyve. Har ofte tenkt på det at feks en person som ikke får kjøpt gullfisk til bollen sin kan jo når som helst komme tilbake og da lyve til oss om at vi har stort akvarie osv. Og kanskje ikke bli kjent igjen, eller at en annen person er på jobb da.

Ofte er det og vanskelig å avgjøre om folk er seriøse nok. Det er et dilemma. Det er vanskelig å beskylde noen for å ikke være seriøse nok. Og å nekte folk å kjøpe et dyr. Noen blir jo formærmet. Andre blir sure og starter en diskusjon. Det er ubehagelig.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Problemet er jo at folk kan jo lyve. Har ofte tenkt på det at feks en person som ikke får kjøpt gullfisk til bollen sin kan jo når som helst komme tilbake og da lyve til oss om at vi har stort akvarie osv. Og kanskje ikke bli kjent igjen, eller at en annen person er på jobb da.

Ofte er det og vanskelig å avgjøre om folk er seriøse nok. Det er et dilemma. Det er vanskelig å beskylde noen for å ikke være seriøse nok. Og å nekte folk å kjøpe et dyr. Noen blir jo formærmet. Andre blir sure og starter en diskusjon. Det er ubehagelig.

Nettopp, det er jo ikke noe problem for  meg og komme til butikken, si jeg har en 500 liter og kjøpe to 'kule' elefantfisker, som i realiteten sulter ihjel i i fiskesuppa som jeg har i 60 literen hjemme..

Klart det er et dilemma :) En butikk er jo avhengig av og selge og da helst mest mulig. Levende dyr burde bli satt i en slik klemme, siden behovet for inntjening som regel vil vinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om å selge dyr over disk. Jeg har gjort litt research om dagene på om rotter kan passe inn hos meg. Det første flere sider nevner er at man ikke bør kjøpe de i dyrebutikk, fordi det er dårlig kontroll på hvor dyrene kommer fra og om det er fra seriøse oppdrettere. De kan ha parasitter eller være syke, uten at man ser det med et utrent øye. Finner jeg ut at jeg vil ha rotter, så kommer jeg ikke til å kjøpe fra dyrebutikk. 

Jeg prøver å unngå å handle fra dyrebutikker som selger levende dyr. Mange selger fisk, de er litt vanskeligere å unngå enn butikker som selger gnagere og fugler i tillegg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye annet kritikkverdig som kan nevnes også.. Dyrene sitter i alt for små/skitne bur. Utpregede flokk eller pardannende fugler/dyr selges som enslige. Allerede etablerte par ( papegøyefugler f.eks) splittes, 'for kunden vil bare ha en'. Burene som selges til dyrene er alt for små. 

Dyrene er ikke godt nok skjermet fra pågående besøkende og er utsatt for konstant stress. 

'Lokkefugler/dyr' Det er ikke uvanlig at zoobutikker har sk. lokkefugler , da gjerne store papegøyer som kan tilbringe årevis i en eller flere butikker ( noen går på rundgang..) De som har den aller minste kunnskap om papegøyefugler, skjønner hvor ille  dette er. 

'Klappedyr' kan f.eks være kaniner eller marsvin i små innhegninger, som skal lokke barn ( og foreldre..) inn for å 'kose' ( og helst kjøpe også..) med dyrene. Det skal vel ikke mye fantasi til for å forstå at disse dyrene kan bli utsatt for litt av hvert..

Kaniner i små glassbur, de stakkars dyrene ligger utstrakt i halvsvime..Som kjent er ikke kaniner særlig glade i varme. På varme dager og med dårlig ventilasjon, kan disse dyrene få det hett nok..

Man kan fortsette og fortsette, dette er bare noen eksempler. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en dyrebutikk i Paris som solgte masse dyr. Der hadde de kaniner, marsvin og kattunger(!) i samme bur. Fugleburet var så fult av fugler at de bare satt på en pinne, for det var ikke plass til å fly der inne når de var så mange. Hundevalper i små glassbur. For det meste var det miniatyrvalper, men de hadde en schäfer og en cockerspaniel, som fikk gå ute, for de var blitt så store at det ikke var plass til de i buret de delte sammen...hva som skjedde når de ansatte gikk hjem...aner jeg ikke :( Den schäferen brant seg på netthinnen min. Den var helt død i blikket. Det så ut som den hadde gitt helt opp. Cockeren var kjempestressa. Jeg kjøper _aldri_ noe fra dyrebutikker som selger levende dyr i utlandet. Det er noe av det tristeste jeg har sett. 

