Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som vokter, vet ikke hvordan jeg håndterer det


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Usikker på om overskriften blir helt rett, og om jeg klarer å forklare situasjonen ordentlig... Men jeg får prøve så godt jeg kan..

Vi passer en border collie hannhund som blir 2 år i slutten av november. Fra før har vi vår egen whippet hannhund som er 2 1/2 år. Disse har kjent hverandre siden bc'en var 8 uker, og de har vært mye sammen hele tiden (mor som eier bc).

Frem til i vår satt hundene sammen i bagasjerommet på bilen. Det måtte vi slutte med da border collien ved flere anledninger fløy på whippeten. Jeg tenkte at alderen kunne spille en rolle, og at dette ville gå over. Problemet er at det er blitt verre. Whippeten nekter å gå inn i bagasjerommet på bilen, og det er greit nok. Han slipper selvsagt det når border collien er det. Men nå vokter border collien bilen, uavhengig om det er min eller min mor sin bil. Bc'en nekter å å ut av bilen, senker hodet, tar ørene bakover, flekker tenner og knurrer fra dypt ned i brystet. Han er omtrent umulig å få ut av bilen når han holder på sånn. Jeg er ikke 1 sekund i tvil på at han biter hvis jeg i kommer for nærme med hendene.

Første gangen det hende så prøvde jeg i 3 timer å få han ut. Til slutt etter 3 timer så løste jeg det vet å lage en stor løkke med et bånd, tre det over hodet på han og dra han ut med makt. Med en gang han kom ut så var det en bryter som slo seg av, og han sluttet å vokte. 

Han gjør dette i større grad når whippeten er i nærheten, men whippeten kan bli tatt inn i huset først og fremdeles så står bc'en å brøler.

Jeg syntes det er en fryktelig ubehagelig, og min mor syntes nesten det er skumlere enn hva jeg synes. Samtidig som at hun ikke aner hva hun skal gjøre, hun lot nylig border collien ligge å holde på sånn i flere timer. Planen hennes var å ta med begge hundene på tur, men hun fikk bare med seg whippeten. Endte med at jeg måtte komme å ta ut hunden fra bilen.

Det er ikke alltid dette skjer, stort sett så går det veldig bra. Men når border collie i dag begynner å gjøre det samme på soverommet, og whippeten da er i andre enden av huset så blir jeg irritert. Men igjen så løste det seg ved å ta han vekk fra situasjonen. Denne gangen så fikk han kommandoer som sitt og gå vekk. Og det hjalp, men han lystrer ikke andre kommandoer når dette står på.

Når han kødder seg sånn i bilen så må jeg som sagt lage en løkke av et bånd, tre det over hodet hans å dra. Når jeg begynner å drar så gjør han mye motstand ved at han knurrer, flekker tenner og kaster seg rundt i bilen og prøver å komme seg unna. Det jeg er mest redd for er at han skal løpe i meg istedfor, for jeg blir som sagt redd når dette skjer.

Han har gjort det samme med en boks med hundemat, spyet sitt og en leke under sofaen tidligere. Så vi passer på at ikke sånt  i ligger å slenger, men når han vokter sengen (som i morges) eller  i bilen så er det  i veldig vanskelig å gjøre noe med det på forhånd. Det eneste som har funket hittil er å ta han vekk fra situasjonen. Da får han ut av den "transen" han er i.

Utover det så er det er grei hund, og han har ingen problemer med å dele leker, oppmerksomhet osv... Ei heller mat er et stort problem. Men her å er vi nøye på at han ikke skal få muligheten til å vokte så jeg passer på at han ikke får muligheten til dette.

Men ja, er dette mulig å løse? 

Hvorfor gjør han dette? Min teori er at han føler et veldig stort eierskap til bilen spesielt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å faktisk tre på han en løkke, la han sitte i ett bånd eller to for den del som ligger slik at de er lett å få tak i uten at dere egentlig trenger en gang se på BCen. Han har alt fått løsning på denne vokten flere ganger. Om du er redd for at hunden skal bite deg så putt på munnkurv. Jeg hadde lagt bånde slik at jeg kjapt kunne åpne luken, få tak i båndet uten å se/ta kontakt med hunden og bare begynt å gå. Når "vokten" slapp hadde jeg kjørt ren lydighet med krav på ligg/sitt/fot og dermed og prøvd minske avstanden til at det slipper ved bilen. 

Igjen må jeg legge til at å gi råd via nett i slike situasjoner er litt "farlig" siden det blir en tolkning av hvordan du oppfatter situasjonen og ikke nødvendigvis slik "jeg" hadde opplevd situasjonen. Men en kamp i selve bilen hadde jeg ikke gjort. Kjør lydighet og om nødvendig munnkurv for at du skal føle deg trygg og ikke være usikker. Her må ikke BCen oppleve at den atferden fungerer. Her må det sosiale krav inn via lydighet, og tilsvarende muntlig ros når han gjør det du vil. En veldig klar ja/nei linje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Istedenfor å faktisk tre på han en løkke, la han sitte i ett bånd eller to for den del som ligger slik at de er lett å få tak i uten at dere egentlig trenger en gang se på BCen. Han har alt fått løsning på denne vokten flere ganger. Om du er redd for at hunden skal bite deg så putt på munnkurv. Jeg hadde lagt bånde slik at jeg kjapt kunne åpne luken, få tak i båndet uten å se/ta kontakt med hunden og bare begynt å gå. Når "vokten" slapp hadde jeg kjørt ren lydighet med krav på ligg/sitt/fot og dermed og prøvd minske avstanden til at det slipper ved bilen. 

Igjen må jeg legge til at å gi råd via nett i slike situasjoner er litt "farlig" siden det blir en tolkning av hvordan du oppfatter situasjonen og ikke nødvendigvis slik "jeg" hadde opplevd situasjonen. Men en kamp i selve bilen hadde jeg ikke gjort. Kjør lydighet og om nødvendig munnkurv for at du skal føle deg trygg og ikke være usikker. Her må ikke BCen oppleve at den atferden fungerer. Her må det sosiale krav inn via lydighet, og tilsvarende muntlig ros når han gjør det du vil. En veldig klar ja/nei linje. 

Løkken har jeg brukt ene og alene fordi jeg ikke har hatt på han bånd i bilen, og jeg har måtte få hunden ut på et eller annet vis. Men skal forsøke det du foreslår, for det høres ikke så dumt ut :)

Jeg er veldig klar over det, så jeg kommer i allhovedsakt bare til å lese hva som blir skrevet og ta til meg erfaringer. Jeg har aldri vært borti en sånn type adferd før, så jeg er ganske grønn på dette. Ikke er det aktuelt å ta en annen person sin hund for å betale for å få hjelp heller. Det må evtuelt eierne gjøre. 

Jeg må bare finne en løsning som jeg kan leve med når border collien er hos oss. 

Er veldig frustrerende å ikke ane hvordan man skal håndtere saken. Blir litt redd for at jeg/vi kan være med på å forsterke adferden.. 

Men en annen utfordring er at jeg vet aldri når han vokter. Da vi satt oss inn i bilen tidligere i dag så voktet han veldig. Mens nå når vi kom frem til hytten å skulle ha hundene ut av bilen så var han lykkelig og fornøyd. Ingen tegn på å vokte. 

Føler det er en gjenganger at han ikke vokter hele tiden, men bare av og til. De siste dagene har han voktet veldig mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...