Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbet

Recommended Posts

Vet ikke så mye, men har møtt noen individer. Jeg spurte først om det var en doodle🙈 men de er vannhunder, og så vidt jeg har kjønt litt som en retriever i lynne. De jeg hilste på var veldig snille, var ikke overlykkelige men var ikke avvisende heller og likte å hilse på. Ellers vet jeg ikke så mye. Er ikke så vanlig i Norge tror jeg. Vil anbefale deg å kontakte en oppdretter av rasen 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har barbet, ja. Vi har en valp på ca 6 måneder, og har ingen tidligere erfaring med rasen. Det jeg skriver vil altså være farget av at vi ikke har hatt barbet så lenge, men jeg har møtt flere individ av rasen, snakket med flere oppdrettere, og gjort mye research. For enda bedre og kunnskapsrike svar om rasen ville jeg tatt kontakt med oppdrettere. Da anbefaler jeg enten Revulen Kennel her i Norge, ller Kennel Åbyfjorden i Sverige. Begge har gode hjemmesider med mye informasjon og kontaktinformasjon, og de er svært kunnskapsrike begge to. Åbyfjorden har også en god Facebookside, der du kan følge tidligere valpekull med masse oppdateringer. Vi har kjøpt vår valp fra Åbyfjordens kennel, og er strålende fornøyde. Revulen vil jeg imidlertid også anbefale på det varmeste, og timing er eneste grunnen til at vi fikk valp fra Åbyfjorden. 

Når det gjelder mine erfaringer er barbet (fransk vannhund) en rase jeg virkelig vil anbefale. VI hadde lest mye om rasen på forhånd, og gjort mye research. Alt vi hadde lest på forhånd viste seg å stemme, og valpen vår virker sålangt veldig rasetypisk. Han er nysgjerrrig, leken, aktiv, trygg, hardtarbeidende og flink til å finne roen. Han har en utrolig fin på-av knapp. Når vi er ute er han alltid veldig aktiv og er med på alt, mens når han er inne er han stort sett veldig rolig. Han kan legge seg for å sove eller slappe av på besøk og hvor som helst. Han har lagt seg til å sove på venterommet til veterinæren, inne på veterinæren sitt kontor, på bussen, i avgangshallen på en flyplass osv. At han er rolig inne er imidlertid forutsatt av at han får nok aktivitet ute. Barbeten er en rase som trenger mye stimuli (som sikkert de fleste raser), spesielt mentalt. En typisk dag for oss (tidspunkt avhenger av forelesninger og deltidsjobb) består av en tur på formiddagen (på mellom 1-2 timer) og omtrent en times tur på kvelden.  På kursdager erstatter kurset kveldsturen. Han får selvfølgelig også flere tisseturer i løpet av en dag. På formiddagsturen legger vi oftest inn mental aktivisering. Han elsker å bruke nesen, og vi har gått sporkurs og skal gå kurs i spesialsøk. Vi legger derfor oftest inn søksøvelser på turene. Det er noe han virkelig elsker, og som han er utrolig flink til. Vi trener også en del romsøk inne, der han skal lete etter en gjenstand. Det er også noe han synes er utrolig gøy, og som han mestrer utrolig godt. På kveldsturen går vi vanligvis et lite stykke, før han får løpe fritt og leke med noen andre hunder og valper som han kjenner godt. Dersom han får denne aktiivteten slapper han stort sett av resten av dagen. Jeg vet ikke hvordan han ville vært med mindre aktivitet fast, men han har fått mindre aktivitet noen dager rundt eksamen eller andre ting, og det har ikke vært merkbart på ham. Dette har imidlertid vært bare én dag eller to av gangen, og han har likevel fått to ordentlige turer i løpet av dagen. 

Barbeten vår følger etter oss oveeralt stort sett. Det er noe som er veldig rasetypisk, og en barbet vil stort sett like å være med overalt. Hvis vi forflytter oss i leiligheten følger han stort sett alltid etter, med mindre han er utrolig trøtt og sliten. Den største utfordringen jeg ser med barbeten er at den kan være litt utfordrende å trene til å være hjemme-alene. Dersom man vet at hunden vil være alene i 8 timer per dag bør man ikke skaffe seg en barbet. Hunden kan selvfølgelig være alene hjemme noen timer, men bør ikke være alene hjemme såpass lenge. Vi har slitt litt med hjemme-alene treningen, og det kan ofte ta litt ekstra lang tid da de trenger å modnes til det. 

