Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbermaskin til bedlington terrier


Recommended Posts

Barbermaskina tok kvelden midt i en skamklipp (hunden har nå hanekam til haleroten).

 

Ble kjøpt da hun ble hentet for tre år siden. Siden det ikke er min hund har den ikke blitt så hyppig brukt, kanskje 4 ganger om året. Så den burde jo holdt lenger, eller? (vi får se om kvittering finnes...). Den virker litt om jeg holder den i en stilling, og stopper npr den beveges...

 

Uansett, må vel sikkert ha ny. Hva anbefaler dere?

 

Skal brukes til en bedlington terrier. Er ikke helt fornøyd med den jeg har nå, fordi det enten blir for kort eller for langt...

 

Siden hårene er ganske fine noen steder, mens angre steder litt grovere og tettkrøllete hadde det vært best om skjæret var i passe lengde, de plastikk-greiene man setter på som jeg ikke husker navnet på setter seg bare fast... hvis det finnes noe sånt da, mulig plastikkgreier er eneste måten å ikke få kort-kort på.

 

Har denne:

 

a0b4520977900f096d95fbd71378322f.jpg4312c849720db2d1d38fbf7eb9cce2e5.jpg1d0cde2acbf834fca2199b2a960eaf89.jpg


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg kan ikke hjelpe deg siden jeg har den som du har nå ?.

et lite tips: Jeg bruker også en billigmaskin fra ClasOhlsson som jeg har som backup, nettopp hvis hovedmaskina streiker eller blir varm. Også klipper jeg ofte strie områder med saks først, slik at klipperen ikke må ta like mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Oster A5/A6 eller Andis 2 speed ++. Det er maskiner som holder lenge og som kan klippe bedlingtonpels uten problemer. I stedet for avstandskammer kan du heller kjøpe et par ulike skjær, feks 5 og 7.
 
Holy macarony det var dyrt [emoji32] 1500 for a5 og 3-500 for skjær... andis var rimeligere, er den like bra? Synes liksom bare det er Oster som blir nevnt på sonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg kan ikke hjelpe deg siden jeg har den som du har nå [emoji23].

et lite tips: Jeg bruker også en billigmaskin fra ClasOhlsson som jeg har som backup, nettopp hvis hovedmaskina streiker eller blir varm. Også klipper jeg ofte strie områder med saks først, slik at klipperen ikke må ta like mye.

Pleier å klippe endel før barbering, fordi hun er så langhåret når hun kommer til meg. Men må innrømme at jeg ikke er noe flink til å gre ut alle floker og vaske henne på forhånd... men maskina burde uansett holdt lenger synes jeg ☻
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Lola Pagola said:
1 hour ago, Woola said:
Hahaha, jeg kan ikke hjelpe deg siden jeg har den som du har nå emoji23.png.

et lite tips: Jeg bruker også en billigmaskin fra ClasOhlsson som jeg har som backup, nettopp hvis hovedmaskina streiker eller blir varm. Også klipper jeg ofte strie områder med saks først, slik at klipperen ikke må ta like mye.

 

Pleier å klippe endel før barbering, fordi hun er så langhåret når hun kommer til meg. Men må innrømme at jeg ikke er noe flink til å gre ut alle floker og vaske henne på forhånd... men maskina burde uansett holdt lenger synes jeg ☻

Hvis hun er veldig flokete, og du klipper med for lang avstand kan det være det som gjør at det lugger. Skjæret må kommet mellom floker og hud, ellers går det dårlig. Har tatt i mot en del klippehunder, der eieren sier "helst ikke helt kort". Neivel, da må man faktisk stelle pelsen mellom klippingene også... En av mine mest ekstreme klippekunder ever var faktisk en bedlington. 
11708051_10155828220495641_3869868443379

11742680_10155828220505641_3330352246559

Her var det såvidt 10'erskjæret kom gjennom... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er veldig flokete, og du klipper med for lang avstand kan det være det som gjør at det lugger. Skjæret må kommet mellom floker og hud, ellers går det dårlig. Har tatt i mot en del klippehunder, der eieren sier "helst ikke helt kort". Neivel, da må man faktisk stelle pelsen mellom klippingene også... En av mine mest ekstreme klippekunder ever var faktisk en bedlington. 
11708051_10155828220495641_3869868443379150234_o.jpg?oh=649a010abc15caca8bd1ebe0e1f2a317&oe=5A811A9F

