Gå til innhold
Hundesonen.no

Vibrerende halsbånd til døv hund- noen med erfaringer?


Miriam
 Share

Recommended Posts

Hellu gode soniser!

Josie'n min har begynt å høre veldig dårlig på sine godt voksne dager, og jeg har fått tips om at vibrerende halsbånd kanskje kan være lurt. Selv har jeg ingen erfaring med det, og veldig mange av de jeg finner både i fysiske butikker og på nettet ser ut til å være beregnet på å korrigere atferd. Jeg har ikke lyst til å gi henne noen dårlige erfaringer, så derfor ville jeg høre med dere om det er noen her som har prøvd halsbånd med vibrasjon til sine døve/tunghørte hunder, og om det eventuelt er noe å anbefale. 
Jeg har lest litt på Deafdogs.org om hvordan man kan lage sin egen, men igjen - jeg vet skrekkelig lite om dette, og jeg kunne tenke meg å finne ut litt mer først før jeg går i gang med enten å kjøpe ferdig halsbånd, eller lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man bruker halsbåndet på kun vibrasjon, og kombinerer det med noe positivt (vibrasjon = godbit), så kan nok det fungerer veldig bra. :) Man må jo selvfølgelig teste det ut veldig forsiktig og sørge for at man med en gang etablerer veldig positive assosiasjoner til det, sånn at det fra begynnelsen av blir udelt positivt for hunden når det vibrerer.

Jeg har aldri sett/brukt/kjøpt sånne halsbånd, men jeg vet at det finnes halsbånd som har vibrasjonsfunksjon, og det finnes helt sikkert halsbånd som BARE har strømfunksjon, så man må sikkert gjøre ganske god research sånn at man ikke ender opp med et rent strømhalsbånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt tanken selv, om jeg en eller annen gang skulle ende opp med en døv hund. Jeg tenker da at det kan være greit å bruke når hunden er løs som innkallingsignal f.eks. Du kan jo høre i noen dyrebutikker om de har, og om de evt, har mulighet til å ta inn til deg, sånn at du kan få se og teste på deg selv hvor mye vibrasjon de faktisk gir? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tuvane skrev:

Så lenge man bruker halsbåndet på kun vibrasjon, og kombinerer det med noe positivt (vibrasjon = godbit), så kan nok det fungerer veldig bra. :) Man må jo selvfølgelig teste det ut veldig forsiktig og sørge for at man med en gang etablerer veldig positive assosiasjoner til det, sånn at det fra begynnelsen av blir udelt positivt for hunden når det vibrerer.

Jeg har aldri sett/brukt/kjøpt sånne halsbånd, men jeg vet at det finnes halsbånd som har vibrasjonsfunksjon, og det finnes helt sikkert halsbånd som BARE har strømfunksjon, så man må sikkert gjøre ganske god research sånn at man ikke ender opp med et rent strømhalsbånd. :)

Det er akkurat det jeg er litt redd for - å ende opp med et rent strømhalsbånd eller et som har for kraftig vibrasjon. Har vært borti noen få bjeffehalsbånd, og jeg er mistenker at min relativt myke tollertuppe vil synes det er rent for meget. 

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har tenkt tanken selv, om jeg en eller annen gang skulle ende opp med en døv hund. Jeg tenker da at det kan være greit å bruke når hunden er løs som innkallingsignal f.eks. Du kan jo høre i noen dyrebutikker om de har, og om de evt, har mulighet til å ta inn til deg, sånn at du kan få se og teste på deg selv hvor mye vibrasjon de faktisk gir? 

Jeg tenkte også å bruke det som et innkallingssignal, tror det kan være veldig greit for henne. Per i dag får hun så og si aldri gå løs, og når hun er løs tør hun ikke å gå langt fra meg. Virker som om hun er litt bekymret for hva som skjer rundt henne siden hun hører så lite. Har vært i et par dyrebutikker i min umiddelbare nærhet (Jessheim, Årnes), og ingen av dem har noen jeg kan prøve (eller levere tilbake om de er for kraftige). Flere typer har både lyd og bjeffefunksjon, og så fort man skal ha med fjernkontroll - som jo er litt av poenget - så koster de fort mellom 2000 kr og 3500 :|

1 time siden, enna skrev:

Det går også an å bruke lysblink. Feks m en liten lommelykt. Da kan du bruke den omtrent som morse og lage ulike kommandoer. 

Det er et veldig godt tips, vet om flere som bruker det. Jeg glemte selvsagt å skrive det i startinnlegget, men hun bryr seg for lite om ting som blinker til at jeg får brukt det til noe. Hun skjønner ikke helt at det har noe med henne å gjøre, litt sånn: :icon_confused:
Det hadde jo unektelig vært mye enklere og billigere, så det går jo ikke an! :P 

Vi har håndsignaler for det meste andre, og det fungerer supert, men innkallingen er det litt verre med…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Miriam said:

Det er akkurat det jeg er litt redd for - å ende opp med et rent strømhalsbånd eller et som har for kraftig vibrasjon. Har vært borti noen få bjeffehalsbånd, og jeg er mistenker at min relativt myke tollertuppe vil synes det er rent for meget. 

