Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstrem eksteriøravl på hest


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Kaja skrev:

Joda, noen raser (araber også) skal ha "stopp". Hester kan ha rett, konkav eller konveks neserygg. Men ekstremt skal det ikke være. 

 

HOR_01_RK1368_05_P.JPG

141.jpg

Og det er vel fort sånn det starter... skal ha LITT konveks/konkav som blir litt mer og litt mer... og brått har man laget et misfoster... Snart har man vel hester med hoder som boergeiter også :aww: 

Bilderesultat for boer goat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, er det litt, er det fort å overavle et trekk. MEN det er ikke nødvendig, og skjer ikke innen alle raser. Jeg har selv welsh, mt og cob, fra de mestvinnende linjene i Norden. Ingenting ekstremt der. Selv om mt skal ha dish, ville folk steilet og sagt nei—nei, om det beveget seg i ekstrem retning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Jo da, er det litt, er det fort å overavle et trekk. MEN det er ikke nødvendig, og skjer ikke innen alle raser. Jeg har selv welsh, mt og cob, fra de mestvinnende linjene i Norden. Ingenting ekstremt der. Selv om mt skal ha dish, ville folk steilet og sagt nei—nei, om det beveget seg i ekstrem retning...

Dish er et nytt ord for meg, er det engelsk og "in" ( :lol: ) for konkav? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Mulig jeg skriver det feil? :lol: Men, ja, konkav som på pointer.

FB_IMG_1507926429444.thumb.jpg.d60e9e57194fdf5ff87641b05a40f541.jpg

Ja konkav og konveks er det jeg har "vokst opp" med :P Dish var det nye :lol: jeg har ikke drevet med hest på mange år, og aldri interessert meg for utstilling og show. Bruksegenskaper derimot! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaja skrev:

Ja konkav og konveks er det jeg har "vokst opp" med :P Dish var det nye :lol: jeg har ikke drevet med hest på mange år, og aldri interessert meg for utstilling og show. Bruksegenskaper derimot! 

 

Ja, bruksegenskapene MÅ være pri en på hest. Hva skal man med dem ellers? Der går eksteriøravlere på hest i samme fella som eksteriøravlere på hund. Ikke i like stor grad, men dog. Ser jo helt klart at mine "pene" kunne vært mer brukbare :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lene_S skrev:

What the ...? Nå er jeg langt unna noen ekspert på hester, men jeg veit da for pokker hvordan de skal se ut, og det er ikke sånn. Folk som holder på med sånn galskap, enten det er mopser og bulldoger, persere eller hester, burde fått nesa limt igjen, og blitt tvunget til å kun puste gjennom et sugerør. Kanskje de da hadde forstått hva i ******* de driver med av tortur. 

Er det noe tilsvarende som kan ramme hunder? Så en dokumentar en gang om en whippet med lignende muskler, hvilket var veldig tydelig, whippet er jo ikke kjent som muskelhund akkurat. 

@QUEST Den videoen orka jeg rett og slett ikke se mer enn noen sekunder av. Pleier vanligvis å tåle og stå ut sånne ting, men det der var så drøyt at jeg måtte melde pass. Jeg får bare lyst til å vri veldig hardt på enkelte kroppsdeler på de mannfolka, du vet, de delene vi kvinnfolk ikke har...

Whippeten sliter ikke med den sykdommen så vidt jeg vet, men det er en genmutasjon de kan få som gjør at de har dobbelt med muskler. Samme genmutasjon har belgisk blå (okse).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, bruksegenskapene MÅ være pri en på hest. Hva skal man med dem ellers? Der går eksteriøravlere på hest i samme fella som eksteriøravlere på hund. Ikke i like stor grad, men dog. Ser jo helt klart at mine "pene" kunne vært mer brukbare :lol:

Akkurat på araberne stopper dette seg selv :D  På utstillingshestene finnes det ikke lengre noe sted å legge salen :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ganzie skrev:

Nei, "the big lick"-industrien er like ****** som før. 
Og jeg tror nok ikke hestene med muskelkramper har det særlig godt, ei heller araberne med dish-face:no:
Har sett videoer av Hypp-hester som ligger rett ut i store kramper, helt ute av stand til å reise seg, som bare ligger og stønner. 

Alt skal være så ekstremt, og vi mennesker ødelegger alt vi får kloa i.

NB, herfra blir det litt OT:P

Ser det samme på kaniner også, hermeliner (min rase) som ikke har snuteparti lengre, og det er sååååå lekkert.
4954280.jpg?383
AUT_1318.JPG
Disse er ikke engang ekstreme... (minner det om noe?)

