Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangsstilling


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hvordan lærte dere inn utgangsstilling, metode, hvor lang tid brukte dere, og hvordan «setter» hunden seg? Går den rundt deg fra høyre til venstre side, eller går den rett til venstre og snur seg? Hva er best/mest praktisk?

Prøver å lære hunden min det, men han setter seg bare foran meg.

Har også prøvd kassemetoden, men han skjønner ikke helt at han skal flytte på seg.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kloss i innlæringa. Vi gikk på grunnferdighetskurs da, så jeg fikk mye hjelp og individuell veiledning mtp. hva som funket best for min hund for å komme i mål. Vi shapet, og det var en relativt lang prosess fra start til øvelsen var ferdig. Nå er det stort sett i rally vi bruker utgangsstilling, så hvilken innsitt (direkte eller rundt) vi bruker kommer an på hva som står på skiltet. Hun kan begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg brukte kloss i innlæringa. Vi gikk på grunnferdighetskurs da, så jeg fikk mye hjelp og individuell veiledning mtp. hva som funket best for min hund for å komme i mål. Vi shapet, og det var en relativt lang prosess fra start til øvelsen var ferdig. Nå er det stort sett i rally vi bruker utgangsstilling, så hvilken innsitt (direkte eller rundt) vi bruker kommer an på hva som står på skiltet. Hun kan begge deler. 

Har du to forskjellige kommandoer på hvilket innsitt du vil at hun skal gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlæringa kan du jo bruke godbit å lede hunden med. Har alltid lært at om hunden skal gå rundt deg er sjangsen større for de heller løper forbi. 

Så vi har alltid trent på å ikke gå rundt men bare snu å sette seg. Da gjelder det jo å lede hunden med godbit for å vise den hva den skal gjøre. Sakte med gode romslige bevegelser så hunden får sjangs til å snu seg og så nå hunden er ved din side så kan du løfte hånde litt eller flytte den litt opp å bak så hunden setter seg der. Så belønner du.. dette gjøres til hunden skjønner hva han skal og etterhvert putter du på kommandoen du ønsker å bruke. Etter hvert skjønner hunden det☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på de to forrige jeg har trent hatt innsitt inn på høyre side og rundt meg, for det passet dem, det var mer naturlig for dem. Det kan også ha noe å gjøre med at det er store hunder som trenger større plass, og at det dermed blir en tettere og penere avslutning ved å gå rundt. Yngstemann nå, derimot, synes direkte innsitt er det mest naturlige, så han har fått lov til å ha det. I don't care, jeg skal jo stå rolig uansett. Han synes det er så naturlig at jeg sliter med å få ham rundt meg i rally. Så vi jobber med begge deler, men jeg har en default siden vi også trener LP.

Neste hund vil også få bestemme selv hva som blir hovedinnsitt, basert på hva som kommer naturlig for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...