11742680_10155828220505641_3330352246559559918_n.jpg?oh=4b3bf7398a188b2c3fd8eaa0ac53c392&oe=5A39E755

Her var det såvidt 10'erskjæret kom gjennom... 
Uff stakkar!
Hunden er ikke så ille altså, og det er bare snakk om småfloker her og der, og hun blir børstet jevnlig. Men burde nok ta den lille jobben det er å faktisk få ut småflokene før jeg setter igang og, så blir det litt enklere.
Bruker å ta henne helt kort, siden jeg ikke ser henne så ofte, men skulle gjerne beholdt en halv cm eller så mer pels da.

Er det slik at skjærene til ostermaskinene går til alle modellene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Holy macarony det var dyrt emoji32.png 1500 for a5 og 3-500 for skjær... andis var rimeligere, er den like bra? Synes liksom bare det er Oster som blir nevnt på sonen.

Ja, det koster med en god klipper, men samtidig har du en ordentlig klipper i mange mange år. Jeg liker best Andis siden jeg har små hender (og de er billigere..). Oster blir for stor og klumpete synes jeg, men det er en smakssak. Jeg er på min andre Andis 2 speed nå, min første kjøpte jeg i 2001 og ble flittig brukt på en storpuddel og mellompuddel og en dverg før den gikk i bakken en gang for mye. Den hadde jeg i nesten 10 år - og den gikk som en klokke til den ikke gikk i det hele tatt.

Jeg har god erfaring med Hundihuset som har annonser på Finn, da får du gjerne et skjær med på kjøpet. Jeg vile mye heller investert i flere skjær enn nye avstandskammer. Avstandskammer fungerer best på nyvasket og gjennombørstet pels, mens skjær klipper lettere flokete og skitten pels - ulempen er at skjærene blir raskere slitt. Men om hunden blir klipt 4 ganger i året er vel ikke slitasjen den verste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Andis AGR+, kjøpte den da Smula var valp. Hun blir 7 i vinter, og jeg klipper 2-4 hunder jevnlig med den. Kjøpte ledning til den fordi batteriene ble dårligere, og nye skjær selvfølgelig (skjær funker om hverandre på Oster og Andis, 250,- pr stk hos hund i huset på fb/finn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlingtonpelsen er djevelens verk altså! Uansett hva så blir det floker under armene og på innsiden av låret. Nå er jo min helt kortklippet året rundt, men fortsatt floker det seg akkurat på de plassene, børsting eller ei.

når han var mer langhåret så klipte jeg flokene ut. Når jeg gikk over med maskin etterpå så syntes det ikke, og det var mye mer skånsom enn å prøve å gre dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det koster med en god klipper, men samtidig har du en ordentlig klipper i mange mange år. Jeg liker best Andis siden jeg har små hender (og de er billigere..). Oster blir for stor og klumpete synes jeg, men det er en smakssak. Jeg er på min andre Andis 2 speed nå, min første kjøpte jeg i 2001 og ble flittig brukt på en storpuddel og mellompuddel og en dverg før den gikk i bakken en gang for mye. Den hadde jeg i nesten 10 år - og den gikk som en klokke til den ikke gikk i det hele tatt.
Jeg har god erfaring med Hundihuset som har annonser på Finn, da får du gjerne et skjær med på kjøpet. Jeg vile mye heller investert i flere skjær enn nye avstandskammer. Avstandskammer fungerer best på nyvasket og gjennombørstet pels, mens skjær klipper lettere flokete og skitten pels - ulempen er at skjærene blir raskere slitt. Men om hunden blir klipt 4 ganger i året er vel ikke slitasjen den verste. 
Ja avstandskammene synes jeg ikke var så mye verdt på hennes pels, og jeg kommer sikkert ikke til å begynne å vaske og børste før barbering i fremtiden heller, så da får det bli forskjellige skjær og saks ☻