Jeg avler på helse, gemytt og funksjonalitet først, så får utstilling være utstilling.
Her er mine avlshanner

Ikke for å fornærme deg , selv om hvordan kan jeg la være når jeg skriver dette, men får ta sjansen...og jeg kan ingenting om kaninraser... Men jeg syntes at Elda og Max så litt vel kortsnutet de og? De på bildene du la ut var mye verre selvsagt... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Marie skrev:

Ikke for å fornærme deg , selv om hvordan kan jeg la være når jeg skriver dette, men får ta sjansen...og jeg kan ingenting om kaninraser... Men jeg syntes at Elda og Max så litt vel kortsnutet de og? De på bildene du la ut var mye verre selvsagt... :(

Blir ikke fornærmet, bare glad du spør. Ja, de er korte i ansiktet de også, men ikke i nærheten av det som bejubles i showringen. Men begge to er innkjøpt og utstilt, og skal de få poeng så må de dessverre ha såpass kort snute. Men ta en titt på huene mine, så ser du en helt annen type hermelin. De vinner ikke stort i utstillingsringen, men de vinner masse hjerter som kjæledyr:)

(ser nå at bildene som ligger ute av jentene mine lyver veldig, på grunn av vinkelen ser Unia og Nuria ut som mops:P Men de er mer lik Lucy egentlig, men kortere ører)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Krutsi skrev:

Whippeten sliter ikke med den sykdommen så vidt jeg vet, men det er en genmutasjon de kan få som gjør at de har dobbelt med muskler. Samme genmutasjon har belgisk blå (okse).. 

Ja, akkurat, det var det jeg siktet til. Jeg huska bare ikke om det var en sykdom de pådro seg eller noe genetisk. Men det var helt sjukt å se den whippeten med enorme muskler, var ikke mange meterne den kunne løpe før det sa stopp. Og det er vel selvfølgelig noen idioter som prøver å avle videre på dette tullet, hvis jeg skal prøve å gjette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ganzie skrev:

Blir ikke fornærmet, bare glad du spør. Ja, de er korte i ansiktet de også, men ikke i nærheten av det som bejubles i showringen. Men begge to er innkjøpt og utstilt, og skal de få poeng så må de dessverre ha såpass kort snute. Men ta en titt på huene mine, så ser du en helt annen type hermelin. De vinner ikke stort i utstillingsringen, men de vinner masse hjerter som kjæledyr:)

(ser nå at bildene som ligger ute av jentene mine lyver veldig, på grunn av vinkelen ser Unia og Nuria ut som mops:P Men de er mer lik Lucy egentlig, men kortere ører)

Takk for fint svar. De var nydelige ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ganzie skrev:

Blir ikke fornærmet, bare glad du spør. Ja, de er korte i ansiktet de også, men ikke i nærheten av det som bejubles i showringen. Men begge to er innkjøpt og utstilt, og skal de få poeng så må de dessverre ha såpass kort snute. Men ta en titt på huene mine, så ser du en helt annen type hermelin. De vinner ikke stort i utstillingsringen, men de vinner masse hjerter som kjæledyr:)

(ser nå at bildene som ligger ute av jentene mine lyver veldig, på grunn av vinkelen ser Unia og Nuria ut som mops:P Men de er mer lik Lucy egentlig, men kortere ører)

Tilleggsproblem, rent etisk, med hermelin (dverghare osv) i avl er jo dverggenet. Dette er jo et letalt gen, som hvis det dobles gir unger som lever ved fødsel, men dør pga deformert kropp etter noen døgn. Dette er egentlig brudd på dyrevernloven, om man leser paragrafen om avl. Men avlen dundrer på helt ufortrødent, og det produseres tusenvis av slike dobbeltdverger hvert år hos norske oppdrettere kun for å gi vakre utstillingsdyr. Jeg snakker ikke om deg nå, men hermelinavlen generelt.

Jeg hadde hermelin før, men byttet rase mye pga hvordan rasen etterhvert utviklet seg til å skulle se ut (er ikke kun snutas lengde som er problemet med hermelinens eksteriør) og dette med dverggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stella skrev:

Tilleggsproblem, rent etisk, med hermelin (dverghare osv) i avl er jo dverggenet. Dette er jo et letalt gen, som hvis det dobles gir unger som lever ved fødsel, men dør pga deformert kropp etter noen døgn. Dette er egentlig brudd på dyrevernloven, om man leser paragrafen om avl. Men avlen dundrer på helt ufortrødent, og det produseres tusenvis av slike dobbeltdverger hvert år hos norske oppdrettere kun for å gi vakre utstillingsdyr. Jeg snakker ikke om deg nå, men hermelinavlen generelt.

