Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund for oss?


Birtef
 Share

Recommended Posts

Hei!:) 

Jeg og samboeren har snust litt på tanken om å anskaffe oss hund, men er veldig usikre på hva slags rase som kan passe oss. 

Vi ser for oss en liten/mellomstor hund. Den må kunne slå seg til ro med å være hjemme alene mens vi er på jobb (8-16), jeg kanta hunden med meg på jobb i starten,men ønsker at den skal være hjemme på dagtid alene. Ønsker at den ikke røyter for mye og at det er lite bjeffing (vi bor i leilighet). Klipping ser jeg ikke på som noe stort problem. 

Kan tilby mye tur, både langs sjøen, i skogen, rundt i nabolaget og i fjellet på sommertid, og ønsker en hund som liker å bli med på dette.

Det er også et krav at rasen er glad i folk og tolerer barn. Jeg og samboeren har ikke barn sammen, men samboeren har en gutt som er hos oss annenhver helg. Ønsker også å slippe å måtte omplassere hunden den dagen jeg og samboren får barn selv.

Når det kommer til erfaring, så har samboeren vokst opp med hund av forskjellige raser. Jeg har ikke hatt hund, men har passet hund.

Noen som har noen tanker om hva slags hund som kan passe oss? :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tur og aktivitet kan dere tilby hunden i hverdagen? Er det hovedsaklig for tur og kos? Er et viktig at hunden er lett å ha løs?

Typisk røytefrie raser (som må klippes/stelles) er strihårede og krøllete raser. Bichon frisé og havanaise er fine selskapshunder, mellompuddel var noen av de første som slo meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel er et godt forslag synes jeg :) Ellers har kan kanskje bedlington terrier være noe? jeg kan ikke mye om dem i det hele tatt da, men er noen her inne som har rasen. Ikke la deg skremme av utstillingsklippen om du googler rasen, de kan se ut som normale hunder om man velger jevn klipp ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at mellompuddel er en type hund som lett lar seg "øse opp" sammen med barn. De er snille og greie ja, lettlærte, sosiale, lita aggresjon osv. Men de kan bli en håndfull om man ikke har fokus på at de ikke skal få skru seg opp. En ganske vanlig "puddelgreie" (har jeg forstått etter at jeg fikk mellompuddel selv) er at de lett skrur seg opp og biter i hender. Dette må de lære ikke er greit, og hunder er dårlig på generalisering - hvilket betyr at ungene i huset må også si fra til hunden om at dette ikke er greit.
Jeg har hatt og har min andel brukshunder, men ingen av dem har hatt så mye energi konstant og også innendørs som frk mellompuddel. Hun har jeg virkelig måttet jobbe mye med for å roe ned innendørs, og jeg blir til tider ganske sliten av henne (og jeg blir ikke så lett sliten av hundene mine...jeg har pt 4 stk, derav en mellompuddel). Og de kan være litt sene med å bli husrene (sannsynlig litt variabelt mellom linjer).

Herlig og sjarmerende hund, men ikke l deg lure av størrelsen og det søte utseendet. De er veldig aktive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble advart om at de var aktive da, @enna:P

Av våre tre, er to av de suttere, de suger på armen når de møter noen de girer seg opp over. Da legger de hele munnen rundt armen og suger, og noen ganger kan det være litt hardhendt, men det er hyggelig ment da :lol:  Biting i fingre er det ingen av våre som driver med, hverken på oss eller andre :) 

De fleste hunder kan lære seg å være alene hjemme, gitt at de får nok tid på det. Jeg syns mellompudlene kan være litt umodne når det kommer til det, de trenger å bli ganske voksne før de syns det er greit å bli etterlatt for seg selv. De kan også ha en del lyd, noen av dem, av våre tre er det en som varsler, en som henger seg på varsling og en som holder kjeft så sant det ikke blir veldig mye varsling på de to andre :P 

Og man skal ikke kimse av pelsstellet. De trenger det jevnlig, hvor ofte avhenger av lengden og kvaliteten på pelsen. De to som bor hos meg, mor og datter, der har moren en litt hard kvalitet på pelsen sin, så hun trenger ikke stell så ofte. Datteren har litt for myk pels, og må både bades oftere og "samler" mer på kvist og kvast i den som må fjernes etter tur. Det er ikke så lett å se hva slags pels de får som valper, det er en overraskelse til de har skifta til voksenpels - og den perioden, der de går fra valpepels til voksen, er stort sett et pelshelvete :P 

