Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundetype i leilighet


bianka
 Share

Recommended Posts

26 minutter siden, bianka skrev:

Hvilke hunderaser er "happy go lucky" ? Gjerne ramse opp mange hunderaser. Som også passer i leilighet.

Jeg tenker først og fremst på retrivere (golden, labrador og flat hvertfall), kelpie og boxer når jeg hører happy go lucky. Alle disse tenker jeg passer i leilighet. Sikkert mange andre raser også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, bianka skrev:

Ja tenkte meg det jeg også men om hunder som er "happy go lucky" hører en lyd og blir glad så kanskje de også bjeffer av glede tenkte jeg på?

Cavalieren min vil jeg i aller høyeste grad kalle happy go lucky, men de gangene hun bjeffer (som er ca. en gang i skuddåret) er det i alle fall ikke fordi hun er glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tenk mer på hva du vi ha av egenskaper ellers hos hunden. Det er viktigst. Du skal leve med den, og den skal leve med det du har å tilby. Den skal ikke bare bo i en leilighet, men hos DEG. Jeg har hatt en tervueren og tre huskyer sammen i leilighet, og jeg har hatt to tervueren og en husky sammen i leilighet. Alle funka helt fint i leilighet, men fordelen med huskyene fremfor tervueren, var at huskyene ikke bjeffa. De hadde ikke noe behov for å passe på og varsle eller vokte. Tervene har stort behov for å passe på. De lærte seg også etterhvert hvem som kom til oss og hvem som skulle til naboen, men er jo enklere med hunder som ikke trenger å lære det på hver nye plass man flytter til. Og sånne forskjeller finner du jo på de fleste andre raser også. I tillegg til individuelle forskjeller og oppdragelse. Jeg ville allikevel ikke hatt bjeffing det som viktigste kriterie ved valg av rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med et par svar over. Det viktigste er ikke om den "passer i leilighet", men om den passer til det du vil bruke den til. Godt stimulere hunder bjeffer ikke så mye og min erfaring er at varselbjeffing avtar når de etterhvert lærer at det bare er lyder på utsiden og at det ikke kommer noen hit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt golden og flat i leilighet. Begge sa ifra om det var lyd rett utenfor. Det vil jeg tro er relativt normalt, og da har det ingenting å si om du bor i enebolig eller i blokk. Mer sannsynlig for varsling i blokk siden det er mange enheter som gjerne blir "tvunget" til å gå forbi det du bor. Dette er helst mindre sannsynlig i enebolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
5 timer siden, bianka skrev:

Jeg har lest at collie eller bearded collie er fine familiehunder men hvem av dem passer best i leilighet? Har også lest at eurasier også bjeffer lite. Disse har vell ikke "vakt eller vokt" heller eller?

Husk at hunder er individer og alle raser kan bjeffe. Det er ingen grunn til at disse ikke skal passe i en blokk. Min erfaring er at både collie og border collie kan ha litt lett for å bjeffe, men i iver, ikke vokting. Men gneldrehunder er de som regel ikke. Eurasier er heller ikke en vokterraske på noen måte. Men alle hunder kan varsle når det kommer noen. Det ligger i arten hund, ikke rasene. Så igjen. Ikke fokuser så mye på dette med å bo i blokk. Alle de tre rasene funker fint i blokk, hvis de passer til livet ditt. Men de er ikke garantert bjeffefrie. Det kommer det an på individet og hvordan du oppdrar den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ikke tenkt så veldig mye på hva slags rase som passer i leilighet, men hva slags rase som passer for _deg_. Alle raser kan bo i leilighet og bjeffing kan begrenses. Spesielt om du bare har èn hund. 

Selv har jeg hatt bruksschäfer i leilighet uten problem. De havner definitivt under kategorien vakt og vokterhunder. Min lærte fort at selv om de gikk folk i oppgangen, så betydde ikke det at de kom til oss. Vi hadde en naboleilighet som hadde dør rett ved siden av oss. Besøkende og de som bodde der måtte da stå rett foran vår dør omtrent, for å komme inn i deres leilighet. Det bjeffet ikke min på. Hun skjønte med en gang forskjellen på om det kom noen til oss eller til naboen. Jeg tror knapt naboer merket at vi hadde "bjeffehund" hos oss faktisk. Hun bjeffet sjeldent inne. 

Det betyr ikke at jeg uten videre anbefaler rasen som leilighetshund, men mer for å vise at det er ikke raseavhengig hvilke raser som passer i leilighet. 

Nå har jeg to whippeter. De lager lite lyd av natur og bjeffer veldig sjeldent. De bjeffer heller ikke når folk banker på/ringer på her heller. Om rasen passer til deg, vet jeg ikke. Da det står lite info om hva du ønsker i en hund og hva du kan tilby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Minst mulig bjeffing er viktig for meg da jeg ikke vil at naboer skal ringe på døra mi for å klage på bjeffing som da kanskje må tas opp i styret. Jeg er redd dem da skal si at jeg ikke kan ha hunden mer pga. lyd og det er veldig ille. Seperasjonsangst er også veldig negativt for meg nettopp pga. dette her problemet. 

Ser at dere skriver at det er lettere å kun ha en hund som ikke bjeffer enn to? Så da lønner det seg kun å ha en hund? Girer de hverandre opp med lyd om de er to stykker? Gir dem seg da ikke like lett? Mye morsommere å bjeffe om man er to sammen eller er jeg helt på trynet her?

Jeg leser om hunderaser på Internett og det finnes så veldig mange hunderaser å velge mellom så litt kriterier gjør det bare lettere å velge hunderase som passer for en.

Jeg skal ha hunden som venn siden jeg bor alene så blir en familie med kun ett menneske. LOL. :P Kommer til å gå 1-2 timer tur hver dag. Litt lydighet. Driver med utstilling. Kosehund også og turvenn. Mellom aktivitetsbehov. Ønsker hunderaser fra 10 kilo og oppover. Pelsstell går helt bra. Minst mulig jaktinstinkt da jeg har tenkt å ha den løs i skogen når det ikke er båndtvang.

Det hadde vært mye lettere om jeg skulle velge en liten hund under 10 kilo til mitt bruk siden selskapshundene som oftest er det. Men vil ha en større enn 10. 

Har da kommet frem til collie langhåret og bearded collie kanskje? Ønsker også flere hunderaser å velge mellom? Har sett på eurasier også men vet ikke helt. Flere tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du bør uansett starte med en hund. Det er alltid mer krevende med flere hunder. De drar hverandre med på mye rart. To gir mye glede og har fint selskap i hverandre, men du bør ha en del erfaring med en hund før du gir deg ut på å skulle ha to. Velg en rase som passer til deg, ikke bare basert på lyd. Hvilke egenskaper vil du ha i hunden? Små hunder bjeffer oftest mer enn store, så det er ingen ulempe at du vil ha en over 10 kg. Dra ut og møt hunder av de rasene du er interessert i. Du kommer bare så langt av å lese på nett. 

Og husk på at du får et individ, ikke en kopi av det du har lest om rasen. Individ og oppdragelse spiller minst like stor rolle som hvilken rase du velger når det kommer til ting som f.eks. lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...