Gå til innhold
Hundesonen.no

Kidz, lek og leilighet


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Hei ho 

Har fått nye naboer over meg. Disse hadde ikke unger men tror de i ettertid har delt leilighet med noen som har.

Hvor mye skal unger få bråke innendørs egentlig? De forrige hadde unger og jeg hørte aldri noe. Nå er det full "fest" hver kveld med en helsikes hestetramping. 

Er det sånn man bare må leve med? Jeg er veldig tilhenger av at kids skal få være kids, leke og sånn men noe bør kanskje foregå ute.

Hva mener dere som driver med unger og sånn, er jeg bare en grumpy old man om jeg tar en prat med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter i spenning, vi er to grumpy gamle her også. Vi har rett og slett lurt på om det mangler trinnisolering mellom etasjene, det høres ut som en gjeng bodybuildere som tramper rundt i vernesko. Vi kan våkne søndags morgen av unger som tydeligvis står og hopper foran tv´en mens de spiller skytespill og roper "dø! dø!", om de ser på film på kveldstid durer bassen i veggene og skytescenene fikk bikkja til å våkne og varsle. Så langt har vi ikke gjort noe med det, de er ikke hjemme mer enn en uke en gang i blant. Hadde de bodd her mer hadde det klikka for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt greit å ta det opp, det er jo ikke sikkert at foreldrene er klar over hvor lytt det er/hvor mye det bråker når ungene slår seg løs. Har du sagt i fra, blir de i alle fall klar over problemet, og så får man håpe at de er sånn noenlunde sympatiske folk som setter pris på å ha et godt forhold til naboene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som tuvane, greit å ta det opp ja, men hvor mye de bryr seg og hvilke rettigheter du har aner jeg ikke så lenge det er innenfor 07-23 eller hva det er som er den der grensa for "bråk".

Deler man bolig med flere så man man vell dessverre tåle litt lyder, men helt enig i at det er lov å ta litt hensyn og. Og det ligger i min natur og tenke sånn, men jeg vet av erfaring at ikke alle tenker det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
På 10/7/2017 at 7:51 PM, Pixie skrev:

Vi har rett og slett lurt på om det mangler trinnisolering mellom etasjene, det høres ut som en gjeng bodybuildere som tramper rundt i vernesko. 

Her er det vel noe midt i mellom med isolering. Hører ikke stemmer, kan høre TV og musikk svakt men ikke sjenerende. Det er denne trampinga som er helt uutholdelig. Jeg har og lydanlegg så jeg kan overdøve men med unger på min side igjen hvor det er lytt synes jeg ikke det eller er noen løsning i lengden.

4 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Hvor sent snakker vi? og vet du hvor gamle barna er?

Jeg har kids selv, men de legger seg jo tidlig, og begynner å roe ned ganske lenge før de skal sove.

Relativt sent. Det jeg reagerte på gjerne 8 og 9 på kvelden. Hadde det vært på dagtid og ettermiddagen er det litt lettere å akseptere. 

Men uten at jeg har snakka med de så tror jeg heller de ikke bor der, kun vært på besøk heldigvis. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinnlyd er grunnen til at jeg aaaaaaaaaldri skal bo under noen igjen... Det er så ufattelig mye mer plagsomt enn annen type lyd. <3 Toppleilighet <3 

Der jeg bodde før hørte jeg ikke så mye trinnlyd først, men så pusset naboen over opp leiligheten, og etter det ble det helt ******. De påsto at de hadde lagt bedre trinnlyds-demping enn tidligere, viste papirer og diverse, og uten å kunne dokumentere at trinnlyden hadde blitt verre hadde jeg ikke noe jeg skulle sagt (selv om venner og familie merket det samme som meg)... Gikk fra å såvidt kunne høre trinn, til å høre hvert eneste fottrinn hele dagen, så tydelig at jeg kunne høre når hælen ble satt ned i gulvet, hvilke av familiemedlemmene som gikk over gulvet og hvilke rom de befant seg i, hvilke sko som ble brukt, om vedkommende gikk barbeint eller hadde sokker... I tillegg hørtes støvsuging og vasking, samt flytting av møbler svært godt. Ble fullstendig sprø.. Merket faktisk først når jeg flyttet hvor plaget jeg hadde vært av det, følte meg 10 kg lettere og stressnivået mitt sank, fikk mer energi, bedre humør, osv. 

 

Ikke så mye hjelp i innlegget mitt, annet enn at jeg føler med deg. Godt å høre at det ser ut til at ungene kun har vært på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
14 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Trinnlyd er grunnen til at jeg aaaaaaaaaldri skal bo under noen igjen... Det er så ufattelig mye mer plagsomt enn annen type lyd. <3 Toppleilighet <3 

Ble kompromiss her, ut av og aldri mer kjellerleilighet så bor nå i første i hus med leiligheter. Også utrolig mye å kjekkere å ikke bo under huseier samme hvor hyggelige de enn måtte være.

8 timer siden, 2ne skrev:

Jeg syns ikke åtte og ni på kvelden er spesielt seint, jeg da.. Ikke alle unger kan legges sju, liksom :)  

Nei kanskje ikke på en lørdag men ellers burde jo foreldre ha kuktus nok til å roe ned verste herjinga utovedr kvelden mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Nei kanskje ikke på en lørdag men ellers burde jo foreldre ha kuktus nok til å roe ned verste herjinga utovedr kvelden mener nå jeg. 

Nå høres du bare ut som en sur, gammel gubbe som aldri har hatt barn... :aww:  (btw: som sur, gammel kjerring, har jeg funnet det mest opportunt å bo uten noen verken over, under eller på sidene - min toleransegrense for støy fra andre mennesker er særdeles lav :aww:). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Ble kompromiss her, ut av og aldri mer kjellerleilighet så bor nå i første i hus med leiligheter. Også utrolig mye å kjekkere å ikke bo under huseier samme hvor hyggelige de enn måtte være.