Jeg tenkte også å bruke det som et innkallingssignal, tror det kan være veldig greit for henne. Per i dag får hun så og si aldri gå løs, og når hun er løs tør hun ikke å gå langt fra meg. Virker som om hun er litt bekymret for hva som skjer rundt henne siden hun hører så lite. Har vært i et par dyrebutikker i min umiddelbare nærhet (Jessheim, Årnes), og ingen av dem har noen jeg kan prøve (eller levere tilbake om de er for kraftige). Flere typer har både lyd og bjeffefunksjon, og så fort man skal ha med fjernkontroll - som jo er litt av poenget - så koster de fort mellom 2000 kr og 3500 :|

Det er et veldig godt tips, vet om flere som bruker det. Jeg glemte selvsagt å skrive det i startinnlegget, men hun bryr seg for lite om ting som blinker til at jeg får brukt det til noe. Hun skjønner ikke helt at det har noe med henne å gjøre, litt sånn: :icon_confused:
Det hadde jo unektelig vært mye enklere og billigere, så det går jo ikke an! :P 

Vi har håndsignaler for det meste andre, og det fungerer supert, men innkallingen er det litt verre med…

Som med alle andre kommandoer må du først koble signalet m belønning. Slik at hun forstår at lysglimt betyr belønning. Hun bryr seg neppe om lysglimt ikke betyr noe for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, enna skrev:

Som med alle andre kommandoer må du først koble signalet m belønning. Slik at hun forstår at lysglimt betyr belønning. Hun bryr seg neppe om lysglimt ikke betyr noe for henne. 

Det vet jeg :thumbsup: Vi har prøvd det før, men hun later ikke til å se sammenhengen mellom lyset og belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, enna skrev:

Og hva har du konkret gjort når du sier at du har prøvd det? 

Jeg er litt usikker på hva du vil frem til, så jeg svarer på det jeg tror du spør om. Josie har lært det meste hun kan med klikkertreningsprinsipper, det var det jeg gjorde ved innlæring av lyssignaler. Hun later dog ikke til å oppfatte at lyset har noen verdi, hun ser ikke sammenhengen mellom lyset og belønningen. 

8 timer siden, maysofie skrev:

Lys er dog litt dårlig business i høyeste dagslys...

Ja, det er sant, det er også noe av grunnen til at jeg var ute etter erfaringer med vibrerende halsbånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av lys forutsetter jo også at hunden faktisk SER på eieren hele tiden, og det gjør den jo ikke nødvendigvis når den går løs. Jeg bruker innimellom håndtegn på innkalling (trent inn med håndtarget), men det fungerer jo særdeles dårlig dersom hunden ikke ser i min retning eller er utenfor mitt synsfelt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet finnes det flere ulike vibrerende halsbånd (uten strøm!!) på markedet. Bare å søke, og finne et som passer ditt formål. Selv bruker jeg vibrasjonsfunksjonen på garmin t5 (peiler) som innkallingssignal til ene støveren. Det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg kjøpte denne en gang, og jeg prøvde den for moroskyld på min egen hund. Han ble forstyrret/forvirret da den vibrerte, siden han aldri hadde vært borti det før. Men han ble absolutt ikke skremt, og jeg tror ikke det hadde vært noe problem å gjort vibreringen positiv.

 

Prøvde den på meg selv først, og den rister omtrent som en gjennomsnittlig mobilvibrasjon [emoji14]

 

Vet ikke hvor holdbar den er, dog.

 

https://www.tusselabben.no/produkt/bjeffehalsband-mvibrasjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringlen skrev:

Så vidt jeg vet finnes det flere ulike vibrerende halsbånd (uten strøm!!) på markedet. Bare å søke, og finne et som passer ditt formål. Selv bruker jeg vibrasjonsfunksjonen på garmin t5 (peiler) som innkallingssignal til ene støveren. Det fungerer veldig bra.

Det var lurt med vibrasjonsfunksjon på peiler, det har jeg faktisk ikke tenkt på! :ahappy: Litt dyrt, dog, ettersom jeg ikke jakter, men et veldig godt tips!

1 time siden, tonjek skrev:

En venn av meg kjøpte denne en gang, og jeg prøvde den for moroskyld på min egen hund. Han ble forstyrret/forvirret da den vibrerte, siden han aldri hadde vært borti det før. Men han ble absolutt ikke skremt, og jeg tror ikke det hadde vært noe problem å gjort vibreringen positiv.

 

Prøvde den på meg selv først, og den rister omtrent som en gjennomsnittlig mobilvibrasjon emoji14.png

 

Vet ikke hvor holdbar den er, dog.

 

https://www.tusselabben.no/produkt/bjeffehalsband-mvibrasjon/

Det er en av de jeg har sett litt på, og hvis den går i stykker etter litt bruk er det jo greit når den ikke koster mer, da vet jeg jo hvorvidt det virker eller ikke. Godt at det ikke er veldig intense vibrasjoner, tusen takk for innspill :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...