Barbeten er allergivennlig og røyter ikke. Dette medfører selvfølgelig  litt pelsstell. Her har vi vært utrolig heldige, og vår valp har en veldig lettsstelt pels. Vi klipte ham med maskin (og saks) da han var ca 5 måneder gammel. Utover det børster vi ham med ujevne mellomrom, men vi har til nå ikke opplevd en eneste floke eller tov på pelsen hans. Dette kan selvfølgelig variere, og vil også ha sammenheng med pelslengde. Dersom man ønsker å delta på utstilling må pelsen være ganske lang. 

Barbeten vår er ikke spesielt interessert i fremmede. Dersom de først hilser på ham er han imidlertid stort sett interessert, spesielt hvis han får noe godt. Det er ikke alle han er interessert i heller, og noen kan det ta litt tid før han varmer opp til. 

Videre er han utrolig grei å ha løs (foreløpig, det kan jo endre seg). Han har en kort radius, og kommer alltid på innkalling. Innkallingen har vært testet flere ganger når det har vært andre hunder tilstede og han har vært i lek, og han kommer hver gang. Når vi er ute på tur har han alltid full kontroll på hvor vi er, og han er utrolig lydhør overfor oss. 

Hvis du har flere spørsmål må du gjerne spørre. Totalt sett kan jeg oppsummere med å si at hvis du er villig til å legge den tiden og innsatsen i hundeholdet som enhver hund fortjener, vil du få en fantastisk hund i en barbet (såfremt du er nøye når du velger oppdretter selvfølgelig). Jeg kan virkelig anbefale rasen på det varmeste. Rasemiljøet er også veldig tett, siden det er såpass lite. Du får derfor hele tiden hjelp og støtte hvis det er noe du lurer på, og oppdretterne er mer enn villig til å svare på spørsmål. 

Hvis du vil ha mer informasjon om rasen kan du gå inn på barbet.se. Dette er hjemmesiden til den svenske barbetklubben. Siden rasen er såpass sjelden finnes det foreløpig ikke en norsk raseklubb, men det kan hende det kommer etterhvert. Du kan også se på Facebooksidene Barbet Forum, Barbet Sverige og Barbet Norge. Her kan du lese masse om ulike barbeter, lese råd og tips, og få et innblikk i hverdagslivet med en barbet. Dersom du er interessert i å treffe en barbet finnes det en rekke barbetambassadører rundt omkring i Norge og Sverige. Dette er barbeteiere som har sagt seg villig til å treffe folk som er interessert i rasen, og la dem hilse på barbeten sin. Vi er barbetambassadører, og hvis du bor i nærheten av Bergen er du hjertelig velkommen tll å hilse på. Oversikten over barbetambassadørene finner du på barbet.se. Det er også en rekke instagramkontoer der du kan følge ulike barbeter. Vår heter "Liothebarbet", men hvis du søker på "barbet" vil du finne mange. 

