Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan pels foretrekker du på hunder?


Katharina
 Share

Recommended Posts

Korthåret, strihåret, krøllete, langhåret, dreds, nakenhunder og sikkert flere typer også? 

Røytefri pels, pels man må klippe med saks, pels man må børste ofte, pels som røyter, pels man må nappe, pels man må barbere bort? 

Ja alt om hvordan pels du foretrekker og hvorfor akkurat denne typen pels?

Hvilke hunderaser har den pelstypen du liker best?

Hvordan pels type liker du minst og hvorfor?

Og hvilke hunderaser liker du ikke pelsen på?

Her er det kun pels som teller og ikke alt annet med valg av hunderaser. Man skal jo ikke kun velge hunderase etter pels men her i tråden er det kun pels. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Rasevalget mitt gjennom årene gjenspeiler IKKE hvilken pels jeg ville ha foretrukket  

Og jeg får den samme trangen, når jeg ser hunder med schvære tøfler på potene...  Da rykker det fælt i presisjonsnerven min... 

Korthåret, strihåret, krøllete, langhåret, dreds, nakenhunder og sikkert flere typer også? Forestrekker halvlang pels, helst uten noen faner. Typisk spisshundpels er helt klart min favoritt. Røyt

Korthåret, strihåret, krøllete, langhåret, dreds, nakenhunder og sikkert flere typer også? Forestrekker halvlang pels, helst uten noen faner. Typisk spisshundpels er helt klart min favoritt.

Røytefri pels, pels man må klippe med saks, pels man må børste ofte, pels som røyter, pels man må nappe, pels man må barbere bort? Helt vedlikeholdsfri pels som kun må børstes i røyteperiodene. Selvrensende pels som ikke må vaskes noe særlig.

Ja alt om hvordan pels du foretrekker og hvorfor akkurat denne typen pels? Jeg ønsker hunder som kan være ute hele året uten å fyse noe særlig. Kan fint ta dekken på på de kaldeste dagene om det er nødvendig (ikke nødvendig på de jeg har nå). Ellers syns jeg pelsstell bare er styr, så ønsker en pels som ikke trengs å gjøre noe med :P

Hvilke hunderaser har den pelstypen du liker best? Polarhundpelsen elsker jeg, og også annen spisshundpels som på buhund, lundehund, shiba osv. er helt super! 

Hvordan pels type liker du minst og hvorfor? Liker ikke veldig langhåra pels. Orker ikke ha masse buskas og greier som setter seg fast i pelsen. Når pelsen blir for myk (mange goldener og settere f.eks.), blir det snøballer osv i den, og det vil jeg helst unngå. 

Og hvilke hunderaser liker du ikke pelsen på? Langhåra collie, golden retriever, spanieler og settere med mye faner, langhårede malamuter, schæfer ol, div. selskapsraser med lang pels osv. 
Ellers trenger jeg ikke ha krølleraser som puddel, bichon friese osv. Upraktisk pels for vårt bruk, og jeg liker ikke pelsstell.  

Her er det kun pels som teller og ikke alt annet med valg av hunderaser. Man skal jo ikke kun velge hunderase etter pels men her i tråden er det kun pels.
Må kommentere dette også. Jeg velger absolutt rase etter bl.a. pels. For meg er det pels med gode, tette og relativt strie dekkhår, og med god underull som gjelder. Jeg er ikke interessert i hunder som har pels som jeg ser på som praktisk når det kommer til turer ute hele året. Hundene våre er ute største delen av livet deres, så da er en god, solid pels helt klart avgjørende for våre rasevalg :) Jeg hadde f.eks. ikke kjøpt en malamute uansett gemytt og bruksegenskaper om den var langhåret (jeg har bl.a. en rikhåra malamute som jeg steller pelsen på, men egenskapene i pelsen er fremdeles gode i forhold til en langhåret variant). Det blir for upraktisk for oss. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker kort til halvkort pels. Korthåret, som whippetene mine er praktisk synes jeg. Hundehårene synes ikke så godt hjemme(selv om jeg vet at de er der :P) Vedlikeholdsfri pels, annet enn børsting i røyteperioden. Plager meg ikke at de må kles på. 

