Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange kull kan man ha i året?


sidnajse
 Share

Recommended Posts

Ja, det overskriften sier:P Hvor ofte kan man ha kull, eller egentlig, hvor tett innpå hverandre kan de være? Jeg tittet litt rundt på oppdrettere som gjentatte ganger blir anbefalt hos forskjellige raser. En av dem hadde på det meste 7 kull på ett år:| Og hvordan i huleste kan alle valpene få god oppfølging?:icon_confused: Kan jo hende at noen av kullene var hos en fôrvert eller noe (det er normalt, sant?:P), men altså...

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvor mange kull er det ikke noen fasitsvar på. Det kommer akkurat an på hvor mange mennesker er involvert og hvordan dem har lagt opp livet rundt så det er mulig å få til. Fasilitetene som eier har er også viktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også litt an på kullstørrelsen. Jeg hadde 2 kull samtidig i 2014, 10 valper totalt (6 + 4). Det finnes jo de som har 12 valper i et og samme kull, vil tro det er en del mer jobb enn 10stk fordelt på 2 tisper. 
Nå i våres hadde jeg et kull på 3 valper, og det var jo en liten "puslejobb" sammenlignet med et kull på 6. Høres kanskje ikke ut som en enorm forskjell på 3 og 6 valper når man først har valper, men jeg synes det er stor forskjell. 
For min egen del er 10 valper på en gang mer enn nok å følge opp. Så normalt sett så er 1 kull av gangen maks her. Det ene kullet beregner jeg 3 mnd på (De første ukene av drektigheten blir tispa behandlet omtrent som vanlig, bare står over treningsturene).  Så det vil si at jeg TIDLIGST kunne paret tispe nr. 2 når tispe nr.1 sine valper var rundt 3-4 uker. Da rekker man 4 kull i året hvis tispene løper sånn (og det gjør de jo sjelden), og man har 1 kull om gangen. Ved 2 kull om gangen (som jo er overkommelig) så blir det da 8 kull i året. Jeg liker valper, jeg synes det er kos med kull, men jeg har ikke muligheten/et ønske om å være i konstant "valpemodus" hele året.

Slik er det for MEG, andre har andre grenser for seg. 

Personlig foretrekker jeg nok å kjøpe fra oppdrettere som ikke har så mange kull i året som 6-8, da så mange kull for meg lukter litt "fabrikk",  i alle fall med en rase som får 4-5 eller flere valper pr kull. Jeg kan forstå at noen ganger faller tilfeldighetene seg sånn at akkurat det året passet det med 4-5 kull på et år (selv om jeg personlig nok hadde utsatt minst 2 av de kullene til et seinere år), men har de mange kull hvert år, år etter år, og spesielt dersom de sjelden og aldri beholder noe hjemme så skurrer det litt for meg. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...