Det koster litt i innkjøp også, man bør spandere på seg en ordentlig barbermaskin og en ordentlig blåser, og man bør ha et bord de kan stå på for å få en bedre arbeidsstilling for den som holder på med pelsen dems. En god karde og kam er også lurt å investere i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, 2ne said:

Du ble advart om at de var aktive da, @enna:P

 

De er aktive ja. Og det syns jeg er greit å få frem. Jeg LIKER at de er aktive, selv om frk Puddelfnatt har vansker med å finne avknappen ;)
Jeg legger merke til at puddel anbefales som rase for ganske mange, inkl en del som sannsynligvis ikke er veldig interessert i høyt aktivitetsnvå.(gjelder ikke denne tråden), så da må jeg bare presisere at de ikke nødvendigvis bare er søte. selv om min er søt som sukker  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, enna said:

Jeg legger merke til at puddel anbefales som rase for ganske mange, inkl en del som sannsynligvis ikke er veldig interessert i høyt aktivitetsnvå.(gjelder ikke denne tråden), så da må jeg bare presisere at de ikke nødvendigvis bare er søte. selv om min er søt som sukker  :)

Ja, jeg har sett det jeg og. Jeg tenkte ikke mellompuddel da jeg leste førsteinnlegget her, må jeg innrømme, men når det kom opp så må man jo skrive litt om de allikevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange hunderaser som kan passe for dere, her er det vel mer å finne riktig individ, men kan slenge på noen forslag likevel :) 

Alle skal vel anbefale sin egen rase så sant det passer, så jeg må jo også anbefale min! Mittelspitz er en skikkelig potet, den kan brukes og trenes akkurat slik det passer dere. Min er vandt til å være hjemme mens jeg er på jobb og sover kjekt gjennom det, men den har også vært med et par ganger da han var liten. I helgene og på ettermiddagene er det derimot mye fart, da er han med både på lange fjellturer og agility. Jeg vet derimot om flere som har samme rasen som bruker den "kun" som familiehund, og de trives godt med det også hvis man ikke har anledning til de lengste turene alltid. De krever relativt "lite" sånnsett, men blir med på alt man tar dem med på! Det er sikkert litt individuelt hvor glad de er i unger, men jeg har ikke barn selv, og likevel er han aldri så rolig som når han møter småbarn. Selvfølgelig må man passe på at de ikke river i pelsen (lang og fristende som den er) eller drar i halen, men dette gjelder jo alle hunder. De er også ganske robuste for små hunder, og har ingen utpregede rasesykdommer eller plager.

De andre tyske spitzene har lignende temperament, men innbiller meg at de mindre variantene (pomeranian og kleinspitz) kanskje blir litt for små for disse lengre turene, avhenger selvsagt av hvor dere legger lista. Større (keeshond og grosspitz) passer nok også godt :) Avhengig av hvor mye aktivitet dere er i er kanskje også lapphund noe å vurdere, de er da av medium størrelse og krever noe mer aktivisering.

Felles for disse hundene er jo at de har vaktinnstinkter og bjeffer, samt at de har mye pels som røyter to ganger i året, overgangsperioden. Men det trenger ikke være noe problem så lenge man vet hva man går inn for. Min hund elsker å bruke stemmen, men han er tyst inne, og ifølge naboene er han stille mens jeg er på jobb. De kan helt fint trenes (trenger ikke kreve mye engang) til å være stille i leilighet. Pelsen får man lett bukt med bare man grer i røyteperioden, ellers slipper de minimalt med hår (alt sitter igjen på bikkja jo!), og man slipper klipping og bekledning. 

Ellers har min tante en Kooikerhondje som fungerer veldig bra i deres familie med to små. Den vet jeg ikke så mye om selv, men synes hunden er veldig flott og balansert, stor hund i liten kropp som kanskje ser litt mer sporty ut enn spitzene. Vet ikke om det er typisk for dem at de er tålmodig med barn, men denne er iallefall en helgen. Dansk-svensk gårdshund ser jeg også blir dratt frem som små, solide hunder med mye personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...