Korthåret pels med underull funker også greit, selv om det syns mer inne. Likevel er jo fordelen der igjen at de tåler mer vær og vind. Schäferen min hadde sånn pels.

Ingen av de pelstypene fører noe særlig arbeid med seg, og det liker jeg. De får ikke snøballer, de drar ikke med inn kvist og jeg synes ikke de drar inne så veldig mye sand heller(noe blir det jo alltids). De krever heller ikke jevnlig pelsstell. Blir ikke floker eller noe som er ubehagelig for hunden om jeg ikke steller pelsen. Praktisk, da jeg sliter med å huske å klippe klør en gang i uka allerede :P 

Jeg liker ikke strihårede hunder. De er ikke noe gode å klappe på xD Puddelpels er god å ta på, men synes den virker veldig upraktisk. Jeg vil ikke ha pelstyper som gjør at jeg må stelle pelsen i særlig grad og ikke slite med snøklumper(selv om...let's face it, vi har bare snø sånn 2 dager i året...). Jeg vil ikke ha en pels jeg må nappe eller klippe og ikke en som krever børsting jevnlig. En lettstelt og enkel pels egentlig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker helt klart helt korthåret. Dalmatiner, whippet, staff etc. Vedlikeholdsfri pels, alt som trengs er en dusj i ny og ne, samt børsting i røytetidene.
Dalmatineren er og omtrent selvrensende, kan være brun av et gjørmebad på tur, og hvit igjen når vi kommer til bilen. Ulempen er jo røytingen, men synes egentlig det er helt greit, foretrekker det fremfor hunder som må bades og ordnes etter hver tur i drittvær.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av hvert her i huset og velger ikke hund utfra pels. MEN, når det er sagt - den pelstypen jeg liker best er den frk beauceron har: Kort, med underull, litt grovere dekkpels over. Brukspels, isolerer godt og trenger ikke annet stell enn en dusj et par ganger per år :P
Lotta, frk springer har forsåvidt lengre pels enn jeg liker, men hun er heldigvis "Brukspelsa" til springer å være, ganske moderat, men likevel tett pels som isolerer godt. Må klippes litt hver 5. - 8.uke, og dusjes etter at hun har grisa seg til i gjørmete vær. Dachsen har kort pels, men jeg syns den isolerer for dårlig, og hun er også ekstremt varmekjær. Puddelen har puddelepels, med hva det krever av klipp og børsting og stell. Ikke min favorittaktivitet, jeg valgte henne ikke pga pelsen. Men jeg gjør det jeg må for at hundene skal holde seg velstelte og friske. Det er en del av det å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lettere å si hva jeg ikke liker av pels:

-Langhåra, der man må børste og bruke spenner og ha på hunden heldress når snøværet kommer

-oljete/fet pels, fordi det lukter vondt (for meg!)

- pels som røyter bare du ser på den, altså hele tiden, ikke ekstremt et par ganger i året. Rottis, Labrador og Dalmatiner er typisk i denne kategorien

- strihår, fordi den ikke er myk nok rett og slett.

Når det er sagt så har jeg både hatt en langhåra hund, en Labrador og en strihåra før, og det gikk helt fint. Så jeg kjøper ikke hund etter hva slags pels de har, med unntak av de jeg oppfatter som illeluktende.

Men allerallerbest liker jeg nok tynn korhåra pels av typen Dober, Pinscher osv.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt hund med langhårspels. Jeg elsker at den er myk og utrolig god å ta på, og at den ikke røyter. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre pels å kose med enn tibbepels! Men det er tidkrevende med pelsstell, den drar med seg mye sand og rusk inn og bein/mage må dusjes etter tur om det er vått ute. Vinterstid blir det massive snøballer i pelsen, så da må de dusjes bort. Men pelsen isolerer godt, så det er sjelden man trenger å kle på bikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha noe som er godt å ta i siden kosing er en stoor del av mitt hundehold.  Noe man også kan ruske litt i :) Så jeg må ha langhåret.

Korthåret sånn type whippet og ridgeback blir for kort og stikkete synes jeg, enn så mye jeg elsker mange raser med slik pels. De er bare myke oppå hodet og ørene, og man kan ikke kose mothårs, altså ruske litt frem og tilbake, for det stikker jo når man klapper feil vei :P Og jeg liker ikke småhårene som faller av og sitter fast i alt. Type schäferpels eller labrador kan jeg like selvom det er korthåret siden den er såpass tjukk at de kan koses ordentlig med, men så synes jeg de røyter helt ekstremt mye da.