Irriterende at maskinen min klikket nå, den burde holdt lenger! Den er pent behandlet og ikke såå mye brukt.
Har en Andis AGR+, kjøpte den da Smula var valp. Hun blir 7 i vinter, og jeg klipper 2-4 hunder jevnlig med den. Kjøpte ledning til den fordi batteriene ble dårligere, og nye skjær selvfølgelig (skjær funker om hverandre på Oster og Andis, 250,- pr stk hos hund i huset på fb/finn).
Åh så deilig at man ikke må ha ledning da, jeg klipper ofte ute og da er det digg å slippe skjøteledning. Og wow... Smula ble jo nettopp født, hun kan da ikke være 7 år [emoji87]
250 var ikke så gale for skjær, på oster var det fra nesten 400 og oppover tror jeg.



Bedlingtonpelsen er djevelens verk altså! Uansett hva så blir det floker under armene og på innsiden av låret. Nå er jo min helt kortklippet året rundt, men fortsatt floker det seg akkurat på de plassene, børsting eller ei.
når han var mer langhåret så klipte jeg flokene ut. Når jeg gikk over med maskin etterpå så syntes det ikke, og det var mye mer skånsom enn å prøve å gre dem ut.
Ja virkelig [emoji23] Min plan var jo egentlig å holde henne i showklipp så jeg kunne stille henne litt, men det opplegget har jeg droppet altså... og siden hun har allergi er det bedre at hun er kort. Jeg ofrer ikke flokene ett forsøk engang, her er det og bare klipp klipp! Synes kanten av lårene er så vanskelig, er så tett pels i kantene (i dag klarer jeg ikke bruke riktige ord om noe...) og tynn hud, så er så lett å klippe feil :S au!
Og bak potene... herremin for noen dreads de produserer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:


Irriterende at maskinen min klikket nå, den burde holdt lenger! Den er pent behandlet og ikke såå mye brukt.
Åh så deilig at man ikke må ha ledning da, jeg klipper ofte ute og da er det digg å slippe skjøteledning. Og wow... Smula ble jo nettopp født, hun kan da ikke være 7 år emoji87.png


250 var ikke så gale for skjær, på oster var det fra nesten 400 og oppover tror jeg.
 

I know, og mamma til 12!! :blink: 

Hund i huset tar vel samme pris for andis og oster-skjær, og uansett har de samme system slik at man kan bruke andis-skjær på oster og motsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Woola said:

Bedlingtonpelsen er djevelens verk altså! Uansett hva så blir det floker under armene og på innsiden av låret. Nå er jo min helt kortklippet året rundt, men fortsatt floker det seg akkurat på de plassene, børsting eller ei.

når han var mer langhåret så klipte jeg flokene ut. Når jeg gikk over med maskin etterpå så syntes det ikke, og det var mye mer skånsom enn å prøve å gre dem ut.

Derfor klipper man armhuler og lyske helt til skinnet, så tar det hvertfall lengre tid før det blir sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Bak potene! Hvorfor? Hvordan? 

Men ettersom pelsen er så tynn så ser det ikke ut som de plages like mye av å være flokete som andre raser. Jeg tror ikke det er like vondt for dem. Det er bare mitt eget inntrykk, basert på Bedlisene jeg kjenner og basert på andre langhårete raser. 

Men INGEN tover så fort som en Bedlis, det er jeg faktisk villig til å vedde penger på..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til trådløs... fant ut at det er ledningen som er problemet, dårlig forbindelse. Maskina er pent behandlet og har ikke dratt i ledningen, så skuffende holdbarhet altså. Håpet kvitteringen er å oppdrive, men det er vel ikke sannsynlig.

Bruker dere samme maskin i ansiktet som på kroppen, eller har dere en mindre en? Hadde en liten en som ble kjøpt til fjes, men den forsvant før jeg fikk brukt den noe særlig, så husker ikke om det hadde noe for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til trådløs... fant ut at det er ledningen som er problemet, dårlig forbindelse. Maskina er pent behandlet og har ikke dratt i ledningen, så skuffende holdbarhet altså.



