Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av drektig tispe


Wildlife
 Share

Recommended Posts

En oppdretter nær oss importerte ei tispa fra usa. Hun kom med fly for ca 1 uke siden. I går (eller i forgårs) fikk hun valper. Er det ikke noe regler overhode som stopper folk fra å utsette drektige tisper for stress på dette viset?

Jeg synes det er usmakelig.

Mulig jeg er litt påvirket over måten den andre tispa deres som nylig har valpet, er blitt behandlet imens hun var drektig og hele opptredenen til denne personen)

(Stillt på utstilling 1 mnd unna termin, fått kull på samme tispa på 3 av 4 løpetider på rappen. Kun 1 dag eller 2 unna grensa til nkk sine regler. Muligens han har venta litt med å registrere valpene da hun ege tlig hadde termin før, han annonserer tispa som NUCH i annonser om valpene,selv om hun ikke har brukskravet, henger ut henvendelser han får på mail ang valp på facebook osv osv).

Vi er flere som har klaget inn til nkk. Enten har vi fått null respons eller så har vi fått beskjed om at vi ikke har noe med dette å gjøre. 

Så hva mener dere? Er det innafor? Blant annet å "lure" valpekjøpere som kanskje ikke vet hva de skal sjekke mtp NUch tittel? 

Jeg er nok litt frustrert over denne måten å drive oppdrett på. Tenker også på den stakkars tispa med lang flytur, nye eiere og nytt hjem samt nye hunder rundt seg og ikke få tid til å finne seg til rette før valper kommer en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at veterinær i avsender landet gikk god for at tispa var i god nok kondisjon til å fly jeg da ... og at flyselskapet godtok dette. Selv om jeg kanskje ikke burde være det.

En ting er en relativt nylig paret hund, men en høydrektig en er ikke noe etisk og moralsk korrekt, uavhengig av hva lovverket sier. 

Dette høres absolutt ikke ut som noe bra oppdrett på din beskrivelse, men en sak har selvsagt alltid flere sider og jeg er derfor nøktern med å dømme vedkommende uten å ha hørt flere sider av saken. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg vell i forskrift for transport av levende dyr, at transport ikke skal forekomme om det er en risiko for fødsel under transport.

Men joda, å importere høydrektige tisper hører også vår rase til, hvor livmorsimport ikke er veldig uvanlig. Flyselskapene kan vell sette sine egne regler for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til min forrige hund, Amira, ble importert 2 uker før fødsel. Hun ble fraktet med skip fra skottland og på turen over var det forferdelig uvær. Tispa hadde blitt så stresset at det hang i i flere dager og hun var nervøs de første dagene når hun var fremme. Hadde jeg visst det jeg vet idag om hvordan stress virker på valper i magen hadde jeg nok aldri kjøpt valp fra det kullet (sånn sett glad jeg ikke kunne mer, for bedre hund er det umulig å få).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Fullstendig uetisk og sende en drektig hund avgårde på en slik reise! Jeg ville aldrei utsatt en hund for en slik reise, uansett og særdeles ikke en drektig hund! Drittfolk! :sint_01: Forstår jeg det riktig i startinnlegget, så har ikke NKK tatt tak i saken? Surprise..

 

Usikker på om dette med importtispa er klaget inn til NKK.

Det som er klaget inn er at ei anna tispa ihht NKK sine utstillingsregler ikke hadde lov til å delta på utstilling da det kun var 26 dager igjen til termin. I tillegg er det klaget inn at oppdretter har nå et tredje kull på tispa som faller innunder NKKs etiske retningslinjer med at tispa ble parret på kommende løpetid og så får kull som fødes før det er gått 12 mnd etter forrige kull. 

Saken er, svjv, ikke ferdig behandlet enda da oppdretter ikke har ferdigregistrert valpekullet til tispa som ble stilt ut med 26 dager igjen til termin. 

Med tanke på info oppdretter har gått ut med, spekuleres det nok litt på om det trikses litt med fødselsdato for disse valpene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Justisia skrev:

Usikker på om dette med importtispa er klaget inn til NKK.

Det som er klaget inn er at ei anna tispa ihht NKK sine utstillingsregler ikke hadde lov til å delta på utstilling da det kun var 26 dager igjen til termin. I tillegg er det klaget inn at oppdretter har nå et tredje kull på tispa som faller innunder NKKs etiske retningslinjer med at tispa ble parret på kommende løpetid og så får kull som fødes før det er gått 12 mnd etter forrige kull. 

Saken er, svjv, ikke ferdig behandlet enda da oppdretter ikke har ferdigregistrert valpekullet til tispa som ble stilt ut med 26 dager igjen til termin. 

Med tanke på info oppdretter har gått ut med, spekuleres det nok litt på om det trikses litt med fødselsdato for disse valpene. 

Takk for du utfyllte litt mer ??

Det jeg synes er stusselig er jo at nkk ikke gidder svare på klagen en gang. 

Samt at en annen får beskjed om at hun ikke har noe med saken å gjøre.

Så blir mann litt oppgitt.

Så det jeg igrunn var ute etter var om det var lov å importere drektig hund. Og det viser seg jo kanskje at det er. Horribelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Takk for du utfyllte litt mer ??

Det jeg synes er stusselig er jo at nkk ikke gidder svare på klagen en gang. 

Samt at en annen får beskjed om at hun ikke har noe med saken å gjøre.

Så blir mann litt oppgitt.

Så det jeg igrunn var ute etter var om det var lov å importere drektig hund. Og det viser seg jo kanskje at det er. Horribelt!!

Er enig med deg i at de burde svart at klage var mottatt og videresendt til NKK's juridiske avdeling. 

Når man leverer inn en klage på ting som ikke omhandler en selv, slik som i dette tilfellet, er man ikke part i saken. Man er varsler, og har da ikke krav på info. Partene i klagesaken her er NKK og oppdretteren. 

Tispa å jo ha blitt sjekket av grenseveterinær vil jeg tro. Det var jo ikke oppdretter/eier selv som reiste med henne, ergo skal det regnes som kommersiell import. Du kan jo sende en mail til Mattilsynet og spørre dem. Siden dette er kommersiell import skal jo MT ha alt av papirer. 

Det virker ikke som det er noe som forbyr import av drektige tisper, noe som kan være greit om tispa nylig er bekreftet drektig, men ikke når hun har 1 uke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...