Nei pels som spaniels og dachs har er perfekt for meg :) Vakker, og utrolig deilig å ta på. :) Med moderat lengre pels er det helt overkommelig pelsstell, litt pelsstell synes jeg bare er koselig. Jeg liker å dulle litt med dem. 10 min i dusjen for å skylle av gjørme er kjedelig, men en bagatell og ikke så ofte det trengs. Og dekken er morsomt å kjøpe så det gjør meg ingenting :P

Liker ikke strihår. Ikke godt å ta i og jeg liker ikke bart og skjegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker helt glatthåret eller hund med hår ("klippepels") - Skal hunden først kreve noe som helst pelsstell, synes jeg det er en fordel at h*n da ikke røyter i tillegg.

Pelstypen jeg liker minst er helt klart svært tykk og samtidig lang pels som for eksempel er vanlig blant de tyske spitzene/langhårscollie/sheltie etc (men individer her er jo også semilanghårede med tynnere pels). Synes personlig det er upraktisk, samt at det estetisk bare ikke faller i smak hos meg, liker å kunne se hundens kropp. 

Naken synes jeg er fantastisk vakkert og deilig å ta på (:whistle:), men upraktisk da det ikke er noe som beskytter huden mot verken kulde, solen eller andre påkjenninger slik at de enkelt får sår/rifter, så det kunne jeg i utgangspunktet ikke ha tenkt meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker raser med dobbelt hårlag (underull og dekkhår), da det er mest funksjonelt for min del. Jeg liker IKKE kort, stikkende pels, og jeg liker heller ikke pels som ikke er selvrensende (dvs må vaskes hele tiden). Ei heller liker jeg bartehunder/hunder med masse pels på snuten som får "tjafser" i pelsen på hodet, det ser så uhygenisk og ekkelt ut. Strihåret pels er jeg heller ikke så begeistret for. Napping, barbering ol vil jeg helst slippe, det holder med børsting i røytetiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noen spesiell preferanse når det kommer til pelstype. Så lenge den ikke er kjempelang(ala Afghansk mynde og Briard), så bryr jeg meg ikke så mye om hvilken type pels hunden har. Hadde jeg derimot fått meg en laaanghåra rase, så hadde den nok blitt klippet ned... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tuvane skrev:

Foretrekker raser med dobbelt hårlag (underull og dekkhår), da det er mest funksjonelt for min del. Jeg liker IKKE kort, stikkende pels, og jeg liker heller ikke pels som ikke er selvrensende (dvs må vaskes hele tiden). Ei heller liker jeg bartehunder/hunder med masse pels på snuten som får "tjafser" i pelsen på hodet, det ser så uhygenisk og ekkelt ut. Strihåret pels er jeg heller ikke så begeistret for. Napping, barbering ol vil jeg helst slippe, det holder med børsting i røytetiden.

Kan bare skrive under på denne :) For meg er det viktig at pelsen er selvrensende og ikke behøver bading for å lukte godt eller lite. Jeg har hunder som nå har oppnådd veteranalder , uten annen 'bading' enn den som forkommer på sommeren utendørs , i kulper eller bekker. Lukter fremdeles godt :) Jeg er 'allergisk' mot hunder som lukter stygt, og helt ærlig så lurer jeg på hvordan folk kan ha enkelte raser i hus, for de ikke bare lukter, de stinker! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, QUEST skrev:

og helt ærlig så lurer jeg på hvordan folk kan ha enkelte raser i hus, for de ikke bare lukter, de stinker! :P

Man venner seg til det :aww: ... eller... ehhhhhh... Med litt sart nese for vonde lukter, hender det faktisk at jeg har våkna på natta av at guttungen stinker "ettellerannet" fra føttene når han har vært våt. Men det er utrolig hva man tolererer bare man er glad nok i bikkja liksom :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Man venner seg til det :aww: ... eller... ehhhhhh... Med litt sart nese for vonde lukter, hender det faktisk at jeg har våkna på natta av at guttungen stinker "ettellerannet" fra føttene når han har vært våt. Men det er utrolig hva man tolererer bare man er glad nok i bikkja liksom :aww:  

