Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste førstegangshund?


Hannah
 Share

Recommended Posts

Er ikke på utkikk etter hund, og er heller ikke førstegangseier, men av ren nysgjerrighet lurer jeg bare på hvilken rase du synes passer best til en førstegangseier.

Vet at det varierer etter hvilke behov man kan gi hunden og så videre, men sånn generelt sett. Hvilken rase ville du ha foreslått, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på utgangspunktet. Jeg ville ikke anbefalt krevende bruksraser eller hunder med mye vokt til uerfarne eiere i utgangspunktet, men det kommer helt an på som sagt over, hvilke ønsker, behov, hva man kan tilby hunden, og hvor mye man er villig til å jobbe med å sette seg inn i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ok med pelsstell, og om hunden bjeffer litt? Hvilken størrelse ønsker de seg? Hvor mye aktivitet kan de gi hunden?

Sheltie, finsk lapphund, springer spaniel, labrador, collie kan være gode kandidater. Men det kommer altså litt an på spørsmålene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, simira skrev:

Er det ok med pelsstell, og om hunden bjeffer litt? Hvilken størrelse ønsker de seg? Hvor mye aktivitet kan de gi hunden?

Sheltie, finsk lapphund, springer spaniel, labrador, collie kan være gode kandidater. Men det kommer altså litt an på spørsmålene over.

Jeg tror de fleste familier vil ha en stille hund, men kan sikkert godta noen bjeff. Til pelsstell og aktivitet tror jeg kanskje at det blir rundt en timers tur, og minst mulig pelsstell.

Alt det jeg skriver nå er jo bare for å prøve å få et utgangspunkt til å finne en fin generell familiehund, for det jeg skriver er nok det jeg tenker en vanlig familie på 3-4 ønsker seg når de leter etter hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...