Det er den generelle byggekvaliteten på den maskina som er problemet[emoji6] Hvis du vil ha batteridrevet med god kvalitet er det veldig dyrt. Og så innbiller jeg meg at den må bli tyngre enn en med ledning hvis en skal ha OK kapasitet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri barbermaskin på møkkete og flokete pels, det er lite som sliter så på maskina som det. Just saying. Samme hvor mye eller lite du betaler for en barbermaskin, vil den holde lenger om pelsen den brukes i er rein og gjennombørsta. Skal man være riktig så flink, gjør man reint maskina etter bruk også :)  

Vi har en Andis 2speed, den er 5 år gammel nå og går som ei klokke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2017 at 1:26 AM, Lola Pagola skrev:

Enda en grunn til trådløs... fant ut at det er ledningen som er problemet, dårlig forbindelse. Maskina er pent behandlet og har ikke dratt i ledningen, så skuffende holdbarhet altså. Håpet kvitteringen er å oppdrive, men det er vel ikke sannsynlig.

Bruker dere samme maskin i ansiktet som på kroppen, eller har dere en mindre en? Hadde en liten en som ble kjøpt til fjes, men den forsvant før jeg fikk brukt den noe særlig, så husker ikke om det hadde noe for seg...
 

Jeg bruker samme all over. Hadde en mindre en til poter og fjes i starten jeg også, men fant ut at Bedlisen har et såpass stort og kraftig fjes at jeg kan bruke vanlig maskin. Syntes det ble pes med liten maskin og innbiller meg at det er nok beregnet for hunder av typen dverg/toy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Det er den generelle byggekvaliteten på den maskina som er problemet[emoji6] Hvis du vil ha batteridrevet med god kvalitet er det veldig dyrt. Og så innbiller jeg meg at den må bli tyngre enn en med ledning hvis en skal ha OK kapasitet
Så den er kjent for å være lite holdbar? Undersøkte ikke noe på forhånd før jeg kjøpte den, men hadde hørt at Oster var et bra merke så trodde det var et bra valg[emoji19]
Jeg bruker aldri barbermaskin på møkkete og flokete pels, det er lite som sliter så på maskina som det. Just saying. Samme hvor mye eller lite du betaler for en barbermaskin, vil den holde lenger om pelsen den brukes i er rein og gjennombørsta. Skal man være riktig så flink, gjør man reint maskina etter bruk også [emoji4]  
Vi har en Andis 2speed, den er 5 år gammel nå og går som ei klokke. 
Altså barberer jo ikke direkte møkkete pels, men heller ikke nyvaska. Men ser poenget, og skal skjerpe meg nå som ny og dyrere maskin skal kjøpes :)

Står mellom Andis 2speed og Oster a5 nå, begge høres ut som gode valg.
Tror nok ikke det er kvalitet på maskina som er feil..vedlikehold er viktig! Skjæret må rengjøres grundig etter hver bruk. Helst skrus fra hverandre..og olje behov. Da varer de evigheter. 
Har oljet før bruk nesten hver gang. Og børstet ut hår. Men ikke skrudd den fra hverandre. Ser at det kanskje burde gjøres nå, sitter litt rusk der jeg ikke kommer til.
Men det er ledningen som er problemet tydeligvis, så har ikke noe med vedlikehold å gjøre.
Jeg bruker samme all over. Hadde en mindre en til poter og fjes i starten jeg også, men fant ut at Bedlisen har et såpass stort og kraftig fjes at jeg kan bruke vanlig maskin. Syntes det ble pes med liten maskin og innbiller meg at det er nok beregnet for hunder av typen dverg/toy. 
Stort og kraftig fjes [emoji23] Jeg har jo dalmatiner så når jeg steller Oppe synes jeg alt er facinerende lite.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bare sånn for å oppdatere endte jeg opp med Oster A6. Kjøpte et 7F skjær til kroppen. Også får jeg bestille ett 15 skjær eller noe til ører osv.

Den var knallgod da, noe annet enn den jeg har brukt før. Skrellingen gikk som en lek [emoji3] Dyrt ble det, men holder i 30 år ifg selger:P


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...