Gå til innhold
Hundesonen.no

Flerhunderi og klikkertrening


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Klikk..klikk.......klikk.......klikk :)

Ja - ikke sant - og det er nesten ikke like irriterende som å høre på psykotiske kontorrotter som løper opp og ned i korridorene å klikker på kulepenn liksom........... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man klikker til å funke når man har 4 eller flere hunder og ingen mulighet til å stenge flere unna når man trener??

Hvis du ikke har mulighet til å stenge flere unna så blir det vel vanskelig, vet det finnes sånne klikkere med flere forskjellige lyder, men om det er så mange som 4 vet jeg ikke, gitt...

Noen klikkere som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man klikker til å funke når man har 4 eller flere hunder og ingen mulighet til å stenge flere unna når man trener??

Jeg tenker litt sånn at det blir på samme måte som når jeg hadde to hunder og brukte "bra!" eller "nei"?

Nå har ikke jeg hatt 2 hunder samtidig etter jeg begynnte å klikkertrene men jeg innbilder meg de skjønner hvem som blir trent like fort som når jeg brukte stemmen(nå bruker jeg stemmen mest enda,jeg roter alltid bort klikkere og bruker en smattelyd istedet stort sett.Og så "bra" da).Det eneste er vel når man skal fange tilfeldige atferder som hunden gjør bra i hverdagen at hundene kanskje blir litt forvirret?Men sannynligvis ikke mer enn hvis man plutselig kjefter på den ene når 2 hunder står ved siden av hverandre liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man klikker til å funke når man har 4 eller flere hunder og ingen mulighet til å stenge flere unna når man trener??

Hehe, jeg har to "klikker" hunder. Altså, nå trener jeg med klikker og er ikke en ekte klikkertrener. Har hunder som begge tilbyr atferder. Jeg setter bort den jeg ikke trener binder bort eller setter i bilen. Umulig å trene om begge er løse. Det blir litt klabb og babb i starten, med de skjønte fort at blikk kontakt betø trening. Så når jeg ikke så på, legger den som ikke blir trent seg rolig ned. Tipper du har noen bånd i og med at du har så mange hunder, så er det bare å finne nok trær da :) Så kom ikke her å si at det umulig, med mindre du bor i Sahara, bor i grotte dekket med møkk fra ville kameler og lever av nomadene som freser forbi og som slipper mat i farten *fnis* Da kan jeg forstå at du ikke har noe sted å gjøre av resten av gjengen din.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenker litt sånn at det blir på samme måte som når jeg hadde to hunder og brukte "bra!" eller "nei"?

Nå har ikke jeg hatt 2 hunder samtidig etter jeg begynnte å klikkertrene men jeg innbilder meg de skjønner hvem som blir trent like fort som når jeg brukte stemmen(nå bruker jeg stemmen mest enda,jeg roter alltid bort klikkere og bruker en smattelyd istedet stort sett.Og så "bra" da).Det eneste er vel når man skal fange tilfeldige atferder som hunden gjør bra i hverdagen at hundene kanskje blir litt forvirret?Men sannynligvis ikke mer enn hvis man plutselig kjefter på den ene når 2 hunder står ved siden av hverandre liksom...

Jo, men det er nettopp det.........

Jeg kan godt kjefte på gammel mann jeg og be han plukke seg vekk fordi jeg holder på med en annen hund - og den andre hunden bryr seg ikke - jeg kan hive meg rundt å brøle "Mus -nei" når hun går på benken for å stjele mat............ i en annen setting OM jeg hadde holdt på med klikker og Mus gikk på benken for å stjele mens jeg trenet enn annen og klikket - hva da?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en annen setting OM jeg hadde holdt på med klikker og Mus gikk på benken for å stjele mens jeg trenet enn annen og klikket - hva da??
Det betyr ingenting. Et feilklikk i ny og ne for ingen særlige konsekvenser. Jeg klikkertrener to hunder om hverandre og 0 problem. Den hunden klikket er beregnet på vet det presis og den andre driver med sitt rundt om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg fikk også et problem med mine to her, den minste skulle jeg lære og snakke og den store skulle lære og vinke med labben.

