Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan pels foretrekker du på hunder?


Katharina
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
4 minutter siden, Pringlen skrev:

Ja, lepper og sikkel lukter fælt! På chow chow har man jo både det og pels. På dogo (som også lukter myye) har man både sikkel og størrelse. Det blir faktisk litt sånn hundegårdsbikkje, selv om de bor inne...

Det kan nok godt være det er forskjell fra gård til gård - det har jeg aldri tenkt over - men forskjell fra innehunder er det alltid. Husker da jeg flyttet fra Oslo, og til hus på landet. Der var det en hundegård med stort oppvarmet innerom, hvor det hadde bodd tre finskstøvere. Jeg brukte flere dager på å skure ned det rommet og gården før jeg orket å slippe mine bikkjer inn dit... Nesa ble nok litt desensitivisert de følgende åra, når bikkjene bodde mye ute :P

Helt klart. Og selv om det er lenge siden den hunden jeg har inne ble vaska, så lukter han ikke på samme måte som de som bor ute. Men stor forskjell fra hundegård til hundegård ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Rasevalget mitt gjennom årene gjenspeiler IKKE hvilken pels jeg ville ha foretrukket  

Og jeg får den samme trangen, når jeg ser hunder med schvære tøfler på potene...  Da rykker det fælt i presisjonsnerven min... 

Korthåret, strihåret, krøllete, langhåret, dreds, nakenhunder og sikkert flere typer også? Forestrekker halvlang pels, helst uten noen faner. Typisk spisshundpels er helt klart min favoritt. Røyt

4 minutter siden, Toril skrev:

Rasevalgene mine gjennom årene sier sitt om hva slags pels jeg foretrekker. Collie langhår,schäfer langhår og berner :wub:.

Rasevalget mitt gjennom årene gjenspeiler IKKE hvilken pels jeg ville ha foretrukket :lol: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Definitivt ikke her heller :lol: Skal ikke mye til før det begynner å klø i fingrene og jeg må frem med saksa :whistle:

:lol: Det sitter langt inne å ta fram saksa her altså - jeg er vel litt sånn som tar med den jobben som kreves når jeg nå har skaffa meg sånne hunder, men som i går, da det regnet og var sandete og ekkelt over alt, da hadde det vært lettere å komme seg ut om man hadde korthåra bikkje altså :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.10.2017 at 3:52 PM, Marie said:

Røytefri kelpiepels hadde vært helt perfekt! :wub:

Enig! 
Men jeg tar også røyting anyday over pelsstell, så jeg er egentlig veldig fornøyd med kelpiepelsen!

Jeg foretrekker en halvkort pels. Ikke for kort, for da føler jeg alltid at hårene stikker seg mer inn i klær og tekstiler. Slik som DSG'en til en venninne. Der får du ikke pelsen av igjen etter at den er kommet på deg! Tidi sin pels er såpass lang at man stort sett kan børste den av seg. Pelsen til kelpie har også fin lengde slik at den er deilig å kose med også, syns jeg :ahappy: Børste røytehunder syns jeg bare er morsomt. Det er gøy å se hvor mye pels som faller av. 

Men å børste floker er dritt! Det er også ikke gøy med hund som kommer inn fra tur med pelsen full av busker. Det kan ikke være greit for henne. Sett borti fra de to punktene så er langhåret pels fint og. Veldig deilig og silkemyk å klappe på. Men jeg skulle gjerne vært foruten alt arbeidet med den. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg liker langhåret pels best. Type BC og Toller (ofc, det er mine to favorittraser ??), grunnen er nok så simpel som at jeg faktisk syns det er penest, og jeg har lett for å forelske meg i hunder med slik pels. Jeg liker ikke den tykke typen slik pels, alltså lite underull er supert ?? Når det kommer til røyting foretrekker jeg jo selvfølgelig at de røyter to ganger i året, og børsting blir derretter også, men jeg må like utseendet, og derfor er ikke det noe jeg egentlig tenker over. Pelsstell kan være kos det ? Jeg tror ikke jeg hadde gidda styret med klipping/napping, selv om jeg har sett på kongepuddelen som ett alternativ til hund. Det virker faktisk så vanskelig å få det fint, at det er litt derfor jeg ikke gidder ?

 

Har selv Alaskan Husky, å den type pels er veldig ok det også. Virker veldig selvrensende, hun jeg har, har liiite underull, noe som gjør pelsen veldig «nett» om jeg forklare det på den måten. Så sier ikke neitakk til det heller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, QUEST said:

Saks, saks, saks! :D Bare bilder av slike hunder utløser en voldsom trang til å gripe tak i nærmeste saks! :P

Og jeg får den samme trangen, når jeg ser hunder med schvære tøfler på potene... :gaah: Da rykker det fælt i presisjonsnerven min... :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mardina skrev:

Og jeg får den samme trangen, når jeg ser hunder med schvære tøfler på potene... :gaah: Da rykker det fælt i presisjonsnerven min... :lol:

ÅÅÅÅÅÅ... tøfler er grusomt!!! Får helt noia bare ved tanken (nei, mine har ikke tøfler - de har pent klipte hobbitpoter - big difference :aww:). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, QUEST skrev:

Saks, saks, saks! :D Bare bilder av slike hunder utløser en voldsom trang til å gripe tak i nærmeste saks! :P

 

Btw.. @Mud; skulle bare minne på om at jeg gjerne passer den lille frøkna..:whistle:

Ehm.. nja.. ikke med saks i nærheten :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

- Eg foretrekker pels med rikelig mengde med lange dekkhår og god tjukk underull fordi dette ser eg på som praktisk - isolerer mot kulde på vinteren og mot varme på sommeren. Er pelsen skikkelig slik den skal vere, så setter den seg heller ikkje fast i kvist og kvast, og får heller ikkje snøballer om vinteren.