Nå ble dette veldig langt, men jeg håper du fikk et lite innblikk i rasen. Si fra hvis du har flere spørsmål. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har såvidt begynt med rallytrening og syns det er moro, men sliter veldig med snusing på bakken. Jobber hele tiden med kontakt og fokus, men snusing blir det likevel. Prøver å ha korte økter med fullt fokus, starte med øvelser han syns er moro og ikke gå for langt. Belønner fortsatt på de fleste øvelser underveis, og belønner også fvf underveis. Har hittil ikke gått med enn 6 - 7 skilt før pause, alltid med belønning her og der.  Spørsmålet er egentlig hva konkret gjør jeg da han stikker nesa i bakken? Føler jeg egentlig skjønner hva vi må jobbe med for å forhindre at det skjer, men hvordan håndterer dere det når det uansett skjer i blant? Instinktivt får jeg lyst til å gi en stopp-kommando, men det vil jeg vel ikke kunne gjøre i konkurranse? 
    • Vizla er snart 3,5 mnd så tenkte det var på tide men en liten oppdatering! Mye har skjedd siden sist, og hun har fått bedre kroppskontroll og mye mer energi, så nå er hun med på litt lengre turer (har gått maks 50 min). Hun har også vært med på sine første fjellturer hjemme på vestlandet. Hun satt en del i sekken på den litt lengre turen, mens den korte gikk hun opp og ned helt selv (40 min sammenlagt).  Vi har kommet oss tilbake til Lillehammer, og hun trives i snøen, foruten at hun fort blir kald, selv med dekken. Hun har også vokst mye de siste ukene, og har nå like stor som min venns finsk lapphund tispe som vi bor med. Hun har sluttet og bite på hender, sover gjennom hele natten, har ikke hatt noen uhell inne på 2 uker og er rett og slett bare skjønn. Vi har også begynt og øve oss på å være hjemme alene, men hun har foreløpig bare vært hjemme alene sammen med en annen hund. Idag var hun faktisk hjemme alene i 1,5 time for første gang, og foruten om at juletreet veltet, så gikk det strålende. Jeg filmet alt, og Vizla var rolig hele tiden. Hun gikk litt rundt og logret, bet på noen julekuler, og lekte sammen med den andre hunden. Så ikke ut som om hun enset at vi var borte en gang.  Legger ved litt bilder fra de siste ukene: Julekort bilder: 

Også noen på tur i snøen en fin dag:
    • Hehe, nja det koster jo litt det og, må pusse hver dag og den er ikke billig den tannkremen  Men det som virkelig tømmer kontoen her er HD. Min har grad D og var veldig plaget en periode, men vi har nå funnet rehab som holder henne symptomfri. Det innebærer svømming en gang i uka, massasje/laser hver 3-5. uke, cartrophen-injeksjoner, kosttilskudd og olje. Jeg orker ikke  tenke på hva det koster engang... Så kommer selvsagt mat og forsikring i tillegg, og har vi tilfeldigvis en periode med god økonomi kan du være bra sikker på at hun pådrar seg en øyebetennelse eller noe sånt    
    • Nei tenker det bør gå greit mat-messig 😆 Men må nok forhøre meg litt om tannhelsa da jeg snakket med ei venninne idag som advarte sterkt mot miniatyrhunder pga tennene. De har 3 chihuahuaer hjemme og hun mente de sikkert var oppe i 100k i utgifter på tanntrekk osv ettersom sånt ikke dekkes av forsikring, og at tennene var like dårlige på rasen jeg vil ha.  Jeg studerer til veterinær, mye obligatorisk skole her og men mye hundene kan være med på heldigvis  Og Budapest er utrolig hundevennlig så de får være med på "alt" av sosiale greier hvertfall (kafé/restaurant/parker/besøk osv) Jeg er heldig og bor dritbillig, mat er heller ikke dyrt så sånn sett er det veldig greit! I tillegg er det absolutt ikke nødvendig med bil her i storbyen, så sparer vel en god del på sånne ting. Hahha! Hva går det i der da? Ikke si tenner 🙈 Nei, og tenker at det skal jeg klare! Flybilletter blir vel svindyrt da men har bare rundt to år igjen her nede nå så skal klare det tenker jeg. Får heller bare reise hjem litt sjeldnere eller i kortere perioder sånn at de kan være på pass hos noen de gangene. Han jeg har fra før er 16 kg og neste blir vel kanskje 3-4-5 kg som voksen, så regner vel egentlig ikke med å se så mye forskjell i matutgifter 😅Forsikring er en annen sak, det må sjekkes opp. Men utenom det så kommer jeg ikke på så mange løpende utgifter som du sier. Tenker jeg får sette opp et skikkelig budsjett dette semesteret da og spare opp litt mer buffer dersom det skulle skje noe, og så være flink til å spare det jeg tjener i sommer.
    • Nå er det ikke så lenge siden jeg var på 12 ukers med valpen her, fikk beskjed om ormekur den dagen og ikke noe mer jeg 
  • Nylig opprettede emner