Jeg hadde hermelin før, men byttet rase mye pga hvordan rasen etterhvert utviklet seg til å skulle se ut (er ikke kun snutas lengde som er problemet med hermelinens eksteriør) og dette med dverggen.

Det har du helt rett i. Jeg avler aldri dverg mot dverg, kun hannene mine har dverggen, huene er uten. For jeg er enig meg deg, det strider mot dyrevernloven, i tillegg til at det strider mot alt jeg står for. Jeg avler ikke dyr med vitende og vilje om at de kan komme til å lide. I tillegg har jo huer med dverggen gjerne større sjanse for trøbbel under fødsel.

Men jeg ser jo at "alle" andre gjør det. Samme med scheke-tegninger som dobles mot hverandre. Joda, de overtegnede taes ut ved fødsel, men jeg blir dårlig ved tanken på å produsere unger og vite at statistisk sett må man drepe 1/4 ved fødsel.

Jeg er en fryktelig dårlig utstillingsavler:lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ganzie skrev:

Det har du helt rett i. Jeg avler aldri dverg mot dverg, kun hannene mine har dverggen, huene er uten. For jeg er enig meg deg, det strider mot dyrevernloven, i tillegg til at det strider mot alt jeg står for. Jeg avler ikke dyr med vitende og vilje om at de kan komme til å lide. I tillegg har jo huer med dverggen gjerne større sjanse for trøbbel under fødsel.

Men jeg ser jo at "alle" andre gjør det. Samme med scheke-tegninger som dobles mot hverandre. Joda, de overtegnede taes ut ved fødsel, men jeg blir dårlig ved tanken på å produsere unger og vite at statistisk sett må man drepe 1/4 ved fødsel.

Jeg er en fryktelig dårlig utstillingsavler:lol:

Nesten ot. Men hvordan ser du at de har dverggen? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Nesten ot. Men hvordan ser du at de har dverggen? ?

Mer rasetypiske, for å si det kort. Mindre kropp, kortere ører, litt "søtere" uttrykk på en måte. Mange andre nyanser, men jeg ser fort på ungene hvem som har dverggen og ikke. Så lenge man ikke dobler det er det uproblematisk for kaninen. 

 

1 time siden, yurij skrev:

Hvordan ser de kaninene ut i munnen? 

De er normale, så vidt jeg har sett. Tannfeil skyldes andre faktorer, og kan forekomme på alle raser så vidt jeg har sett. Dårlig avl og "kjøkkenoppdrett" er hovedårsaken til at det finnes så mange (som regel) kosekaniner med tannfeil, og at folk nesten tror det er normen å klippe tenner på kaniner.  (Og nei, man skal aldri klippe tennene på kaniner!)

 

Beklager kort og lite utfyllende svar, sitter på pad med spinnvill gutt her, så får ikke svart så grundig som jeg ville gjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ganzie skrev:

 

 

De er normale, så vidt jeg har sett. Tannfeil skyldes andre faktorer, og kan forekomme på alle raser så vidt jeg har sett. Dårlig avl og "kjøkkenoppdrett" er hovedårsaken til at det finnes så mange (som regel) kosekaniner med tannfeil, og at folk nesten tror det er normen å klippe tenner på kaniner.  (Og nei, man skal aldri klippe tennene på kaniner!)

 

Beklager kort og lite utfyllende svar, sitter på pad med spinnvill gutt her, så får ikke svart så grundig som jeg ville gjort.

Så bra de har plass på tross av. Miniatyrhest: usj.JPG.e8ef3a81d2d11e81e20211e47de56e2b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lene_S skrev:

Ja, akkurat, det var det jeg siktet til. Jeg huska bare ikke om det var en sykdom de pådro seg eller noe genetisk. Men det var helt sjukt å se den whippeten med enorme muskler, var ikke mange meterne den kunne løpe før det sa stopp. Og det er vel selvfølgelig noen idioter som prøver å avle videre på dette tullet, hvis jeg skal prøve å gjette? 

Jeg har ikke hørt om noen som avler videre på dette med vilje.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg har ikke hørt om noen som avler videre på dette med vilje.. 

Det hadde jo vært helt supert om det faktisk var sånn :) Men galskapen man ser i denne tråden, og alle de mer eller mindre forferdelige mutasjonene dyreavlere finner det for godt å avle bevisst på, gjør meg ikke spesielt optimist ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...