- Finsk lapphund, og andre spisshunder har pelstypen eg liker best. Ser også så himla flott ut med pene pelsmanker og halvlange faner på beina.

- Syns også Havanaisen min har supergod pels, men den er dog klipt. Blei lei av pelsstell, så eg klipte han ned for å forenkle pelsstellet. Kjempedeilig å ha en havanais under dyna, tett inntil kroppen!

- Eg liker IKKJE pelsen på strihårede hunder som Jack russel terrier. Stikker og er kjempeekkelt å ta i. Er heller ikkje då glad i for eksempel pinscher pels, for man kan ikkje rufse i den. Tenk om man får «pelsflis»? ? Liker heller ikkje pelser som blir fort oljete, som Border collie, Labrador og Flatcoated Retriever - disse pelsene er eg også allergisk mot og gud som dei lukter!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/23/2017 at 6:20 PM, QUEST skrev:

Åj..stoooler du ikke på meg? :innocent:

Jeg stoler ikke på meg selv rundt den bikkja med saks i nærheten :ahappy:

Neida, så lenge hun er så noenlunde kortklipt i ansiktet og i mellom bakbeina plager ikke pelsen meg.  Når den er tørr.  Og ikke er full av sand..

Det er verre med han som røyter ned hele huset , men det kan jeg ikke innrømme  så sambo hører det :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle aldri ha annet enn korthårshund (og her snakker vi kort, uten underull og sånt tull :P ).
Liker det fremdeles veldig godt, men hjelpes så fantastisk pelsen til huskydyret mitt er!
Myk og god! 
Spiller ingen rolle at man må støvsuge og moppe hele tiden. Den pelsen er verdt det! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker halvkort pels som feks kelpie og opp mot buhund.

Dalmispels synes jeg er grusom fordi det er så ekstremt mye røyting.Er heller ikke så begeistret for golden pels for jeg synes den ofte lukter dårlig.

Når det kommer til pels som jeg synes er pen å se på er jeg veldig fleksibel egentlig. Liker veldig godt flere strihårsraser, langhåret collie, pyreneisk gjeterhund (poil long), bouvier, bearded collie, briard. Noen av rasene er dog uaktuell pga mengden børsting som kreves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mud skrev:

Jeg stoler ikke på meg selv rundt den bikkja med saks i nærheten :ahappy:

Neida, så lenge hun er så noenlunde kortklipt i ansiktet og i mellom bakbeina plager ikke pelsen meg.  Når den er tørr.  Og ikke er full av sand..

Det er verre med han som røyter ned hele huset , men det kan jeg ikke innrømme  så sambo hører det :P

 

Aha.. Så det er altså ikke bare jeg som får kløe i fingene.. :P  Uh..jeg hadde tatt røyting any day fremfor noe sånt.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så nøye, så lenge jeg slipper å gripe min hånd i en eneste børste, kam, saks, barbermaskin, blåser, floke, snøkladd eller diarefane… Altså helt pelsstellsfri, med unntak av rundt 6 bad i året og dekken på ekstra kalde dager. :aww: Blir korthår og glatthår som er mest aktuelt for min del.

Kan til nøds nappe, men mistenker at de hederlige hensiktene om å holde pelsen i god kondisjon, kommer til å ende med 3-4 skippertak i året. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CrazyTerrierLady skrev:

Det er ikke så nøye, så lenge jeg slipper å gripe min hånd i en eneste børste, kam, saks, barbermaskin, blåser, floke, snøkladd eller diarefane… Altså helt pelsstellsfri, med unntak av rundt 6 bad i året og dekken på ekstra kalde dager. :aww: Blir korthår og glatthår som er mest aktuelt for min del.

Kan til nøds nappe, men mistenker at de hederlige hensiktene om å holde pelsen i god kondisjon, kommer til å ende med 3-4 skippertak i året. :whistle:

6 bad i året :o Fordel det utover hele hundens liv, så er antallet ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

6 bad i året :o Fordel det utover hele hundens liv, så er antallet ok...

Har enda til gode å eie en hund som ikke trenger litt mer vask enn bare det obligatoriske badet til jul. :thumbsdown2: Hjelper liksom ikke at selve pelsen er vedlikeholdsfri, når den ruller seg i dritt.  :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke helt enig med meg selv. På den ene side så liker jeg at pelsen er praktisk i norsk klima sånn at jeg stort sett slipper å kle på hunden hvis gradestokken tipper over på blå side. På den andre side så synes jeg det hadde vært praktisk å slippe børsting, klipping og snøkladder i pelsen (og diaré i fanene...). Men det viktigste er en pels som er litt lenger sånn at den er god å ta på. :P Goldenpelsen er grei, hun fryser ikke så lett, det er ikke allverdens pelsstell. Og selv når hun røyter så samler det seg som fine hybelkaniner som er lett å fjerne, ikke som min forrige hund som hadde striere, kortere pels som sydde seg inn over alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...