RED: Det var forresten 30 grader ute den dagen og stekende sol. Flere av dyrene hadde ikke tilgang på vann og de fleste lå i en klynge og sov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at salg av dyr over disk er en uting, og de eneste dyrene som burde vært lov å selge i dyrebutikk er fisk. Og da må det bli krav om lovregulert opplæring, samt en restriksjon på hvilke arter som er tillatt å selge. 
Det er skremmende hvor lite kunnskap det er om dyr generelt, og smådyr spesielt. 
Jaaada, marsvin og kanin går helt supert sammen. (Nei!) 
Gullfisk trenger ikke så mye plass, går helt fint med tre gullfisk, to scalare, en kampfisk og fire praktbotia i en 60-liter. (tuller ikke, overhørte denne på en større zoobutikk i trondheim)
Marsvin trives godt alene. (nei!) 
Dette er en ørkenrotte (peker på en degus)
Hamster trives best i flokk. (ser meg en unge som blir traumatisert for livet av å finne det blodbadet...)
Kaniner lever i 4-5 år. (plakat om dyrearter på en dyrebutikk):blink:
Og så må dere ha vitaminer i vannet, saltstein, kalkstein og dette fôret (leter frem "gnagerblanding")  sitat ansatt som solgte to "dvergkaniner" (som visstnok er en rase:aww:) med et bur som i mine øyne er for lite for et marsvin.
Har så mange slike sitater at jeg kan fylle en bok. Og det er bare det jeg har overhørt i forbifarten mens jeg har vært innom diverse dyrebutikker.
Den andre tingen som gjør meg så trist er hvor de fleste dyrebutikkdyrene kommer fra:cry:
Enten er det fabrikker som Imazoo, eller så er det kjøkkenoppdrettere som avler fordi "det er så søtt med unger" og ikke har peiling på avl, og dermed bidrar til sykdommer og skavanker som tannfeil, dårlig gemytt, etc.

Jeg driver jo oppdrett av blant annet hermelinkaniner, en liten kaninrase som er svært populær hos barnefamilier siden de er små og lette for barna å bære rundt på. Alle dyrebutikkene i byene rundt er på meg og vil kjøpe kanin fra meg. (faktisk får de det til å høres ut som de gjør meg en tjeneste:lol::lol: når de tilbyr meg hele 200,- pr kanin. Jeg selger mine for 600,-)
Jeg sier alltid nei, da jeg for det første er prinsipielt i mot salg av dyr over disk, prisen de tilbyr er bare latterlig, de selger til hvem som helst, forholdene de bor i er under enhver kritikk, de fleste ansatte i omtrent hver eneste zoobutikk vet ikke opp-ned på en kanin og utallige andre ting. 
Jeg spiser heller mine kaniner enn å selge til et usikkert hjem, død kanin lider ikke.

For ordens skyld; alle som kontakter meg ang kanin blir grundig screenet, de får ikke kjøpe kanin til barna, det er de voksne som skal ha interessen. De får kun kjøpe enslig kanin dersom den får være frittgående innekanin, og skal de ha kaninene ute i stall e.l skal de ha to stykker, de skal være oppvokst med hverandre, og uavhengig av kjønn skal de kastreres/steriliseres når de er ca 5 mnd. 
Dere skulle bare visst hvilke henvendelser jeg får som jeg avviser:getlost:
Men derimot er det veldig moro når jeg blir kontaktet av folk fra omtrent hele landet som vil ha kanin, får bilder av burløsninger som de snekrer som viser hvor mye de har satt seg inn i kaniners behov, og kommer kjørende fem/seks timer hver vei ens ærend for å kjøpe kaniner fra meg:ahappy:

Alle kaniner fra meg selges med livslang konsultasjonrett, de kan ringe, sende sms eller mail om det skulle dukke opp noen spørsmål, de har livslang returrett dersom de ikke kan ha dem mer og ikke finner godt hjem, og de får med et ganske utfyllende (og ikke minst korrekt!) infohefte, samt overgangsfôr og mye gode råd og tips.

(erfarne kaninoppdrettere som kontakter meg om kanin har selvsagt andre kriterier) 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Helt klart finnes det drivere/ansatte med mye og god kunnskap i en del butikker men det motsatte er dessverre vel så vanlig. Gullfisk og koi blir jo solgt i stor stil til akvarier og jadda, det går så fint å blande koi i 'fiskesuppe' i en 60 liter..  Når det kommer til fisk så er det i mange tilfeller skremnende mangel på kunnskap hos de som jobber i butikkene. Folk flest later til å tro at det er helt normalt at fisk lever bare noen uker/måneder. Når sannheten er at mange fisk, selv relativt små arter, kan leve lenge enn en gjennomsnittlig hund. Jeg hadde f.eks en siamesisk algespiser som vel ikke var så langt unna 15 år, før den sa takk for seg, for ikke så lenge siden. 

Ja, det er det jeg mener med at spesialister er mer veien å gå. Du finner ikke en koiimportør som anbefaler koi til så veldig mye mindre enn 10000 liter...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det ble ulovlig å selge dyr over disk i Norge, synes det er en uting. Generelt synes jeg det er lite kunnskap hos mange av de ansatte i dyrebutikker. Har drevet med undulater tidligere, og må si at det er MYE feil informasjon om disse fuglene. Og hvor mange får ikke feil kjønn med hjem? Eller feil utstyr? 