Jeg er ikke så sikker på den 'venne seg til' biten..:P Hvis man står utenfor en stall f.eks, så lukter det jo sterkt ( men ikke ubehagelig) er man inne i stallen en stund fremstår jo ikke lukten like sterk( man har 'vennet seg til den') men lukten ble jo ikke oppfattet som ubehagelig i utgangspunktet. Jeg har hatt en puddel som luktet ganske sterkt når det var en stund siden bading og selv om hunden var inne hele tiden ( forutenom tur) og jeg burde blitt 'tilvent' lukten , så syns jeg det var like ubehagelig hele tiden.. Det er jo synd for hunden, når man nærmest kvier seg for å kose med den. Mastiffer, bernere,nuffer bassets og blodhunder, er eksempler på raser som jeg stort sett lukter uutholdelig sterkt. Husker jeg satt på et venterom da en basset kom inn og den forpestet hele rommet, ganske kjapt.. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg er ikke så sikker på den 'venne seg til' biten..:P Hvis man står utenfor en stall f.eks, så lukter det jo sterkt ( men ikke ubehagelig) er man inne i stallen en stund fremstår jo ikke lukten like sterk( man har 'vennet seg til den') men lukten ble jo ikke oppfattet som ubehagelig i utgangspunktet. Jeg har hatt en puddel som luktet ganske sterkt når det var en stund siden bading og selv om hunden var inne hele tiden ( forutenom tur) og jeg burde blitt 'tilvent' lukten , så syns jeg det var like ubehagelig hele tiden.. Det er jo synd for hunden, når man nærmest kvier seg for å kose med den. Mastiffer, bernere,nuffer bassets og blodhunder, er eksempler på raser som jeg stort sett lukter uutholdelig sterkt. Husker jeg satt på et venterom da en basset kom inn og den forpestet hele rommet, ganske kjapt.. :wacko:

Det er nok grader av tilvenning også ja :lol: Men det ER lettere å kjenne stanken av andres hunder enn av ens egen... men jeg merker fortere om det lukter vondt av mine hunder når vi kommer inn på et "fremmed" sted, som hos veterinæren. DA kjenner jeg liksom at det lukter litt, hjemme er det ikke like utpreget. Ja, bortsett fra fotlukta på Willy, da :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best røytefri pels som må stelles :) Syns det er gøy å klippe og trimme pels, det er også greit og slippe pels overalt. 

Jeg liker godt Chinese crested, puddel, portis og shih tzu. 

Pelsen jeg liker minst er nok strihår... det er bare pga preferanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Pels er en av de viktigste kriteriene når jeg velger hund. Selvfølgelig ikke alene, det er andre ting som er enda viktigere og like viktig, men jeg kjøper ikke hund med dårlig pels uansett hvor bra hunden måtte være ellers. Så jeg syns ikke det er dumt å kjøpe hund etter pelsen :) 

Jeg foretrekker tett underull og grove dekkhår. Kort som hos huskyen. Tervueren pels er også greit, den er praktisk, isolerer godt og det er lite jobb med den, men den er litt for lang. 

21 timer siden, 2ne skrev:

Pelsen på belgerører :aww: 

Det hadde vært en smule upraktisk med så myk pels over det hele da :P Men veldig godt å ta på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk said:

Pels er en av de viktigste kriteriene når jeg velger hund. Selvfølgelig ikke alene, det er andre ting som er enda viktigere og like viktig, men jeg kjøper ikke hund med dårlig pels uansett hvor bra hunden måtte være ellers. Så jeg syns ikke det er dumt å kjøpe hund etter pelsen :) 

Jeg foretrekker tett underull og grove dekkhår. Kort som hos huskyen. Tervueren pels er også greit, den er praktisk, isolerer godt og det er lite jobb med den, men den er litt for lang. 

Det hadde vært en smule upraktisk med så myk pels over det hele da :P Men veldig godt å ta på

Det hadde vært veldig godt å gå og klappe på hele dagen :ahappy: Men nei, ikke spesielt praktisk annet enn på ørene :lol: 

Jeg liker belgerpels da. Til mitt bruk er den ikke for lang heller :P 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...