Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden har ikke ulvekloen?


marim
 Share

Recommended Posts

Hei! Har nå hatt vår Alaska husky i noen uker, og har lenge gått å tenkt på dette, at hun ikke har slik ulveklo! Alle hunder jeg har vært borti har den ekstra kloen på fremlabbene, men hun har bare fire klør på alle labbene. Er dette normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, marim skrev:

Hei! Har nå hatt vår Alaska husky i noen uker, og har lenge gått å tenkt på dette, at hun ikke har slik ulveklo! Alle hunder jeg har vært borti har den ekstra kloen på fremlabbene, men hun har bare fire klør på alle labbene. Er dette normalt? 

Det er nok oppdretteren som har klippet de av. Det er ganske vanlig å gjøre blant hundekjørere, med begrunnelse for at ulveklørene vil komme i veien for potesokkene og lage gnagsår og at ulveklørene vil være i veien på skaresnø.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Det er nok oppdretteren som har klippet de av. Det er ganske vanlig å gjøre blant hundekjørere, med begrunnelse for at ulveklørene vil komme i veien for potesokkene og lage gnagsår og at ulveklørene vil være i veien på skaresnø.

 

Ahaa.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Det er nok oppdretteren som har klippet de av. Det er ganske vanlig å gjøre blant hundekjørere, med begrunnelse for at ulveklørene vil komme i veien for potesokkene og lage gnagsår og at ulveklørene vil være i veien på skaresnø.

 

Er vell ikke lov?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snoffe said:

Det er nok oppdretteren som har klippet de av. Det er ganske vanlig å gjøre blant hundekjørere, med begrunnelse for at ulveklørene vil komme i veien for potesokkene og lage gnagsår og at ulveklørene vil være i veien på skaresnø.

 

Får håpe det ikke er så vanlig, all den tid det er ulovlig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
9 minutter siden, marim skrev:

Hei! Har nå hatt vår Alaska husky i noen uker, og har lenge gått å tenkt på dette, at hun ikke har slik ulveklo! Alle hunder jeg har vært borti har den ekstra kloen på fremlabbene, men hun har bare fire klør på alle labbene. Er dette normalt? 

Ja, det er vanlig, nei det er ikke lov. Jeg har tre hunder med, og tre hunder uten. Jeg forsvarer egentlig ikke å fjerne dem, men jeg forstår godt hvorfor mange gjør det. De som har ulveklør får veldig fort sår hud eller til og med gnagsår under kloa når det er føre som gjør at vi må bruke mye sokker. For meg er det et relativt lite problem på huskyene, ettersom jeg ikke trener like mye som de som konkurrerer og bruker lite sokker. Men mange av dem bruker veldig mye sokker for å beskytte labbene. Da er det upraktisk om de samtidig får gnagsår av sokkene pga ulveklør. Jeg sliter med det på terven min. Han har en pels under labbene som gjør at han bruker sokker nesten hele vintersesongen. Derfor er det fort at han får gnagsår fra sokkene også. Hadde han ikke hatt ulveklør, hadde det ikke vært noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Shlush skrev:

Er vell ikke lov?

 

15 minutter siden, Tuvane skrev:

Får håpe det ikke er så vanlig, all den tid det er ulovlig!

Nei det er ikke lov. Men så vidt jeg vet så er det mange som gjør det likevel. 

Jeg er ikke for det, og jeg ser ikke poenget med å gjøre det med mindre det er medisinsk grunn. Men da mener jeg man bør ta hunden til dyrlegen å få gjort det der. Men ja, det blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Snusmumrikk said:

Ja, det er vanlig, nei det er ikke lov. Jeg har tre hunder med, og tre hunder uten. Jeg forsvarer egentlig ikke å fjerne dem, men jeg forstår godt hvorfor mange gjør det. De som har ulveklør får veldig fort sår hud eller til og med gnagsår under kloa når det er føre som gjør at vi må bruke mye sokker. For meg er det et relativt lite problem på huskyene, ettersom jeg ikke trener like mye som de som konkurrerer og bruker lite sokker. Men mange av dem bruker veldig mye sokker for å beskytte labbene. Da er det upraktisk om de samtidig får gnagsår av sokkene pga ulveklør. Jeg sliter med det på terven min. Han har en pels under labbene som gjør at han bruker sokker nesten hele vintersesongen. Derfor er det fort at han får gnagsår fra sokkene også. Hadde han ikke hatt ulveklør, hadde det ikke vært noe problem. 

jeg har ei med veldig dårlige poter (de er for flate) og som må bruke sokker. Hun har ulveklo. Jeg må da polstre ulvekloa med bomull og surre over selvheftende bandasje før jeg tar på sokk- hvis ikke får hun gnagsår på null komma svisj. jeg er i utgangspunktet for å modifisere utstyret og ikke hunden, men det er utrolig upraktisk! Av våre har vel halvparten ulveklør og halvparten ikke. Har hunden gode poter er det null problem med ulveklo, Har den dårlige poter er det værre. 

Men jeg har lest en artikkel som viser at det å fjerne ulveklo kan virke destabiliserende på håndleddet, så jeg er ikke for å fjerne ulveklør. En får heller avle for gode poter, og finne utstyrsløsninger for dem som ikke har det. 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...