Så da jeg var ferdig med den minste gikk jeg i et annet rom med den store bare for og demonstrere at nå skulle ikke minsten være med. Det hele endte med at han satt og var så flink og snakket som bare det mens stoheten vinket med labben akkurat som hun skulle.. Jeg har en sånn klikkert som man må¨skyve på en slags knapp på bunnden for og endre lyden,og jeg har en lyd på hver av de. Kan tro jeg hadde vondt i tommelen etter på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja - ikke sant - og det er nesten ikke like irriterende som å høre på psykotiske kontorrotter som løper opp og ned i korridorene å klikker på kulepenn liksom........... :)

Det var selvfølgelig en fleip fra min side, jeg kunne bare ikke dy meg. Men helt seriøst, hva med å droppe hele klikkingen? Selv greier både hundene mine og jeg oss helt utmerket uten denne nymotens klikkingen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt totalt unødvendig med klikker selv om man er klikkertrener. Jeg bruker "bra" like mye som klikkeren, det er mer praktisk. Men selvsagt er det mye lettere å "rote" bort betydningen av "bra" enn det er å "rote bort" betydningen av klikkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel ett typisk eksempel på at man ikke vet hva klikkertrening er vil jeg si....

Hva om en hund hoppet på benken og du sa "bra!" eller hva man bruker til en annen hund samtidig? Det blir vel akkurat det samme...?

Hunder skjønner på trening at det er kun eiers klikk som betyr belønning, de skjønner like godt at nå konsentrerer mor/far seg om den andre, dette gjelder ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er ikke dumme, de skjønner hvem som trenes og hvem som får kontakt med fører. Men som noen sa, problemet kommer vel om man har de løs og skal klikke frem frivillige adferder og alle hundene bare surrer rundt.. Da kan det bli forvirrig. Litt småvanskelig å klikkertrene 4 hunder samtidig på tur, tror jeg.

Men helt seriøst, hva med å droppe hele klikkingen? Selv greier både hundene mine og jeg oss helt utmerket uten denne nymotens klikkingen. smile.gif

Klikkeren er jo "unødvendig," det er filosofien du mener, eller? Om man vil klikkertrene eller ei, det kommer jo an på deg og hunden. Mener du at det er bortkastet og tåpelig, så er det ingen vits i å trene det :) akkurat som jeg ikke trener Nordenstam, for jeg misliker å hele tiden gå inn å korrigere feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er bortkastet og tåpelig, så er det ingen vits i å trene det akkurat som jeg ikke trener Nordenstam, for jeg misliker å hele tiden gå inn å korrigere feil.

Og jeg trrener verken med Nordenstams metoder eller klikkertrening. Jeg bruker Aud Stokmansmetoden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trrener verken med Nordenstams metoder eller klikkertrening. Jeg bruker Aud Stokmansmetoden. :D

Men alle vil jo uansett falle mot en "retning" :D Om man trener med positiv straff eller negativ.. Jeg kunne sikkert sagt at jeg trente på min egen måte før jeg begynte med klikkertrening, men i virkeligheten var det Jærverud/Nordenstam (og ja, jeg syns det er dumt å oppkalle treningen etter personer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trrener verken med Nordenstams metoder eller klikkertrening. Jeg bruker Aud Stokmansmetoden. :)

Hva trener du de til da? Kan de noe? Bortsett fra vanlig hverdagsdressur som å ikke gå på bordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er fler enn meg som bruker sine egne metoder :innocent:

Hvordan kan man å være på et debattforum under treningemetodikk og bare fremheve sine egne metoder?. Om vi alle skal forstå hverandre og snakke samme språk, bør man vel bruke de treningsprinsipper som allerede er definert? Hva ligger det i Ole Jensens metode? Eller Olga Pettersens..eller Truls Nilsen sin..ja slik kan man fortsette og til slutt havner man i det reneste anarkiet på treningsfronten. Har gud og hvermann sin egen oppfatting om treningsprinsipper..eller metoder.. her inne mon tro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man klikker til å funke når man har 4 eller flere hunder og ingen mulighet til å stenge flere unna når man trener??

Hvorfor stenge inne? Hunder som er klikkertrente, kan lære ved observasjon av andre hunder som blir klikkertrent. Man trener en hund, og antar at de tre som sitter og ser på har lært nøyaktig det samme! :innocent: Eller.. i alle fall nesten.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...