Nei kanskje ikke på en lørdag men ellers burde jo foreldre ha kuktus nok til å roe ned verste herjinga utovedr kvelden mener nå jeg. 

Men selv om det bråker, så er ikke det ensbetydende med herjing. 

Og hvis du ønsker stilletid fra kl 8 på kveldene, så burde du kanskje søke imot nabolag med eldre.. 

jeg skjønner at bråk er plagsomt. Men hvis ungene er på besøk der, så skjer det tydeligvis ikke hver kveld. Og det er i 8-9-tida, så er det ikke noe som er graverende mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Siri skrev:

Nå høres du bare ut som en sur, gammel gubbe som aldri har hatt barn... :aww:  (btw: som sur, gammel kjerring, har jeg funnet det mest opportunt å bo uten noen verken over, under eller på sidene - min toleransegrense for støy fra andre mennesker er særdeles lav :aww:). 

Hadde jeg hatt råd hadde jeg definitivt valgt enebolig, jeg er veldig lydsky... men det går ikke nå, rett og slett alt for dyrt. Kanskje etterhvert når jeg kan flytte ut av byen. :)

 

Det er plagsomt og slitsomt med støy - også selv om støyen er innenfor normale støytider (vi har stilletid mellom 22 og 07, som er relativt vanlig i borettslag og sameie). Unger støyer generelt mye mer enn voksne, så da kan det raskt bli stressende å bo tett på andres unger (selv om man har aldri så mye forståelse for at barn er aktive og at barn må få lov til å være barn). Foreldre virker å bli immune mot barnestøy, og viser ofte liten forståelse for at andre kan bli plaget av støyen :P jeg var overlykkelig da borettslagets nye lekeplass ikke kom utenfor vårt vindu :lol: 

 

Ellers må jeg skryte av parken oppi gaten her, de leker en del på borettslagets områder, men der stopper de ansatte all støyende lek (skriking, hyling, slosselek, og forklarer at det ikke er hyggelig for folk rundt). Så vi har ofte delt plenen med en hel gjeng med småunger uten at det har vært annet enn koselig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Hadde jeg hatt råd hadde jeg definitivt valgt enebolig, jeg er veldig lydsky... men det går ikke nå, rett og slett alt for dyrt. Kanskje etterhvert når jeg kan flytte ut av byen. :)

Ja, jeg bodde i støy i nesten 15 år før jeg fikk muligheten til å flytte vekk og bort - og da flytta jeg jo sånn skikkelig på landet. Eneste støyen her er når nabobikkja bjeffer på flyene som går over her (men det skjer jo så sjelden at det er ikke direkte plagsomt :lol:). 

7 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Foreldre virker å bli immune mot barnestøy, og viser ofte liten forståelse for at andre kan bli plaget av støyen :P jeg var overlykkelig da borettslagets nye lekeplass ikke kom utenfor vårt vindu :lol: 

Det blir vel som med hundeeiere - det kan virke som om majoriteten av bjeffehundeiere blir totalt immune mot elsklingenes bråkete adferd :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bodd med mye støy i etasjen over, flere steder faktisk. Et sted hørte vi veldig godt hvis noen prompa mens de satt på do. :lol:

Jeg opplevde den der hoppinga og trampinga fra unger som et litt uløselig problem. Unger hopper og tramper. Det er jo ikke noe særlig å være nødt til å hysje på ungene dagen lang heller, særlig når man vet at det sannsynligvis ikke kommer til å hjelpe noe særlig. Men snakk med dem på en konstruktiv måte, si at du vet at unger er unger. Kanskje dere kan komme fram til en ordning med at ungene er mer ute når de har overskudd av energi, at hoppeleking kan foregå ute osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en håpløs kamp. Selv ettåringen her tramper som noe annet rart, litt rar gange.. :P Vi herjer, leker og tøyser mye i løpet av en dag (har heldigvis unger som lett roer seg ned igjen), det er jo sånn det er med barn. Nå bor ikke vi over noen heller, men jeg tenker det er en del av pakka når dere bor under noen.. 

Men snakk med de, det går jo an å gjøre de oppmerksomme på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2017 at 8:34 AM, Kåre Lise said:

Nei kanskje ikke på en lørdag men ellers burde jo foreldre ha kuktus nok til å roe ned verste herjinga utovedr kvelden mener nå jeg. 

Du får kjøpe en Ipad eller noe til disse snørrungene, så de får noe å spille på. Det er jo et kjent problem at unger beveger seg for mye nå om dagen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fireåring er ikke lydløs i åttetiden på kvelden. Dvs rundt legging. Tvert i mot. Da nytter heller ikke argumentet med at kids kan gå ut og leke. 

Nei, åtte er ikke sent, ja, da er du sur gammel gubbe, noe det er helt lov til å være. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å irritere seg, hadde jeg sikkert gjort selv om jeg ikke hadde småbarn.

Men å forvente at de skal være stille å "oppføre seg" ettermiddag/kveld er nok litt urealistisk. Hva skal foreldrene gjøre liksom? Barn er barn, de glemmer seg, løper, har dårlig impulskontroll, av og til raserianfall osv. 

Hadde selv en nabo som klaget på "barnegråt" (han var to og hadde ørebetennelser). Tro meg, det var ikke spes ofte, men fordi det var lydt så ble det sikkert veldig plagsomt. Og det kan jeg skjønne! Men ingen avknapp på barn og ei heller forbud mot dem i borettslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...