Glemmer ikke den gangen jeg spurte om hvilke typer ildermat de solgte i nærbutikken, også fikk jeg svar "er det ikke vanlig gnagerblanding da?" 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Jeg var i en dyrebutikk i Paris som solgte masse dyr. Der hadde de kaniner, marsvin og kattunger(!) i samme bur. Fugleburet var så fult av fugler at de bare satt på en pinne, for det var ikke plass til å fly der inne når de var så mange. Hundevalper i små glassbur. For det meste var det miniatyrvalper, men de hadde en schäfer og en cockerspaniel, som fikk gå ute, for de var blitt så store at det ikke var plass til de i buret de delte sammen...hva som skjedde når de ansatte gikk hjem...aner jeg ikke :( Den schäferen brant seg på netthinnen min. Den var helt død i blikket. Det så ut som den hadde gitt helt opp. Cockeren var kjempestressa. Jeg kjøper _aldri_ noe fra dyrebutikker som selger levende dyr i utlandet. Det er noe av det tristeste jeg har sett. 

RED: Det var forresten 30 grader ute den dagen og stekende sol. Flere av dyrene hadde ikke tilgang på vann og de fleste lå i en klynge og sov.

Jeg kunne rett og slett ikke reist til et land det de selger hunder i butikk, i så fall måtte jeg hatt en guide med meg, som kunne styrt meg unna slike butikker. Slik at jeg ikke i vanvare hadde havnet på et slikt sted.. :ermm: Vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde havnet på et slikt sted..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Th3a skrev:

Glemmer ikke den gangen jeg spurte om hvilke typer ildermat de solgte i nærbutikken, også fikk jeg svar "er det ikke vanlig gnagerblanding da?" 

Jaha ja..ja ilder er jo som kjent en gnager..:blink: Stygt å le men jeg kunne vært fristet til å spørre om de ikke kunne være sammen med hamstere da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel i Frankrike jeg også sist så hundevalper i en butikk, muligens Italia også. Pent er det ikke. Og ikke SÅ lenge siden de sluttet å selge valper på Harrod's i London heller (jeg gråt nesten første gang jeg var der, og gikk dit aldri igjen. Kan vurdere det nå som de visstnok har sluttet å selge levende dyr).

Dyrebutikk må hvem som helst starte for meg, men ikke med levende dyr. Heldigvis er det stadig færre norske butikker som har det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Jaha ja..ja ilder er jo som kjent en gnager..:blink: Stygt å le men jeg kunne vært fristet til å spørre om de ikke kunne være sammen med hamstere da? 

Ilder sluppet ned i et hamsterbur... Ønskedrømmen til enhver ilder! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det var vel i Frankrike jeg også sist så hundevalper i en butikk, muligens Italia også. Pent er det ikke. Og ikke SÅ lenge siden de sluttet å selge valper på Harrod's i London heller (jeg gråt nesten første gang jeg var der, og gikk dit aldri igjen. Kan vurdere det nå som de visstnok har sluttet å selge levende dyr).

Dyrebutikk må hvem som helst starte for meg, men ikke med levende dyr. Heldigvis er det stadig færre norske butikker som har det.

Ja apropos Harrods ..er det noen som faktisk vet hvor lenge siden det er de sluttet med salg av dyr? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Th3a skrev:

Ilder sluppet ned i et hamsterbur... Ønskedrømmen til enhver ilder! :D

Onkelen min, han er en litt original raring, kjøpte seg noen ildere til gården, for det var så mye rotter. Han ble kvitt rotteproblemet og ilderne gjorde en god jobb der, men de skiller ikke på lovlige og ulovlige dyr, så hønene til naboen gikk med de også :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, QUEST said:

Ja apropos Harrods ..er det noen som faktisk vet hvor lenge siden det er de sluttet med salg av dyr? 

 

 

2014. Et kjapt google søk på Harrod's pet shop så får du en del artikler om det. Litt lengre siden de sluttet med de mest eksotiske dyrene, men da jeg var der så hadde de hundevalper i glassbur på lik linje med hamstere og mus...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at enkelte dyr ikke skal være husdyr. Fugler, for eksempel. Det er så sinnsykt deprimerende å se et så grunnleggende instinkt som å fly, bli vingeklippet og buret inne. 

Enkelte større fisker er også umulig å gi et godt liv i et vanlig hus. Der kan jeg faktisk være åpen for at dyreparker kunne gitt *adekvate* forhold. Samme gjelder mye amfibier og reptiler. Et glassbur gir de ikke den friheten de fortjener, altså burde de være forbeholdt parker med plass nok. 

etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det gjelder ikke bare salg av dyr men også utstyret til dyret. Har dem ikke utstyr som passer så sier dem at det passer og selger. SÅ kunnskap om dyr og utstyret dem selger til dyrene og kunne si at det bestiller vi for vi har ikke det som er bra inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...